Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Autoaandelen in de vangrail

Autoaandelen in de vangrail
Beeld: iStock

De autosector is afgelopen weken flink uit de bocht gevlogen. De beurskoers van Volkswagen tikte, nadat de outlook werd verlaagd, het laagste punt sinds medio 2020 aan. Ook de koers van Mercedes ging de vangrail in na zwakke cijfers.

Niet alleen de  Duitse autobouwers gingen onderuit, op de Franse beurs maakten ook Stellantis en Renault flinke schuivers.

De autoproducenten hebben te maken met harde concurrentie in de EV-markt, onder meer uit  Azië. Het is voor de meeste Europese autoaandelen geen makkelijk beursjaar geweest. Boekte BMW YTD nog een plus van 6%, Mercedes verloor de eerste 10 maanden van 2023 8,5% en Volkswagen moest bijna 15% inleveren.

Bij de Franse autobouwers staat Renault op een plusje van 3,7%. Eigenlijk weet alleen Stellantis de broek op te houden met een jaarwinst van 28%. In Stellantis zijn onder andere de automerken Chrysler, Fiat, Maserati, Citroën en Peugeot verenigd.

Vandaag bekijk ik de technische langetermijnplaatjes van de Europese autoproducenten Volkswagen, BMW, Mercedes, Stellantis en Renault. Maar ik begin met de Euro Stoxx sector Automobiles & Parts-index.

Euro Stoxx sector Automobiles & Parts verzwakt

Nadat een oude bodem werd gebroken is de Europese autosector technisch verzwakt. Eerder was de uptrend al verlaten. Naar onderen is er ruimte tot steun 445,72 (bodem van 7 oktober 2022). De weerstand ligt op 600,84 (top van 22 september).

Bij de Europese autosector laat het 200-daags voortschrijdende gemiddelde een neerwaartse draai zien. Dit signaleert een verzwakking in de technische omstandigheden.

De B.O.B.-indicator beweegt per saldo zijwaarts. Dat signaleert dat de Europese autosector vergelijkbaar presteert met de rest van de markt.

Euro Stoxx sector Automobiles & Parts-index


Volkswagen crasht

Volkswagen is afgelopen 2,5 jaar in koers ruimschoots gehalveerd. De autobouwer blijft technisch zeer zwak. De neerwaartse trend is gevalideerd nu meerdere bodems zijn gebroken. Er is neerwaarts ruimte richting steun €79,38 (bodem van 20 maart 2020). De weerstand ligt op €126,24 (top van 28 juli).

Bij Volkswagen laat de 200-dagenlijn een negatief verloop zien. Dit geeft een zwakke technische conditie weer.

De dalende B.O.B.-indicator (blauwe lijn) geeft aan dat Volkswagen minder presteert dan de markt.

Volkswagen

Mercedes in de slip

Mercedes-Benz Group doorbrak diverse steunniveaus, wat verkoopdruk aangeeft. De meest recente steun die sneuvelde lag rond €60,72 (bodem van 23 december 2022). Mercedes-Benz Group ligt er technisch dus niet sterk blij.

Er s neerwaarts ruimte richting steun €50,19 (bodem van 15 juli 2022). Weerstand ligt op €69,50 (top van 15 september).

De 200-dagenlijn van Mercedes-Benz Group laat een dalend verloop zien. Dit duidt op een zwakke technische conditie.

De zwakke B.O.B.-indicator (blauwe lijn) suggereert dat Mercedes-Benz Group slechter presteert dan de markt.

Mercedes-Benz Group


BMW rijdt lek

Het technische plaatje van de Duitse autobouwer is afgelopen voorjaar serieus verzwakt. Zowel de stijgende trend als een cruciale steun zijn toen gebroken. 

We verwachten steun op €82,16 (rond bodem van 16 december 2022). De weerstand ligt op €113,46 (top van 16 juni). 

Het 200-daags voortschrijdende gemiddelde van BMW draait neerwaarts. Dit duidt op een verslechtering in de technische conditie. Ook vormen zich lagere koerstoppen onder de 200-dagenlijn.

B.O.B. krult neerwaarts. Dit geeft aan dat BMW steeds meer achterop raakt bij de rest van de markt.

BMW


Stellantis in de startblokken

Stellantis heeft het dit jaar niet slecht gedaan. Maar nu het weerstand €19,35 (gevormd op 21 januari 2022) heeft aangetikt, is er wel wat aarzeling. 

De stijgende trend krijgt enkel een nieuwe impuls als de horde €19,35 wordt gebroken. In dat geval mag men verdere koersstijgingen tegemoet zien, mogelijk richting €24. Er liggen rond €20,20 wel wat tussenliggende hordes, gevormd door de toppen van 2018.

Stellantis NV heeft pas steun rond €16,16 (bodem van 18 augustus). De stijgende 200-dagenlijn wijst op een positieve technische conditie.

De B.O.B.-indicator (blauwe lijn) stijgt en signaleert dat Stellantis beter presteert dan de rest van de markt.

Stellantis

Renault uit de bocht

Technisch verliest Renault aan kracht. Recent is de driehoek naar onderen verlaten. Verkoopdruk neemt weer toe. De steun rond €31,05 (bodem van 23 december 2022) staat nu onder druk. Na een doorbraak gaat het luik naar onderen verder open. 

Weerstand ligt op €39,48 (top van 22 september).

De 200-dagenlijn van Renault krult neerwaarts. Dit duidt op een verslechtering in de technische conditie.

B.O.B. beweegt  per saldo vlak; dit geeft aan dat Renault nagenoeg gelijk presteert aan de rest van de markt.

Renault

 

Weten welke aandelen koopwaardig zijn?

Recent is een nieuw platform voor Tostrams.nl opgezet. Met dit platform stellen wij u in staat om, naast dat u er onze gebruikelijke technische analyses en het beursnieuws kunt volgen, ook alerts bij Tostrams in te stellen. Van elk aandeel kunt u aangeven dat u een e-mail-alert wilt ontvangen zodra het koopwaardig wordt bevonden.

Bent u benieuwd hoe de vernieuwde website Tostrams.nl eruitziet? Klik dan hier om hem nu te bekijken.

Wilt u het vernieuwde Tostrams.nl proberen? Ga dan naar tostrams.nl/actie en lees drie maanden onze technische analyses voor slechts €29,95.

Royce Tostrams is technisch analist en oprichter van de Tostrams Groep. Hij schrijft zijn analyses op persoonlijke titel. De informatie in zijn analyses is niet bedoeld als professioneel of particulier beleggingsadvies of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen.

Wij informeren u graag over ons rendement.

IEX heeft de laatste jaren sterk geïnvesteerd in onze Beleggersdesk. Onze kooptips hebben een gemiddeld rendement per tip opgeleverd van ruim +25%.


Een gedetailleerd overzicht van alle kooptips en de gevolgde berekening is te vinden op de rendementenpagina.

Met een abonnement op IEX heeft u altijd als eerste toegang tot onze analyses en kooptips.
U leest deze al vanaf 2,41 per week. Word nu abonnee en profiteer van 30% korting!

Meld u aan voor de dagelijkse Beursupdate

Dagelijks een update van het laatste beursnieuws en beleggingskansen in uw mailbox!

 

Analyse door: Royce Tostrams

Royce Tostrams werkt sinds eind jaren zeventig op de financiële markten, onder andere bij Rabobank, Robeco, IRIS en de ING Groep als hoofd van de afdeling Technische Analyse. Hij heeft eind negentiger jaren de Tostrams Groep opgericht. Dit bureau biedt onafhankelijke beleggingsadviezen op basis van technische analyse voor par...

Meer over Royce Tostrams

Recente analyses van Royce Tostrams

  1. 01 mei Japanse Nikkei gestrand, yen naar nieuw dieptepunt 20
  2. 30 apr Olieaandelen on the move 33
  3. 26 apr Vangnet voor ASML op €777: is het al tijd om kooporders in te leggen? 53

Gerelateerd

Reacties

91 Posts
Pagina: 1 2 3 4 5 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. forum rang 6 Toerist 31 oktober 2023 08:54
    quote:

    De verhapstukkende bekokstover schreef op 31 oktober 2023 08:41:

    invst.ly/11zb3u

    De laatste keren dat we de onderkant van het trendkanaal raakten waren in 2012, 2016 en 2020.

    Even nadenken: wat wordt dan het volgende cijfer waarschijnlijk? Ehh...:O/
    2024 en bitcoin door het dak 70.000++++++

    goedemorgen
  2. forum rang 6 ttroo 31 oktober 2023 09:20
    Amadeus. Koop.
    Munich RE doet een extended top. Ergens einde van de huidige beursweek de top.
    Een paar beursdagen wachten en dan Verkoop.

    Daimler en BMW zolang ze blijven hangen dan de bodem ergens einde deze beursweek, wellicht maandag er op. Een duidelijk groen versnelt het proces wat - dan wellicht donderdag de bodem. De bodems voor Daimler en BMW komen langzaam dichterbij. Dan een KOOP.

    Waardering Daimler en Amadeus. Super Goedkoop.
    Waardering BMW. Tussen goedkoop en Super Goedkoop.
91 Posts
Pagina: 1 2 3 4 5 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links