Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Hopeloos ouderwetse beleggingen

Hopeloos ouderwetse beleggingen

MarketWatch heeft een vandaag een leuk overzichtje van zaken die u in 2014 niet aan moet schaffen omdat ze uit de tijd zijn. Trek er uw conclusies uit.

1. Kabel-TV. Mensen kiezen steeds vaker voor goedkope diensten als Hulu en Netflix. Netflix is inmiddels ook in Nederland beschikbaar. Ziggo overweegt een Netflix-app, maar vooralsnog is dit geen goed nieuws voor het kabelbedrijf en haar concurrenten.

2. Een huistelefoon. Steeds meer mensen gaan mobiel, en alleen mobiel. Niet iedereen heeft 'm door; zo moest ik toen mijn telefoon laatst was gejat maar de afdeling gevonden voorwerpen bellen. Behalve mobiel is er FaceTime, Skype... Slecht nieuws dus voor bedrijven die naast TV ook op vaste telefonie focussen.

3. GPS-apparaten. Dat moet pijn doen bij TomTom. MarketWatch ziet geen toekomst meer in deze business, omdat consumenten met de apps op hun telefoon veel goedkoper af zijn. Daarnaast komen veel auto's met een ingebouwd systeem.

4. DVD- en Blu-ray-spelers. De verkoop en verhuur van DVD's daalt. Gebruikers streamen liever van het internet, of gebruiken hun spelcomputers. Gelukkig worden nog wel TV's verkocht.

5. Hotelkamers. Mensen kiezen meer en meer voor de particuliere verhuur, zoals AirBnB. Beleggen in vastgoed dan maar?

6. Tweejarige telefonieabonnementen. Volgens MarketWatch ondervinden consumenten meer nadelen dan voordelen. In de VS maken consumenten vaak gebruik van zogenaamde 'plans', waarbij je vooraf voor je telefoon betaalt en vervolgens een goedkoper maandbedrag dat op elk moment opzegbaar is.

7. Desktops en laptops. De tablet is het helemaal en kan alles. Daarnaast is hij aanzienlijk goedkoper. Wat brengen de tech bedrijven volgend jaar op de markt?

8. Extra beenruimte. Vliegmaatschappijen hebben het maar moeilijk. MarketWatch signaleert dat consumenten voor hetzelfde geld een upgrade naar business class kunnen krijgen. Die heb je bij RyanAir natuurlijk niet, maar als je ergens op moet bezuinigen...

9. Credit cards met een puntenprogramma. In Nederland natuurlijk niet zo gebruikelijk. We hebben natuurlijk wel de Bonuskaart. Tijd voor een app, zou ik zeggen.

10. Digitale camera's. Tsja, die telefooncamera's worden natuurlijk steeds geavanceerder. Op mijn laatste twee vakanties heb ik mijn Canon thuisgelaten. Naar schatting daalde de verkoop van digitale camera's in de VS dit jaar met maar liefst 44% en voor volgend jaar wordt een verdere daling verwacht. Slecht nieuws voor de fabrikanten.

Werkt prima overigens, die camera op m'n telefoon. Ja, bij IEX hebben we het zo slecht nog niet!


Chantal Groothengel is redacteur bij IEXProfs. De informatie in deze column is niet bedoeld als professioneel beleggingsadvies of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen. Klik hier voor een overzicht van Chantals actuele beleggingen.

Meld u aan voor de dagelijkse Beursupdate

Dagelijks een update van het laatste beursnieuws en beleggingskansen in uw mailbox!

 

Auteur: Chantal Groothengel

Chantal Groothengel rolde na haar master journalistiek aan de UvA als vanzelf de financieel-economische journalistiek binnen. Sinds 2011 is ze verbonden aan IEXProfs, en na een tweejarig verblijf in de City of Angels houdt ze zich sinds mei 2013 fulltime bezig met het wel en wee van professionele beleggers.

Meer over Chantal Groothengel

Recente artikelen van Chantal Groothengel

  1. jan '14 Koersval helpt u het ziekenhuis in 5
  2. dec '13 Japan wordt weer groot 1
  3. dec '13 Hopeloos ouderwetse beleggingen 14

Reacties

14 Posts
| Omlaag ↓
  1. [verwijderd] 30 december 2013 17:50
    Een aantal trends kloppen, maar op een aantal punten is de redenatie niet kloppend:

    3)GPS, een auto met ingebouwd systeem kan geen argument zijn. Iemand moet die ook leveren en goede kans dat deze van TOMTOM is.
    4)Particuliere verhuur heeft weinig met vastgoed te maken.
    6)Wat is de trend?
    7)Desktop laptops. Tablet kan alles?. Met de fiets kan je ook overal heen maar het is nog geen auto. Een tablet is goed voor communicatie en viewen maar niet om te werken.
  2. @iPlof 30 december 2013 18:02
    Ouderwetse beleggingen wil niet zeggen slechte beleggingen.
    Ik investeer liever in olie op 6x de winst dan 10x de omzet social media. Over 10 jaar weet ik zeker nog te tanken bij Shell maar of ik nog op linkedin zit is de grote vraag..
    Zaken als huistelefoon en kabeltv en nog wat zaken die genoemd worden kon je 10 jaar geleden ook al zien gebeuren. Zie daar waarom KPN zo is gedaald bijvoorbeeld.
    2013 was het jaar van tech en media, ik denk dat 2014 het jaar van value wordt.
  3. [verwijderd] 30 december 2013 21:15
    Op zich worden een aantal trends benoemd die overduidelijk zijn, sommige zijn al enkele jaren zichtbaar. Ik denk niet dat je zonder meer kunt stellen dat bedrijven die door de trend getroffen worden ook zwak zijn. Alleen de bedrijven die zich niet aanpassen zijn zwak. Op het TomTom forum bijvoorbeeld zijn genoeg redenen te vinden om te geloven in een zonnige toekomst voor dat bedrijf.
  4. [verwijderd] 31 december 2013 02:30
    Het is wel goed om trends in de gaten te houden.
    Vooral in de technologie gaat dat snel.

    Ooit, ooit dachten beleggers dat bedrijven als Blackberry, World Online, of Hyves, het eeuwige leven zouden hebben. Nu zijn bijv. Facebook, Apple, Google of Groupon gewild, maar ik verwacht dat over een aantal jaar deze bedrijven flink minder klanten hebben, omdat er nieuwe bedrijven zijn (die wij nu nog niet kennen) die beter in de markt liggen. Zo moeilijk is het trucje dat deze bedrijven uitvoeren niet.
  5. [verwijderd] 31 december 2013 09:28
    quote:

    power@home schreef op 31 december 2013 02:30:

    Het is wel goed om trends in de gaten te houden.
    Vooral in de technologie gaat dat snel.

    Ooit, ooit dachten beleggers dat bedrijven als Blackberry, World Online, of Hyves, het eeuwige leven zouden hebben. Nu zijn bijv. Facebook, Apple, Google of Groupon gewild, maar ik verwacht dat over een aantal jaar deze bedrijven flink minder klanten hebben, omdat er nieuwe bedrijven zijn (die wij nu nog niet kennen) die beter in de markt liggen. Zo moeilijk is het trucje dat deze bedrijven uitvoeren niet.
    Kennelijk is het volgen van dit soort bedrijven wel degelijk lastig. Want de bedrijven die je nu noemt : faceboook, groupon (!) en apple zitten in de hoek waar de klappen vallen. Groupon is dood, Facebook kampt met weglopende tieners en Apple is over zijn groei explosie heen.
  6. [verwijderd] 31 december 2013 09:30
    quote:

    RemcoW1984 schreef op 30 december 2013 21:15:

    Op zich worden een aantal trends benoemd die overduidelijk zijn, sommige zijn al enkele jaren zichtbaar. Ik denk niet dat je zonder meer kunt stellen dat bedrijven die door de trend getroffen worden ook zwak zijn. Alleen de bedrijven die zich niet aanpassen zijn zwak. Op het TomTom forum bijvoorbeeld zijn genoeg redenen te vinden om te geloven in een zonnige toekomst voor dat bedrijf.
    Nou, als het TomTom forum het zonnig inziet dan moet het wel goedkomen met dat bedrijf..
14 Posts
|Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links