Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Doe als een fondsmanager

Waar moet u op letten bij de analyse van een aandeel? Als portefeuillemanager ben ik dagelijks bezig met het analyseren van bedrijven in Nederland. Bedrijven met een lage waardering en een hoge kwaliteit krijgen een hoge weging in onze portefeuille.

Het gaat te ver om ons hele beleggingsproces in detail toe te lichten, maar ik hier zijn wel wat tips die u kunnen helpen om de juiste aandelen uit te kiezen.

  1. Koop wat u begrijpt. Koop bedrijven die producten en diensten verkopen waarvan u denkt dat die tot in lengte van dagen zullen worden verkocht. Heeft het bedrijf een bewezen trackrecord van winstgevendheid in een dergelijke eindmarkt dan is de kans op een bleeder een stuk kleiner dan wanneer u bijvoorbeeld een biotechbedrijf koopt zonder omzet of winst.
  2. Kies bedrijven met hoog marktaandeel. Bedrijven met een dominant marktaandeel in een bepaalde niche of een bepaald geografisch gebied hebben vaak schaalvoordelen ten opzichte van hun concurrenten. Die schaalvoordelen zorgen vaak voor structureel hogere marges. Bovendien maakt het de toetredingsbarrières voor nieuwe spelers hoger. Marktleiders zijn overigens niet per se de grootste bedrijven. Veel smallcaps zijn in een bepaalde niche marktleider in Nederland (Sligro), Europa (Wavin) of zelfs wereldwijd (Nutreco).
  3. Kies voor management dat u vertrouwt. Als professionele belegger heb ik het voordeel dat ik het management van bedrijven meerdere keren per jaar kan spreken. Dat is voor particuliere beleggers lastiger, hoewel er tegenwoordig veel analistenpresentaties live te volgen zijn op internet. Vaak valt er ook uit persberichten de nodige informatie te halen. Bedrijven die veel winstwaarschuwingen afgeven, hebben in veel gevallen te weinig grip op de bedrijfsactiviteiten of de markt waarin ze actief zijn. Een beurswijsheid is dan ook: ‘een winstwaarschuwing komt zelden alleen’.
  4. Koop op een verantwoorde waardering. De meest gebruikelijke waarderingsmaatstaf is de koers-winstverhouding. Als vuistregel zou je kunnen zeggen dat als u 12 keer de winst betaalt uw rendement op de investering 1/12=8% is. Stel de langetermijnstaatsrente is 3,5% dan is de extra 4,5% een mooie vergoeding voor het aandelenrisico dat u als belegger neemt. Voor bedrijven met een gezonde omzetgroei of zeer stabiele winstmarges, dus met minder risico, kunt u zelfs meer dan 12 keer de winst betalen. Het dividendrendement is weliswaar vaak lager dan 8% omdat slechts een gedeelte van de winst wordt uitgekeerd als dividend, maar dat betekent dat de rest van de winst wordt geherinvesteerd in het bedrijf om de winst verder te laten groeien wat uiteindelijk resulteert in een hogere koers.
  5. Kijk naar de winstgevendheid op lange termijn. Het is lastig precies te voorspellen hoeveel winst een bedrijf gaat maken in de komende twaalf maanden. Het is wel mogelijk te kijken naar de gemiddelde winstmarges over de afgelopen jaren. Stel een bedrijf maakt nu lagere marges dan het historische gemiddelde. Dan zou u kunnen uitrekenen wat de koers-winstverhouding wordt als het bedrijf de historische marges weer gaat halen. Een koers-winstverhouding kan hoog lijken op de huidige winst maar laag op de genormaliseerde langetermijnwinst. Soms is er zelfs een reden om aan te nemen dat toekomstige winstmarges structureel hoger komen te liggen dan in het verleden. Bijvoorbeeld door verkoop van verlieslatende activiteiten.
  6. Kijk naar de balans. De eerste check is of de balans tegen een stootje kan. Als vuistregel kun je zeggen dat bij een gezonde balans de netto schuld (schuld minus kaspositie) kleiner moet zijn dan 2 kker de EBITDA (winst voor belasting, interest, afschrijving en amortisatie). Een balans kan ook verborgen schulden bevatten zoals bijvoorbeeld een pensioentekort. Deze gegevens staan vaak in de persberichten en zeker in het jaarverslag.
  7. Spreiding. Ten slotte misschien wel het belangrijkste advies: spreid uw beleggingen. Niet alle goede ideeën komen uit, maar met een mandje goede ideeën komt u op de lange termijn een heel eind.
  8.  

Dit artikel is tevens gepubliceerd in IEX Magazine, juni 2011.


Jan Willem Berghuis is senior portfoliomanager van het Kempen Orange Fund bij Kempen Capital Management NV, waar hij verantwoordelijk is voor de Nederlandse aandelenportefeuilles. Het Kempen Orange Fund belegt in Nederlandse mid- en smallcaps en kan een positie hebben in de in dit artikel genoemde aandelen. Berghuis schrijft zijn columns op persoonlijke titel. Berghuis houdt zelf geen posities in Nederlandse mid- en smallcaps, wel heeft hij een positie in aandelen Kempen Orange Fund. De informatie in deze column is niet bedoeld als professioneel beleggingsadvies of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen.

Meld u aan voor de dagelijkse Beursupdate

Dagelijks een update van het laatste beursnieuws en beleggingskansen in uw mailbox!

 

Auteur: Jan Willem Berghuis

Jan Willem Berghuis is senior portfoliomanager van het Kempen Orange Fund bij Kempen Capital Management NV, waar hij verantwoordelijk is voor de Nederlandse aandelenportefeuilles. Het Kempen Orange Fund belegt in Nederlandse mid- en smallcaps. Het laatste maandbericht van de portefeuille van Kempen Orange Fund vindt u h...

Meer over Jan Willem Berghuis

Recente artikelen van Jan Willem Berghuis

  1. nov '12 Les van Wijers 15
  2. dec '11 2012: aantrekkelijke waarderingen 4
  3. jul '11 Van bricks naar clicks 5

Reacties

5 Posts
| Omlaag ↓
  1. [verwijderd] 8 juli 2011 12:15

    Jan Willem een duidlijk rechtoe rechtaan verhaal. Mag ook wel hier naast alle verhitte discussies.

    Zelf wijk ik iets af van jouw lijn.

    1. Ik kijk ook naar macro-ontwikkelingen en afhankelijk van mijn inschatting varieër ik in de cash-aandelenverhouding.

    2. Daarnaast neem ik produktspecifieke zaken mee. Zo vind ik het bevoorbeeld bij Imtech interessant dat die terugverdientijd bij hun energiebesparende projecten relatief kort is. Daarmee kan je dan weer volgens mij wel een vertegenwoordiger op pad sturen.

    Hoe gaan jullie met 1/2 om?

    Groet, Jonas
  2. [verwijderd] 8 juli 2011 17:21

    Eurowin Jan Willem is vermogensbeheerder en dat is anders dan analist.
    Natuurlijk doen ze wel bij Orange aan analyse, maar met externe adviezen ligt het anders.

    De porti die ze nu hebben ziet er naar mijn mening niet verkeerd uit. Link maar even door om dat te bezien. Ik zag ook dat ze 41% liquide zitten en daarmee heb al antwoord op 1. eigenlijk.

    Groet, Jonas
  3. [verwijderd] 8 juli 2011 23:27
    Jan Willem,
    Een goed verhaal. Ook ik pas die principes al jaren toe. Voor de NL beurs maak ik een uitzondering voor punt 7, spreiding. AEX lijkt op reus en zeven dwergen. Er zijn een paar aansprekende fondsen met een beetje gewicht. De rest is franje omdat Amsterdam zo graag meer dan twintig fondsen in de index wil. Over eerste halfjaar maakte ik met geconcentreerd 4 van die namen slechts 3,8% total return, maar Orange, waarin ik ook in beleg stelde mij zeer teleur met -/- 7%. Wellicht aan te bevelen om nog eens in de spiegel te kijken en je af te vragen of die principes wel goed werden toegepast op de eigen portfolio. Groet, Lavendel
    PS De wijze waarop Orange een keuze dividend aanbiedt is hoogst verwarrend (voor ABNAmro). Ik zou dat nog eens overdenken.
  4. [verwijderd] 9 juli 2011 01:30
    quote:

    jonas schreef op 8 juli 2011 17:21:

    Eurowin Jan Willem is vermogensbeheerder en dat is anders dan analist.
    Natuurlijk doen ze wel bij Orange aan analyse, maar met externe adviezen ligt het anders.

    De porti die ze nu hebben ziet er naar mijn mening niet verkeerd uit. Link maar even door om dat te bezien. Ik zag ook dat ze 41% liquide zitten en daarmee heb al antwoord op 1. eigenlijk.

    Groet, Jonas

    41% liquide, is het toch niet.
5 Posts
|Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links