Charles Dow is één van de grondleggers van de technische analyse. Hij ontwikkelde aan het einde van de 19e eeuw de Dow-theorie. De Dow-theorie biedt beleggers een raamwerk om de markt te begrijpen en helpt hen bij het nemen van weloverwogen investeringsbeslissingen.
Een van de belangrijkste onderdelen van deze theorie is de bevestigingstheorie. Deze biedt beleggers een krachtig instrument om trends te identificeren en vertrouwen te winnen in hun marktanalyse.
Dow Jones- en Dow Jones Transportation-index
Het concept van bevestiging is gebaseerd op het idee dat de gelijktijdige bevestiging van de Dow Jones Industrial Average (DJIA) en de Dow Jones Transportation Average (DJTA) de geldigheid van een trend vergroot en het potentieel voor succesvolle investeringsbeslissingen vergroot.
Volgens Dow is het belangrijk om de prestaties van zowel de industriële sector als de transportsector in de gaten te houden. De DJIA vertegenwoordigt de industriële sector en omvat grote en gevestigde bedrijven in verschillende sectoren.
De DJTA daarentegen vertegenwoordigt de transportsector en omvat bedrijven die cruciaal zijn voor het vervoer van goederen en grondstoffen, zoals vrachtwagens, spoorwegen en luchtvaartmaatschappijen.
Sterker signaal
De bevestigingstheorie stelt dat wanneer de DJIA en de DJTA dezelfde trend vertonen, het een sterker signaal is voor beleggers. Bijvoorbeeld, als beide indices stijgen, duidt dit op een positieve marktstemming en kan het een teken zijn van een stijgende markt.
Omgekeerd, als beide indices dalen, kan dit wijzen op een negatieve marktstemming en een dalende markt.
Deze bevestiging helpt beleggers om de betrouwbaarheid van een trend te vergroten en helpt hen om hun vertrouwen in hun marktanalyse te versterken.
De Dow Jones Transportation-index heeft onlangs een nieuwe hogere koerstop weten te vormen boven de top van begin dit jaar. Er is nog niet sprake van een doorbraak op weekbasis, maar een definitieve doorbraak lijkt niet lang meer op zich te laten wachten.
De Dow Jones Industrial Average is nog een stukje verwijderd van haar weerstand en lijkt nog geen aanstalten te maken om uit te breken.
Bevestiging uitbraak blijft vooralsnog uit
De bevestiging van een uitbraak van beide indices blijft dus vooralsnog uit. Dit kan een eerste signaal zijn dat de markt wat begint te verzwakken. Voorlopig is echter zeker nog geen sprake van een trenddraai.
Dow Jones Industrial Average
De DJIA laat een zijwaarts koersverloop zien. Het technische plaatje van de index lijkt wel te verbeteren nu er een mogelijke hogere koersbodem wordt gevormd.
Dit is een signaal dat duidt op een aantrekkende vraag onder beleggers.
We wachten op een doorbraak en slotstand boven de weerstand. De steun bevindt zich rond 31.419,50 punten (de bodem van 17 maart) en de weerstand rond 34.868,81 punten (gevormd op 16 december 2022).
Dow Jones Transportation Index
De NY-Nasdaq Transportation index verbetert, maar de uitbraak boven de weerstand van 6.353,93 punten (gevormd op 1 april 2022) is nog te nipt.
De recente serie hogere koersbodems geeft al aan dat beleggers op hogere niveaus (bij-)kopen. Het technische beeld klaart verder op indien de weerstand op basis van de weekslotkoers definitief opwaarts wordt gebroken.
Steun voor de Transportation index ligt rond 5.379,60 punten (de bodem van 24 maart).