Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Vergeet Tesla, VW en de rest: BYD verovert de wereld

Vergeet Tesla, VW en de rest: BYD verovert de wereld

Van 6 mei 2011.

Let wel, Tesla was toen nog geen jaar genoteerd - en niemand die zich erom bekommerde. Sowieso was elektrisch rijden toen nog iets exotisch, een Willie Wortel-nichemarkt. Niemand kon de doorbraak bevroeden. Op nota bene Charlie Munger na, doorgaans niet de vlotste als het gaat om beleggen in Iets Nieuws.

Als er namelijk iemand is die het verschil weet tussen woorden en cijfers, is hij het wel. Deze émincence grise belegt niet in mooie verhalen, gebakken lucht en - excusez le mot - gelul, maar in harde, zo zeker mogelijke, toekomstige kasstromen.


Ons olijke duo - Munger en Buffett - kocht ze in 2008. Dat moet dan voor ergens tussen 5HKD en 15HKD zijn geweest, tegen dito keer de winst. Typisch voor de heren weer: ten tijde van deze uitzending was de koers zichzelf de grond in aan het boren, en dan zo laconiek. De jaren daarna deed BYD ook niet heel veel. Pas in 2020 ging de vlam in de pan. 


Een Chinees aandeel in HKD, ehm: hoe verhoudt dit zich? Zo. Dit is vanaf de beursgang van BYD dik twintig jaar terug. 


Mist u nog een naam, maar die moet even apart, want anders gaat dat plaatje helemaal uit het lood. Vanaf 29 juni 2010, de beursgang van Tesla. Die toen niemand opviel.    


BYD is de grootste Chinese autofabrikant, maar het is geen pure play EV-producent. Dat is dan wellicht ook aan dit plaatje af te lezen. En let wel, de Amerikaanse beurs ligt heel wat beter dan die van Hongkong en is zelfs twee keer zo duur. Het plaatje is sinds de beursgang van Rivian.


Kijk aan, het aandeel BYD is mooi afgekomen, de wereld ligt open en hup, erin dan maar? Dan is hier de koude douche: Berkshire Hatahway zit aan de verkoopkant. Het fonds verkoopt plukken.


En dat is opvallend, want BYD is inderdaad bezig aan een wereldwijde doorbraak. Wat een fraai uitputtend verhaal weer van Bloomberg. 


Het stuk is zo lang en er zitten zoveel plaatjes in, dat deze drie alinea's er vast wel af kunnen? Conclusie: de Chinezen komen eraan met BYD aan kop. Maar wel met Buffett en Munger aan de handrem, want die hebben met een reeks verkopen hun positie teruggebracht naar nu 9,87% van een paar jaar terug nog ruim 20%.

Update, excuses, de heren zijn er intussen helemaal uit. 


Munger lichtte in februari op CNBC een tipje van de sluier op: pricey.


En, zo is te lezen in een stukje van Reuters, er is misschien nog een clou. Ja, auto's en intussen elektrische wagens maken is niet alleen voorbehouden aan een happy few, zoals Apple, Nvidia, TSMC en ASML alleenheersers zijn. Dus is er concurrentie en de wereld veroveren houdt in dat marges even niet op de eerste plaats komen.

Vanaf de jaren zestig kostte het Japanse autofabrikanten jáááren om de markten in de VS en Europa te veroveren. Want niemand wilde dood gevonden worden in een Datsun of Toyota. Ze waren echter veel goedkoper, veel beter (Franse auto's roesten al in de folder, heette het toen), veel betrouwbaarder en vooral veel zuiniger.

Dat telde na de eerste oliecrisis vijftig jaar geleden, en sinds die tijd schaamt niemand zich ervoor om in een Jap te rijden.

Zo moet wellicht het Westen ook wennen aan het idee om in een Chinees te rijden. Als een BYD-EV van zeg €25.000 net zo goed en mooi is als een Tesla of VW van €50.000, kán dat snel gaan.      


De vraag is alleen of u er nog in moet beleggen. Want inderdaad, BYD is prijzig tegen 24,6 keer de verwachte winst. Tesla is een geval apart, maar de klassieke autofabrikanten noteren tegen waarderingen van brakke banken. Volkswagen doet zelfs maar 4,4 keer de verwacht winst!


BYD is dus duur, maar wás nog veel en veel duurder:


Dit is het langste plaatje en zie hoe BYD zelfs hype-waarderingen heeft gekend.


Nu BYD aan een wereldwijde opmars begint, volgen meer Chinezen en begint de shake-out en concurrentieslag. Wat dat betreft is het een teken aan de wand dat Tesla al prijsverlagingen doorvoerde. Het draait nu om marktaandeel en nogmaals, even niet om marge. En de auto-industrie is traditioneel al lagemargebusiness.

Zo kunnen auto-aandelen achterblijven de komende jaren zelfs als de EV's hard gaan, of is er in ieder geval geen of weinig aandeelhoudersreturn. Daar is het ook de markt niet voor, in deze hogerentejaren. Groei was het toverwoord in de gratisgeldmarkt, maar betaal dat nu maar lekker zelf, is het motto.

Tot slot nog deze fraaie docu met heel veel historie, feiten en cijfers. Vind iets van China en Chinezen, maar ze denken ver vooruit en zijn hier al decennia mee bezig. De fantasie: het kan heel goed dat waar Jan met de Pet het eerst met een benzine-Jap deed, hij nu in een elektrische Chinees stapt, plat gezegd.

Of dat voor u als aandeelhouder mooie returns oplevert is vers twee. Munger is daar niet van overtuigd, zo te zien. Zijn belegging in BYD noemt hij een van zijn beste, hij neemt (gedeeltelijk) winst en beproeft zijn geluk niet nog een keer.

Nog één idee: omdenken en juist de goedkope VW's van deze wereld kopen.

Want stel dat de Duitsers en/of Japanners en Amerikanen de Chinezen toch verslaan, of standhouden zoals onze oosterburen destijds de Japanse concurrentie het hoofd boden. Niettemin, dat moet bijna wel ten koste van marges en aandeelhoudersreturn gaan.


De auteur is long Tesla


Arend Jan Kamp is senior content manager van IEX. De informatie in dit artikel is niet bedoeld als professioneel beleggingsadvies of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen.

Meld u aan voor de dagelijkse Beursupdate

Dagelijks een update van het laatste beursnieuws en beleggingskansen in uw mailbox!

 

Auteur: Arend Jan Kamp

Arend Jan Kamp is 24/7 van de vroege uurtjes voorbeurs tot de late uurtjes after hours uw gastheer op IEX, als hij in geheel eigen stijl (bondig, maar toch uitbundig) de beursdag met u doorneemt. Van aandelen en indices, via commodities, langs de rentemarkten, naar haute finance tot politiek en centrale banken. Arend Jan is ...

Meer over Arend Jan Kamp

Recente artikelen van Arend Jan Kamp

  1. 19 dec Het is een beetje anders dan anders voorbeurs 48
  2. 18 dec Voorbeurs houdt het niet over, maar er is nog genoeg te doen 2
  3. 15 dec Het ziet er aardig uit voorbeurs en wie weet wordt het heksenketel 3

Reacties

11 Posts
| Omlaag ↓
  1. Dagobertje 8 juni 2023 13:17
    Benieuwd hoe deze transitie zich verder gaat ontwikkelen. Wat in dit artikel terecht wordt opgemerkt is maar de vraag wat er voor de aandeelhouder overblijft. Gezien de concurrentie, het pakken van marktaandeel als prio met lage marges als gevolg is voor mij reden om bescheiden posities in te nemen. Wel zie ik straks ons allemaal of in een Tesla of in een Chinees rijden, de Europose autobouwers lopen hopeloos achter en ik krijg ook steeds meer de indruk dat start-ups die van scratch kunnen beginnen hier beter een weg in lijken te vinden. Onder de Chinese EV-makers vind ik BYD en NIO de meest interessante picks. Als je wat breder kijkt om te investeren in elektrificatie vind ik bijv. een Ebusco interessant en lithium aandelen, zeker gezien de lithiumprijs die onlangs hard is afgekomen.
  2. Oossink 8 juni 2023 13:48
    Wat ik interessant vind is dat BYD nu een Nederlandse importeur heeft, Louwman (blijkens de tv-reclame). Die importeert ook de Japanse Toyota, en diens dochtermerk Lexus. Dat merk rijd ik sinds januari 1996, mijn huidige GS300 stamt uit 1998. en kocht ik in 2008. Is onverslijtbaar. De Chinese BYD is bouwer van super auto's, vergelijkbaar met Mercedes en BMW. NIO daarentegen is een regelrechte concurrent van VW. Laten beide fabrikanten nu op een paar meter afstand (!) van de Tesla fabriek liggen. Munger is bepaald niet gek.
  3. forum rang 5 Endless 8 juni 2023 14:02
    Volgens mij is instapmodel toch 42000 plus misschien wel concurrent VW etc maar geef mij maar voor die prijs idd de VW met hun uitgebreid netwerk dealers /garages , garantie en toch solide Duits merk of Europees Behalve onzekere tijd hoe internationaal de Chinees blijft liggen ( spionage en relatie) blijft het toch ook je rijd Chinees.
  4. forum rang 6 Krentenmenten 8 juni 2023 14:15
    quote:

    Endless schreef op 8 juni 2023 14:02:

    Volgens mij is instapmodel toch 42000 plus misschien wel concurrent VW etc maar geef mij maar voor die prijs idd de VW met hun uitgebreid netwerk dealers /garages , garantie en toch solide Duits merk of Europees Behalve onzekere tijd hoe internationaal de Chinees blijft liggen ( spionage en relatie) blijft het toch ook je rijd Chinees.
    spionage via de Chinese auto is toekomstig nieuw dingetje.
  5. Paul 8 juni 2023 14:41
    quote:

    Dagobertje schreef op 8 juni 2023 13:17:

    Benieuwd hoe deze transitie zich verder gaat ontwikkelen. Wat in dit artikel terecht wordt opgemerkt is maar de vraag wat er voor de aandeelhouder overblijft. Gezien de concurrentie, het pakken van marktaandeel als prio met lage marges als gevolg is voor mij reden om bescheiden posities in te nemen. Wel zie ik straks ons allemaal of in een Tesla of in een Chinees rijden, de Europose autobouwers lopen hopeloos achter en ik krijg ook steeds meer de indruk dat start-ups die van scratch kunnen beginnen hier beter een weg in lijken te vinden. Onder de Chinese EV-makers vind ik BYD en NIO de meest interessante picks. Als je wat breder kijkt om te investeren in elektrificatie vind ik bijv. een Ebusco interessant en lithium aandelen, zeker gezien de lithiumprijs die onlangs hard is afgekomen.
    Ebusco wordt steeds interessanter, die van mij zijn al 60 procent gedaald. Over een jaar worden ze nog interessanter.
  6. sebpb 8 juni 2023 14:52
    mijn neef doet iets in de automotive en de kwam bij de busremise van de stad Hannover of Hamburg weet het even niet meer.
    Door die (h)eerlijke Europese aanbesteding had die stad voor BYD stadsbussen gekozen.
    Sjef werkplaats maakte smalend de opmerkin they Build Your Disasters.
    Hélemààl ruk die dingen.
    En meer uit mijn eigen branche; het is altijd leuk om op een machine beurs die Chinese machine's te zien, maar niemand die z'n vingers er aan waagt, of die daar nou werkelijk jààren plezier aan beleefd
  7. Met Effekt 9 juni 2023 10:31
    BYD maakt goede en compleet uitgeruste autos. Daarnaast maken ze het duurste onderdeel, de batterij, zelf. Een EV zit vol met software, iets wat de Chinezen beter kunnen dan de traditionale autofabrikanten.
    Ik kom vaak in China en vind de grotere BYDs prima rijden. Al die anti-China auto verhalen komen van mensen die nog nooit in een Chineze EV hebben gereden?
  8. xkinkykongx 6 juli 2023 00:14
    Telsa maakt de batterijen ook zelf en heeft zelfs een beter ontwikkeld . Ze zijn echt jaren vooruit vergeleken met de concurrentie. Daarnaast is Tesla geen autofabrikant, maar een energieleverancier en softwarefabrikant. Hun Full Self Driving levert hun van iedere klant 99$ p/m op. En Elon zei dat het systeem volledig operationeel kan zijn voor iedereen aan het einde van dit jaar. Dus dan gaat de koers exploderen ! En iedereen en zijn moeder gaat een Tesla willen.

    Natuurlijk blijft er wat over aan als marktaandeel. Niet iedereen kan en of wil dat betalen . Dure Tesla , en ook nog eens per maand een bedrag.... Maar overheden , instanties, taximaatschappijen, etc etc etc ....

    Dus nee, ik vergeet Tesla absoluut niet. En ja , ik heb aandelen in Tesla.
11 Posts
|Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links