Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Aflossen ja of nee?

Regelmatig krijg ik de vraag van lezers en klanten of het verstandig is om (tussendoor) af te lossen op de bestaande hypotheek. Natuurlijk is dit afhankelijk van de gezinssituatie.

Maar ook of u in de toekomst nog een andere woning wilt kopen is van belang. En de hypotheekrente en het belastingvoordeel zijn belangrijke factoren die van invloed kunnen zijn op het besluit om wel of niet af te lossen.

Ter illustratie geef ik u in de tabel hieronder een voorbeeld waarbij een particulier in 2003 een woning gekocht. In de twee jaren daarop besluit deze particulier om een bedrag af te lossen van de huidige, lopende hypotheek.

U zult ziet dat aflossen nadelig is, als deze kersverse eigenwoningbezitter in de toekomst mogelijk een nieuwe woning wil aanschaffen.

Wat?
hoeveel?
Aankoop woning (1-7-2003)
270.000 euro
Kosten koper
30.000 euro
Eigenwoningschuld
300.000 euro
Aflossing op 1-7-2004
20.000 euro
Aflossing op 1-7-2005
20.000 euro

Fiscaal aftrekbaar
De particulier in onderstaande tabel heeft na 1 juli 2005 nog een hypotheek van 260.000 euro waarvan de rente fiscaal aftrekbaar is tot 1 juli 2033. Als hij besluit grondig te verbouwen en hiervoor een tweede hypotheek afsluit, dan gaat voor dit bedrag een nieuwe periode van dertig jaar gelden waarin de rente fiscaal aftrekbaar is.

De eerdere aflossingen hebben dus niets te maken met een toekomstige verbouwing. Als hij echter een andere woning koopt en de oude woning met winst wordt verkocht, is de bijleenregeling van toepassing. Nu komen de eerdere aflossingen wel om de hoek kijken, omdat deze voor een hogere overwaarde (= eigenwoningsreserve) zorgen.

Een verrekening moet nu plaatsvinden met de nieuwe hogere hypotheek. Bovendien geldt de oude eigenwoningschuld weer die per 1 juli 2003 is ingegaan. Een voorbeeld ter verduidelijking:

Wat?
hoeveel?
Verkoop oude woning
310.000 euro
Bestaande schuld
260.000 euro
Eigenwoningreserve
50.000 euro
Aankoop nieuwe woning (1-7-2007)
370.000 euro
Kosten koper **
30.000 euro
Benodigde hypotheek
400.000 euro
Eigenwoningreserve
50.000 euro -/-
Daadwerkelijke nieuwe hypotheek
350.000 euro

Op het gebied van de renteaftrek moet dit bedrag van 350.000 euro worden gesplitst in:

  • 300.000 tot 1-7-2033 (dus niet 260.000!)
  • en 50.000 tot 1-7-2037

    Nadelig
    Bovenstaande cijfers worden iets anders, omdat ook rekening moet worden gehouden met de financieringskosten (afsluitprovisie, hypotheekaktekosten en taxatiekosten). Als deze bijvoorbeeld 5000 euro zijn (zie **) dan komt dit bedrag in box 3 terecht.

    Eenmalig kan dit bedrag nog wel als fiscaal aftrekbaar worden opgegeven. Dit betekent dat het volgende voor het bedrag van 350.000 euro van toepassing is:

  • 300.000 tot 1-7-2033
  • 45.000 tot 1-7-2037
  • 5000 box 3

    Het tussentijds aflossen zoals dat vroeger vaak gebeurde met een lineaire en annuiteitenhypotheek, is nadelig als er in de toekomst een andere woning wordt gekocht. Zonder de twee aflossing van 20.000 euro is namelijk het volgende van toepassing. Hierbij is het verstandig om de financieringskosten uit eigen zak te betalen.

    Wat?
    hoeveel?
    Verkoop oude woning
    310.000 euro
    Bestaande schuld
    300.000 euro
    Eigenwoningreserve
    10.000 euro
    Aankoop nieuwe woning (1-7-2007)
    370.000 euro
    Kosten koper **
    30.000 euro
    Benodigde hypotheek
    400.000 euro
    Eigenwoningreserve
    10.000 euro -/-
    Daadwerkelijke nieuwe hypotheek
    390.000 euro
    Daadwerkelijke nieuwe eigenwoningschuld
    385.000 euro

    Voor de renteaftrek moet dit bedrag van 385.000 euro worden gesplitst in:

  • 300.000 tot 1-7-2033
  • 85.000 tot 1-7-2037

    Beetje rekenen
    Natuurlijk is het afhankelijk van de hypotheekrente die u betaald en wat uw geld bijvoorbeeld oplevert op een zekere spaarrekening. Indien beiden op 4% staan, is het niet verstandig om een gedeelte van uw hypotheek in te lossen. U verdient namelijk meer geld op de spaarrekening.

    Omgekeerd is natuurlijk ook mogelijk waarbij zeker ook rekening moet worden gehouden met de 1,2% vermogensrendementsheffing. Een beetje rekenen is dan ook een vereiste om een goede beslissing te nemen. Geen hypotheek is nog altijd de goedkoopste hypotheek!

    Jos Koets - Woekerpolis & Hypotheekdrama
    Klik hier om Woekerpolis & Hypotheekdrama te bestellen... NIEUW
    Jos Koets - Hoe koop ik een huis?
    Klik hier om Jos Koets' boek Hoe koop ik een huis? te bestellen
    Jos Koets - Hypotheektips voor de koper, verkoper en oversluiter
    Klik hier om Jos Koets' boek Hypotheektips


    Jos Koets is Erkend Hypotheek Adviseur (SEH) en de specialist van IEX.nl. Hij heeft z'n eigen Assurantiekantoor Groenoord in Vlaardingen. Koets schrijft zijn columns op persoonlijke titel. De informatie in deze column is niet bedoeld als professioneel (hypotheek)advies of als aanbeveling tot het doen van bepaalde transacties. Hoewel deze column met de grootst mogelijke zorgvuldigheid is samengesteld, aanvaart Jos Koets geen aansprakelijkheid voor de onvolledigheid, onjuistheid of gevolgen daarvan. Uw reactie is welkom: klik hier


  • Jos Koets is Erkend Hypotheek Adviseur (SEH) en de specialist van IEX.nl. Hij heeft z’n eigen Assurantiekantoor Groenoord in Vlaardingen. Koets schrijft zijn columns op persoonlijke titel. De informatie in deze column is niet bedoeld als professioneel (hypotheek)advies of als aanbeveling tot het doen van bepaalde transacties. Hoewel deze column met de grootst mogelijke zorgvuldigheid is samengesteld, aanvaardt Jos Koets geen aansprakelijkheid voor de onvolledigheid, onjuistheid of gevolgen daarvan.
    Uw reactie is welkom op koets@iex.nl.

    Meld u aan voor de dagelijkse Beursupdate

    Dagelijks een update van het laatste beursnieuws en beleggingskansen in uw mailbox!

     

    Auteur: Jos Koets

    In 1994 werd Jos Koets meteen in het diepe gegooid bij een assurantiekantoor. In z’n eerste werkweek vond zijn baas het nodig met vakantie te gaan. Daarna heeft hij in de praktijk het assurantievak geleerd. Koets kocht het bedrijf van z’n werkgever. Nu is hij eigenaar van het eenmansbedrijf Assurantiekantoor Groenoord in ...

    Meer over Jos Koets

    Recente artikelen van Jos Koets

    1. 24 mei Illegale praktijken drijven de huizenprijzen op 8
    2. 10 mei Duur foutje hypotheekadviseur met grote gevolgen voor huisbezitter 9
    3. 26 apr Pas op met de startersvrijstelling 1

    Gerelateerd

    Reacties

    109 Posts
    Pagina: 1 2 3 4 5 6 »» | Laatste | Omlaag ↓
    1. [verwijderd] 12 oktober 2007 10:38
      Met een krediethypotheek kan je aflossen en opnemen binnen de vastgelegde limiet. Hoe zit het met de aftrekbaarheid hier? Aanvankelijk mag je het maximale bedrag aftrekken. Als je gedeeltelijk het krediet aflost en dan later weer opneemt, mag je dan de volledige hypotheekrente nog steeds aftrekken? Wat zijn precies de regels/waar kan je die nalezen?
    2. [verwijderd] 12 oktober 2007 11:03
      Jos,

      Ik heb zelf enige jaren geleden voor een soortgelijk probleem gestaan. Overwaarde uit een woning die nét niet in de bijleenregeling viel. Omdat ik voorzichting ben wilde ik het geld in de nieuwe woning stoppen (middels lagere hypotheek). De adviseur rekende e.e.a. snel voor en toen waren we er snel uit: geld op spaarrekening en hypotheekrente aftrekken. Leverde netto een leuk bedrag op. Nog een keer op het punt gestaan om toch tussentijds af te lossen maar ik realiseerde me dat dat bij verhuizing (was reeds gepland) niet handig zou zijn.

      Nu ga ik dus verhuizen maar dit keer gaan de centjes wel het nieuwe huis in. Ondermeer omdat ook de VRH om de hoek komt kijken (al een tijdje). Daarnaast blijf ik erbij dat hypotheken tegen 100% EW of hoger risico's met zich meedragen.

      Waar het me om gaat: het huidige stelsel stimuleert niet om tussentijds af te lossen. Het stimuleert zelfs om helemaal niet af te lossen. Prima voor mensen die de discipline op kunnen brengen om te sparen. Maar wanneer de executiewaarde van een woning gaat zakken (is denkbaar) dan kan dat e.e.a. betekenen voor het onderpand. De bank zou bijvoorbeeld een toeslag kunnen gaan rekenen (>75% EW) of extra aflossing eisen. Gaan adviseurs eigenlijk wel in op dit risico? Of is het verwaarloosbaar in jouw optiek?
    3. [verwijderd] 12 oktober 2007 11:23
      quote:

      jkoets schreef:

      Beste Sypkens,

      Bij een krediethypotheek moet je een goede administratie bijhouden. Alleen de gelden die je op neemt voor verbouwingen en verbeteringen van de woning daarover is de betaalde rente fiscaal aftrekbaar.
      Dank voor het antwoord Jos.

      Ik blijf dit enigszins vreemd vinden. Zolang je het geld direct op een staatslening blijft zetten dan wordt het volledige bedrag beschouwd in je huis te zitten. Zodra je aflost en daarna opneemt dan zit de lening niet meer in je huis maar in die staatslening, terwijl er objectief geen verschil is waar te nemen tussen de twee situaties.

      edit: dit is volgens mij effectief hetzelfde wat jvdlow ook zegt hierboven.
    4. [verwijderd] 12 oktober 2007 11:33
      Ook van mij een aanbeveling. Als je de reacties goed analyseert worden die dan nu niet net gedreven door een bepaalde mate van verheven voelen? Met andere woorden is het vanuit hun optiek dan niet de pot die de ketel verwijt...

      Jos ook ik sluit me aan bij de rest. Ik vind je stukken altijd interessant om te lezen. Als je iets verteld, heb je iets te vertellen...

    5. [verwijderd] 12 oktober 2007 11:50
      Jos,

      Een kleine opmerking / aanvulling op je stukje.

      Uiteraard is er nog maar tot 2033 (26jr) aftrek over 260.000 (en niet over 300.000.

      Wél is het zo dat bij een verbouwing van bijv 40.000 er over 20.000 nog 28 jr de rente mag worden afgetrokken en de volgende 20.000 29jr.

      Oorspronkelijke hypotheek van 300.000 en aflossing van 2 x 20.000 hebben dus wel degelijk blijvend invloed.

      In de loop der tijd bouwt een huiseigenaar een aardige blokkendoos op.

      Nico
    6. Jos Koets 12 oktober 2007 11:51
      Beste JvdLow,

      De meeste adviseurs sluiten het liefst zo hoog mogelijke hypotheek. Dit verdient meer voor hun. Echter er zijn genoeg redenen te verzinnen waarom het wel verstandig is om in te lossen. De hypotheekrente is wel erg laag geweest en hierdoor niet aantrekkelijk om in te lossen. Ook de bijleenregeling werkt totaal niet mee. Denk ook eens aan de hypothekvormen lineair en annuiteiten die bijna niet meer afgesloten worden vanwege de bijleenregeling.

      Het kabinet heeft wel de Wet Hillen in het leven geroepen, maar niemand zal hier gebruik van maken zolang de rente laag blijft. Rente van 5% bij 42% belastingvoordeel is netto 3%. Er zijn nu genoeg spaarrekeningen waarbij je meer ontvangt (even de 1,2% VRH buiten beschouwing gelaten.

      Gr. Jos
      NB: Een ieder bedankt voor de complimenten. Het blijft altijd leuk om hier te discuseren en te reageren. Ik maak er expres tijd voor vrij en dat zal ik in de toekomst ook blijven doen. Twosisters bedankt voor je leuke reactie en groeten aan je zoon.
    7. [verwijderd] 12 oktober 2007 12:03
      quote:

      jkoets schreef:

      Echter er zijn genoeg redenen te verzinnen waarom het wel verstandig is om in te lossen.
      Jos, als er afgelost wordt zal de resterende hypotheek dalen. Dan kom je op een gegeven moment op <75% EW. Dat kan het moment zijn om eens met de hypotheekverstrekker te gaan praten over het rentepercentage. Maar het behoedt je ook voor eventuele schommelingen in de waarde van het onderpand en eisen die de hypotheekverstrekker stelt aan het onderpand.

      Ik zie dit nooit terug als argument. Het is ook niet relevant geweest de afgelopen tijd. Maar voor iedereen die op de top v/d markt koopt...
    8. Dow Jones 12 oktober 2007 12:57
      Ik snap de ophef over de bijleenregeling niet. Je wordt geacht in 30 jaar een lening volledig te hebben afgelost. Verhuizen of niet verhuizen heeft daar geen invloed op. Ik vind het feit dat in het ene scenario de bijkomende kosten van 5000 euro bijgeleend wordt en in het andere scenario uit eigen zak betaald wordt niet eerlijk. Dat heeft niets met wel of niet aflossen te maken. Ik ga er dus even van uit dat die 5000 euro ook in het eerste scenario uit eigen zak betaald wordt.

      Na de terechte opmerking van Cobusje zien we dus het volgende.

      In het eerste scenario hebben we 345.000 euro hypotheek, waarvan:
      260.000 tot 1-7-2033
      85.000 tot 1-7-2037

      In het tweede scenario hebben we een hypotheek van 385.000 euro, waarvan:
      300.000 tot 1-7-2033
      85.000 tot 1-7-2037

      Alles onder het kopje "Beetje rekenen" ben ik het overigens mee eens.

      Maar wat is je punt, Jos?
    9. Jos Koets 12 oktober 2007 13:45
      In het eerste scenario (volgens Dow Jones) hebben we 345.000 euro hypotheek, waarvan:
      260.000 tot 1-7-2033
      85.000 tot 1-7-2037

      Bovenstaande klopt niet, is namelijk:

      In het eerste scenario hebben we 345.000 euro hypotheek, waarvan:
      300.000 tot 1-7-2033
      45.000 tot 1-7-2037

      En zoals later in het draadje opgemerkt, is het volgende van toepassing:

      In het eerste scenario hebben we 345.000 euro hypotheek, waarvan:
      260.000 tot 1-7-2033
      20.000 tot 1-7-2034
      20.000 tot 1-7-2035
      45.000 tot 1-7-2037

      Betreffende dit laatste heb ik nog mijn twijfels, omdat de belastingdienst mijn inziens uitgaat van de 300.000 per 1-7-2003!! en vanaf die datum 30 jaar gaat rekenen.

      Zo zie je maar weer dat er nu al drie verschillende berekeningen zijn. De bijleenregeling is dus toch niet zo gemakkelijk.

      Gr. Jos

    10. Dow Jones 12 oktober 2007 14:11
      Het aflossen heeft geen invloed op de duur van de renteaftrek. Ik vond het volgende op: www.bijleenregeling.info/?cat=renteaf...

      quote:

      bijleenregeling.info schreef:

      Als u verhuist naar een duurdere woning en u wenst maximaal te profiteren van de duur van de rente-aftrek, dan heeft u feitelijk 2 leningen nodig:

      - een lening met een omvang van de oude lening met een looptijd gelijk aan de restant looptijd van de oude lening;
      - een lening met een omvang gelijk aan de extra investering met een duur van 30 jaar.
      De omvang van de oude lening is in het eerste scenario 260.000 euro. Dit gedeelte heeft dus een resterende looptijd tot 1-7-2033.
    11. Jos Koets 12 oktober 2007 15:05
      Sorry Dow Jones, maar wat je schrijft klopt echt niet. Wij als erkend hypotheekadviseurs moeten ieder jaar een opscholingscursus volgen. Deze casus die gemaakt is door de specialisten stond daar ook in. Bovendien heb ik deze gecontroleerd bij een zeer goede fiscalist.

      Ik kan er dus niet anders van maken dat de 300.000 euro van toepassing is. Dit is ook logisch, want kijk maar naar de lineaire hypotheek waar je ook jaarlijks aflost! Ook de andere opmerking dat de 20.000 euro een jaartje opschuift, klopt niet. Aflossen is daadwerkelijk aflossen en creert een hogere overwaarde, die verrekend moet worden via de bijleenregeling. De oude eigenwoningschuld die toendertijd is aangegaan blijft gewoon van toepassing.

      Gr. Jos
    12. Dow Jones 12 oktober 2007 15:28
      Ik zal het inderdaad zelf niet snappen. Maar in mijn ogen is de maximaal aftrekbare hypotheek in het eerste scenario 345.000 en in het tweede scenario (zonder tussentijdse aflossingen) 385.000. Die 40.000 die is afgelost is in mindering gebracht op de maximaal aftrekbare hypotheek tot 1-7-2033. Alleen als er sprake is van extra investeringen (verbouwing, verhuizing) mag een nieuwe hypotheek worden opgenomen met een nieuwe looptijd van 30 jaar. In beide gevallen bedraagt de extra investering 85.000 euro. Het oude huis levert 310.000 op en het nieuwe kost 395.000.

      De vergelijking met een lineaire hypotheek zie ik niet zo.

      Die 40.000 die is afgelost beperkt het maximaal te lenen bedrag. Dat snap ik. Maar waarom beperkt die 40.000 dan ook nog eens (voor een deel) de duur van de aftrek van de nieuw te lenen 85.000? In mijn ogen is dat dubbelop.
    13. Dow Jones 12 oktober 2007 15:52
      Even een derde scenario: meneer B heeft een huis gekocht voor 235.000 euro. Inclusief kosten koper heeft hij een hypotheekbedrag van 260.000 euro. Ook deze maneer gaat verhuizen en maakt iets meer verkoopwinst dan de eerste meneer: hij verkoopt zijn huis namelijk voor 310.000 euro. Hij wil een nieuw huis kopen voor 395.000 euro. Niet geheel toevallig hebben we deze bedragen eerder gezien. In jouw voorbeeld begon de meneer echter met een schuld van 300.000 die hij heeft afgelost tot 260.000.

      Volgens de Belastingdienst heeft meneer B een eigenwoningreserve van 50.000 euro. Die mag hij dus niet (aftrekbaar) lenen. Een maximale hypotheek van 345.000 euro blijft er over: de oorspronkelijke hypotheek van 260.000 euro met een looptijd tot 1-7-2033 en een nieuwe hypotheek van 85.000 euro tot 1-7-2037.

      Dit klopt toch? Waarom wordt 40.000 extra waardestijging dan anders behandeld dan 40.000 aflossingen?

      Bij de lineaire hypotheek verandert aflossen wel het hypotheekbedrag, maar heeft geen invloed op de looptijd van de restschuld. Maar in dit geval wordt de hypotheek verhoogd voor een verhuizing. Dat is toch wat anders?
    109 Posts
    Pagina: 1 2 3 4 5 6 »» | Laatste |Omhoog ↑

    Meedoen aan de discussie?

    Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

    Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

    Gesponsorde links