Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

De toekomst van de autoindustrie

De eerste Tesla voor de massamarkt

Op 9 juli rolde de eerste Tesla Model 3 dan eindelijk van de band. In de eerste zes weken na de aankondiging op 31 maart 2016 hadden al 373.000 potentiële kopers zich aangemeld, inclusief betaling van een waarborgsom van 1.000 dollar per persoon.

De Model 3 is een game changer voor de automobielindustrie. Hij is namelijk ontwikkeld voor de massamarkt – de prijs van 35.000 dollar is alleszins redelijk – en het is de eerste auto die zowel elektrische als zelfrijdende technologie bij consumenten moet introduceren.

 


Figuur 1. De tweet van Elon Musk na de aflevering van de eerste Tesla Model 3

Er spelen meerdere verschuivingen tegelijkertijd en het is zeer moeilijk de langetermijn impact hiervan in te schatten.

  1. De transitie richting elektrische auto’s
  2. De opkomst van zelfrijdende auto’s
  3. De beweging van autobezit naar car-sharing

Deze trends kunnen allemaal significante invloed hebben op de uiteindelijke waarde van de autoproducenten.


Elektrische auto’s

De voortdurende daling van de kosten van batterijen zal er voor zorgen dat er binnen twintig jaar meer elektrische auto’s verkocht worden dan auto’s met een traditionele verbrandingsmotor, aldus Bloomberg New Energy Finance.


Figuur 2. Het aantal elektrische auto’s zal het aantal benzine- of dieselauto’s in 2038 overstijgen

Vooral de daling in de kosten van lithium-ion batterijen zal nog sneller gaan dan nu al aangenomen wordt. Dit komt vooral door verdere innovatie en de toegenomen investeringen in dergelijke fabrieken, door onder andere Tesla en Nissan. De kosten van dergelijke batterijen zijn inmiddels al zo’n 75% lager dan in 2010 (1.000 dollar) maar zullen naar verwachting dalen tot rond de 100 dollar in 2025.


Figuur 3. De voorspelde prijsdaling van lithium-ion batterijen

Deze transitie kan voor een aardverschuiving onder traditionele automakers zorgen. Vooral de Europese landen, en zelfs China, lopen voorop in termen van subsidies voor groenere auto’s en het installeren van oplaadpunten. In Amerika zelf is er meer onzekerheid, vooral door het beleid van President Trump, zoals het terugtrekken van de Verenigde Staten uit het klimaatakkoord van Parijs.


Zelfrijdend

Daar waar de transitie richting elektrische auto’s vooral wordt uitgevochten door de automakers onderling, komen er met betrekking tot de beweging naar zelfrijdende auto’s nieuwe concurrenten bij.


Figuur 4. Een prototype van een zelfrijdende auto van Waymo

Waymo begon als project in 2009 om technologie te ontwikkelen om transport en mobiliteit te transformeren voor miljoenen mensen, met als doel het realiseren van minder verkeersdoden en het verminderen van de kostbare tijd die automobilisten in files doorbrengen.

Inmiddels hebben de meer dan 25.000 Waymo zelfrijdende auto’s al bijna 5 miljoen gereden kilometers achter de kiezen. Op basis van de meest recente data heeft Waymo in 2016 meer dan duizend keer zoveel autonome kilometers gereden dan concurrenten als BMW en Ford.

Behalve de voorsprong in termen van de hoeveelheid gegenereerde data van deze ritjes is ook gekeken naar hoe vaak een mens onverwachts het stuur moest overnemen. Dit gebeurde bij Waymo eens in de circa 8.000 kilometer, terwijl dit bij Ford eens in de 300 kilometer en bij BMW eens per 1.000 kilometer voorkwam (bron: CNBC).


Figuur 5. Het aantal gereden mijlen door de auto’s van Waymo (bron: Waymo)


Zelfrijdende en deelauto’s

Naast Google probeert ook Apple deze nieuwe markt binnen te dringen. Apple heeft een deal gesloten met verhuurbedrijf Hertz, waarbij Apple een aantal auto’s via een leaseconstructie af neemt bij Hertz voor het testen van autonome voertuigen.

Google heeft een soortgelijke overeenkomst met concurrerend verhuurbedrijf Avis gesloten. Avis zal de Waymo-auto’s stallen en van onderhoud voorzien. Avis beschikt namelijk net als Hertz over een grote hoeveelheid auto’s, die in de loop van de tijd van autonome rijfuncties voorzien zouden kunnen worden.


Figuur 6. Het aantal ritjes per dag in New York (bron: New York City Taxi & Morgan Stanley research, 2016)


Beleggers

Voor beleggers in de automobielsector zijn het bijzonder lastige tijden. Hoe kun je nu als belegger van deze trends profiteren en wat is de impact van deze ontwikkelingen op traditionele automakers als Toyota of BMW?

Ten eerste zijn beleggers zeer voorzichtig over de traditionele automakers. De waarderingsniveaus zijn op historische dieptepunten beland. Beleggers zijn een stuk positiever over de Silicon Valley bedrijven. Hiervan is alleen Tesla beursgenoteerd.

Tenslotte bestaat natuurlijk nog de mogelijkheid om te kiezen voor toeleveranciers. Moderne toeleveranciers zijn bijvoorbeeld bedrijven die sensoren leveren, batterijen maken of chips fabriceren en hiermee inspelen op de nieuwe technologieën die hun intrede maken op de automarkt.

Vaak is de automarkt slechts één van de vele eindmarkten voor dit type bedrijven. Deze ondernemingen bieden beleggers hierdoor vaak een meer uitgebalanceerd risico-rendementsprofiel, terwijl er wel geprofiteerd kan worden van de fundamentele ontwikkelingen.


Jack Neele is sinds 2006 portefeuillemanager bij Robeco. Hij is fondsmanager van de Robeco Global Consumer Trends Equities. Hij studeerde econometrie aan de Erasmus Universiteit Rotterdam. Meer over Jack.

Meld u aan voor de dagelijkse Beursupdate

Dagelijks een update van het laatste beursnieuws en beleggingskansen in uw mailbox!

 

Auteur: Jack Neele

Jack Neele is sinds 2006 portefeuillemanager bij Robeco. Hij is fondsmanager van de Robeco Global Consumer Trends Equities. Hij studeerde econometrie aan de Erasmus Universiteit Rotterdam. Meer over Jack.

Meer over Jack Neele

Recente artikelen van Jack Neele

  1. dec '20 Trendbeleggen: Drie Trends voor 2021 2
  2. nov '20 Onderwijs is een interessante groeimarkt 5
  3. jun '20 Maaltijdbezorgdiensten: eten of gegeten worden! 1

Gerelateerd

Reacties

24 Posts
Pagina: 1 2 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. knax63 13 juli 2017 16:03
    De aanschafkosten van elektrische auto is nog wat hoog en daarnaast is de restwaarde na 5 jaar zeer onzeker. Ook ivm de verdere ontwikkelingen bij de accu's. Gebruikskosten elektrisch rijden is beter dan benzine en diesel. Milieu is leuk verkoop babbel maar het gaat erom dat het financoel niet duurder word. Dan is het voor de massa geschikt.
    Ik heb deze info van mensen die in de auto branch werken.
  2. forum rang 5 Bart Meerdink 13 juli 2017 21:04
    De overgang brandstof naar elektrisch is denk ik toch meer evolutionair dan revolutionair. De motor vormt maar een klein deel van wat auto's onderscheidt. Dus nog geen reden om de bestaande spelers bij het grofvuil te zetten.

    Een echte omwenteling zou het pas zijn als we niet meer automatisch allemaal een eigen auto zouden willen hebben. Dat ligt nog wat verder in de toekomst.
  3. [verwijderd] 13 juli 2017 22:50
    quote:

    Bart Meerdink schreef op 13 juli 2017 21:04:

    De overgang brandstof naar elektrisch is denk ik toch meer evolutionair dan revolutionair. De motor vormt maar een klein deel van wat auto's onderscheidt. Dus nog geen reden om de bestaande spelers bij het grofvuil te zetten.

    Een echte omwenteling zou het pas zijn als we niet meer automatisch allemaal een eigen auto zouden willen hebben. Dat ligt nog wat verder in de toekomst.
    Haha ja het witte fietsen plan,wat een mens allemaal wijs gemaakt word.
    En dan het beroemde: De echte omwenteling zou het pas zijn als we niet allemaal een eigen huis zouden willen hebben.

  4. forum rang 10 voda 13 juli 2017 23:03
    quote:

    Bart Meerdink schreef op 13 juli 2017 21:04:

    De overgang brandstof naar elektrisch is denk ik toch meer evolutionair dan revolutionair. De motor vormt maar een klein deel van wat auto's onderscheidt. Dus nog geen reden om de bestaande spelers bij het grofvuil te zetten.

    Een echte omwenteling zou het pas zijn als we niet meer automatisch allemaal een eigen auto zouden willen hebben. Dat ligt nog wat verder in de toekomst.
    Tja, Bart, maar deze elektrische auto verpulvert toch ieder record wat er is! :-)

    www.youtube.com/watch?v=eT7KKxoAvvk

    Zie verder o.a. dit:

    www.iex.nl/Forum/Topic/1216431/Last/e...
  5. forum rang 5 Bart Meerdink 14 juli 2017 00:33
    @Voda, Lijkt me wel wat, een F1 race... absolute stilte (behalve de gierende banden dan) :-)

    Voor de rest, een gevaar op de weg natuurlijk zulke racemonsters...

    Wat betreft de overgang naar elektrisch, dat gaat sneller gebeuren dan de meesten denken.
    Eigenlijk zou je er *nu al* rekening mee moeten houden dat een brandstof-auto die je nu nieuw koopt iets sneller op de sloop gaat belanden. Dat wil zeggen er is al een (klein) effect van versnelde afschrijving.

    Laat staan over 5 jaar, als de elektrische auto weer wat meer volwassen (en goedkoper) geworden is. Meer (snel)laadpunten verhelpen de range anxiety, voorkeursbeleid voor zero-emission (grote steden), geavanceerde elektronica, eenvoudiger onderhoud, en het rijdt objectief beter en comfortabeler.

    Met andere woorden, het is nu al het begin van het einde van de verbrandingsmotor. Autofabrikanten die zich toch nog laten verrassen door de snelheid van de overgang zien de afzet straks kelderen en die gaan dat niet overleven. Puntje om goed op te letten bij het beleggen, want dat hakt er in.
  6. De sjaak 14 juli 2017 08:20
    Ik begrijp de hype m.b.t. electrisch rijden niet, zal zelf nooit zo'n auto aanschaffen. Heb ernstige twijfels over de milieuvriendelijkheid van deze auto's maar belangrijkste reden is voor mij iets wat totaal onderbelicht blijft, de electrosmog. Er zijn maar weinig mensen die ik ken die onder een hoogspanningskabel of naast een transformatorhuisje willen wonen maar we willen wel met zijn allen boven op een krachtige accu gaan zitten? Maar ja ik zie ook mensen de hele dag met hun mobieltje tegen de oren geplakt.....
  7. [verwijderd] 15 juli 2017 21:55
    quote:

    Bart Meerdink schreef op 14 juli 2017 00:44:

    @Bjaap: Niks witte fietsen. In Amsterdam zie je het al gebeuren www.parool.nl/amsterdam/autobezit-ner...
    Bart ik doelde juist op dat je zelf ook even moet kunnen nadenken,
    voordat je klakloos overneemt wat de media schrijft.
    En nu geef je gelijk een link naar die media?
    Geloof je nu echt dat die 7 van de 10 huishoudens die geen auto daar hebben
    dat vrijwillig doen en dat de deelauto,s en de wit cars daar een normaal iets is?
    Het enige dat je soms ziet is een s.g deelauto die zijn van autoverhuur bedrijven die normaal ook gewoon die auto verhuren,maar een gratis plaats krijgen om daar een auto neer te zetten wat het parkeer probleem helaas alleen maar groter maakt,maar voor de verhuurbedrijven juist goedkoper die hoeven dan geen garage meer te huren en zetten er dan weer een groen naampje op.De rest heeft een wrak fiets buiten staan of indien een goede dan gewoon op de schouder twee hoog de trap op.

    Lees het artikel maar eens goed dan begrijp je dat het geen luxe is,of dat de mensen zo sociaal of groen zijn maar is gewoon armoede.

    Jaap


  8. forum rang 5 Bart Meerdink 16 juli 2017 13:31
    quote:

    Bjaap schreef op 15 juli 2017 21:55:

    Lees het artikel maar eens goed dan begrijp je dat het geen luxe is,of dat de mensen zo sociaal of groen zijn maar is gewoon armoede.

    Jaap
    Merk wel, ik had het over "Dat ligt nog wat verder in de toekomst." (dus nadat elektrische auto's gemeengoed zijn).

    Veel mensen vinden autorijden te duur, anderen komen de stad nauwelijks uit en zijn er sneller met de fiets of de metro, het parkeren is een probleem, er zijn mensen die fietsen (al of niet met e-bikes) praktischer, schoner, prettiger of gezonder vinden. Het is een mix van argumenten om geen auto te hebben. Als er betere, (snel)fietspaden komen, met beter asfalt, heb je al weer een extra pluk woon-werkverkeer aan het fietsen. Het gaat om wat praktisch is. Ooit zul je goedkoop een minibusje zonder chauffeur bestellen als je daar behoefte aan hebt. Ooit zal het openbaar vervoer beter functioneren. Stadsbesturen zullen minder ruimte voor de auto en meer voor de mens willen zodra dat werkbaar is. Bedenk hoezeer de auto nu domineert.

    Op het moment is de combinatie van geld, veel studenten, goed openbaar vervoer en het feit dat auto's sowieso niet ideaal zijn in een grote stad (congestie, parkeren, stank) de reden voor het lagere autobezit in Amsterdam. Maar de verstedelijking zet door, en ook de andere factoren zullen op den duur privé-auto's steeds facultatiever maken.
  9. @iPlof 16 juli 2017 16:49
    quote:

    bdj schreef op 16 juli 2017 16:42:

    Elon verkoopt het instapmodel voor 35k. Dit is ex vat/btw. Scheelt alweer 21%. Voorlopig betaal je tot en met 2020 nog geen BPM over vol elektrisch maar of dat blijft?
    BPM wordt steeds verder afgebouwd, inkomsten uit BPM zijn nog maar 1/3 van wat het ooit was. Ik zie dat niet snel keren.
24 Posts
Pagina: 1 2 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links