Dit weekend was het Titanic-weekend. Op de televisie werd er uitgebreid aandacht besteed aan de ramp. Al in 2008 begon ik de economie met de Titanic te vergelijken en ik zie nog steeds parallellen. We hebben nu al een tijdje water gemaakt en de economie is zinkende. We hebben omhoog geprofiteerd van:
- de babyboom
- de opkomst van China
- de opgaande huizenmarkt en de daarmee samenhangende economische groei
Niets aan de hand
Maar nu hebben we juist te maken met de eerste gevolgen van vergrijzing, de dalende huizenmarkt en alles wat daarmee samenhangt. Net als toen laten we de muziek doorspelen en doen om geen paniek uit te laten breken net alsof er niets aan de hand is.
Maar signalen zoals de overgang van Frieslandbank naar de Rabobank (na een verlies van 100 miljoen euro) zijn niet echt positief te noemen. Veel banken zijn ondanks alle steun van de Europese Centrale Bank (ECB) nog steeds in de problemen.
Dat noem ik dus een signaal dat we nog steeds water maken. Ook de werkloosheid in Europa blijft maar naar nieuwe recordhoogtes groeien. In Italië is de werkloosheid onder jongeren met één miljoen gegroeid.
In Griekenland schoot een werkloze apotheker zich door het hoofd omdat hij geen uitweg meer zag. Hij werd daarmee een martelaar, maar het geeft heel goed weer hoe belangrijk probleem werkloosheid is.
Niet alleen
In Spanje is de werkloosheid al tijden een probleem en door die hoge werkloosheid loopt de rente op. Ook in Italië loopt de rente op. Europa is zeker niet alleen in dit probleem. Ook in Amerika zijn er volop problemen.
Detroit is bijv. bijna failliet terwijl wij moeten geloven dat het beter gaat in de automobielsector. In ons eigen land zien we meer mensen bij de voedselbank en meer mensen met restschuld na de verkoop van hun huis en meer problemen bij huizenbezitters.
Uiteindelijk zullen we pas net als bij de Titanic vele jaren later echt weten wat er gebeurd is. Het hele IPO-circus draait nog op volle toeren. Wel beginnen bedrijven die met veel poeha naar de beurs gebracht zijn een beetje te stokken.
Groupon zette bijvoorbeeld een nieuwe low neer. Ik heb het hele concept als belegger in het aandeel nooit begrepen. Maar dat zegt niets want dat begrijp ik als belegger bij Facebook ook niet.
Om dan nog een ander ding aan te stippen dat ik al tijden niet begrijp... Apple. Hoe kunnen we over een bedrijf dat zo modegevoelig ligt zo positief zijn? Nu begrijp ik de populariteit wel. Wat niet iedereen begrijpt is dat dit niet eeuwig is. Denk maar aan de Sony walkman en de Palm PC.
Denk ook maar aan mobielmaker Motorola, eens een topper en heel populair. Het aandeel ging van 30 naar bijna 240 dollar... en uiteindelijk ook weer snel terug naar 30.
Een andere voorbeeld is Blackberry (Rim) eens marktleider nu marktlijder. Nu hoort dit een beetje bij boom anf bust-scenario’s. Na een hype volgt altijd een mega-correctie. En wanneer de hype afgelopen is, weet niemand.
Een andere superstock die ooit een mega-hype meemaakte en daarna dividend ging betalen is Microsoft. Ook hier volgde op een loodrechte stijging een duik zo hard alsof ze door een ijsberg geraakt is.
Dit soort aandelen krijgt net als de Titanic krachten toebedeeld; alsof ze onzinkbaar zijn.
Nog een voorbeeld: HP kocht ooit Palm en na een parabolische stijging gingen de koers van 70 naar 10 dollar met een soortgelijke snelheid.
Maar wie weet wordt Apple wel een uitzondering. IBM kreeg het ook voor elkaar om de daling te beperken en later deden ze het nog even lekker over. Ook dit aandeel is een interessante kandidaat als het gaat om draaien omlaag.
Sprekende over een draaimoment. Fugro heeft net een verkoopsignaal gegeven.
En om te eindigen met een cruiseschipaandeel, Carnival Corp geeft opnieuw verkoopsignalen. Wellicht helpt alle aandacht voor de Titanic toch niet mee aan de populariteit van cruisevakanties...