Het is niet toevallig dat Twitter vorige maand bekend maakte dat het naar de beurs gaat. Internetaandelen zijn namelijk hot en dat betekent dat de eigenaren een hoge prijs kunnen krijgen voor de aandelen die zij dan gaan verkopen.
Ook de minder bekende internetstocks zijn bezig met een flinke opmars:
De verhouding tussen koers en winst zijn bij al deze bedrijven (natuurlijk) extreem hoog. Het gaat namelijk bij deze internetbedrijven om het aantal mensen die een service gebruiken, hoe vaak ze die service gebruiken en de toekomstige groei van deze twee kerngetallen.
Blijf af
Dit klinkt een beetje zo als 1999: betalen voor de verwachting en niet voor wat het bedrijf in toen voorstelde. Profiteren van deze constatering was extreem moeilijk. Iedereen die in 1999 short ging op internetaandelen werd op de korte termijn volledig geslacht, terwijl op lange termijn de internetaandelen extreem hard onderuit gingen. Zelf de bedrijven die wel een goed businessmodel hadden werden mee naar beneden gesleurd.
In 2000 waren er internetvoorspellingen voor het jaar 2010. Deze voorspellingen gingen over zaken zoals hoeveel internetgebruikers zijn er in het jaar 2010, met welke snelheid surfen zij op het internet en hoe vaak kopen consumenten iets op het internet. De voorspellingen voor 2010 waren allemaal al voor 2005 bereikt.
Ik heb net lopen broeden, maar de naam van het onderzoek komt helaas bij mij niet naar boven. De les staat wel op mijn netvlies. De toekomst kan beter zijn dan de voorspellingen, maar als de belegger de hoofdprijs voor een aandeel wil betalen, dan kan er toch een groot verlies op de borden komen. Ik zou dus van de internetaandelen afblijven. Wat ik doe? Lees daarvoor mijn eerste blog op IEX. </