Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Terug naar Daf

Kent u Paccar nog? Dat is het bedrijf dat in 1996 DAF overnam - en nog steeds bezit. Geen slechte stal om deel van uit te maken, want Paccar is 's werelds grootste zware vrachtwagen- en truckproducent, met de in de VS bekende merken als Kenworth en Peterbild. Paccar doet met 18.000 medewerkers zaken in meer dan 100 landen en het behaalt meer dan 50% van de omzet buiten de VS.

De Europese business - oftewel DAF - is goed voor circa 35% van de omzet. Paccar heeft ook fabrieken in Canada, Mexico en Australië en het overweegt uitbreidingen in India en is op zoek naar joint ventures in China. Toch kreeg ook Paccar de recessie in 2009 voor de kiezen. In plaats van de verwachte omzetdaling van 40.000 zware trucks, verkocht het concern er 61.000 minder, een vraaguitval van meer dan 55%.

Niettemin slaagde het concern er in nagenoeg geheel uit de rode cijfers te blijven; slechts in het tweede kwartaal werd een verlies geleden van 1 cent per aandeel. Op jaarbasis heeft Paccar nog nimmer een verlies geleden. Paccar bleef volop investeren in R&D, in nieuwe milieutechnieken en nieuwe modellen. Het concern bleef ook uit de rode cijfers omdat het  veel onderdelen levert en een goede service biedt voor de wagens op de weg.

Groter koerspotentieel
In het derde kwartaal van 2011 wist Paccar de winst per aandeel meer dan te verdubbelen bij een 73% hogere omzet dan in het voorafgaande jaar van $4,26 miljard. Dat overtrof de omzet- en winsttaxaties van analisten. Voor 2012 verwachten analisten dat de heavy truck-sector tegen limieten van de capaciteit aanloopt. Dat de ontwikkelingen in de trucksector niet bepaald tegenvallen bleek in de week voor Kerstmis ook uit de kwartaalcijfers van branchegenoot Navistar, waar de winst per aandeel zelfs vervijfvoudigde.

Mijn voorkeur gaat toch uit naar Paccar vanwege het grotere koerspotentieel van dit aandeel. De prijzen van zware trucks zijn recent sterk gestegen. In de VS is momenteel een tekort aan onderdelen om het complete zware wagenpark op de weg te houden en er worden oudere trucks opgekocht om onderdelen te strippen en te recyclen. Op de onderdelenmarkten scoort Paccar zowel in de VS als in Europa erg goed.

Inmiddels zijn veel van de trucks uit midden jaren ’90 behoorlijk op leeftijd gekomen en komt een stevige nieuwe vervangingscyclus in zicht. Daarom investeert het bedrijf fors in nieuwe modellen en motoren, waaronder de MX dieselmotor. De recente orderontwikkeling duidt op enige vertraging, maar relatief gunstige macro-economische cijfers in de VS zoals de industriële productie en de leading ondicators duiden voorlopig op een voorspoedig 2012.

Parkeerplaatsen in Oost-Europa
Omdat in de afgelopen jaren door transportondernemers relatief weinig is geïnvesteerd, is de gemiddelde leeftijd van de zwaardere Amerikaanse trucks opgelopen naar meer dan 7 jaar, het hoogste in 20 jaar. Analisten verwachten daarom dat in de VS de vervangingsvraag in het zeer zware vrachtwagensegment, de zogenaamde U.S. Class 8 trucks, komend jaar zeker naar 170.000 zal toenemen. Naar verwachting zal het marktaandeel van Paccar daarbij nog verder stijgen.

In Europa neemt Paccar vanwege de dreigende recessie momenteel gas terug. Met Kerstmis heeft DAF de productie twee weken stil gelegd, maar de verkoop van trucks gaat gewoon door, evenals het onderhoud van de vrachtwagens. DAF wil daarmee voorkomen dat de dealervoorraden opnieuw oplopen. In 2009 zag DAF zich nog geconfronteerd met grote aantallen vrachtwagens die bij dealers en op parkeerplaatsen in Oost-Europa gestald stonden, maar sindsdien zijn de dealernetwerken in met name Oost-Europa aan scherpe getalsmatige en kwalitatieve controles onderworpen.

De onderdelenafdeling is in de eerste week van januari al weer aan het werk gegaan. Dat DAF wat terugschakelt  is ook niet zo vreemd, want de aankondiging van de productiestop volgt op vijf opeenvolgende productieverhogingen. In Europa heeft DAF overigens een grotere exposure naar West-Europese landen en minder naar de Zuid-Europese schuldenlanden. Ondertussen is DAF ook hard bezig met uitbreiding in Brazilië, dat wordt beschouwd als groeimarkt. In 2013 (en mogelijk zelfs eerder) wordt daar een fabriek geopend. 

50 dollar haalbaar
Paccar is zeker een cyclisch aandeel en de beta (marktgevoeligheid) van het aandeel is zelfs groter dan 1,3. Het aandeel heeft in 2011 voor meer dan 30% ingeleverd en het is dus ook lang nog niet op het hoogtepunt van 2007 teruggekeerd. Analisten hanteren momenteel een koersdoel van circa 50 dollar. Dat koersdoel is bij een enigszins meevallende ontwikkeling in de VS en opkomende markten zoals Brazilië zeker haalbaar.

Bij een cyclisch herstel in de VS heeft Paccar daarmee de potentie om beter te presteren dan de brede S&P 500-marktindex ook en beter dan het sectorgemiddelde van industrials. Het bedrijf heeft met een eigen vermogen van meer dan 65% een sterke balans. In 2011 bedroeg het dividendrendement 3,4% en analisten voorzien een verdere verhoging.

Het aandeel krijgt ook steun van het recente besluit van  Paccar om nog eens voor 300 miljoen dollar eigen aandelen in te kopen.  Ondanks de productiestop in Eindhoven verwachtte Paccar toch in het vierde kwartaal van 2011 wereldwijd nog 5 tot 10% meer vrachtwagens te kunnen bouwen. Met een groei van de verwachte winst per aandeel voor 2011 van 2,75 naar 3,35 dollar in 2012 is het aandeel Paccar dus toe aan een opwaardering.

 


Wim Zwanenburg is beleggingsstrateeg bij Stroeve & Lemberger Vermogensbeheer N.V.. De beloning van Zwanenburg staat direct noch indirect in relatie tot de aanbevelingen in deze publicatie. Deze publicatie is niet bedoeld als (individueel) beleggingsadvies noch als een uitnodiging of een aanbod effecten of andere financiële instrumenten te kopen of te verkopen. De besproken aandelen kunnen voorkomen in de portefeuilles van cliënten van Stroeve & Lemberger Vermogensbeheer N.V.. Een ieder die informatie uit deze publicatie ten grondslag legt aan aan- en verkooptransacties in financiële instrumenten, doet dat op eigen risico. Klik hier voor de uitgebreide disclaimer.

Meld u aan voor de dagelijkse Beursupdate

Dagelijks een update van het laatste beursnieuws en beleggingskansen in uw mailbox!

 

Auteur: Wim Zwanenburg

Wim Zwanenburg is beleggingstrateeg bij Stroeve & Lemberger Vermogensbeheer N.V.. Na zijn studie Economie aan de Vrije Universiteit te Amsterdam was hij enkele jaren werkzaam in diverse beleggingsfuncties bij ABN Amro en Mees Pierson. Op BNR Nieuwsradio is hij regelmatig te beluisteren met commentaren op Amerikaanse IT-aa...

Meer over Wim Zwanenburg

Recente artikelen van Wim Zwanenburg

  1. jun '14 Sweet Sanofi 1
  2. apr '14 Ali-Big-baba 9
  3. mrt '14 Is Priceline te prijzig?

Gerelateerd

Reacties

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links