Ruud100 schreef op 25 februari 2014 15:34:
[...]
Je kunt wel kritiek leveren op anderen maar kijk eerst eens naar jezelf.
Waar is dat "Tesla is stukken verder dan welk merk dan ook want de actieradius is 500km en dat is veel meer" nou op gebaseerd?
Ten eerste is de range van de "gewone" Tesla 390km, alleen via een upgrade die 10.000 euro kost en bij het duurste model heb je een range van 500km.
Hoe zouden de andere merken met een range onder de 200km deze "enorme voorsprong" ooit in kunnen lopen? Een jarenlang ontwikkelingsproces van een nieuw model?
Nee hoor, heel simpel: Stop 2x zoveel accu's in de auto en je hebt ook een actieradius van 400km.
Waarom doen de andere merken dat niet? Ten eerste zijn de accu's brandgevoelig en kunnen in het ergste geval zelfs exploderen wanneer ze beschadigd raken en wordt dit erger / gevaarlijker naarmate de energiedichtheid van de accu stijgt. Tesla is de enige fabrikant die het aandurft de hele bodemplaat ermee vol te stoppen, de anderen merken hebben er tot nu toe voor gekozen de accu's alleen op de plek van ongeveer de "benzinetank" te plaatsen.
De enorme voorsprong van Tesla is dus verdwenen zodra andere merken het ook aandurven een auto vol te proppen met dit type accu. Op dat moment wordt het direct ook een stuk moeilijker voor Tesla om de door jou genoemde 100.000 auto's te verkopen met een fatsoenlijke marge.
Lithium battery fire behaviour
Lithium batteries are capable of spontaneous ignition and subsequent explosion due to overheating. Overheating may be caused by electrical shorting, rapid discharge, overcharging, manufacturers defect, poor design, or mechanical damage, among many other causes. Overheating results in a process called thermal runaway, which is a reaction within the battery causing internal temperature and pressure to rise at a quicker rate then can be dissipated.