Nieuw op woensdag: Short & Sticky. Pieter Kort en Peter van Kleef leggen beurtelings kleine details en grote trends op geheel eigen wijze onder het vergrootglas. Short trapt af.
Het verbod op distributievergoedingen voor beleggingsproducten moet, na het van de ondergang redden van een handjevol grootbanken, wel een van de meest ingrijpende maatregelen zijn die het ministerie van financiën de laatste tijd heeft genomen (of dreigt te nemen). Hoe redelijk Jan Kees de Jager het straks ook in Jip en Janneke-taal weet uit te leggen, het zet in potentie de complete beleggingsadvies- en private bankingwereld op zijn kop. Om het kritiekloze productpushen tegen te gaan deelt het Rijk een dreun uit aan de hele adviesbranche.
Een kleine groep adviseurs rekent nu al een uurtarief en sluist de kickbackfee door aan de klant. De rest zal een list moeten verzinnen: van de distributeur mag geen geld meer worden aangenomen, dus het zal van de klanten moeten komen. Maar de Nederlandse belegger is ernstig verwend. Een knappe adviseur die overtuigend uit kan leggen dat de klant voorheen eigenlijk óók voor advies betaalde, maar dat toen gewoon niet wist.
Extra handicap voor de adviessector is het simpele feit dat de gegeven adviezen in de laatste tien jaar nu niet allemaal even succesvol zijn geweest – to put it mildly. Als er een duidelijk prijskaartje aan beleggingsadvies hangt is het verleidelijk om ook eens naar de prijs/kwaliteitsverhouding te kijken. Met alle respect voor de kennis en goede bedoelingen van de beroepsgroep, maar u zult niet verbaasd zijn dat de perceptie van kwaliteit bij beleggers niet bijster hoog is.
Kun je value for money bieden?
Dus wat te doen als beleggingsadviseur? Wie zijn verdiensten op peil wil houden zal duidelijk moeten maken dat hij value for money biedt. Door een fraai trackrecord te overleggen of anders door het adviespalet uit te breiden met financiële planning, meedenken over fiscaliteit en wat dies meer zij. Wie in de spiegel kijkt en constateert dat zijn toegevoegde waarde de middelmaat niet overstijgt – pijnlijk, maar eerlijk - moet op een andere manier de concurrentie aangaan.
Het ligt voor de hand dat er in de toekomst meer low cost advisors bij zullen komen. Want meer dan ooit zal het de klant gaan dagen dat hij die leuke golfclinics, hockeysponsorships en luxe kantoorvilla’s zélf betaalt met zijn adviesfee. Voor de happy few die het ervoor overheeft zal dat wel zo blijven, maar het kan maar zo dat binnenkort definitief het tijdperk van de internet- en de Vinex-adviseur aanbreekt.