Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Boycot Bud Light breidt uit: wat AB InBev van Uber kan leren

Boycot Bud Light breidt uit: wat AB InBev van Uber kan leren
Beeld: iStock

Wordt het nu, met het zo belangrijke zomerseizoen in aantocht, menens voor brouwer AB InBev? De hamvraag is of het momentum aanhoudt. De boycot van Bud Light door Joe Sixpack mag er zijn, maar raakt natuurlijk niet meteen de grootste bierbrouwer ter wereld met meer dan vijfhonderd (bier)merken.

Of breidt die boycot zich juist uit? Hier de harde cijfers en oordeel zelf over de verstrekkende conclusie van die consultant. 


Die try-out sponsoring (geen campagne) van die Instagrammer is van 1 april en zie hier de koersen: er is inderdaad significante underperfomance van AB InBev en dito outperformance van concurrent Molson Coors (ook eigenaar van Miller). Bewijs is er niet en nooit, maar het ligt voor de hand dat die boycot de reden is.


Zo is dit een interessante testcase aan het worden, die vast alle bedrijven en marketeers op de voet volgen. Het kan gevolgen hebben voor hoe bedrijven zich al dan niet profileren met maatschappelijke en politieke issues. Groen, duurzaam en klimaat, maar zie ook Unilevers Ben & Jerry's echte politiek in Israël maar.

IEX peilde even snel op social media informeel en off-the-record (vandaar geen naam) een bekende Nederlandse reclamemaker. Citaat:

Het is meer van hetzelfde. Merken die proberen aan te haken bij maatschappelijke verschijnselen. Het is riskant en onverstandig. Je laat je core values liggen en hoopt ergens van te profiteren. Het is een maatschappelijk mijnenveld. Wegblijven is mijn advies.

Ken uw klanten. Misschien een tip voor de AB InBev-top: neem deze zomer behalve in de woke café's in San Francisco en New York ook in de Midwest en Deep South een kijkje op een redneck-feestje. Cliché trefwoorden: stars & stripes, pick-up- en monstertrucks, bbq, country music, rodeo, shot guns en assault rifles.

Gewoon een keer met je poten de modder in dus. Dat dacht de Uber-CEO ook en die werd er een hoop wijzer van.


Uber is deze dagen precies vier jaar genoteerd, is steeds minder in het nieuws en presteert (u zou bijna zeggen dús) steeds beter. Winst in zicht en nu de marges nog. En de CEO weet wie het personeel en de klanten zijn.


Arend Jan Kamp is senior content manager van IEX. De informatie in dit artikel is niet bedoeld als professioneel beleggingsadvies of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen.

Meld u aan voor de dagelijkse Beursupdate

Dagelijks een update van het laatste beursnieuws en beleggingskansen in uw mailbox!

 

Auteur: Arend Jan Kamp

Arend Jan Kamp is 24/7 van de vroege uurtjes voorbeurs tot de late uurtjes after hours uw gastheer op IEX, als hij in geheel eigen stijl (bondig, maar toch uitbundig) de beursdag met u doorneemt. Van aandelen en indices, via commodities, langs de rentemarkten, naar haute finance tot politiek en centrale banken. Arend Jan is ...

Meer over Arend Jan Kamp

Recente artikelen van Arend Jan Kamp

  1. 19 dec Het is een beetje anders dan anders voorbeurs 48
  2. 18 dec Voorbeurs houdt het niet over, maar er is nog genoeg te doen 2
  3. 15 dec Het ziet er aardig uit voorbeurs en wie weet wordt het heksenketel 3

Gerelateerd

Reacties

8 Posts
| Omlaag ↓
  1. forum rang 6 Jestbread 10 mei 2023 13:12
    Bijzonder hoe triggered AJ Kamp is door een simpele reclame. Al z’n 2e artikel in een paar dagen want woke maakt alles kapot. Ondertussen schiet een nazi mensen overhoop in Texas en zijn nog geen half jaar geleden LGBTQ mensen neergeknald in een club daar. Maar niets zo gevoelig als de ware snowflakes.

    Uiteindelijk zal dit een storm in een glas water zijn, maar goed. Toch even tegen woke kunnen plassen
  2. Phyla 10 mei 2023 19:47
    Ik ben juist méér geneigd producten te kopen als een bedrijf bepaalde waarden uitdraagt die ik belangrijk vind. Hoewel dat soms natuurlijk ook gewoon maar marketing betreft en dus niet per sé de bedrijfscultuur reflecteert, bv 'rainbow-washing'.

    Deze ophef laat echter wel zien dat deze soort reclames, om welke reden dan ook, nodig zijn om te demonstreren dat we samen nog een lange weg te gaan hebben..
  3. wojc 11 mei 2023 01:36
    Het is een beetje wijsneuzerig stuk. Voor bizarre anti-trans geluiden. Wat is het punt dat je wilt maken? Dat bedrijven maar niets moeten vinden om conservatieve mensen met een onzichtbaar vriendje te vriend te houden?
    Misschien moet je ook het advies van de marketing specialist volgen en hier vanaf blijven.
8 Posts
|Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links