Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Olie in 2025

De toekomst van de olieproductie en de olieprijs

De lage olieprijzen leidden tot een aantal moeilijke jaren voor de olie-industrie. Het resulteerde in grote verminderingen van de investeringen. Maar er is nog iets anders aan de hand: er vinden behoorlijke verschuivingen plaats in de gebieden waarin wordt geïnvesteerd.

Ik bekijk de breakevenkosten voor verschillende gebieden. Want het zijn die breakevenkosten die voor een groot deel bepalen waar oliemaatschappijen nu en in de komende jaren gaan investeren. En waar komt nieuwe olie in 2025 vandaan?

Als basis gebruik ik een global cost-curve uit een recente studie van Wood Mackenzie.

  • De verticale as in de grafiek hieronder laat de range van breakevenkosten zien voor de verschillende, nog niet goedgekeurde, projecten voor een aantal gebieden. 
  • De horizontale as geeft een schatting van de productie van deze gebieden in 2025.

Twee ontwikkelingen

Vergeleken met een soortgelijke analyse uit 2014 zijn er twee markante ontwikkelingen.

  • Ten eerste zijn de gemiddelde breakevenkosten substantieel gedaald; van ongeveer 70 dollar per vat in 2014 naar de huidige 50 dollar per vat.

  • Ten tweede hebben verreweg de grootste kostenbesparingen plaatsgevonden in schalieolie in de Verenigde Staten. Ten gevolge hiervan is Amerikaanse schalieolie opgeschoven naar de linker (goedkopere en meer aantrekkelijke) kant van de global cost-curve.

Er zal dan ook naar verwachting meer worden geïnvesteerd in Amerikaanse schalieolie. Het aandeel van Amerikaanse schalieolie in de totale geschatte hoeveelheid nieuwe olie in 2025 is gestegen van ongeveer 40 naar 55%.

Nog niet goedgekeurde projecten
Klik op de afbeelding voor een grote versie

 

De winnaar

Gedurende de strijd om te overleven heeft de Amerikaanse schalieolie-industrie zich de afgelopen jaren steeds meer geconcentreerd op de gebieden met de laagste breakevenkosten.

De Permian in West Texas is daarbij als de meest succesvolle play boven komen drijven (zoals de Marcellus in Pennsylvania de dominante play is geworden voor Amerikaans schaliegas).

Breakevenkosten voor de beste gedeeltes van de Permian zijn gedaald tot zo'n 30 tot 40 dollar per vat. Het is de enige Amerikaanse schalieolie-play waarvoor de productie de afgelopen twee jaar niet verminderd is.

De recente toename van de hoeveelheid actieve boortorens in de Verenigde Staten is vrijwel in zijn geheel op het conto van de Permian te schrijven.

Blijvend kostenvoordeel

Een van de dingen die men zich op dit moment afvraagt in de olie-industrie is of het huidige kostenvoordeel van de Permian ten opzichte van andere gebieden blijvend zal zijn. Deze strijd voor de laagste kosten lijkt nog niet beslist te zijn:

  • Aan de ene kant wordt gesteld dat de grote verlaging in kosten voor Amerikaans schalieolie gerelateerd is aan de grote verlaging in activiteiten (investeringen in conventionele olie verminderden met een derde; investeringen in Amerikaans schalieolie met wel twee derde). Als de activiteiten weer aantrekken zullen de kosten weer omhoog gaan (maar met hoeveel?).

  • Aan de andere kant: de trackrecord voor kostenverminderingen in de Amerikaanse schalieolie-industrie over de laatste tien jaar is zonder meer indrukwekkend. Zal het in de rest van de wereld ooit lukken om in de buurt te komen? Het potentieel voor kostenverlagingen is er wel maar vinden ze ook daadwerkelijk plaats?

De middenmoot: deepwater

Van alle deepwater-gebieden lijkt Brazilië de laagste breakevenkosten te hebben (ongeveer 45 dollar per vat). De gigantisch grote volumes die hier gevonden zijn in de pre salt zorgen voor economies of scale.

Daarnaast helpt de relatief hoge productie per put. Een veld als Libra is met afstand de grootste discovery wereldwijd van de laatste tien jaar met geschatte reserves van ongeveer 8 miljard barrel. De totale hoeveelheid olie die gewonnen kan worden in de pre salt is opgelopen tot ongeveer 30 miljard barrel.

Wereldwijde offshore olie discoveries in miljarden vaten
Klik op de afbeelding voor een grote versie

 

Hoe moeilijk Brazilië ook mag zijn als een land om in te opereren, de technische capaciteiten van Petrobras in deepwater staan niet ter discussie. Wat zal helpen is als relatief strenge regels zoals die voor local content worden aangepast - en daar ziet het nu naar uit.

Deepwater productie (pre salt) neemt naar verwachting toe van de huidige 1 tot ongeveer 2,5 miljoen barrels per dag. Het is hier dat de grootste stijging van deepwater-productie de komende jaren zal plaatsvinden.

De verliezers

West Afrika-deepwater. Deepwater Nigeria en Angola hebben het een stuk moeilijker met breakevenkosten tussen de 60 en 75 dollar per vat. Nieuwe mogelijke deepwater-projecten worden hier dan ook niet of nauwelijks meer goedgekeurd.

Dat leidt er toe dat de productie van West Afrika-deepwater tot 2025 ongeveer gelijk zal blijven. Mogelijk dat op de langere termijn regeringen zich hier genoodzaakt zien om betere voorwaarden te scheppen.

Oliezanden. Ook nieuwe projecten in Canadese oliezanden worden al een tijd lang niet meer opgezet. Met breakevenkosten in het midden van de global cost-curve spelen er ook andere zaken mee. Deze projecten hebben een bijzonder lange terugverdientijd van tientallen jaren.

In de huidige wereld is er een tendens naar projecten met een kortere terugverdientijd. Daarnaast zijn ze niet altijd verzekerd van goedkoop transport via pijpleidingen en is de winning van olie uit oliezanden meer belastend voor het milieu.

Keuzes voor oliemaatschappijen

Oliebedrijven maken op basis van breakevenkosten en hun inschatting van hun sterke en zwakke kanten verschillende keuzes. Zo besloot ConocoPhillips, een Amerikaanse independent, zich geheel terug te trekken uit deepwater en zich meer te concentreren op schalieolie.

Van de majors is Shell degene die zich het meest heeft gecommitteerd aan deepwater (met name in Brazilië).

Let wel: het gaat in deze analyse om nieuwe olie (en dus niet om bestaande velden). Bedrijven kunnen er ook voor kiezen om zich meer te richten op het op peil houden van de productie van bestaande velden.

En voor die bestaande velden hebben ze een heel scala aan mogelijkheden, variërend van velden met lage kosten (maar veelal ook lage marges) in het Midden-Oosten tot velden met hogere kosten in bij voorbeeld de Noordzee.

One more thing

Kijkt u nog even naar de horizontale as van de cost-curve. Die stopt bij ruim 12 miljoen barrel per dag. De soortgelijke analyse uit 2014 stopte bij ruim 14 miljoen barrel per dag.

De verwachting is echter dat er eerder rond de 20 miljoen barrel per dag aan nieuwe olie nodig zal zijn in 2025 om aan de vraag te voldoen. Dat kan, maar dan moeten de investeringen (lees: olieprijzen) wel omhoog.

NGO's mogen dan uitkijken naar het einde van het olietijdperk; de internationale oliewereld kijkt uit naar een wereld van geleidelijk hogere olieprijzen op de middellange termijn. Ze lijken soms in totaal verschillende werelden te leven.


Jilles van den Beukel is geofysicus. De informatie in deze column is niet bedoeld als professioneel beleggingsadvies of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen.
Volg Van den Beukel ook via Twitter: @JillesAppelscha

Meld u aan voor de dagelijkse Beursupdate

Dagelijks een update van het laatste beursnieuws en beleggingskansen in uw mailbox!

 

Auteur: Jilles van den Beukel

Jilles van den Beukel is geofysicus en energie specialist bij HCSS (the Hague Centre for Strategic Studies). Sinds 2016 schrijft hij over de olie- en gasindustrie op zijn blog JillesonEnergy.

Meer over Jilles van den Beukel

Recente artikelen van Jilles van den Beukel

  1. jul '21 Vijf redenen voor de stijgende gasprijzen 8
  2. jun '21 Hoe lang gaat de rally in grondstoffen duren?
  3. apr '21 Een nieuwe wereld voor de oliemarkten 23

Gerelateerd

Reacties

30 Posts
Pagina: 1 2 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. Geldw0lf 23 maart 2017 10:24
    "Dat leidt er toe dat de productie van West Afrika-deepwater tot 2025 ongeveer gelijk zal blijven. Mogelijk dat op de langere termijn regeringen zich hier genoodzaakt zien om betere voorwaarden te scheppen."

    Ik vraag mij af wat we hieronder moeten verstaan. Een regering die lagere eisen stelt aan veiligheid voor mens en milieu?
  2. forum rang 6 !@#$!@! 23 maart 2017 14:03
    "Kijkt u nog even naar de horizontale as van de cost-curve. Die stopt bij ruim 12 miljoen barrel per dag. De soortgelijke analyse uit 2014 stopte bij ruim 14 miljoen barrel per dag.
    De verwachting is echter dat er eerder rond de 20 miljoen barrel per dag aan nieuwe olie nodig zal zijn in 2025 om aan de vraag te voldoen. Dat kan, maar dan moeten de investeringen (lees: olieprijzen) wel omhoog."

    - Ik heb geen idee wat u bedoelt met deze cijfers ? Hoe moet ik deze interpreteren ?
    Waar is die 12 mln op gebaseerd ? Wat zegt dat cijfer ? Hoe zit het met de rest van de wereldproductie ?

    De markt verwacht geen problemen trouwens. De prijs voor olie in 2025 is op de moment nog steeds maar $55.
    Kan me niet anders voorstellen dan dat een bedrijd als RD dat zegt minimaal $60 nodig te hebben op lange termijn flink in de problemen zal komen.
  3. Jilles van den Beukel 23 maart 2017 15:58
    @Geldw0lf.
    Het staat regeringen vrij om belastingen op de winsten uit oliewinning zo hoog of laag te maken als zij goed achten. En het staat oliebedrijven vrij om daar bij hun investeringen rekening mee te houden.
    Maar als er ergens met hoge veiligheidsnormen wordt gewerkt is het wel in de olie en gasindustrie. En afgezien van het menselijke aspect: dat is ook in ons belang. De olie en gas industrie ligt onder een vergrootglas en als er ergens op de wereld iets serieus mis gaat levert dat voor een bedrijf veel schade op (zowel financiëel als qua imago).

    @am1993. Bedankt!

    @Oscar Hilhorst. De huidige productie aan olie (plus liquids) is een kleine 100 miljoen vaten per dag. Voor de meeste producerende conventionele velden neemt de productiecapaciteit met tussen de 5 en 10 % per jaar af. Kortom: in de olie industrie moet men blijven rennen; alleen om de productie op peil te houden.
    Om aan de vraag naar olie in 2025 te kunnen voldoen zal er (zelfs als die vraag nauwelijks toeneemt) substantieel geïnvesteerd moeten worden (zowel in nieuwe velden als in bestaande velden). En inderdaad, ook al is het moeilijk voor te stellen: daarbij is de schatting dat de benodigde productie uit nieuwe olie in 2025 gelijk is aan twee keer de huidige productie uit Saudi Arabië. Gelukkig hoeven we niet twee nieuwe Saudi Arabiës te vinden; dat land is een van de weinige landen die er voor kiest om veel minder te produceren dan wat er geologisch mogelijk is.

    @!@#$!@! 12 miljoen barrel per dag is de olieproductie uit mogelijke (wel geidentificeerde maar nog niet goed gekeurde) projecten voor nieuwe olie die, naar de inschatting van WoodMackenzie, aantrekkelijk genoeg zijn (lees: een relatief lage kosten per vat hebben) om naar alle waarschijnlijkheid uitgevoerd te worden. Dat lijkt te weinig te zijn om aan de vraag in 2025 te kunnen voldoen (waarvoor men schat dat er zo'n 20 miljoen vaten per dag aan nieuwe olie nodig zal zijn; naast substantiële investeringen in bestaande velden om daar de productie niet al te sterk te laten teruglopen). Kortom: als deze analyse klopt zal op den duur de olieprijs toch echt omhoog moeten gaan (of de kosten verder omlaag) om aan de vraag, op langere termijn, te kunnen voldoen.

    Dat brengt ons op uw laatste, interessante, punt over de relatief lage forward prices voor olie in 2020 of 2025. Ik heb daar geen beter antwoord op dan dat oil forward prices in het verleden een bar slechte forecast gaven. En dat zal naar mijn verwachting niet veranderen. Voor een discussie daarover: ftalphaville.ft.com/2011/02/28/500181...
  4. Rai444,44 23 maart 2017 16:29
    quote:

    Geldw0lf schreef op 23 maart 2017 10:24:

    "Dat leidt er toe dat de productie van West Afrika-deepwater tot 2025 ongeveer gelijk zal blijven. Mogelijk dat op de langere termijn regeringen zich hier genoodzaakt zien om betere voorwaarden te scheppen."

    Ik vraag mij af wat we hieronder moeten verstaan. Een regering die lagere eisen stelt aan veiligheid voor mens en milieu?
    Nee, bv door een iets gunstiger fiscal regime, of verlichting van local content, zouden oliemaatschappijen sneller investeringen doen.
  5. Geldw0lf 23 maart 2017 16:57
    Beste heer Van den Beukel,

    Fijn dat u een persoonlijke reactie plaatst. Volgens mij bestaan de voorwaarden die u noemt echter niet uitsluitend uit een gunstig belastingklimaat. En de veiligheid bij olieprojecten zijn ook niet in steen gebeiteld. En dat oliebedrijven niet altijd hun verantwoordelijkheid nemen is al vaker gebleken. Zo ook het bedrijf waar u voor heeft gewerkt in de door u besproken regio. In 2015 is Shell veroordeeld tot het betalen van een schadevergoeding voor olielekkages in het Nigeriaanse Bodo. Ook recentelijk is er weer een zaak in de UK geweest over hoe Shell niet haar verantwoordelijkheid neemt en de lokale bevolking aanwijst als dieven van de olie. Dit terwijl de winning van olie juist een van de veroorzakers is van ongelijkheid in rijkdom.

    Landen in West Afrika hebben een zwakke rechtstaat en zeker landen zoals Nigeria zijn voor hun overheidsfinanciën sterk afhankelijk van olie inkomsten. Ik ben erg benieuwd naar het effect van een langdurig lage olieprijs op het handelen van deze overheden. En ook of een bedrijf als Shell verantwoording neemt of dat het afwacht tot de 'voorwaarden' beter zijn.
  6. forum rang 6 !@#$!@! 23 maart 2017 17:06
    quote:

    Jilles van den Beukel schreef op 23 maart 2017 15:58:

    @!@#$!@! 12 miljoen barrel per dag is de olieproductie uit mogelijke (wel geidentificeerde maar nog niet goed gekeurde) projecten voor nieuwe olie die, naar de inschatting van WoodMackenzie, aantrekkelijk genoeg zijn (lees: een relatief lage kosten per vat hebben) om naar alle waarschijnlijkheid uitgevoerd te worden. Dat lijkt te weinig te zijn om aan de vraag in 2025 te kunnen voldoen (waarvoor men schat dat er zo'n 20 miljoen vaten per dag aan nieuwe olie nodig zal zijn; naast substantiële investeringen in bestaande velden om daar de productie niet al te sterk te laten teruglopen). Kortom: als deze analyse klopt zal op den duur de olieprijs toch echt omhoog moeten gaan (of de kosten verder omlaag) om aan de vraag, op langere termijn, te kunnen voldoen.

    Dat brengt ons op uw laatste, interessante, punt over de relatief lage forward prices voor olie in 2020 of 2025. Ik heb daar geen beter antwoord op dan dat oil forward prices in het verleden een bar slechte forecast gaven. En dat zal naar mijn verwachting niet veranderen. Voor een discussie daarover: ftalphaville.ft.com/2011/02/28/500181...

    Hartelijk bedankt voor uw heldere uitleg.
    Ja, dat is natuurlijk ook waar dat de foreward prijzen een slechte voorspeller zijn. Het enige wat je er uit kan concluderen is dat de analyses zoals hier gepresenteerd niet heel veel waarde hebben. Teveel onzekerheid, anders waren de foreward prijzen wel een betere voorspeller geweest :-)

    U zegt dat de prijs dus omhoog moet omdat er bij deze prijzen maar 12 mln aan nieuwe projecten is goedgekeurd , terwijl er 20 mln nodig is. Maar dat gaat natuurlijk alleen op basis van schattingen waar dit bureau zicht op heeft. Uiteindelijk is er maar een kleine 8 mln extra nodig. Dat is slechts 8% op de huidige productie. Dat in omstandigheden waar de goedkope producenten als S.A. makkelijker meer kunnen produceren. Ook Rusland heeft begrijp ik wat achterstallig onderhoud in te halen. Wie weet wat er komende jaren in Venezuela gebeurt ? Je zou toch zeggen dat die situatie zoals die nu is niet houdbaar is.

    Maar persoonlijk denk ik dat ook in deze analyse (en dat gebeurt verbazingwekkend vaak met "oude ecnomomieën") veel te weinig rekening wordt gehouden met de transitie naar groene energie. De nieuwe vraag moet vooral uit landen als China en India komen, landen die nog meer problemen hebben met vervuiling dan wij hier in het westen. Dus ook al zal de adaptatie van groene energie hier beginnen. Als de tipping point eenmaal bereikt is zullen dat soort landen juist makkelijker kunnen overstappen juist vanwege het gebrek aan oude infrastructuur gebaseerd op die "oude economie".

    Hoe duidelijker die omschakeling wordt, hoe meer de goedkope producenten gemotiveerd zullen zijn om nog zoveel mogelijk uit de grond te halen voordat er te weinig vraag naar zal zijn in de toekomst. Deze omslag zal mijns inziens al ruim voor 2025 gebeuren.

  7. Jilles van den Beukel 23 maart 2017 17:18
    @knax63. Wind en zon worden gebruikt om electriciteit op te wekken. Olie wordt vrijwel nergens ter wereld nog gebruikt om electriciteit op te wekken.

    Op de korte termijn zijn wind en zon dan ook geen concurrenten van olie (veel meer van gas of kolen). Op de lange termijn verandert dat misschien als electrische auto's echt een grote vlucht gaan nemen. Maar ook dan: 100 miljoen electrische auto's verminderen de olievraag met naar schatting 1.2 miljoen vaten per dag (iets meer dan 1 % van de wereldproductie) (source 2017 BP Energy outlook). Het vervangen van olie door andere energiebronnen zal een langdurige zaak worden ben ik bang.
  8. Jilles van den Beukel 23 maart 2017 18:07
    quote:

    Geldw0lf schreef op 23 maart 2017 16:57:

    Beste heer Van den Beukel,

    Fijn dat u een persoonlijke reactie plaatst. Volgens mij bestaan de voorwaarden die u noemt echter niet uitsluitend uit een gunstig belastingklimaat. En de veiligheid bij olieprojecten zijn ook niet in steen gebeiteld. En dat oliebedrijven niet altijd hun verantwoordelijkheid nemen is al vaker gebleken. Zo ook het bedrijf waar u voor heeft gewerkt in de door u besproken regio. In 2015 is Shell veroordeeld tot het betalen van een schadevergoeding voor olielekkages in het Nigeriaanse Bodo. Ook recentelijk is er weer een zaak in de UK geweest over hoe Shell niet haar verantwoordelijkheid neemt en de lokale bevolking aanwijst als dieven van de olie. Dit terwijl de winning van olie juist een van de veroorzakers is van ongelijkheid in rijkdom.

    Landen in West Afrika hebben een zwakke rechtstaat en zeker landen zoals Nigeria zijn voor hun overheidsfinanciën sterk afhankelijk van olie inkomsten. Ik ben erg benieuwd naar het effect van een langdurig lage olieprijs op het handelen van deze overheden. En ook of een bedrijf als Shell verantwoording neemt of dat het afwacht tot de 'voorwaarden' beter zijn.
    De interne veiligheidsvoorschriften van olie maatschappijen zijn iets waaraan men zich houdt. Ze zijn strenger dan de voorschriften in veel landen (en zeker Afrikaanse landen) waar men werkt.

    Als er al andere dingen meespelen dan belastingklimaat: local content voorschriften (Rai444 merkte dit al op), stabiliteit van het land en de voorwaarden, veiligheid voor de mensen die er werken. Investeringen in Afrika: het liefst offshore (en dan nog een goed eind uit de kust; geen garantie dat er geen speedboten naar toe varen).

    Nigeria? Er is daar een hele industrie van mensen die olie uit leidingen tappen, met kleine tankertjes vervoeren naar raffinaderijen. Veel mensen in Nigeria, Benin en Kameroen rijden op hun benzine. Dat gaat wel eens mis. Dat Nigerianen dat doen kan ik begrijpen, gezien hun situatie.
  9. Dr. Watson 23 maart 2017 18:28
    20 mln vaten per dag nieuwe olie in 2025 lijkt mij een uitermate laag getal.
    Met 93 mln vaten olie per dag in 2017 en een "Natural Decline" van 7-9%/jaar moet er jaarlijks zo'n 7 miljoen vaten "nieuwe olie" toegevoegd worden om de produktie op peil te houden.

    In de period 2017 tot 2025 is dat met 8 jaar vermenigvuldigd 8* 7 = 56 miljoen vaten nieuwe olie.

    Natuurlijk is in the grafiek het getal van minder dan 1 miljoen vaten voor onshore Opec (=Iran, Iraq, UAE, Koeweit, Venezuela, Nigeria, etc) niet juist.
    Ook Rusland, Lybie, etc zullen meer olietoevoegen dan aangegeven staat.

    Nieuwe projecten buiten de schalie olie en enkele OPEC leden om hebben echter een opleverings duur van 3-5 jaar.
    Daarom hobbelt de hele wereld op een groot (3-5 miljoen vaten per dag) olietekort af in eind 2018/begin 2019 omdat niemand te bestaande olie produktie afname op tijd kan vervangen.

    Wat dit met de olieprijs doet laat ik aan de verbeelding over....
  10. Jilles van den Beukel 23 maart 2017 21:10
    @dr Watson.
    De natural decline van conventionele velden is inderdaad gemiddeld zo'n 8 %. De werkelijke gemiddelde decline is kleiner omdat er in bestaande velden geïnvesteerd wordt om deze afname te beperken (infill drilling, EOR etc.). In 2010-2014 (hoge olieprijzen) waren deze investeringen groter en beperkte de werkelijke gemiddelde afname tot 2-3 %. In 2015-2016 (lage olieprijzen) waren deze investeringen kleiner en was de gemiddelde afname ongeveer 5-6 % (source: Rystad). En verder: de WoodMackenzie analyse betreft alleen nieuwe olie (en niet de investeringen in bestaande velden).

    Onshore OPEC is een apart geval. Hier worden relatief weinig nieuwe velden gevonden/ontwikkeld. Dat is ook niet nodig; veel velden hier (bv Ghawar, Saudi Arabië) produceren ver onder hun geologisch potentieel. En dus neemt de productie van deze velden ook (nog) niet af.

    @!@#$!@! De vrij breed gedragen verwachting binnen de oliewereld is dat de prijzen toch enigszins omhoog moeten om het aanbod in staat te stellen de groeiende vraag te laten bijhouden. Bij voorbeeld de recente Ceraweek conferentie in Houston (http://ondemand.ceraweek.com/category/videos/keynotes-plenaries) of het juist uitgekomen jaarlijkse IEA mid term oil forecast report (https://www.iea.org/Textbase/npsum/oil2017MRSsum.pdf). En dat het nog heel lang gaat duren voordat een land als Saudi Arabië de kraan echt openzet. En wij kunnen er (groupthink) natuurlijk collectief heel erg naast zitten...

    Het valt me wel op hoezeer Nederland, West Europa (wij gaan toch echt van fossiel af om de opwarming van de aarde te beperken...) en de internationale oliewereld (de vraag naar olie stijgt voorlopig stug door; er zijn 6 miljard mensen op aarde die streven naar de manier van leven van de rijkste 1 miljard en zij kopen nu hun eerste koelkast, brommer, auto...) uit elkaar gegroeid zijn.
  11. Jilles van den Beukel 24 maart 2017 08:32
    quote:

    A_E_Niks schreef op 24 maart 2017 08:20:

    Analyses en voorspellingen altijd leuk:)

    Wie voorspelden er olieprijzen van 40 tot 50 dollar per vat toen men een paar jaar geleden per vat nog boven de 100 dollar betaalde?:).
    (en er zogenaamd ernstige tekorten waren...:).

    Het is maar net hoe de wind waait:)

    Uit 2012:

    www.belfercenter.org/publication/oil-...

  12. [verwijderd] 24 maart 2017 08:53
    @jilles:

    Olie wordt niet voor elektriciteitopwekking gebruikt, maar elektrische auto's zullen wel olie-auto's gaan vervangen. De vraag is: hoe snel? Als het net zo snel gaat als de 'introductie' van de smartphone kan het wel eens heel hard gaan. De verwachting is nu al dat rond 2020 de aanschafprijs van e-auto's gelijk is of lager dan die van benzine autio's (voor sommige modellen). De total cost of ownership is in veel gevallen nu al lager!
  13. glop 24 maart 2017 08:53
    Beste Jilles,

    Complimenten voor je uitstekende artikelen en je gedetailleerde reakties.

    Ik denk dat je de spijker op zijn kop slaat. West Europa begint in een andere wereld te leven dan de rest van de wereld. Uiteindelijk zijn het de klanten die de olieprodukten kopen. In Azie dromen er massa's mensen van een eigen autotje. (net terug uit Vietnam met zijn brommerdrommen)

30 Posts
Pagina: 1 2 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links