Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Mijn favorieten voor 2012

Het is de tijd van de terug- en vooruitblikken. Niet dat het veel toevoegt. Als je bijvoorbeeld voor Nova/Nieuwsuur een top-5 mag geven dan gaat dat slechts om vijf aandelen en dan ook nog eens alleen uit de AEX. Dat is naast dat het niet echt een gespreide portefeuille te noemen is, niet gemakkelijk.

Je mag immers een jaar lang niet bijsturen en moet dus half december meer dan een jaar vooruitkijken. Op twitter geef ik elke dag de openingsverwachting aan en dat valt al niet mee. Kunt u nagaan als je ver vooruit een niet-gespreide portefeuille, zonder wegingen en zonder andere asset classes moet voorspellen.

Maar u begrijpt het al als ik het perfect gezien had dan had u mij niet over de methodiek gehoord, maar nu dit jaar de analisten het slechter doen dan de clowns...

Zware keuzes
Om een lang verhaal kort te maken: vrijdag werd ik (en mijn collega-analisten) pijnlijk herinnerd aan de keuze TNT. Het idee van TNT was dat het een redelijk defensief bedrijf was dat weinig last van de economie had.

Bovendien zou het bedrijf gaan splitsen om aandeelhouderswaarde te creëren. Het idee was dat de splitsing in een post- en pakketbedrijf één plus één drie zou zijn. Achteraf weten we dat één en één bij TNT gewoon één blijft.

Een andere keuze die ons achteraf zwaar viel was SBM Offshore. Dit fonds kwam in juli geheel onverwacht met een winstwaarschuwing. Wie mijn columns leest weet dat ik dit jaar met actieve handel wel veel geld heb verdiend in dit fonds omdat de bewegingen technisch redelijk voorspelbaar waren.

Met twee fondsen erin die het slechter deden dan de index konden we zelfs met de beste keuze - Unilever - de index niet meer bijhouden. Ik ben blij dat ik geen passieve belegger ben.

Mijn Top-5 van dit jaar was:

Maar daarbij vergat ik even dat het allemaal AEX-fondsen moesten zijn. En dus werd mijn persoonlijke lijstje opnieuw in willekeurige volgorde:

1. TomTom
TomTom zie ik als een mogelijke overnamekandidaat, door de oud-oprichters of partijen zoals Microsoft, Apple of een webbedrijf. Los hiervan moeten ze in 2012 kunnen profiteren van de reorganisatie die recent is aangekondigd.

De onderneming zit in een overgangsfase naar een nieuw businessmodel. Namelijk naar inbouw en hoogwaardige content and service (bijvoorbeeld HD traffic). In de inbouwmarkt hebben ze nu al een marktaandeel van 17% en leveren aan Ford, Fiat, Mazda en Opel. Uiteindelijk dus een recovery story.

2. ING
Nu ik het toch over een recovery story heb. In mijn rijtje komt ook ING voor. Het bedrijf gaat zich opsplitsen in een verzekeringsbedrijf en een bank. Hopelijk is hier één plus één niet weer één. Maar ook hier zijn er waarschijnlijk positieve effecten van de recent ingezette reorganisatie.

In 2012 wil ING alle staatssteun aflossen en dat zelfs nog voor de afsplitsing van de verzekeringsactiviteiten. Ondanks alle problemen is de verwachting dat ING een dividendrendement zal hebben ver boven de rente van staatleningen.

3. Boskalis
Mijn volgende op de lijst is Koninklijke Boskalis Westminster. Boskalis is de grootste onderneming in de baggermarkt, met een marktaandeel van ongeveer 20%. Een toename van de internationale handel, de groeiende vraag naar energie, de bevolkingsgroei en vraag naar kustbescherming kan dit bedrijf helpen.

Voor de rest heeft Boskalis natuurlijk de sleepactiviteiten waarbij ze het juist in de groeimarkt Zuid-Amerika goed doen door een joint venture met het Chileense SAAM.

Ook krijgen ze nog 450 miljoen dollar (heel veel euro’s) binnen van de verkoop van een terminal en AHTS-transportactiviteiten aan Lamnalco. Bovendien is het dividendrendement van Boskalis zeer interessant ten opzichte van de spaarrente.

4. Fugro
Fugro had last van druk op de offshore-activiteiten in de Golf van Mexico door eerdere problemen bij BP in deze regio. Ook hadden ze last van hogere bunkerprijzen. Maar de orderportefeuille is 12% gegroeid en de prijzen van de diensten zullen naar alle waarschijnlijkheid in 2012 weer verbeteren.

Analisten schatten dat de wereldwijde uitgaven voor de exploratie en extractie van olie en gas in 2012 zullen stijgen met 10% naar het record van 550 miljard dollar. Een bedrag en een groei waar dienstverleners zoals Fugro van moeten kunnen profiteren.

5. Unilever
Unilever een defensief fonds dat het in 2011 dus prima deed. Ook hier kunnen we verdere positieve gevolgen zien van eerdere herstructuringsmaatregelen. Het bedrijf moet kunnen profiteren van doorgevoerde prijsverhogingen terwijl de grondstofprijzen al weer aan het dalen zijn.

Het bedrijf was lang naar binnen gericht en zou nu weer gewoon met de concurrentie bezig moeten zijn en dus verder kunnen groeien. Natuurlijk moet de wereldeconomie niet te hard krimpen want als dat wel gebeurt, wordt het pijnlijk.

Disclaimer
Let op dit is mijn lijstje; het lijstje van de andere Nieuwsuur-analisten hou ik nog even geheim. Ik wil afsluiten met de disclaimer waar de AFM recent mee afsloot in een publicatie over de leidraad voor vermogensbeheer.

Voor “leidraad” leest u dus column en “AFM” is vervangen door FVD:
De tekst in deze column is met zorg samengesteld en is informatief van aard. U kunt er geen rechten aan ontlenen. Door besluit op nationaal en internatonaal niveau is het mogelijk dat de tekst niet langer actueel is wanneer u deze leest. FVD is niet aansprakelijk voor de gevolgen- zoals geleden verlies of gederfte winst- ontstaan door acties ondernomen naar aanleiding van deze column.

Ik vind het zo briljant dat ik het bijna onder elke column wil gaan zetten!


Frank van Dongen is het pseudoniem van vermogensbeheerder en fondsmanager Cees Smit. Hij is algemeen directeur van Today’s Vermogensbeheer en Today’s Tomorrow Fondsbeleggen (For Tomorrow). Smit schrijft zijn columns op persoonlijke titel. Today's is een vergunninghoudende instelling. Today's is bij de Autoriteit Financiële Markten (AFM) geregistreerd als beleggingsonderneming en beleggingsinstelling. De informatie in deze column is niet bedoeld als professioneel beleggingsadvies of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen. Uw reactie is welkom op vandongen@iex.nl.

Meld u aan voor de dagelijkse Beursupdate

Dagelijks een update van het laatste beursnieuws en beleggingskansen in uw mailbox!

 

Auteur: Frank van Dongen (Cees Smit)

Frank van Dongen is het pseudoniem van vermogensbeheerder en fondsmanager Cees Smit. Hij is algemeen directeur van Today’s Vermogensbeheer en Today’s Tomorrow Fondsbeleggen (For Tomorrow). Today’s is als vergunninghouder geregistreerd is bij de AFM en het DSI. Cees Smit is gespecialiseerd in ingewikkelde derivatenco...

Meer over Frank van Dongen (Cees Smit)

Recente artikelen van Frank van Dongen (Cees Smit)

  1. apr '17 De Show is over: Iedereen bedankt 77
  2. jan '17 Mindf*ck 34
  3. mei '16 De beren krijgen lucht 14

Gerelateerd

Reacties

36 Posts
Pagina: 1 2 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. [verwijderd] 19 december 2011 09:14
    De opmerkingen over TomTom zijn lachwekkend. Ik heb nooit in dit fonds geloofd. Een bedrijf wat zo risicovol is om maar 1 product in de markt te hebben. De contracten met autofabrikanten zijn pennies. De winstmarge voor een inbouw is minimaal, een euro per auto. U denkt toch niet dat Ford, Opel hier eens lekker gaan voor betalen. De autofabrikanten weten ook dat TomTom in zwaar weer zit, daar zal op ingespeeld zijn, minimale contracten. Als laatste zijn veel prive rijders in bezit van een smartphone, google maps functioneert prima, en is gratis. Overname is de enige reddingsboei, maar daar hebben beleggers die op 8 - 10 of in het verleden 60!! zijn ingestapt, niks aan
  2. [verwijderd] 19 december 2011 09:34
    Paul google maps betaald voor de kaarten aan tele-atlas tele-atlas is eigendom van tom tom.. mobile telefoon providers betalen ook aan tele atlas enz.

    tom tom gaat niet failliet. misschien gaat de koers wel naar 10 cent.

    en frank een overname door godijn c.s kan je vergeten, na de emissie hebben de banken er voor gezorgd dat de grootaandeelhouders minder dan 50% van het bedrijf in handen hebben en er staat nu in de statuten dat pensioenfondsen lange termijn aandeelhouders moeten worden... dus dat kan je wel vergeten

    als microsoft tom tom overneemt , dan daalt de koers van tom tom eerst naar 10 cent, dan krijg jij met 10.000 aandelen tom tom 25 aandelen microsoft
  3. N. Koerts 19 december 2011 10:57
    Mijn lijstje zou zijn:
    absolute nummer 1 shell. Bedrijf dat constant de productie zal verhogen, waardoor de winst verder zal groeien. Daarnaast is het een defensial met een kw van ongeveer 8 en een dividend van 5 procent.

    2. Ahold. Ook defensief, maar het opkoopproggamma is nog aan de gang. Daarbij gaat het bedrijf ook nog profiteren van de ondergang van de euro, want een groot deel van de winst komt uit de VS. Hoe slecht het ook gaat, iedereen moet blijven eten.

    Meer koopwaardige aandelen zijn er gewoon niet voor de lange termijn. Unilever kan misschien nog, maar die is op dit moment veel te duur.

    Niels Koerts
  4. [verwijderd] 19 december 2011 12:17
    quote:

    arjan k schreef op 19 december 2011 10:18:

    Maar Justin , dat is mooi nieuws .. maar wat gaat dit voor de koers van tom tom in de komende maanden betekenen...
    [/quote]

    [quote alias=arjan k id=6010855 date=201112191018]
    Maar Justin , dat is mooi nieuws .. maar wat gaat dit voor de koers van tom tom in de komende maanden betekenen...
    De koers voor de komende maanden weet ik niet. Dat is nogal kortetermijn. Als je de trends van de business units van TomTom ongeveer doortrekt dan zie je ongeveer dit.

    1) Consumer
    Activiteit: verkoop losse consumentenproducten
    Aandeel in de omzet: 65%
    Trend: krimpt nu 20%. Krimp zwakt naar verwachting volgend jaar af.

    2) Automotive
    Activiteit: inbouwsystemen bij o.a. Renault, Fiat, Mazda automotive.tomtom.com
    Aandeel in de omzet: 20%
    Trend: groei 30-40%

    3) Licensing
    Activiteit: licenseren kaartmateriaal aan smartphone fabrikanten en navigatiekastjes fabrikanten. Licenseren verkeersinformatie aan overheden (rijksdienst wegverkeer en internationale varianten daarvan)
    Aandeel in de omzet: 10%
    Trend: moeilijk te zeggen. Ze raken Google op termijn kwijt als grote klant, maar krijgen er meerdere kleine klanten voor in de plaats. En misschien ook Apple. Verwachting: 0%

    4) Business solutions
    Activiteit: Logistieke oplossingen voor o.a. transportbedrijven. Je kunt volgen waar bepaalde vracht zich bevindt, instructies geven, etc. business.tomtom.com/nl_nl/
    Aandeel in de omzet: 5%
    Trend: sterke groei, ook in deze tijd want levert de klant ook kostenbesparingen op. Is wel een klein segment.

    Naar mijn idee wordt er nu alleen gekeken naar de corebusiness van tomtom die krimpt. En niet naar de nieuwe onderdelen die snel groeien. Op een gegeven moment gaan die twee elkaar kruisen. Eigenlijk was de verwachting dat al in 2011 de groeiende onderdelen de krimpende onderdelen zouden compenseren. Maar dat is niet gebeurd. De corebusiness kromp sneller dan verwacht Wel bleven de andere groei onderdelen de verwachte groei houden. Het is dus nog niet zover, maar wel een kwestie van tijd.
  5. [verwijderd] 19 december 2011 12:37
    Het draait in 2012 veel om financials, waarbij de belegger ansich nog het minste invloed heeft op de afloop...ING als favoriet past wel in het rijtje speculatieve aandelen, maar met beleggen heeft het veel minder te maken.

    TomTom is volgens mij afhankelijk van de sponsoring van Kon.Olie, want hoevaak dit navigatiesysteem voor de langste routes kiest, terwijl ik zelf kortere kan bedenken...

    Fugro leuk en aardig, maar ik denk dat de technologie voor het in kaart brengen van bodemschatten gestaag Fugro zal inhalen (HAARP). Technologie zal dure arbiedskrachten gaan vervangen en daarmee lijkt Fugro m.i. over zijn top.

    Ahold blijft wel draaien, maar kan zich niet verschuilen achter 'de mensen moeten toch blijven eten'. Het moet het hebben van marges en als bestedingen teruglopen, dan zal ook AH zich daar niet aan kunnen onttrekken...althans, niet in de huidige formule. Niet voor niets grijpt Jumbo in razend tempo marktaandeel, want i.t.t. AH hoeft zij geen beleggers(derden) extra te plezieren (middels o.a. lage lonen voor kinderen met dyscalculie) of aan bonussen via aandeelperformance te conformeren.
    Profiteren van de ondergang vd Euro is wel een hele slecht argument...bedenk dat bij een ondergang vd euro dus ook een dollar niet meer uit te drukken is in euro's en omgerekend in dollars missen ze omzet/winstbijdrage vanuit euro's (nog los van wat een dollar zelf te wachten staat).

    Boskalis is m.i. een prima bedrijf, maar ook hier zullen luxe investeringen zoals eilandjes opspuiten voor Oliestaatjes wel eens achter kunnen blijven.

    Bedenk eens hoeveel luxe we de afgelopen jaren hebben gehad/gekend en hoeveel stappen we nog terug kunnen zetten...Unilever gaat niet kopje onder, maar ook het grote Unilever kan zich niet onttrekken aan een globale terugval vd economie...al zullen ze na alle misere mogelijk heel wat groter en sterker tevoorschijn kunnen komen...hopelijk met ook wat meer verantwoorde goederen en vrij van overdadige smaak-,kleur-,zoet-,milieubelastende- en conserveringsstoffen.

  6. FW Ta-183 Huckebein I 19 december 2011 12:53
    quote:

    *Justin* schreef op 19 december 2011 10:14:

    @paulbeleg:

    De brutomarge van TomTom in de autobranche is gelijk aan de overall brutomarge. Ongeveer 52%. Leuk dat blaten, maar mening is nergens op gebaseerd. Groentempo van TomTom in die inbouwmarkt is 40%.

    Overall brutomarge in de autobranche van ongeveer 52% ????

    Nou, dacht 't niet. Overall in de automotive mag je überhaupt al blij zijn als je winst kan maken want de fabrikanten en importeurs zetten je gewoon het mes op de keel...
    Bij mij moest de prijs i.v.m. stijgende aluminiumprijzen met een fractie omhoog, de prijs van een auto werd daardoor 14 eurocent hoger; je wilt niet weten hoe ik heb moeten soebatten om dat ook werkelijk te krijgen...

    En vraag maar eens aan TomTom wat ze verdienen bij leveranties aan Pon: vrijwel niets..
  7. [verwijderd] 19 december 2011 13:10
    quote:

    Wij Rosario schreef op 19 december 2011 11:17:

    beste Cees,
    het is nog maar de vraag of ING en Tontom het eind van 2012 halen. Ik denk van niet, tenminste niet als publieke bedrijven, ze zullen wel uitgebaald worden of iets dergelijks.
    Mijn target blijft AEX op 80 als absolute bodem voor de komende tijd.
    waarom 80 en geen 15 of 150 ?
  8. Wij Rosario 19 december 2011 13:50
    @ Arjan K,

    beste Arjan,volgens mij is de grote correctie begonnen in 2001, we zitten sindsdien in een bearmarket die als de TA en de geschiedenis een leidraad zijn, zal stoppen als de AEX op circa 80 komt net als dat de DOWJ gaat dalen tot de goudprijs in US$.
    Dit is de theorie van Bill Bonner die ik hoog acht als het op inschatten van indexen en goudprijs aankomt.

36 Posts
Pagina: 1 2 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links