Wij Europeanen (Nederlanders, westerlingen – wat u wilt) steken straks bleekjes af bij onze vrienden in de opkomende markten. De luxe modemerken zien namelijk een sterke groei, maar dan vooral in het Midden-Oosten en Zuidoost-Azië, en daarnaast Zuid-Amerika.
Ook Afrika biedt nieuwe mogelijkheden, bleek tijdens de Luxury Summit waar Walpole CEO Julia Carrick bovenstaande introductie deed. Gelukkig kan Europa ook profiteren, maar dan wel via het toerisme.
Retail is booming in plaatsen als Abu Dhabi, Dubai, Kuala Lumpur, Istanbul, Moskou, St. Petersburg, New Dehli, Kiev en Hanoi. Chinese steden domineren het lijstje van plaatsen waar de meeste vierkante meters winkelgrond worden gebouwd, maar gezien de ontwikkelingen daar is het de vraag hoe duurzaam die aanwas is. De lonen gaan er overigens wel omhoog, dus voor buitenlandse merken is dat positief.
Oh, en Afrika? Volgens Florence Eid, hoofdeconoom bij de Arabia Monitor, zullen luxemerken gezien de zorgen over China ook in landen als Nigeria, Algerije en Libië op zoek gaan naar nieuwe afzetmarkten.
Onderzoek van Bain & Co wijst uit dat de winst van luxemerken 50% sneller groeit dan het wereldwijde bbp. Het bedrijf verwacht dat de markt voor luxegoederen in 2025 vijf keer zo groot is als in 1995.
Merken die echt willen winnen, moeten inzetten op 'Luxury 2.0': customer experience, een persoonlijke aanpak en uitstekend personeel, zowel in het management als op de winkelvloer.
Klik op de grafieken voor een grotere versie.
En kijk eens, wat gaan die koersen lekker. Burberry behaalde tussen maart 2012 en maart 2013 20% meer omzet in China. Het bedrijf kwam eerder met een winstwaarschuwing vanwege tegenvallers in die hoek, maar dat bleek achteraf mee te vallen.
Het merk introduceert zijn producten in regio’s waar nog wel groei te zien is, met name in het Verre Oosten. In het tweede kwartaal van dit jaar steeg de totale omzet met 21%. Ook Hermes boekt recordwinsten; vorig jaar zag het bedrijf met de mooie sjaaltjes de beste performance sinds de beursintroductie in 1993.
Investeren in luxe dan maar? Niet in het echte werk dan, want daar hebben we in West-Europa geen geld voor. En de fondsen zijn eigenlijk ook wel duur. De S&P Global Luxury Index staat inmiddels drie keer zo hoog als vijf jaar geleden.