Het werd weer eens tijd om mijn oude e-mails op te schonen. Dit kost even maar kan ook interessant zijn. Zo heb ik bijna drie jaar geleden veel aandacht besteed aan de woonlastenverzekeringen. Via Hans Hertroys, medewerker van Financiële Service Desk (FSD), kreeg ik toen een vergelijkingsrapport in handen dat ik namens hem mocht publiceren en gebruiken voor mijn columns. In dit rapport werden de haken en ogen van een aantal woonlastenverzekeringen blootgelegd.
Reactie aanbieders
Duidelijk was dat niet alle aanbieders van woonlastenverzekeringen hier blij van werden. Sterker nog: men vreesde een forse omzetdaling indien dit rapport publiekelijk zou worden. De columns Last van verzekering en Verzekeringsregels zijn nog na te lezen op deze website. Het rapport zelf heeft enkele dagen op mijn eigen website gestaan. Hierna kreeg ik op 17 april 2008 de volgende mail.
Geachte heer Koets,
Tot mij wendde zich de besloten vennootschap Financiële Service Desk B.V. in verband met het navolgende.
Cliënte heeft intern onderzoek gedaan naar een aantal producten, waaronder de Innofin Woonbeschermer en de TAF Maandlastbeschermer. Haar bevindingen heeft cliënte opgenomen in het rapport 'Productvergelijking'. Naar cliënte is gebleken heeft u dit rapport – zonder toestemming van cliënte – op uw website www.groenoord-assurantie.nl geplaatst. Ook na herhaald verzoek om dit rapport te verwijderen heeft u het rapport niet van de site gehaald, althans bent u er toe overgegaan om het rapport opnieuw op uw site plaatsen.
Inmiddels is cliënte door de besloten vennootschap met beperkte aansprakelijkheid TAF B.V. aansprakelijk gesteld vanwege vermeend onrechtmatige uitlatingen die in het rapport zouden zijn opgenomen. Hieruit blijkt – los van de juridische houdbaarheid van deze vordering – dat cliënte een spoedeisend en gerechtvaardigd belang heeft bij de verwijdering van het rapport van uw website. Voor de goede orde benadruk ik dat alle rechten op dit rapport bij cliënte rusten en dat u het rapport zonder toestemming van cliënte op uw website heeft geplaatst en gehandhaafd. Als gevolg hiervan handelt u onrechtmatig jegens cliënte. Cliënte houdt u hierbij aansprakelijk voor alle schade die het gevolg is van deze handelwijze, waaronder de door cliënte gemaakte en te makten kosten (van rechtsbijstand).
Daarnaast sommeert cliënte u hierbij om uiterlijk vrijdag 18 april a.s. om 12.00 uur het bewuste rapport integraal te verwijderen van uw website, bij gebreke waarvan cliënte zonder nadere aankondiging zal overgaan tot het treffen van maatregelen. Zo nodig zal cliënte op de kortst mogelijke termijn in kort geding de verwijdering afdwingen. Tevens zal cliënte daarbij vorderen dat de Voorzieningenrechter overgaat tot het opleggen van dwangsommen van 15.000 euro per dag dat het rapport niet is verwijderd. Ik verzoek u van het voorgaande goede nota te nemen.
Dreiging met ontslag
Bovenstaande mail heb ik nooit eerder gepubliceerd omdat ik eerst heb overlegd met Hans Hertroys, de schrijver van het rapport. In dat gesprek kwam naar voren dat hij direct ontslag zou krijgen als ik het rapport op mijn site zou laten staan. U begrijpt dat zelfs een columnist als ik die graag openheid geeft in de branche, geen andere mogelijkheid zag dan het rapport te verwijderen. Het document zelf heb ik natuurlijk nog steeds in mijn bezit. De inhoud daarvan is niet meer up to date, daar de diverse partijen die in het rapport werden beoordeeld hun producten hebben aangepast.
De woonlastenverzekeringen zijn in de afgelopen jaren wel verbeterd. Toch ben ik van mening dat de kleine lettertjes nog bij veel aanbieders te onduidelijk zijn. De adviseur heeft tot taak om zijn klant precies te vertellen wat gedekt is. Het is natuurlijk nooit leuk als achteraf de klant moet concluderen dat deze geen recht heeft op een uitkering.
Productkaarten consument
Ik ben daarom een groot voorstander van goede productkaarten voor de consument. Op deze kaart moet in het kort staan welke dekkingen er van toepassing zijn en wat de klant verplicht moet doen als iets wijzigt in zijn situatie. Zo zijn er woonlastenverzekeringen die ook werkloosheid verzekeren. De maximale uitkeringsduur voor werkloosheid is drie jaar (Cardif). Echter de duur van een uitkering bij werkloosheid bij een woonlastenverzekering is vaak UWV-volgend.
Stel: iemand heeft recht op een WW-uitkering van acht maanden (vanuit het UWV) dan zal de betreffende woonlastenverzekeraar ook acht maanden uitkeren. Daarna belandt deze persoon in de Bijstandswet en daar is niets tegen te verzekeren. Indien een verzekering op de markt zou komen die uitkeert na de WW-periode vanuit het UWV, dan ontstaan verzekeringstechnisch en maatschappelijk grote problemen.
Verdere verbeteringen
Er zijn nog tal van andere punten die ik kan opsommen waarop zeker meer duidelijkheid moet komen naar de consument toe. Het wordt dus hoog tijd dat aanbieders van woonlastenverzekeringen en adviseurs hun verantwoordelijkheid nemen. Een simpele productkaart geeft de consument al veel meer inzicht in wat precies is gedekt en wat hij moet doen bij wijzigingen in zijn gezinssituatie. Dit voorkomt in ieder geval klagende klanten die eventueel een adviseur aansprakelijk stellen.
Het nieuwe boek van Jos Koets is uit!Een huis kopen, voorkom een drama! Klik hier om dit boek te bestellen
|
Jos Koets - Hoe koop ik een huis? Klik hier om Hoe koop ik een huis? te bestellen
|