Hieronder ziet u de weekgrafiek van het Nederlandse (ahum) Air France-KLM. De grafiek begint aan het einde van 2008 en loopt tot aan de dag van vandaag. U ziet dat vorige week de koers precies afketste op het dalende trendkanaal.
U kunt er nu vanuit gaan dat ik het trendkanaal op de goede plek in de grafiek heb getekend, omdat er tot drie maal toe weerstand optrad. De onderkant van het neerwaartse trendkanaal loopt precies evenwijdig aan de bovenkant van het trendkanaal.
Des te meer waarde hecht ik aan dit koerspatroon in de grafiek. Overigens blijkt ook dat de momentumindicator steeds op het juiste tijdstip een verkoopsignaal geeft en dat de trendindicator eveneens op het goede manier een omslagpunt toont.
Klik op de grafiek voor een grote versie
De weekgrafiek van Air France-KLM ziet er dus niet al te positief uit op het eerste gezicht.
Hieronder ziet u de weekgrafiek van 3D Systems. Hier ziet het er een stuk rooskleuriger uit. U ziet hier hetzelfde trendkanaal in de grafiek getekend, alleen hier hebben we duidelijk te maken met een opwaartse trend.
Tot driemaal toe gaf het trendkanaal aan de bovenkant de juiste verkoopsignalen en eerder al tweemaal aan de onderkant het juiste koopsignaal. Reden te meer om aan te nemen dat we nu te maken hebben met het derde moment dat de onderkant bereikt is.
Helemaal omdat er fundamenteel ook genoeg redenen zijn om 3D Systems te kopen.
Klik op de grafiek voor een grote versie
Voor de korte termijn
Leuk en aardig die weekgrafieken, maar dat is voor de langere termijn. De timing van instappen is essentieel en de daggrafiek biedt hiervoor meer ondersteuning. Onderstaand ziet u daarom de grafiek van 3D Systems op dagbasis.
De daggrafiek ondersteunt het positieve scenario van de weekgrafiek, vanwege een oplopende momentumindicator en het feit dat de trendindicator eind vorige week is omgeslagen. We hebben nu te maken met een opgaande trend.
Klik op de grafiek voor een grote versie
Ook de daggrafiek van Air France-KLM ondersteunt de weekgrafiek. Op de grafiek hieronder ziet u namelijk dat op dagbasis de vliegtuigmaatschappij verkoopsignalen naar voren brengt. De trend is negatief en het volume neemt af.
Vorige week is het aandeel weliswaar opgelopen, terwijl de index nieuwe toppen neerzet moet KLM achterblijven. Het aandeel ligt nog steeds zo'n 10% onder de top van dit jaar.
Klik op de grafiek voor een grote versie
Concrete kansen
Het beeld mag duidelijk zijn: ik ben positef over 3D Systems en negatief over Air France-KLM. Ik ga, in het kort, als volgt te werk voor mijn Marktgevoel-portefeuille. Ik zoom de grafieken steeds verder in. Als het signaal voor alle timeframes klopt, dan sla ik toe.
Op moment van publiceren heeft Duijvestijn positie in 3D Systems en geen positie in Air France-KLM. Hij heeft mogelijk wel andere posities waar hij hier niet over schrijft.