In deze Best of the Week geen al te ingewikkelde verhandelingen over stralingsgevaar (vorige week), of de laatste roddels en achterklap over de eurozone (Z24 is overzichtelijk genoeg). Ik hou het luchtig en kort en besteed vandaag wat meer aandacht aan social media.
Social Media to the market!
Deze link is op zich vooral aardig voor de multimedia fans out there. “Moeten beleggers gaan letten op Social Media?” is de kop, waarbij twee grafieken staan afgebeeld die de suggestie wekken dat dat zeker de moeite waard is.
Nu zegt deze grafiek uiteraard niets. Dat de prijs van Starbucks in absolute termen omhoog ging, net toen het aantal Facebookfans steeg is toeval: de opkomst van de populariteit van Facebook heeft niets met het herstel van de Amerikaanse aandelenbeurs te maken. Gelukkig blijkt het onderzoek gekeken te hebben naar de relatieve performance van de aandelen, waarmee het al iets geloofwaardiger wordt.
Overigens vraag ik me dan nog steeds af of je er als belegger veel aan hebt, want eens wordt het maximum aantal fans bereikt. Coca-Cola staat nu op 24 miljoen fans: is dat de piek (en moet ik verkopen), of gaan we nog naar de 50 miljoen (en moet ik dus kopen)? Hierbij moet ik wel gelijk aangeven dat ik het onderzoek zelf niet te pakken heb gekregen, dus ik kan me vergissen.
Overigens hebben we eerder al berichten gelezen dat je op basis van social media geld zou kunnen verdienen. Zo zou twittersentiment een goede indicator zijn voor de handel, iets dat in een keurige studie is uitgewerkt. Het gevonden verband was zelfs dusdanig sterk dat er een hedgefund werd opgericht (Derwent Captial Markets) dat op basis daarvan zou gaan handelen. Dat de site van het hedgefund nog steeds ‘under construction’ is, komt daarentegen niet al te overtuigend over.
Het laatste nieuws is dat het fonds vanaf 1 april van start gaat, dus misschien is het gewoon een goed opgezette 1 april-grap ()? Van www.iex.nl misschien?
Overige links
- Mooie grafiek, die simpel weergeeft waar de prijsstijging van grondstoffen vandaan komt.
Of toch niet? Bij de Financial Times buigen ze zich over die vraag.