Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Einde van de euro, deel 2

Meld u aan voor de dagelijkse Beursupdate

Dagelijks een update van het laatste beursnieuws en beleggingskansen in uw mailbox!

 

Auteur: Alexander Sassen van Elsloo

Alexander Sassen van Elsloo is directeur van Sassen Research & Consultancy Company. Voorheen was hij head of research bij Hobart Capital Markets in Londen en deed hij aandelen- en hedgefundsales bij onder andere SNS Securities en Rabo Securities. Sassen van Elsloo is ook te volgen op Twitter: @sassenvanelsloo. Sassen van E...

Meer over Alexander Sassen van Elsloo

Recente artikelen van Alexander Sassen van Elsloo

  1. dec '16 Het afscheid van de euro en van mij 40
  2. nov '16 Obligatiefeest voorbij 6
  3. okt '16 "ETF’s leiden tot crowded trades" 6

Reacties

55 Posts
Pagina: «« 1 2 3 | Laatste | Omlaag ↓
  1. [verwijderd] 26 januari 2011 14:38
    @Candide, de 65% is onderbouwd in Deel 1 (zie link op website). Met zo'n afstempeling komen de schulden van de PIIGS in door de markt geaccepteerde bandbreedte. Ik wil ook nogmaals benadrukken dat de aftempeling vanuit het oogpunt van de schuldhouder is. De daadwerkelijke afstempeling zal wel lager zijn, maar door simultane switch van euro naar drachme (peseta, etc)(alle euro schulden worden dan ook omgezet naar drachme, peseta, etc) zal de schuldhouder uiteindelijk maar 35% van zijn geld terug krijgen.
  2. [verwijderd] 26 januari 2011 14:41
    Op het punt dat de Griken en de andere PIIGS veel geld hebben uitgeleend aan Nederland, Duitsland, etc het volgende: De bedragen die de PIIGS hebben uitgeleend aan core Europa zijn miniem in vergelijking, dus wegstrepen zal niet veel uithalen, maar is zeker een goed idee om te doen als het zo ver is. Nu maar hopen dat politici ook echt zulke maatregelen durven nemen...
  3. [verwijderd] 26 januari 2011 14:45
    Inflatie is inderdaad de beste manier om van een schuldenberg af te komen (met beste bedoel ik hier het meest makkelijke op korte termijn). Maar probleem is nog steeds dat PIIGS landen veel te veel schuld hebben en nog steeds begrotingstekorten hebben. Vergrijzing zal dit alleen maar verergeren. Dus waar PIIGS een inflatie van 10% nodig hebben, heeft Duitsland maar inflatie van 3% nodig. Dit is de crux van het verhaal: de EMU negeert de onderlinge verschillen tussen de lidstaten of komt met een one-size-fits-all aanpak. Uiteindelijk werkt dit averechts; ipv een verdere versmelting zullen de verschillen alleen maar groter worden. Dit proces is nu al ingezet en ik verwacht niet dat dit omkeerbaar is (helaas).
  4. [verwijderd] 27 januari 2011 00:15
    quote:

    bertvandijjh1s3v schreef op 25 januari 2011 10:46:

    Voor iedereen die de tabel niet kan lezen:

    ................2011 Staats- .............PIIGS afstempeling
    .................schuld / BBP ............@ 65%
    Nederland .........82 .....................104
    Duitsland .........85 .....................99
    Zwitserland .......46 .....................54
    Frankrijk .........99 .....................123

    Helemaal eens Alexander. Die schulden worden enorm onderschat door veel mensen. We hebben onze toekomst geleend. Dat gaat een ker verkeerd.

    Die percentages voor 2011 kloppen niet hoor, die zijn in ieder geval voor Nederland een stuk lager. Waarschijnlijk voor Duitsland en Frankrijk ook. Er wordt gewoon door de financiele mafia met allerlei cijfers gegoocheld.
  5. [verwijderd] 27 januari 2011 00:32
    quote:

    Sassen van Elsloo schreef op 26 januari 2011 14:45:

    Inflatie is inderdaad de beste manier om van een schuldenberg af te komen (met beste bedoel ik hier het meest makkelijke op korte termijn). Maar probleem is nog steeds dat PIIGS landen veel te veel schuld hebben en nog steeds begrotingstekorten hebben. Vergrijzing zal dit alleen maar verergeren. Dus waar PIIGS een inflatie van 10% nodig hebben, heeft Duitsland maar inflatie van 3% nodig. Dit is de crux van het verhaal: de EMU negeert de onderlinge verschillen tussen de lidstaten of komt met een one-size-fits-all aanpak. Uiteindelijk werkt dit averechts; ipv een verdere versmelting zullen de verschillen alleen maar groter worden. Dit proces is nu al ingezet en ik verwacht niet dat dit omkeerbaar is (helaas).
    Beste Alexander,

    Noemt u mij eens 5 Westerse landen met een begrotingsoverschot in 2011. U zult zeer in mijn achting stijgen indien u deze weet te noemen.

    Maar even zonder dollen; de analyse klopt niet, de aangedragen oplossingen werken niet en de aandacht voor dit ´probleem´ komt uit verdachte hoek, namelijk uit kringen die zowiezo anti-Europees zijn.

    Realiseert u zich wel dat ook landen die wel een centralistisch bestuur hebben te maken kunnen hebben met serieuze verschillen in economische ontwikkeling van verschillende regio´s? In de Uk waar u resideert is dat ook sterk het geval. Moet er dan maar een pond voor Londen en het zuiden en een zwakker pond voor de rest van de Uk komen? In de VS is de situatie in bijvoorbeeld Californie, Florida en rond de grote meren veel zwakker dan in Texas en de dunbevolkte plattelandsstaten in het hart van de VS, moet Californie dan maar een aparte zwakkere dollar krijgen?

    Wat een onzin, problemen zijn er om aangepakt en opgelost te worden. En voorlopig worden er in Europa allerlei maatregelen genomen om de tekorten weg te werken. Maar natuurlijk kunnen we niet gaan verlangen dat schulden die over vele jaren zijn ontstaan en die helaas in sommige gevallen behoorlijk groot zijn geworden van de ene op de andere dag worden afgelost. Speculatie kan vrijwel iedereen die helaas moet herfinancieren in gigantische problemen brengen. Dat mogen we natuurlijk nooit toestaan. Een voor allen, allen voor een!

    Wat denkt u trouwens van de explosief groeiende en inmiddels zeer omvangrijke Amerikaanse schuldenberg? Hoe zou die volgens u moeten worden opgelost? Ook maar afstempelen? En wat dan met onze pensioenen die daar deels in belegd zijn?

    Hoe gaat het eigenlijk in de UK, en dan bedoel ik niet alleen in het hart van Londen waar u verblijft maar vooral ook in de rest van dat land? Maakt u zich ook even druk om het begrotingstekort van 200 miljard pond in combinatie met de hoge werkloosheid, hoge inflatie en inmiddels negatieve groei. Hoe gaat dat allemaal worden opgelost?
  6. [verwijderd] 27 januari 2011 00:40
    quote:

    Sassen van Elsloo schreef op 26 januari 2011 14:41:

    Op het punt dat de Griken en de andere PIIGS veel geld hebben uitgeleend aan Nederland, Duitsland, etc het volgende: De bedragen die de PIIGS hebben uitgeleend aan core Europa zijn miniem in vergelijking, dus wegstrepen zal niet veel uithalen, maar is zeker een goed idee om te doen als het zo ver is. Nu maar hopen dat politici ook echt zulke maatregelen durven nemen...
    U weet net zo goed als ik dat in de financiele wereld iedereen wel deels belegd is in ieder ander. Amerikaanse en Britse banken hebben dus net zo goed beleggingen in de eurolanden die nu worden aangevallen, andersom hebben Europese partijen ook weer (helaas) grote belangen in de VS en UK. Ruim 2 jaar geleden leidde dit tot het bijna faillissement van een aantal Europese banken die op zich in hun thuismarkt geen grote problemen hadden. Dit soort verhalen is dus zeer eenzijdig en incompleet.

    Het echte risico zit volgens mij in het feit dat de eindbeleggers, de partijen die daadwerkelijk kapitaal hebben dat belgd moet worden om bijvoorbeeld pensioenen en verzekeringen te kunnen dekken grote verliezen gaan leiden. Vervolgens blijkt dan een pensioen veel lager te worden dan verwacht of een verzekering niet echt te kunnen uitkeren. Dat is natuurlijk een grote schande voor de financiele wereld.
  7. Van der Stadt 28 januari 2011 12:47
    Goed verhaal, geen bangmakerij maar harde realiteit.

    Beurzen worden nu kunstmatig hoog gehouden met Duitsland als trekker, VS, neemt het stokje vanmiddag weer over en maandag het verre oosten weer. Stalin was vergeleken bij deze manipulatie een kleine jongen.

    Dit spel houd een keertje op, timing is alles ook hier, hide you !
  8. [verwijderd] 28 januari 2011 17:51
    Wat ik eigenlijk een beetje mis, is de rol van China in dit geheel. Ze hebben hun Yuan gekoppeld aan de dollar, maar er werd toch gewerkt aan de loskoppeling? in 2025 zouden de Chinezen de grootste economie hebben, en zouden daarmee ook de grootste motor kunnen worden. Naar mijn inschatting zijn daar winst/veiligheid te vinden. Alhoewel het laatste weleens op lucht gebaseerd kunnen zijn: er is veel waar we gewoonweg geen weet van hebben, niet alles is openbaar bijv.
  9. [verwijderd] 28 januari 2011 23:06
    quote:

    Gekke Gerrit schreef op 28 januari 2011 17:51:

    Wat ik eigenlijk een beetje mis, is de rol van China in dit geheel. Ze hebben hun Yuan gekoppeld aan de dollar, maar er werd toch gewerkt aan de loskoppeling? in 2025 zouden de Chinezen de grootste economie hebben, en zouden daarmee ook de grootste motor kunnen worden. Naar mijn inschatting zijn daar winst/veiligheid te vinden. Alhoewel het laatste weleens op lucht gebaseerd kunnen zijn: er is veel waar we gewoonweg geen weet van hebben, niet alles is openbaar bijv.
    Ja natuurlijk is de rol van een land als China erg belangrijk. Het land is belangrijk als kapitaalverschaffer, als producent van van alles en nog wat, maar ook gelukkig als groeiende afzetmarkt. Chinese investeerders spelen een heel belangrijke rol in de financiering van de Amerikaanse overheidsschulden. De beslissing die zij maken over waarin zij investeren is van groot belang.
55 Posts
Pagina: «« 1 2 3 | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links