Aegon heeft vandaag cijfers gepubliceerd en dat doet iets met ons brein. Onze amygdala (een kern van neuronen in onze hersenen) wordt geprikkeld, want het legt verbanden tussen informatie die van verschillende zintuigen afkomstig is en koppelt deze aan emoties. Emoties en beleggen gaan echter niet samen. U weet, angst en hoop zijn slechte raadgevers op de beurs om financieel te overleven.
Het zijn niet de slimsten of de sterksten die overleven, maar zij die zich tijdig weten aan te passen aan de verandering. Om de emoties daarbij zoveel mogelijk uit te sluiten is een benadering waarmee rekening wordt gehouden met de dynamiek in de beurskoersen wellicht zinvol. In de koersgrafiek van Aegon wordt een combinatie van een 20-daags met een 120-daags gemiddelde gebruikt om die veranderingen te signaleren.
Ligt het korte 20-daags gemiddelde boven het 120-daags gemiddelde dan is de trend stijgend en vice versa dalend. Beleggers die hiernaar handelen hebben vorig jaar op 23 mei bij een openingskoers van Aegon op 4,75 euro de aandelen verkocht en op 17 januari dit jaar weer teruggekocht op 3,30 euro. Daarmee werd een koersverlies van -30% vermeden.
20-daags en 120-daags gemiddelde
Technisch analisten plegen met liniaal bodems met een trendlijn onderling te verbinden en deze lijn door te trekken naar de toekomst voor het vinden van toekomstige steunniveaus. Parallel aan deze steunlijn worden weerstandlijnen getekend. De weerstandlijn deed op 4,57 euro dit jaar haar werk, hetgeen een logisch verkoopniveau opleverde. Ik hoor u denken dat dit met de actuele kennis van zaken wat al te gemakkelijk is te reconstrueren. Laten we daarom dezelfde techniek toepassen als gisteren toegelicht in de column over vijf short kanditaten.
Wat de koersgrafiek van Aegon in elk geval op basis van het gebruik van het 20-daags en 120-daags gemiddelde duidelijk maakt zijn de zwarte candles. De zwarte candles illustreren potentieel overgangsfasen van een stijgende trend naar een dalende trend (zie vorig jaar begin mei) en van een dalende trend naar een stijgende trend (zie januari dit jaar). Deze zwarte candles doen zich voor op het moment dat de trendlijnen worden gebroken. De zwarte candles doen zich voor als de beurskoers zich boven of onder het 120-daags gemiddelde noteert, waarbij het 20-daags gemiddelde de kruising met het 120-daags gemiddelde nog moet maken. Dit heeft niets te maken met voorspellen, het is een constatering.
Klik op de grafiek voor een grote versie
Zodra de kruising tussen het 20-daags gemiddelde en 120-daags gemiddelde heeft plaatsgevonden dan weten we op basis van deze simpele techniek waar we aan toe zijn. De trend is stijgend of de trend is dalend. In het geval van Aegon is de trend sinds een aantal dagen dalend. Gisteren werd betoogd dat ‘verkopen op sterkte’ een trendvolgende techniek is die aansluit bij een dalende trend. Koersstijgingen die sommige breinen prikkelen om te kopen zijn voor diegenen die liever op basis van een methode handelen juist een aanleiding om voorbereidingen te treffen voor het optuigen van shortposities.
Simpele formules
Ik doe dat bijvoorbeeld met behulp van een Aegon Sprinter short om maar eens iets te noemen. De koersgrafiek van Aegon is voorzien van talrijke signalen met technische handelssignalen die op basis van simpele formules geactiveerd worden. De kunst is om onze primaire emoties te bedwingen en het gezegde ‘plan a trade and trade a plan’ toe te passen.
Kijk ook eens naar AnheuserBusch-Inbev. Dit aandeel bevindt zich in een stijgende trend, waarbij de koop-signalen keurig tegemoet komen aan het gezegde ‘the trend is your friend’. De glijdende stop loss ligt rond 54 euro, want de technische analyse voorspelt niet. De technische analyse signaleert. That’s all.
Klik op de grafiek voor een grote versie