Hier een mogelijke verklaring voor de enorme stijging die plaatsvindt bij autoaandelen. Het maakt niet uit of ik de grafiek van Peugeot of Volkswagen erbij pak, Porsche of BMW bekijk of Toyota volg; alle autoaandelen zijn omhoog getrokken de laatste tijd.
Natuurlijk is ieder aandeel dit jaar enorm opgepompt en stijgt een gemiddeld fonds aardig hard, autoaandelen presteren nog een graadje beter. Stijgingen van meer dan 100% in minder dan een jaar tijd lijken de normaalste zaak van de wereld.
Ik heb een verklaring.
Stel u staat aan het roer van een enorm hedgefund. Stel u heeft de stijging van het aandeel Tesla Motors volledig gemist. Stel u vindt dat de huidige waardering van Tesla enorm overdreven is, omdat de markt het aandeel hoger waardeert dan gigant Porsche of BMW die beide tig keer meer auto's verkopen.
U wilt dus short in Tesla. Omdat u een hedgefund runt en "delta neutrale beleggingen" moet doen volgens de prospectus, bent u verplicht om de shortpositie in Tesla Motors te hedgen. Hoe hedged u een shortpositie in een aandeel van een autofabrikant?
Tegenwicht
Juist! U koopt aandelen in andere autofabrikanten op. Welk aandeel is nu de perfecte hedge? Dat is moeilijk, dus neemt u ze maar allemaal. Tegenover iedere pluk aandelen die een hedgefund short gaat in Tesla, worden er dus aandelen Peugeot Volkswagen, BMW, Porsche, Toyota, et cetera gekocht als tegengewicht.
Omdat Tesla Motors de laatste maanden zo sterk gestegen is, moet u aandelen van andere fabrikanten blijven kopen om de hedge in stand te houden. Door deze aankopen stijgen de aandelen van andere autofabrikanten mee met Tesla.
Het is maar een theorie, maar als ik hierin gelijk heb krijgen we te maken met enorme bewegingen als de verwachte koersbeweging bij Tesla op gang komt.
Duikeling
Als inderdaad de lucht uit Tesla loopt (want laten we eerlijk zijn, CEO Elon Musk moet het allemaal nog maar eens waar gaan maken), dan worden de andere autoaandelen die als tegengewicht waren aangekocht door de hedgefunds gedumpt.
Immers is er minder hedge nodig omdat de positie in werking treedt. In dat geval maakt de gehele autoindustrie dus een duikeling.
Disclaimer: De handelssignalen van Duijvestijn kunnen op elk moment veranderen. Op moment van publiceren heeft hij geen posities in de aandelen BMW, Volkswagen, Toyota, Tesla Motors, Peugeot of Porsche. Hij heeft mogelijk wel andere posities waar hij niet over schrijft.