Warrum is niet geheel met beleggingspensioen. Af en toe schijft hij nog voor IEX magazine, zoals deze column voor het zomernummer.
Behalve voor de lijntrekkers onder ons – die het vertikken zich écht in de materie te verdiepen, daar zijn het lijntrekkers voor – koesteren we allemaal de illusie slimmer te zijn dan de markt. Achter al onze beleggingen zit een gedachte. Een plan, een visie. Achter onze portefeuille zit een zorgvuldige risicoafweging.
Ronkende rekenmachines, vierlaagse spreadsheets, vuistdikke analistenrapporten en de mening van buurman Janssen – die het de vorige keer ook helemaal goed heeft gezien. In elk geval volgens hemzelf.
Zo zijn wij beleggers dol op trends en op het extrapoleren van die trends. Wist u dat er in 2090 liefst zeventien miljard Chinezen zijn – dat is tegen die tijd anderhalf keer de hele wereldbevolking. Die hebben samen 21 miljard breedbeeldtelevisies, 16 miljard auto’s en consumeren per hoofd van de bevolking 18 koeien.
Klassiek patroon
Philips, BMW en een Argentijns vleesbedrijf kopen, dus. Philips is trouwens alleen een goed idee als het zijn hoofdkwartier op tijd verhuist, want in het tempo waarin de poolkappen smelten ligt ons land tegen die tijd ver onder de zeespiegel (koop Arcadis voor de zekerheid.)
Over smeltende poolkappen gesproken, in Nederland hebben we Ad Schellen, de aimabele fondsbeheerder van Delta Lloyd die eerst namens Ohra Milieutechnologiefonds het hem toevertrouwde geld decimeerde en daarna al even duurzaam dipte met het Delta Lloyd Water & Climate Fund. Met de allerbeste bedoelingen en met rugdekking van Al Gore.
Dat is trouwens een klassiek patroon, het zijn altijd de aimabele fondsbeheerders die het slechtst presteren. Ooit hadden we Eelco Ubbels die vanuit Maastricht elke week een paar tienden van een procent van zijn beleggers kwijtspeelde met zijn rekenmodellen van het Global Future Fund nadat eerder zijn sectorrotatiefonds (briljant idee!) ook al geflopt was.
17 miljard Chinezen
En Optimix’ Jaap Westerling is ook een beste vent, maar zijn technologiefonds werd onder zijn beheer desondanks 90% lichter. Allemaal mannen met een idee achter hun fonds. Een goed idee. Een trend. Maar een trend is nog geen rendement. Vraag het Ad maar. Of Eelco. Of Jaap.
Die andere Jaap – ome Jaap – lanceerde bij Robeco ooit een Recovery-fund, maar de markt weigerde te herstellen tot nadat het fonds weer was opgedoekt. En ome Rolf Stout vloog bij de concurrent hoog, maar landde met een buikschuiver. Hij spotte de grote trends op de financiële markten haarfijn, maar toen iemand de stop uit de oceaan trok, bleek hij zonder zwembroek te badderen.
We hebben geen goeroes nodig, geen trends, geen verlichte momenten. Zelfs geen 17 miljard Chinezen. Wat een belegger nodig heeft is geen idee. Zodra we geen idee hebben, doen we de slimste dingen. In elk geval de minst stomme dingen.
(Dit artikel is tevens gepubliceerd in IEX magazine, juni 2011)