Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

'Waterstof voor personenauto’s slaat helemaal nergens op'

'Waterstof voor personenauto’s slaat helemaal nergens op'
Beeld: Toyota

"Waterstof voor personenauto’s is absoluut een gelopen race. Het wordt niks en het werd ook nooit wat", stelt autojournalist Werner Budding in een interview met IEX. Hoogleraar autotechniek Maarten Steinbuch, met wie ook gesproken werd, gaat daar volledig in mee: "Waterstof voor personenauto’s slaat helemaal nergens op."

"Om waterstof te maken heb je drie keer zoveel elektriciteit nodig als dat je uiteindelijk tankt. De businesscase is gewoon niet goed", stelt Steinbuch, die als hoogleraar verbonden is aan de Technische Universiteit Eindhoven. Hij verdiept zich als wetenschapper onder andere in automotive engineering en legt daarbij de focus op duurzaam rijden.

Omdat het geproduceerd moet worden, is waterstof dus geen energiebron. Men moet het meer zien als energie-opslag zoals een batterij dat ook is. Om die reden is de zware industrie volgens Steinbuch wel gebaat bij waterstof. Hiermee kan worden voldaan aan de seizoensgebonden vraag naar energie van bijvoorbeeld hoogovens en kunstmestfabrieken.

Kunstmatige kerosine

Batterijen zijn overigens niet overal de oplossing voor. "Voor intercontinentaal vliegverkeer zijn batterijen ongeschikt, maar ook waterstof is daarbij niet de oplossing, want dat is te volumineus."

Voor deze sector zijn zogeheten solar fuels de oplossing. Op duurzame wijze wordt waterstof geproduceerd en CO2 uit de lucht gehaald om samen kerosine te maken waar vliegtuigen op kunnen vliegen. "Voor containerscheepvaart en langeafstandsvluchten is dit de oplossing. Voor wegtransport is een batterij-elektrische aandrijving de oplossing."

Sceptisch

Werner Budding, autojournalist en medeoprichter van het platform e-drivers.com, heeft al ruim dertien jaar ervaring als presentator van diverse autoprogramma’s. Hij is nog wat sceptisch over de elektrische aandrijving in de transportsector. "Het is vooralsnog niet ideaal. Vrachtauto’s moeten volgepropt worden met accu’s voor een beetje actieradius, het probleem is dat die accu’s enorm zwaar zijn", vertelt hij. 

"Het economisch model bij vrachtverkeer is zoveel mogelijk lading meenemen, maar dat wordt door die zware accu’s dus beperkt", gaat Budding verder. "Dan is de vrachtauto dus duur, komt-ie niet heel ver en kan je niet veel meenemen. Dat is dus nog niet echt een goed verdienmodel." Regelgeving en doorontwikkeling van de batterijen zouden in de toekomst een oplossing kunnen bieden voor dit probleem.

Beleggen in waterstof

Net als Budding is niet iedereen zo stellig als Steinbuch over de toekomst van waterstof. Zo investeert Shell niet alleen grote sommen geld in batterij-elektrisch rijden, maar ook in waterstoftechnologie. De energiegigant heeft waterstofopslagtanks geplaatst in het zonnige Californië en het vaak minder zonnige Verenigd Koninkrijk. Daarnaast heeft Shell bij drie Nederlandse tankstations een waterstofvulpunt én gaat het een groene waterstof-fabriek bouwen in Rotterdam.

“Verschillende bedrijven uit de energie- en transportsector hebben waterstofgerelateerde projecten lopen, maar die wegen in verhouding tot de rest van de bedrijfsactiviteiten onvoldoende zwaar door om van een ‘pure play’ investering te spreken”, schreef grondstoffenspecialist Koen Lauwers recent in zijn column ‘Beleggen in waterstof’.

Het volledige interview met Steinbuch en Budding leest u hier. Daarin geven zij onder andere aan in welke automerken zij de meeste toekomst zien.

Coen Grutters is redacteur van IEX. De informatie in deze column is niet bedoeld als professioneel beleggingsadvies of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen.

Meld u aan voor de dagelijkse Beursupdate

Dagelijks een update van het laatste beursnieuws en beleggingskansen in uw mailbox!

 

Auteur: Coen Grutters

Coen Grutters is redacteur van IEX.

Meer over Coen Grutters

Recente artikelen van Coen Grutters

  1. jan '23 Slotcall: Arbeidscontracten in techsector massaal door de shredder 24
  2. jan '23 Slotcall: ‘Cryptobeleggers zetten Accsys per ongeluk 7% hoger’ 18
  3. jan '23 Slotcall: Lagarde adviseert beleggers hun posities te herzien 29

Gerelateerd

Reacties

41 Posts
Pagina: 1 2 3 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. forum rang 4 Charlemagne 16 maart 2022 11:34
    veel energie gebruiken om veel energie op te wekken, tja, je moet er maar opkomen....... maar dat zijn dezelfde die bedenken dat biomassa wel enorm CO2 uitstoot en extreem opwarmend is, maar dan tegen de thermostaat van de wereld zeggen foei apparaatje, dat mag je niet meetellen hoor..... en dan denken dat het vanzelf kouder wordt.... de scholen van heden zijn niet meer de scholen van vroeger toen je nog wat leerde....
  2. MartijnN1932 16 maart 2022 12:16
    Deze vind ik leuk:

    Op duurzame wijze wordt waterstof geproduceerd en CO2 uit de lucht gehaald om samen kerosine te maken waar vliegtuigen op kunnen vliegen

    Tja: De vliegtuigen toch maar laten vliegen op Kerosine is per definitie niet Duurzaam.
    de hoeveelheid vervuiling die vliegen op kerosine wel oplevert kan je nooit duurzaam noemen.

    ongeacht of je de kerosine duurzaam fabriceert. .

    Dus bouw ze dan inderdaad om tot waterstof.. z
  3. De Buurman 16 maart 2022 12:30
    quote:

    MartijnN1932 schreef op 16 maart 2022 12:16:

    Deze vind ik leuk:

    Op duurzame wijze wordt waterstof geproduceerd en CO2 uit de lucht gehaald om samen kerosine te maken waar vliegtuigen op kunnen vliegen

    Tja: De vliegtuigen toch maar laten vliegen op Kerosine is per definitie niet Duurzaam.
    de hoeveelheid vervuiling die vliegen op kerosine wel oplevert kan je nooit duurzaam noemen.

    ongeacht of je de kerosine duurzaam fabriceert. .

    Dus bouw ze dan inderdaad om tot waterstof.. z
    Het staat een beetje raar geschreven in dit artikel, maar het gaat niet om kerosine, maar een brandstof met de eigenschappen van kerosine. Dat mag je wel degelijk duurzaam noemen. Meer informatie vind je hier:

    www.tno.nl/nl/aandachtsgebieden/energ...

    Daarnaast werkt waterstof niet als brandstof voor vliegtuigen vanwege de lage calorische waarde ten opzichte van kerosine.
  4. slowscan 16 maart 2022 12:30
    Ja 800 kg Accu voor de 45000000000 auto's op deze wereld is goed idee ???
    Zolang je niet met een accu van 60 Kg 600 Km kunt rijden en in 6 minuten kunt opladen blijft het onzinnig
    Zie al de volgende zwarte zaterdagen, 150000 NL autos bij het handjevol laadpalen in belgie of noord frankrijk..
    veel plezier met de toekomstige vakanties.
  5. De Buurman 16 maart 2022 12:40
    quote:

    slowscan schreef op 16 maart 2022 12:30:

    Ja 800 kg Accu voor de 45000000000 auto's op deze wereld is goed idee ???
    Zolang je niet met een accu van 60 Kg 600 Km kunt rijden en in 6 minuten kunt opladen blijft het onzinnig
    Zie al de volgende zwarte zaterdagen, 150000 NL autos bij het handjevol laadpalen in belgie of noord frankrijk..
    veel plezier met de toekomstige vakanties.
    Net als dat de mobiele telefoon onnodig was of het internet maar een gimmick voor een handjevol mensen. Elektrisch rijden is de toekomst. Laadsnelheden en accucapaciteit groeien met ongekende snelheid. High-end elektrische auto's doen qua range al niet meer onder voor een gemiddelde benzineauto.

    Raar argument ook dat mensen bij de keuze van een auto alleen kijken naar wat dat betekent voor de zomervakantie. U projecteert uw situatie op heel Nederland en de rest van de wereld en dat is totaal in strijd met de realiteit. Het merendeel van de kilometers wordt gemaakt voor woon-werkverkeer en het merendeel van de laadactiviteiten vindt thuis op de oprit of in de garage plaats.
  6. florida_tower 16 maart 2022 12:41
    Hehe, waterstof is alleen interessant voor plekken waar batterijen niet toepasbaar zijn. BV scheepvaart, luchtvaart. Evt grootschalig wegtransport, maar daar verschillen de meningen over. Waterstof is ook belangrijk voor de industrie, zwel als brandstof als grondstof. Je kan het bijvoorbeeld gebruiken als alternatief voor gas gebruiken om staal te smelten.
  7. forum rang 7 jowi 16 maart 2022 12:49
    Ben bang dat het elektrisch rijden toch ook niet gaat worden !
    Grondstoffen tekort.
    Bereik met een volle batterij.
    Duizenden euro's (7 tot 8K ) kosten als de batterijen moeten worden vervangen en waar laten we die als ze kapot zijn.
    Dit geldt ook ook voor de zonnepanelen. Waar gaan die na 15 JAAR ALLEMAAL naar toe. Dumpen in Afrika! Opvolger van het Asbest probleem !!!!!
    De netwerken die het massaal opwekken en leveren van stroom niet aankunnen.

  8. info_124 16 maart 2022 13:11
    Waterstof heeft een Verbrandingswarmte (MJ/m3) van 10.8, aardgas ( methaan) van 35.8, oftewel: om dezelfde hoeveelheid warmte te krijgen, moet 3,3 x zoveel waterstofgas door de gasleidingen gevoerd worden. Dacht u serieus, dat het NLe aardgasnet die overcapaciteit had om over de uitlaat van onze gasstellen onder de pannen maar te zwijgen ?
    Allemaal Jetten + GL wolkenfietserij
  9. Dikke Durk 16 maart 2022 14:10
    Eerst maar zorgen voor voldoende energie, oftewel kernenergie!

    Een hele serie aan politieke partijen houdt deze vorm van energiewinning al decennia tegen. Als ze dat niet hadden gedaan dan waren we nu al lang CO2 neutraal geweest en niet meer afhankelijk van schurkenstaten zoals Rusland en de OPEC-landen.

    Het is de hoogste tijd om verandering in te brengen in de Nederlandse politiek!
  10. Peets Plan 16 maart 2022 14:15
    Beste Coen

    Ik snap niet waarom Shell hele grote investeringen doet in Waterstof fabrieken. Ook Toyota , de grootste autobouwer van de wereld heeft al waterstof auto's rondrijden. BMW is aan het testen, snappen die er ook niets van ? Deze auto's kunnen allemaal in 5 min tanken zonder te hoeven zoeken naar een beschikbare paal waar ze 3 uur aan moeten hangen.

    Succes
  11. MartijnN1932 16 maart 2022 15:06
    quote:

    Dikke Durk schreef op 16 maart 2022 14:10:

    Eerst maar zorgen voor voldoende energie, oftewel kernenergie!

    Een hele serie aan politieke partijen houdt deze vorm van energiewinning al decennia tegen. Als ze dat niet hadden gedaan dan waren we nu al lang CO2 neutraal geweest en niet meer afhankelijk van schurkenstaten zoals Rusland en de OPEC-landen.

    Het is de hoogste tijd om verandering in te brengen in de Nederlandse politiek!
    Zo kunnen we ook beginnen. dat als de linkse partijen destijds niet voor een prikkie gas en olie contracten hadden afgesloten en zoveel van onze voorraad hadden verkwanseld, hadden we nu nog ruim voldoende gehad in onze eigen gelederen om helemaal niet afhankelijk te zijn van russische olie of gas.

    Nog even los van het tegenhouden van de onderzoeken naar kernfusie..
  12. René 16 maart 2022 15:10
    Dit is onjuist. Uiteindelijk gaat het om het totale gebruikte kWh per km!

    H2/fuel cell rendement is nu nog maar 35% (van water tot km). Gaat beter worden.

    Van een auto met accu kom je uit op 25% en lager (van productie tot laden (snel laden is zeer ineffectief en vergeet het transport niet!, dat gaat niet veel verbeteren.

    Dus een "waterstof" auto (H-auto) is superieur boven een elektrische auto.

    Tevens zal het gewicht van een waterstof auto snel afnemen naarmate er meer uitgevonden wordt, we zijn nog maar net bezig en gaat het rendement verder omhoog. Terwijl voor een E-auto we al langer bezig zijn.

    En niet te vergeten, de gebruikte materialen voor een H-auto zijn makkelijker te vinden dan E-auto.

    Beide kunnen nog wat verbeterd worden met dakzonnepanelen.

    Komt helemaal goed met H-auto.

  13. florida_tower 16 maart 2022 15:41
    quote:

    jowi schreef op 16 maart 2022 12:49:

    Ben bang dat het elektrisch rijden toch ook niet gaat worden !
    Grondstoffen tekort.
    Bereik met een volle batterij.
    Duizenden euro's (7 tot 8K ) kosten als de batterijen moeten worden vervangen en waar laten we die als ze kapot zijn.
    Dit geldt ook ook voor de zonnepanelen. Waar gaan die na 15 JAAR ALLEMAAL naar toe. Dumpen in Afrika! Opvolger van het Asbest probleem !!!!!
    De netwerken die het massaal opwekken en leveren van stroom niet aankunnen.
    Zonnepanelen zijn gemaakt van Zand. Een onschuldig materiaal, ik begrijp je vergelijking met Asbest (kankerverwekkend) niet helemaa.
    Autobatterijen kunnen als batterij worden hergebruikt en aan het eind van de levensduur kunnen van de stoffen in de batterijcellen nieuwe batterijen gemaakt worden.
  14. forum rang 7 jowi 16 maart 2022 15:55
    quote:

    florida_tower schreef op 16 maart 2022 15:41:

    [...]

    Zonnepanelen zijn gemaakt van Zand. Een onschuldig materiaal, ik begrijp je vergelijking met Asbest (kankerverwekkend) niet helemaa.
    Autobatterijen kunnen als batterij worden hergebruikt en aan het eind van de levensduur kunnen van de stoffen in de batterijcellen nieuwe batterijen gemaakt worden.

    Dat is prettig om te horen. Als de producten recyclebaar zijn begrijp ik ook de ophef van het tekort aan grondstoffen niet.
    Maar ja, de toekomst zal het uitwijzen.
  15. [verwijderd] 16 maart 2022 16:10
    dat voor waterstof DRIE keer meer energie nodig hebt dan voor elektrisch rijden, telt dat niet???
    En hoe zit het met de veiligheidsissues van waterstof? die stof heeft veel meer ontploffingsgevaar dan benzine (en LPG). Hoe lossen we dat op? levensgevaarlijk in handen van particulieren.
41 Posts
Pagina: 1 2 3 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links