Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Klantdossier zeer belangrijk voor huizenbezitters

Klantdossier zeer belangrijk voor huizenbezitters
Beeld: iStock

De AFM gaat dit jaar nog een onderzoek doen naar de kwaliteit van de adviesgesprekken van hypotheekadviseurs. Het laatste onderzoek was 10 jaar geleden, waarna de AFM diverse leidraden heeft gemaakt. Deze leidraden kunnen hypotheekadviseurs gebruiken om een goed hypotheekadvies te onderbouwen.

Eind 2010 is op mijn initiatief de AFM bij mij langs geweest om wat hypotheekdossiers te controleren. Deze actie heeft heel wat stof doen opwaaien bij mijn collega’s.

Wat moet volgens de AFM precies de werkwijze van een hypotheekadviseur zijn?

De afgelopen jaren is er veel veranderd. Zoals bekend hebben hypotheekadviseurs een zorgplicht naar hun klanten toe.

Een hypotheekadviseur mag niet zomaar een renteaanbod voor zijn klant aanvragen; de adviseur moet eerst een klantdossier maken en dit overleggen aan zijn klant. In dit klantdossier wordt beschreven wat er met de klant is besproken en waarom die een hypotheek wil afsluiten.

Dit klantdossier schrijven is tijdrovend, want alle risico’s moeten worden beschreven. Daarbij is vaak niet alle informatie, zoals een taxatierapport waarin de waarde van de gekochte koopwoning wordt vermeld, direct voorhanden. Ook moet bijvoorbeeld bij de werkgever worden nagevraagd of er een collectieve arbeidsongeschiktheidsverzekering is.

Hieronder een opsomming van (diverse) punten die in een klantdossier beschreven moeten zijn:

  • Situatie bij overlijden
  • Situatie bij arbeidsongeschiktheid
  • Situatie bij werkloosheid
  • Situatie bij pensioen
  • Situatie tijdens de looptijd van de hypotheek
  • Looptijd en soort hypotheek
  • Hoogte hypotheekrente en rentevaste periode
  • Wensen van de klant en doelstellingen
  • Rente-aftrekverleden, eerdere koopwoningen en eerdere partners

Om bovenstaande situaties goed in kaart te brengen, zijn diverse gesprekken met een klant noodzakelijk. Het klantdossier kan daarna besproken worden met de klant. Als de klant akkoord is met het dossier kan het renteaanbod (de hypotheekofferte) worden aangevraagd.

Bovenstaande werkwijze lijkt simpel, maar in werkelijkheid kan dit tot grote problemen leiden. Vooral in een tijd dat de hypotheekrentes (iedere dag of week) flink stijgen, willen de klanten de laagste hypotheekrente hebben.

Een simpel voorbeeld: een klant belt met de mededeling eindelijk een woning te hebben gekocht. De vlag kan uit voor deze klant! Maar die wil door de stijgende rentes eigenlijk direct een renteaanbod hebben, om zo nog gebruik te kunnen maken van lagere hypotheekrente. Dit renteaanbod met deze lage hypotheekrente kan pas worden aangevraagd als het klantdossier is gemaakt en uitgelegd aan de klant. Ik hoef u niet uit te leggen wat veel hypotheekadviseurs in deze situatie doen.

Als het misgaat

De brancheverenigingen maken zich geen zorgen over het door de AFM aangekondigde onderzoek. De NVHP, Adfiz en OvFD laten in een reactie weten dat zij geen enkele reden hebben om te twijfelen aan de kunde en kennis van adviseurs.

Het is prima om na tien jaar weer een onderzoek te doen naar de kwaliteit van advies”, stelt OvFD-directeur Colinda Rosenbrand. “We weten dat er een onderzoek komt en wachten dat met vertrouwen af. De AFM zegt zelf dat ze geen aanleiding hebben om te denken dat het in Nederland misgaat met advies en wij onderschrijven dat.

Het is fijn te lezen en te horen dat niemand zich druk maakt over het onderzoek van de AFM. Ik ben echter minder positief. Pas geleden heeft het Kifid een huizenbezitter nog gelijk gegeven, waardoor de hypotheekadviseur mag gaan afrekenen. In deze zaak blijkt duidelijk hoe belangrijk een klantdossier is. Hieronder een korte opsomming van wat er is gebeurd en wat de schadevergoeding is.

Gegevens klant

  • Lopende hypotheek van €230.000 bij ASR oversluiten naar de Triodos bank
  • Advieskosten voor oversluiting €3.500
  • Hypotheekrente 1,5% voor 25 jaar vast

De hypotheekadviseur heeft de klant zelf benaderd. In een telefonisch gesprek is besproken om de lopende ASR-hypotheek over te sluiten naar de Triodos bank. De reden voor de oversluiting is de lage hypotheekrente van 1,5% met een rentevaste periode van 25 jaar. De klant hoort zeven weken niets van de hypotheekadviseur en trekt aan de bel, waarna het volgende naar voren komt:

  • Adviseur geeft aan geen zaken te kunnen doen met de Triodos Bank
  • Adviseur heeft op eigen initiatief een offerte bij ASR aangevraagd voor 1,8%

Een dag later krijgt de klant nog een mail waarin het volgende staat

  • Adviseur geeft aan geen factuur te sturen
  • Adviseur geeft aan het dossier te hebben vernietigd

"Hierbij nogmaals mijn excuses voor de gemaakte fout in het adviestraject om de hypotheek te wijzigen. Zoals gisteren reeds telefonisch besproken volgt er geen factuur ondanks de door jullie ondertekende opdracht tot dienstverlening. Het dossier dat ik van jullie heb is vernietigd. Ik vertrouw erop jullie hiermee voldoende te hebben geïnformeerd”

Hypotheekadviseurs kunnen niet met alle banken in Nederland zaken doen. Er zijn banken waarbij een klant rechtstreeks met de bank de hypotheek afsluit. In dit verhaal is het zeer opmerkelijk dat de hypotheekadviseur vergeten is te vertellen geen zaken te kunnen doen met de Triodos Bank.

Naar het Klachteninstituut

De klant dient een klacht in bij het Klachteninstituut Financiële Dienstverlening (Kifid) en eist een schadevergoeding van 0,3% over 230.000 euro voor een duur van 25 jaar. Het gaat hier dan over een bedrag van 17.250 euro. De 0,3% is het renteverschil tussen 1,8% van de ASR en de eerdere 1,5% van de Triodos Bank.

Hierbij klaagt de klant dat hij geen exemplaar van de door hem ondertekende opdracht tot dienstverlening heeft ontvangen. Bovendien heeft hij nooit opdracht gegeven de documenten te vernietigen. De klant heeft zelf zijn hypotheek bij ASR overgesloten voor een rente van 1,8%. De hypotheekadviseur komt met het volgende verweer:

  • De afspraken die gemaakt zijn, worden altijd bevestigd in het adviesrapport
  • Alle documenten van het dossier zijn vernietigd op uitdrukkelijk verzoek van de klant
  • Er zijn geen aantekeningen meer over de rente van 1,5% want die zijn ook vernietigd
  • De adviseur is van mening dat de consument geen schade heeft geleden. Integendeel, als hij de consument niet had benaderd, zou hij niet op de hoogte zijn geweest van de besparingsmogelijkheden.

Een hypotheekadviseur moet altijd eerst een klantdossier maken en dit doornemen met de klant. Pas na goedkeuring van het klantdossier kan het renteaanbod worden aangevraagd door de hypotheekadviseur.

In dit geval heeft de hypotheekadviseur alle documenten vernietigd. Hij heeft echter ook geen klantdossier overlegd aan de klant, want daarin had gestaan dat bij oversluiting de hypotheekrente 1,8% zou worden.

De klant had dan direct zijn ongenoegen kunnen uiten. Bovendien had de klant dan ook het klantdossier gehad waardoor alles aantoonbaar was geweest in deze zaak. Het Kifid kwam tot de volgende uitspraak:

  • De hypotheekadviseur heeft niet aan de zorgplicht voldaan
  • De hypotheekadviseur heeft onzorgvuldig gehandeld (zeven weken niets laten horen)
  • De hypotheekadviseur heeft niet voldaan aan zijn verzwaarde motiveringsplicht
  • De hypotheekadviseur moet schadevergoeding volledig betalen aan de klant

De hypotheekadviseur heeft een verzwaarde motiveringsplicht als het erom gaat te onderbouwen welke afspraken de klant en de hypotheekadviseur hebben gemaakt.

Klantdossiers op orde

Uit deze zaak blijkt weer eens dat het klantdossier heel erg belangrijk is. Hypotheekadviseurs die geen klantdossier overleggen aan hun klanten of dat te laat doen, voldoen niet aan hun zorgplicht.

Ik ben zeer benieuwd naar de resultaten van het onderzoek van de AFM. Die kunnen wel eens flink tegenvallen voor de branche.


Jos Koets is Erkend Hypotheek Adviseur (SEH) en de specialist van IEX.nl. Hij heeft z’n eigen Assurantiekantoor Groenoord in Vlaardingen. Koets schrijft zijn columns op persoonlijke titel. De informatie in deze column is niet bedoeld als professioneel (hypotheek)advies of als aanbeveling tot het doen van bepaalde transacties. Hoewel deze column met de grootst mogelijke zorgvuldigheid is samengesteld, aanvaardt Jos Koets geen aansprakelijkheid voor de onvolledigheid, onjuistheid of gevolgen daarvan.
Uw reactie is welkom op koets@iex.nl.

Meld u aan voor de dagelijkse Beursupdate

Dagelijks een update van het laatste beursnieuws en beleggingskansen in uw mailbox!

 

Auteur: Jos Koets

In 1994 werd Jos Koets meteen in het diepe gegooid bij een assurantiekantoor. In z’n eerste werkweek vond zijn baas het nodig met vakantie te gaan. Daarna heeft hij in de praktijk het assurantievak geleerd. Koets kocht het bedrijf van z’n werkgever. Nu is hij eigenaar van het eenmansbedrijf Assurantiekantoor Groenoord in ...

Meer over Jos Koets

Recente artikelen van Jos Koets

  1. 14:30 Pas op met de startersvrijstelling
  2. 12 apr De gekte op de woningmarkt is terug 4
  3. 29 mrt Aflossingsvrije hypotheken op de helling 8

Gerelateerd

Reacties

19 Posts
| Omlaag ↓
  1. Boekhouder 14 april 2023 12:25
    Mensen moesten eens weten wat er verdiend word aan salarissen in de sector van hypotheektussen personen. Dat zijn echt witte boorden criminelen. Directeuren in de bovensten laag verdien vele miljoenen per jaar. Lagere personeel 2 tot 3 modaal... Dan weet iedereen gelijk waarom het zo duur is...
  2. Jambo72 14 april 2023 13:24
    Oh, ga jij als zelfstandige hypotheekadviseur werken voor een tarief dat lager is dan dat van een stukadoor? Nee denk het niet. Je hebt geen enkel idee hoeveel werk het is om een goed dossier aan te leggen dat al voorbereid is op de klagende consument die weer eens geld ruikt omdat hij denkt de adviseur op een foutje te kunnen betrappen.
  3. Jambo72 14 april 2023 13:33
    quote:

    TradeMaarRaak schreef op 14 april 2023 12:23:

    Je kunt toch gewoon zelf een renteaanbod bij een bank aanvragen?
    Of moet je dan ook heel veel informatie aanleveren?
    Je kunt ook zelf je auto onderhouden, je kan ook je eigen muren stukadoren en je eigen CV ketel schoonmaken als je allemaal precies weet hoe het zit en anders vooral laten doen. Voor hypotheken heb je toch echt wel in bijna alle gevallen een aanstelling nodig bij een bank/ hypotheekverstrekker en om die te krijgen dien je toch echt wel een vergunning van de AFM te krijgen waarbij je alle relevante diploma’s in bezit moet hebben.
  4. Warren Buffet Fan 14 april 2023 13:51
    quote:

    Jambo72 schreef op 14 april 2023 13:24:

    Oh, ga jij als zelfstandige hypotheekadviseur werken voor een tarief dat lager is dan dat van een stukadoor? Nee denk het niet. Je hebt geen enkel idee hoeveel werk het is om een goed dossier aan te leggen dat al voorbereid is op de klagende consument die weer eens geld ruikt omdat hij denkt de adviseur op een foutje te kunnen betrappen.
    Hypotheken zijn zo standaard dat je voor 90% van de aanvragen een algoritme het werk kan laten doen. Ik denk dat ChatGPT er wel raad mee weet.
  5. forum rang 9 objectief 14 april 2023 13:58
    quote:

    Boekhouder schreef op 14 april 2023 12:25:

    Mensen moesten eens weten wat er verdiend word aan salarissen in de sector van hypotheektussen personen. Dat zijn echt witte boorden criminelen. Directeuren in de bovensten laag verdien vele miljoenen per jaar. Lagere personeel 2 tot 3 modaal... Dan weet iedereen gelijk waarom het zo duur is...
    Je bent vast en zeker nooit met deze mensen in aanraking gekomen, want je bewering klopt van geen kanten.
  6. Jambo72 14 april 2023 14:13
    quote:

    Warren Buffet Fan schreef op 14 april 2023 13:51:

    [...]

    Hypotheken zijn zo standaard dat je voor 90% van de aanvragen een algoritme het werk kan laten doen. Ik denk dat ChatGPT er wel raad mee weet.
    Bij een starter op de woningmarkt, jazeker ook al halen die niet de goedkoopste hypoheek uit de markt ermee alleen dat hoeft geen 3500EUR te kosten. Bij een doorstromer kom je echt niet weg met algoritmes maar is alles maatwerk om ook nog aan de fiscale regeltjes te blijven voldoen. Immers 1 klein foutje en je gehele hypotheekrente is niet meer aftrekbaar. Dan is 3500EUR in eens niet meer zo duur
  7. gerard66 14 april 2023 17:15
    Ik heb jaren hypotheekadvies gegeven op uurtarief en kwam bij een starter uit op een uurtje of 12 gemiddeld. (Incl. 2 gesprekken). Ik zie hypotheekadviseurs die daar zomaar 4.000-5.000 euro voor vragen. Tja ….. dan snap je wel waarom de hypotheekketens zich zo op starters richten. Veelgehoord argument is dat er 40% moet worden afgedragen aan het hoofdkantoor en dus de tarieven wel zo hoog moeten zijn om iets over te houden. …. Tja…

    Een doorstromer/oversluiten was circa 18-22 uur incl. gesprekken en adviesrapport). Dan snap je ook wel dat veel hypotheekadviseurs geen adviesrapport schrijven, want dat kan dan niet meer uit voor 3500 (!?!).

    Overigens zijn er zo veel onzinnige regels in hypothekenland, dat maatwerk leveren soms ook veel te lastig is. Het is bv. natuurlijk complete nonsens om voor een klant van 64 die een aflosvrije hypotheek van 80.000 a 5% oversluit naar een aflosvrije hypotheek van 90.000 tegen 2%, een compleet adviesrapport te schrijven en de klant op onnodige kosten te jagen.
  8. Warren Buffet Fan 14 april 2023 17:29
    Die fiscale regels zouden toch in verschillende categorieen moeten passen? Het kan toch niet zo zijn dat elke hypotheek aftrek maatwerk is? Gegeven dat we daar wetten voor hebben die wel meerdere uitzonderingen hebben maar niet dat er voor elke Nederlander er een andere toepassing daarvan is. Dan zou de belastingdienst het ook nooit kunnen controleren.
  9. Jambo72 14 april 2023 19:46
    quote:

    Warren Buffet Fan schreef op 14 april 2023 17:29:

    Die fiscale regels zouden toch in verschillende categorieen moeten passen? Het kan toch niet zo zijn dat elke hypotheek aftrek maatwerk is? Gegeven dat we daar wetten voor hebben die wel meerdere uitzonderingen hebben maar niet dat er voor elke Nederlander er een andere toepassing daarvan is. Dan zou de belastingdienst het ook nooit kunnen controleren.
    Daar sla je de spijker op zijn kop, de belastingdienst kan het ook in zijn geheel niet meer controleren omdat iedere persoon zijn eigen persoonlijke specifieke situatie heeft. Belastingdienst ziet echt wel zaken die op kunnen vallen echter het zijn geen hypotheek adviseurs en hebben er ook weinig kennis van. Zelfs de meeste hypotheekadviseurs weten niet meer hoe het zit. Hoe zou je het dan als leek (de consument) het moeten weten hoe het zit? Stel je eens voor een man gaat samenwonen met een andere partner die al een hypotheekverleden heeft en ook een eigen woning reserve. Vertel maar eens hoe de hypotheek samen gesteld moet gaan worden als ze samen een woning gaan kopen.
  10. forum rang 5 Jason Voorhees 15 april 2023 09:24
    Jos, ik snap als hypotheekadviseur dat die rapporten zo gammel zijn als de neten, maar voor starters is er in praktijk 1 smaakje annuiteit maximaal lenen en rente 10 jaar vast, overlijdensdekking erbij als ze samen kopen, informeren over ao en ww en klaar. Daar hoef je echt geen boekwerk voor uit te brengen dat linearecta in de map gaat of in het ronde archief.
    Niet te krampachtig over die rapporten zou ik zeggen zeker in deze markt. In de oversluitmarkt vind ik ze veel relevanter overigens, maar in deze startersmarkt niet.
  11. Erwin 22 april 2023 21:24
    Een stukje praktijk:
    Ik heb de voorbije jaren echt ettelijke keren gezien dat hypotheekadviseurs - uiteraard via een geldverstrekker - hypotheken afsloten, zonder dat er ooit een grondige analyse had plaatsgevonden en zonder dat er een advies aan te grondslag lag. Zelfs situaties meegemaakt waarbij adviseurs 25 adviesrapporten achterstand hadden en dat terwijl de hypotheekakte al lang en breed was gepasseerd. De meest ultieme situatie maakte ik mee toen een klant 1 jaar na passeren belde met de vraag of het niet eens tijd werd om een overlijdensrisicoverzekering af te sluiten. Vervolgens bleek in het dossier dat er noch analyses waren gemaakt over waarom voor de gekozen geldverstrekker was gekozen, noch dat er analyses waren van de risico's overlijden, langdurige ziekte en werkloosheid. Over de betaalbaarheid en benodigde buffers na afsluiten nog maar te zwijgen. Kopen zonder voorbehoud van financiering was het doel en dat moest gerealiseerd worden............

    Ik denk dus dat het hoog tijd wordt dat AFM hier eens grondig onderzoek naar doet.

    Ga zo door Jos:-) Gr. Erwin
19 Posts
|Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links