Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

BeursLingo

De beurzen doen het nog steeds goed en niemand maakt zich druk over de toekomst en dat met al het slechte nieuws zoals:

  • China en zijn schaduwbanken
  • in Europa blijft de klassieke groeisector uit het verleden, bankieren, maar reorganiseren (bijvoorbeeld 30.000 man weg bij RBS)
  • oude topbedrijven als Maisson de Bonnetrie winkels moet sluiten
  • Oekraïne is in rep en roer

Oké dit weekend lijkt er iets beter nieuws uit de Oekraïne te komen, maar of dit een tijdelijke rust is weet ik niet. Sowieso gaat het daar natuurlijk niet goed. Een escalatie van de problemen in dit land kunnen ernstige gevolgen hebben voor Europa. Maar nogmaals niemand maakt zich druk.

Nu hoort dat een beetje bij de fase waarin we zitten. We zitten namelijk in een extensiefase. Als u extentions in uw haar neemt, denkt u mischien dat anderen denken dat u echt haar heeft maar uiteindelijk weet iedereen die een beetje oplet dat het geen echt haar is.

Op de beurs is het een beetje hetzelfde. Mogelijkerwijs zijn er mensen die wel denken dat het allemaal echt is, maar dat komt vanzelf goed.

Lingo

Op kantoor vergelijk ik het met Lingo, een grote ballenbak met honderd blauwe ballen en slechts een paar rode ballen.

Veel beleggers hebben de afgelopen tijd ingezet op het feit dat ze een rode bal zouden pakken waarbij ze zich niet realiseren hoe klein die kans was dat ze die gingen pakken. Maar ze hebben nu al twee rode ballen achter elkaar gepakt en willen nu ook nog een derde pakken.

Hoe groot is de kans dat een aandeel met een verwachte koerswinstverhouding van 285 nog stijgt op een verwachting dat iemand het gaat kopen. Toch is dat bij Tesla afgelopen week gebeurd. Gelukkig had ik geen posities.

Een koopje

Maar eerst naar een ander gek aandeel, namelijk Facebook. Facebook koopt Whatsapp een gratis berichtenservice voor twee keer het bedrag dat Google er voor wilde betalen. Eerder kochten ze al Instagram voor 1 miljard dollar. En nu betalen ze 20 miljard voor Whatsapp.

Stel u kunt een bedrijf kopen dat brieven direct aflevert. Het bedrijft heeft tweehonderd klanten die nu nog niets betalen, maar die wel al boos zijn dat ze binnenkort 1 euro per jaar aan abonnementskosten moeten betalen. Voor dat bedrag kunnen ze onbeperkt kaarten versturen.

Zou u dan 40 euro per klant willen betalen? U moet dan bij gelijkblijvende kosten en behoud van alle klanten de opbrengsten van de komende veertig jaar gebruiken om uw investering terug te krijgen.

Maar als u YouTube zou kunnen kopen voor 1,7 miljard met heel veel reclamemogelijkheden,  zou u dan 20 miljard betalen. Ja, YouTube was in 2006 maar inflatie heb ik niet echt gezien.

Dure overnames

U begrijpt het al ik ben Facebook short gegaan vrijdag, want ik begrijp echt niet waarom de koers moet oplopen na een dure overname. Nog even terug naar Tesla, als de koers hoger gaat op een dure overname dan begrijp ik alsnog waarom Apple volgens geruchten geïnteresseerd is in Tesla.

Maar als dit niet het geval is. Waarom zouden ze  dan een bedrijf dat 24 miljard waard is op de beurs willen hebben terwijl ze ook Fiat of een ander bedrijf kunnen kopen voor een fractie van dat bedrag.

Droge ogen

Apple geeft een verkoopsignaal in de Twindicator en ik zit dan ook short in dit aandeel. Maar nog even om het allemaal te begrijpen. Tesla kondigde aan 35.000 auto’s te verkopen en maakte nog steeds geen winst ondanks dat analisten rekende op 0,21 dollar... En werd toch nog duurder dan ze al waren.

Heeft iemand de koers wel eens gedeeld door die eventuele 21 cent? Ik kom dan op 1007,80 keer de verwachte winst. Ik maak altijd de vergelijking met Porsche die 162.000 auto’s maakt.

Ja Porsche heeft ook een belang in Volkswagen en die weer in Skania maar dat zijn allemaal goede bedrijven die meerdere miljarden winst maken. Het is niet zo dat het een soort Peugeot is.

Het is dus totaal onbevattelijk dat analisten of vermogensbeheerder met droge ogen positief kunnen zijn op het aandeel Tesla. Ik zou zeggen denk nog even aan de ballenbak.

Op dit moment heb ik sinds vrijdag een kleine short ositie in Tesla.

Mijn andere shortkandidaat Amazon blijft ondanks het goede sentiment vlak liggen. Ik had gehoopt op een herstel waarin ik opnieuw short kon. Maar wil niet op hetzelfde niveau waar ik winst heb gepakt opnieuw short. Hoewel het wel kriebelt... Ik zou zeggen hou mijn Twitter in de gaten.

Een aandeel wat ik ook wel short wil gaan is de hoogvlieger van vorig jaar: Randstad. Normaal is er altijd veel goed nieuws bij het vertrek van een topman en dus wilde ik dat even afwachten.

Maar nu dit achter de rug is en we een verkoopsignaal in de Twindicator hebben is het een leuk moment om naar een putje te kijken. Ik heb nog geen positie.

De Midkap is eigenlijk ook een leuk alternatief om naar te kijken als gokje omlaag.

De AEX heeft nog geen heel duidelijk signaal gegeven.

De DAX geeft een hamer en zou op korte termijn iets terug kunnen vallen, maar heeft ook nog geen echte verkoopsignalen.

Zit de Dow Jones in een hoofdschouder? Het kan allemaal, maar het is nog te vroeg om erop te handelen.

De Nikkei geeft nog steeds een verkoopsignaal. Ik zou wel een short op deze index willen aangaan. Ik zal straks een kijken naar een leuke turbo short

Het schaduwbankieren in China begint steeds meer op de burpen. Als de verhalen echt kloppen dan zijn ze te groot om te controleren door de centrale bank. De indices hebben nog steeds een verkoop.

China doet dus niet mee met Amerika en Japan en dat is wel heel bijzonder. Ook bijzonder vond ik te lezen dat een volgende crash de toekomst heeft.  Ik zie dit toch iets genuanceerder...  En zou het allemaal niet willen onderschatten. In dit licht is het leuk nog even naar de Bitcoin te kijken.


Frank van Dongen is het pseudoniem van vermogensbeheerder en fondsmanager Cees Smit. Hij is algemeen directeur van Today’s Vermogensbeheer en Today’s Tomorrow Fondsbeleggen (For Tomorrow). Smit schrijft zijn columns op persoonlijke titel. Today's is een vergunninghoudende instelling. Today's is bij de Autoriteit Financiële Markten (AFM) geregistreerd als beleggingsonderneming en beleggingsinstelling. De informatie in deze column is niet bedoeld als professioneel beleggingsadvies of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen. Uw reactie is welkom op vandongen@iex.nl.

Meld u aan voor de dagelijkse Beursupdate

Dagelijks een update van het laatste beursnieuws en beleggingskansen in uw mailbox!

 

Auteur: Frank van Dongen (Cees Smit)

Frank van Dongen is het pseudoniem van vermogensbeheerder en fondsmanager Cees Smit. Hij is algemeen directeur van Today’s Vermogensbeheer en Today’s Tomorrow Fondsbeleggen (For Tomorrow). Today’s is als vergunninghouder geregistreerd is bij de AFM en het DSI. Cees Smit is gespecialiseerd in ingewikkelde derivatenco...

Meer over Frank van Dongen (Cees Smit)

Recente artikelen van Frank van Dongen (Cees Smit)

  1. apr '17 De Show is over: Iedereen bedankt 77
  2. jan '17 Mindf*ck 34
  3. mei '16 De beren krijgen lucht 14

Gerelateerd

Reacties

28 Posts
Pagina: 1 2 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. [verwijderd] 25 februari 2014 10:44
    Waarom zouden ze dan een bedrijf dat 24 miljard waard is op de beurs willen hebben terwijl ze ook Fiat of een ander bedrijf kunnen kopen voor een fractie van dat bedrag.

    Dat is toch wel duidelijk geworden. De techniek van een Tesla valt toch niet te vergelijken met die van Fiat. Een Tesla die je kunt besturen met je Ipad is natuurlijk een revolutie.

    Tesla is stukken verder met de technologie dan welk automerk dan ook.. Op het moment dat ze in staat zijn om voldoende accu's te produceren en het aantal te bouwen auto's opschroeven tot circa 100.000 in 2016 hebben we hier gewoon een gezond bedrijf.
  2. [verwijderd] 25 februari 2014 12:00
    Over die overname van Facebook; het zou wat zijn als daar echt zoveel geld in cash voor was neergeteld, echter...

    "Upon closing of the deal, all outstanding shares of WhatsApp capital stock and options to purchase WhatsApp capital stock will be cancelled in exchange for $4 billion in cash and 183,865,778 shares of Facebook Class A common stock (worth $12 billion based on the average closing price of the six trading days preceding February 18, 2014 of $65.2650 per share). In addition, upon closing, Facebook will grant 45,966,444 restricted stock units to WhatsApp employees (worth $3 billion based on the average closing price of the six trading days preceding February 18, 2014 of $65.2650 per share). As of February 17, 2014, Facebook had 2,551,654,996 Class A and B shares outstanding plus approximately 139 million dilutive securities primarily consisting of unvested RSUs. The Class A common stock and RSUs issued to WhatsApp shareholders and employees upon closing will represent 7.9% of Facebook shares based on current shares and RSUs outstanding."

    ... het grootste gedeelte van de overname wordt dus betaald met monopoly-geld (aandelen FB). Met deze overname komt FB wel weer een stap dichter bij dominantie op het gebied van communicatie tussen alle wannabees met een smart phone in hun hand (liefst een iPhone natuurlijk).

    Met andere woorden, ik koop het aandeel niet, maar kan de logica achter de overname wel zien. Daarnaast bestaat de "enorme" overnamesom voor minder dan een kwart uit cash.
  3. [verwijderd] 25 februari 2014 12:43
    quote:

    pietje-2005 schreef op 25 februari 2014 11:55:

    Trouwens: technische vooruitgang / voorsprong met accu's en motoren?
    Pardon? Waar zit die voorsprong dan in?
    Wat electronische prullaria?
    Die accu's en motoren verbeteren alleen maar marginaal de laatste tig jaar.
    Allemaal ouwe koek met marketing-sausje.
    En ja:

    Ja, misschien moet jij je eerst eens inlezen in het onderwerp voordat je onzin begint te praten.

    Geen enkel ander automerk kan op dit moment tippen aan de actieradius die een auto van tesla kan bereiken. 480 km met de 85kw accu. Porsche, Audi& BMW halen niet eens de 300 km.

    Actieradius is waar het om draait bij een elektrische auto. Dat kun je met marketing niet mooier maken dan het is;).

    Tip: Lees je de volgende keer eerst in voordat je onzin begint te roepen.

  4. forum rang 6 pietje-2005 25 februari 2014 13:46
    quote:

    Verbuivo schreef op 25 februari 2014 12:43:

    [...]

    En ja:

    Ja, misschien moet jij je eerst eens inlezen in het onderwerp voordat je onzin begint te praten.

    Geen enkel ander automerk kan op dit moment tippen aan de actieradius die een auto van tesla kan bereiken. 480 km met de 85kw accu. Porsche, Audi& BMW halen niet eens de 300 km.

    Actieradius is waar het om draait bij een elektrische auto. Dat kun je met marketing niet mooier maken dan het is;).

    Tip: Lees je de volgende keer eerst in voordat je onzin begint te roepen.

    Ben zelf wel een beetje technisch, hoor.
    Werk/manage met electro, electronica en motoren voor vermogen en electriciteitsvoorziening.
    Die "voorsprong" of "vooruitgang" die jij denkt te zien, is precies wat marketing en een paar folders met je kunnen doen, met een paar kilometer verder stil staan met je toet-toet.
    Ik zou zeggen: probeer die "rocket"-science van die paar kilometer eens beter te zien. Maakt niet uit of ze een paar meter verder rijden dan een ander, maar ook hoeveel dit kost en wie wil het?
  5. kolenboer 25 februari 2014 14:11
    quote:

    Verbuivo schreef op 25 februari 2014 12:43:

    [...]

    En ja:

    Ja, misschien moet jij je eerst eens inlezen in het onderwerp voordat je onzin begint te praten.

    Geen enkel ander automerk kan op dit moment tippen aan de actieradius die een auto van tesla kan bereiken. 480 km met de 85kw accu. Porsche, Audi& BMW halen niet eens de 300 km.

    Actieradius is waar het om draait bij een elektrische auto. Dat kun je met marketing niet mooier maken dan het is;).

    Tip: Lees je de volgende keer eerst in voordat je onzin begint te roepen.

    En wat dacht je van de prijs? Is dat niet belangrijk?
  6. Ruud100 25 februari 2014 14:28
    Tja, Tesla begint nu echt in de hypefase te komen.

    Als de beursgoeroes van Harry Mens zich met een aandeel beginnen te bemoeien en een aandeel met k/w boven de 100 beginnen te promoten dan is het de hoogste tijd om weer eens wat putjes aan te schaffen.

    Zie:
    www.nuzakelijk.nl/column-martine-hafk...

    Gelukkig is het goed onderbouwt:
    "Maar zou het Apple daadwerkelijk om de Tesla’s gaan? .... Of zou het wellicht iets te maken kunnen hebben met de batterijen die Tesla produceert. De Lithium-ion batterijen, een coproductie met Panasonic, zijn namelijk het neusje van de zalm."

    Tja, Tesla koopt nu zijn accu's (en misschien ook wel wat batterijen) bij Panasonic en heeft er zelf nog nooit 1 geproduceerd. Er zijn wel plannen voor een fabriek maar de bouw daarvan moet zelfs nog beginnen. Applaus voor de research zullen we maar zeggen!

    Goed Frank leest dit zelf niet maar heel veel leuke grafiekjes voor zijn volgers in deze link:

    seekingalpha.com/article/2003191-mark...

    En om het af te maken:

    The latest data puts margin debt as at an all-time high, not only in nominal terms but also in real (inflation-adjusted) dollars.
    www.advisorperspectives.com/dshort/up...

    Dus ja er zijn genoeg indicaties dat het mis kan gaan en dat als het misgaat het heel heftig kan uitpakken.

    Blijft nog maar 1 probleem over: Wanneer komt het startschot en wat gaat ervoor zorgen dat er een flinke daling opgang komt.
  7. [verwijderd] 25 februari 2014 14:45
    quote:

    pietje-2005 schreef op 25 februari 2014 13:46:

    [...]
    Ben zelf wel een beetje technisch, hoor.
    Werk/manage met electro, electronica en motoren voor vermogen en electriciteitsvoorziening.
    Die "voorsprong" of "vooruitgang" die jij denkt te zien, is precies wat marketing en een paar folders met je kunnen doen, met een paar kilometer verder stil staan met je toet-toet.
    Ik zou zeggen: probeer die "rocket"-science van die paar kilometer eens beter te zien. Maakt niet uit of ze een paar meter verder rijden dan een ander, maar ook hoeveel dit kost en wie wil het?
    een auto met een Ipad besturen?
    Dus een ander kan met een computer je auto uit de garage rijden? Bye-bye.

    Bovenstaande lijkt me niet echt een opmerking van iemand die werkzaam is in deze branche, maar voor de goede orde.

    Maak van die paar kilometer maar meer dan 100 km verder stil staan. Dat is volgens mij nou precies het grote voordeel van deze auto's. Volgens mij is wel duidelijk wat de prijs is en wie het wil? Meer dan genoeg mensen want er wordt meer betaald voor een 2e hands auto dan voor een nieuwe omdat de levertijd 4-5 maanden is.

    Met het model X en een model van circa €35.000 in 2015/2016 denk ik niet dat die daling er aan zit te komen.

  8. [verwijderd] 25 februari 2014 14:53
    Enerzijds kan geconcludeerd worden dat pietje-2005 uiteraard wel een beetje opgelet, aangezien uiteraard niemand weet of het echt haar is waardoor je je uiteraard moet gaan afvragen is het de hoge prijs wel waard.

    Anderzijds is het uiteraard een feit dat timing bij de aan- en verkoop van al dan niet snel op- en neergaande aandelen best wel belangrijk kan zijn, al is het alleen maar dat de afdeling marketing onder het motto “Wees slim, gebruik Vim! Wees nog slimmer, gebruik geen Vim!”

    mogelijk overuren maken:

    Wees slim, koop mij, als u mij niet koopt, kunt u het verder schudden, dan is het over en uit met u,

    waarbij de afdeling marketing,

    zoals bijna iedereen in de eurozone en daarbuiten in afleveringen van Debiteuren/Crediteuren van de mogelijk over de rest van de wereld uitslaande brand van de euro schulden- en vertrouwenscrisis al dan niet in een met artikel 1 van de Grondwet strijdige zondebokken lynchende cultuur in naam van de vrijheid van een permanent stuurse eenmanssekte weet,

    uiteraard achterwege zal laten dat het vaak nog slimmer is om het niet te kopen, dus door bijvoorbeeld met een krantje en een gevulde koek gewoon met de trein of een bus van a naar b te gaan, maar misschien is dit niet zo.
  9. dumpy 25 februari 2014 15:33
    Ik hoop niet dat het waar is dat je 'n auto met 'n ipad of zo moet besturen. Het lojkt me levensgevaarlijk. Hoe vaak gebeurt het wel niet meer dat 'n tablet of laptop voor 1 of 2 seconden even geblokkeerd staat? Bij 130 km overleef je dat niet. En als net even de bocht om moet maar er hapert 'n overdracht ?
    Het lijkt me toch dat je 'n stuur niet kan missen.
  10. Ruud100 25 februari 2014 15:34
    quote:

    Verbuivo schreef op 25 februari 2014 14:45:

    [...]

    een auto met een Ipad besturen?
    Dus een ander kan met een computer je auto uit de garage rijden? Bye-bye.

    Bovenstaande lijkt me niet echt een opmerking van iemand die werkzaam is in deze branche, maar voor de goede orde.

    Maak van die paar kilometer maar meer dan 100 km verder stil staan. Dat is volgens mij nou precies het grote voordeel van deze auto's. Volgens mij is wel duidelijk wat de prijs is en wie het wil? Meer dan genoeg mensen want er wordt meer betaald voor een 2e hands auto dan voor een nieuwe omdat de levertijd 4-5 maanden is.

    Met het model X en een model van circa €35.000 in 2015/2016 denk ik niet dat die daling er aan zit te komen.
    Je kunt wel kritiek leveren op anderen maar kijk eerst eens naar jezelf.

    Waar is dat "Tesla is stukken verder dan welk merk dan ook want de actieradius is 500km en dat is veel meer" nou op gebaseerd?
    Ten eerste is de range van de "gewone" Tesla 390km, alleen via een upgrade die 10.000 euro kost en bij het duurste model heb je een range van 500km.

    Hoe zouden de andere merken met een range onder de 200km deze "enorme voorsprong" ooit in kunnen lopen? Een jarenlang ontwikkelingsproces van een nieuw model?
    Nee hoor, heel simpel: Stop 2x zoveel accu's in de auto en je hebt ook een actieradius van 400km.

    Waarom doen de andere merken dat niet? Ten eerste zijn de accu's brandgevoelig en kunnen in het ergste geval zelfs exploderen wanneer ze beschadigd raken en wordt dit erger / gevaarlijker naarmate de energiedichtheid van de accu stijgt. Tesla is de enige fabrikant die het aandurft de hele bodemplaat ermee vol te stoppen, de anderen merken hebben er tot nu toe voor gekozen de accu's alleen op de plek van ongeveer de "benzinetank" te plaatsen.

    De enorme voorsprong van Tesla is dus verdwenen zodra andere merken het ook aandurven een auto vol te proppen met dit type accu. Op dat moment wordt het direct ook een stuk moeilijker voor Tesla om de door jou genoemde 100.000 auto's te verkopen met een fatsoenlijke marge.

    Lithium battery fire behaviour
    Lithium batteries are capable of spontaneous ignition and subsequent explosion due to overheating. Overheating may be caused by electrical shorting, rapid discharge, overcharging, manufacturers defect, poor design, or mechanical damage, among many other causes. Overheating results in a process called thermal runaway, which is a reaction within the battery causing internal temperature and pressure to rise at a quicker rate then can be dissipated.

  11. forum rang 6 pietje-2005 25 februari 2014 15:49
    quote:

    dumpy schreef op 25 februari 2014 15:33:

    Ik hoop niet dat het waar is dat je 'n auto met 'n ipad of zo moet besturen. Het lojkt me levensgevaarlijk. Hoe vaak gebeurt het wel niet meer dat 'n tablet of laptop voor 1 of 2 seconden even geblokkeerd staat? Bij 130 km overleef je dat niet. En als net even de bocht om moet maar er hapert 'n overdracht ?
    Het lijkt me toch dat je 'n stuur niet kan missen.
    Nee, het wordt verkeerd begrepen.
    Met een computer of Ipad bestuur je die dingen niet, maar stuur je ze eventueel.
    Dat wil zeggen dat je dingetjes kan veranderen in het technisch karakter en technische efficiency.Bespaart dan ook onderhoud of het is beter te plannen.
    Hoop dattie dat bedoelt, want dat heb ik de laatste 10 jaar allang gedaan met grote/kleine vermogens met motoren tot wel een meter of 20 hoog en vele megawatjes.
    Je kunt dan fine-tunen voor een beter en efficienter proces.
    Dan hebben ze die technieken en software aangepast voor gebruik in een auto.
    Heeft wel een gevaar in zich van software glitches met eventueel zeer schadelijke gevolgen en eventueel plotseloos helemaal niets meer kunnen doen met je speeltje.
    Neem aan dat dat voldoende uitgetest wordt en dat het werkt.
    Is, denk ik, voor een electrische auto wel ongeveer de top nu.
    Blijft het punt dat het succes alleen maar kan bestaan bij gedwongen milieu-issues en het eventueel alleen gekocht wordt door bedrijven die er subsidie mee krijgen om de hoge prijs wat te verzachten.
    Als belegging in een aandeel met zo'n hoge k/w vind ik het gewoon veel te link, mocht de markt draaien of grote partijen gaan dumpen.
    Verder alle succes toegewenst voor eenieder die erin belegt, hoor, maar het is niet mijn ding.
  12. [verwijderd] 25 februari 2014 16:00
    @Ruud100 Uit uw duidelijke info komt het heldere beeld naar voren dat de afdeling marketing vooralsnog vele overuren zal moeten maken, wat uiteraard voor een duurzame ontwikkeling van de werkgelegenheid in de eurozone en daarbuiten in afleveringen van Debiteuren/Crediteuren van de euro schulden- en vertrouwenscrisis niet verkeerd hoeft te zijn.
28 Posts
Pagina: 1 2 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links