Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Het Twitter-effect

Het Twitter-effect

De IPO van Twitter zal net zo groot en belangrijk worden als die van Facebook. De microblogging-dienst heeft de beursgang van Facebook natuurlijk in de gaten gehouden en zal proberen alle zaken die daar fout zijn gegaan anders te doen. Hoeveel geld Twitter wil ophalen is nog onbekend, maar dat het om miljarden dollars gaat lijkt welhaast zeker.

De bedrijfsresultaten van Twitter zijn geheim. Dit doet het bedrijf bewust om "een correcte waardering te bereiken." Mij lijkt de waardering juist correcter als die gegevens openbaar zouden worden gemaakt, maar wie ben ik? Zoals bij elke IPO moet een voorlopige prospectus worden ingediend voordat de officiële presentaties aan investeerders via roadschows van start kunnen gaan.

Na de IPO zullen gebruikers van Twitter hier ongetwijfeld van gaan profiteren. De meeste analisten zijn namelijk van mening dat Twitter significante wijzigingen in zijn diensten zal doorvoeren na de beursgang . Twitter is snel, "kort maar krachtig" en met meer dan 550 miljoen actieve gebruikers een onderdeel geworden van het moderne cultuurlandschap.

Jumpstart Our Business Startups
Twitter heeft een hand gehad in de Arabische lentes in het Midden-Oosten, maar ook in het verspreiden van nieuws en informatie bij natuurrampen, zoals de orkaan Sandy. Tegelijkertijd biedt het voor beroemdheden zoals Katy Perry en Lady Gaga een platform om te communiceren met hun miljoenen fans. Twitter is eigenlijk onmisbaar geworden. Veel meer onmisbaar dan Facebook of LinkedIn.

De IPO van Twitter is ook om minder aanwijsbare redenen belangrijk. In Amerika is namelijk vorig jaar een nieuwe wetgeving ingesteld rondom een beursgang. De JOBS-act staat voor Jumpstart Our Business Startups en deze wet biedt de mogelijkheid om als bedrijf meer (kleine) aandeelhouders aan je te binden.

Natuurlijk zijn er al meer bedrijven naar de beurs gebracht sinds deze nieuwe wetgeving in is gegaan, maar als een van de grotere namen onder JOBS Act zal Twitter de weg banen en het voor andere techbedrijven gemakkelijker maken om kapitaal aan te trekken. Twitter zal een impuls geven aan de markten, omdat een succesvolle beursgang een uitstekend voorbeeld geeft en andere bedrijven aan zal zetten de gang naar de beurs in te zetten.

Golf van tech-IPO's
Kortom, Twitter kan zelf profiteren èn dienen als katalysator voor anderen. Als de IPO succesvol is, kun je nog een golf van tech-IPO's met hetzelfde model als Twitter verwachten. Dan is er plotseling nog meer aandacht voor de toch al opvallende techsector en grote investeerders zullen meer plaats maken in hun portefeuilles voor dit soort fondsen.

Daarom zie ik de beursgang van Twitter als een zeer belangrijke aangelegenheid, die een hele sector èn de beurs nieuw leven in kan blazen.

Bekijk Selwyn's modelportefeuille hier op IEX.


Selwyn Duijvestijn is een actieve beurshandelaar en expert op het gebied van handel in hefboomproducten, zoals speeders, sprinters en turbo's. De informatie in deze publicatie is niet bedoeld als professioneel beleggingsadvies of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen. De handelssignalen van Duijvestijn kunnen op elk moment veranderen.

Meld u aan voor de dagelijkse Beursupdate

Dagelijks een update van het laatste beursnieuws en beleggingskansen in uw mailbox!

 

Auteur: Selwyn Duijvestijn

Selwyn Duijvestijn is een actieve beurshandelaar op Beursplein 5. Hij beoordeelt onderliggende waarden via een geheel eigen werkwijze op koopwaardigheid en potentieel rendement. Op Marktgevoel.nl kunt u zich inschrijven voor zijn gratis nieuwsbrief vol opgemerkte kansen en valkuilen in verschillende markten.

Meer over Selwyn Duijvestijn

Recente artikelen van Selwyn Duijvestijn

  1. jan '16 Mijn vier grootste fouten 32
  2. nov '15 Liever Barrick Gold, dan goud 11
  3. nov '15 Monsterlijke sterk 1

Gerelateerd

Reacties

6 Posts
| Omlaag ↓
  1. [verwijderd] 20 september 2013 17:02
    quote:

    humansRunderrated schreef op 20 september 2013 16:52:

    Onmisbaar, onschmisbaar. Hoe lang zit je rond te neuzen op een site, en hoe veel advertenties bekijk je, dat is de maatstaf voor de waarde van een (gratis) online dienst. Facebook is wat dat betreft vele malen meer waardevol dan Twitter.
    Tegelijkertijd biedt het voor beroemdheden zoals Katy Perry en Lady Gaga een platform om te communiceren met Selwyn Duijvestijn
6 Posts
|Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links