Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Ryanair in verweer tegen 'illegale staatssteun' KLM

Ryanair in verweer tegen 'illegale staatssteun' KLM

AMSTERDAM (AFN) - Ryanair wil dat de Europese Commissie voor het steunpakket van 3,4 miljard euro voor KLM gaat liggen. Volgens de Ierse prijsvechter is sprake van illegale staatssteun en wordt met het steunpakket ook de concurrentie verstoord.

Het is zeker niet voor het eerst dat Ryanair zich verzet tegen overheidssteun aan luchtvaartmaatschappijen. Ook eerdere steun van overheden aan Air France en Lufthansa kon rekenen op Iers verzet.

Volgens KLM-baas Pieter Elbers voldoet de steun aan de voorwaarden van Brussel en is geenszins sprake van een "free ride". De steun aan KLM komt bovenop een steunpakket van de Franse overheid van 7 miljard euro waarmee de steun aan Air France-KLM uitkomt op 10,4 miljard euro.

Lees over dit aandeel ook

  1. 08 mei Air France-KLM heeft een serieus kostenprobleem, en dat is niet voor het eerst
  2. 02 mei "Brussel onderzoekt o.a. Air France-KLM om greenwashing"

Meld u aan voor de dagelijkse Beursupdate

Dagelijks een update van het laatste beursnieuws en beleggingskansen in uw mailbox!

 

Community trend

Zal het aandeel stijgen of dalen naar aanleiding van dit nieuwsbericht?

Aandeel Kies Huidige trend
Air France-KLM

Gerelateerd

Reacties

24 Posts
Pagina: 1 2 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. geobeo 26 juni 2020 11:43
    quote:

    Just1 schreef op 26 juni 2020 11:37:

    Slechte kop, of het illegaal is is juist de kwestie. Zeer slechte journalistiek.
    Bedrijf 1 krijgt staatssteun (KLM). Feit.

    Bedrijf 2 niet (Ryan air). Feit.

    Staatssteun is illegaal in alle westerse landen. Feit. In China (waarover we de negatieve propaganda dagelijks ons strot ingeduwd krijgen, is dit natuurlijk wel gewoon normaal. China ons grote voorbeeld?).

    De kop is dus gewoon juist. Dat de staatssteun illegaal is hoef je niet over te debateren. Hier is de wet duidelijk over: de overheid mag bedrijven niet steunen om oneerlijke concurrentie tegen te gaan.

    Maar zoals we allemaal weten gelden wetten niet voor de overheid zelf.

  2. [verwijderd] 26 juni 2020 11:45
    pfffffff..... 10,4 miljard steun.
    De vliegtuigen kosten al 500 K per stuk en flink moeten afschrijven.

    Hoe willen ze dit ooit terug verdienen ????
    ik denk dat overheid bezig is om planmatig een vinger in de pap te hebben over de landingsrechten en vliegverkeer tgv Klimaatplan.

    Met 10,3 miljard steun kunnen ze nu bepalen of ze vliegverkeer laten doodbloeden of flinke prijsverhoging doorvoeren.

    Wat je ook over corona zegt, het komt de overheid wel gepast tegemoet...

    1) geen gele hempjes demonstratie
    2) geen samenscholing
    3) Vliegen gaat op de schop tgv klimaat

    de 1.000 bonus voor zorgpersoneel t.o.v. de 10,3 miljard steun aan een verlieslijdend bedrijf/sector is bizar.
    Waarom zou je 10,3 miljard steun willen geven als Corona nog steeds niet weg is.

    Deze steun is de eerste en zal volgend jaar weer verhoogd worden.... of de overheid komt plotseling met een vaccin op de proppen (waar je normaal 2-5 jaar overdoet om een vaccin te ontwikkelen/goedkeuren/productie).

    en tsjakka..... vaccin is er plotseling, net als corona........

    (En ondertussen klagen over de chinezen dat ze bedrijven steunen. Gompie, wie zonder zonde is werpe de eerste steen)...




  3. bdj 26 juni 2020 11:46
    Ryanair heeft gelijk. Vliegtuigmaatschappijen zijn uitwisselbaar en moeten gewoon failliet kunnen. Als er weer vraag komt naar vluchten is er vast wel een ondernemer die de slots wil vullen.
    Helaas kan KLM er nu alleen niets aan doen want de overheid zelf gooit de boel op slot. self-inflicted depression, de grootste sinds de meeste mensen kunnen heugen.
  4. Dicky 26 juni 2020 11:55
    Ryanair heeft gewoon gelijk. Laat AF/ KLM aandelen uitgeven ipv door de staat gegarandeerde leningen te krijgen. Het is rechtsongelijkheid, niet alleen binnen de luchtvaartbranche, maar tov alle bedrijven die het zwaar hebben en geen staatssteun krijgen. En de overheid denkt ook nog eens dat het mogelijk niet genoeg is. Onverantwoord om zo met geld te smijten. Als belastingbetaler staan we erbij en kijken we ernaar. Belachelijk
  5. geobeo 26 juni 2020 12:33
    quote:

    Jean Claude du Balzac schreef op 26 juni 2020 11:59:

    Staat wel heel ver af van het principe ' vrije markt economie' al deze leningen en steunpakketten mag wel wat zakelijker gestoken worden.
    Er is geen vrije markt in Europa. Ook met kapitalisme heeft het redden van banken en KLM natuurlijk helemaal niets te maken.
  6. henrico26 26 juni 2020 12:42
    Ik ben geen fan van Ryanair en zeker ook niet van de topman Michael O'Leary, maar ten aanzien van dit punt geef ik ze geen ongelijk. Ik denk dat zij en andere vliegmaatschappijen die geen staatssteun krijgen hiermee wel serieus benadeeld worden. Ook kan dit het verschil maken tussen het wel of niet kunnen voortbestaan van een onderneming, die onder normale omstandigheden gewoon gezond opereert en levensvatbaar is. Als je nu een maatschappij continu overeind moet houden dan geeft dit te denken, maar dat is bij Ryanair niet geval, dus ze worden hiermee wel benadeeld.
  7. Johannes Servatius 26 juni 2020 12:43
    quote:

    Just1 schreef op 26 juni 2020 11:37:

    Slechte kop, of het illegaal is is juist de kwestie. Zeer slechte journalistiek.
    Het staat niet voor niets tussen aanhalingstekens.
    Maar leestekens interpreteren, laat staan gebruiken is voor de meesten die hier reaguren niet weggelegd.
  8. zonnedaal 26 juni 2020 13:06
    quote:

    geobeo schreef op 26 juni 2020 11:43:

    [...]

    Bedrijf 1 krijgt staatssteun (KLM). Feit.

    Bedrijf 2 niet (Ryan air). Feit.
    Het Ierse Ryan Air kan gewoon staatssteun aanvragen in z’n thuisland.
    Maar ja, daar zitten voorwaarden aan. Oa het niet meer schofferen van je personeel.

    En dat is lastig natuurlijk.
  9. @iPlof 26 juni 2020 13:28
    KLM draaide vorig jaar een miljard omzet per maand. Men koopt dus hooguit een paar maanden tijd. Na de zomer is het geld alweer op. 20% inleveren aan de top gaat niks veranderen.
    Wil je het echt levensvatbaar maken, helft eruit, topsalarissen halveren, emissie doen en schuld herstructureren.
  10. [verwijderd] 26 juni 2020 13:42
    Zolang geld gratis is voor banken en overheden kun je zoveel nullen plaatsen op een pc als je wil... een kind kan dat zelfs nog.

    Dit geld systeem is gewoon de moderne slavernij, maar mensen van tegenwoordig zijn door het steeds slechtere onderwijs zo dom dat ze dat zelf niet door hebben.
    Neem nog lekker wat leningen joh het is nu zo goedkoop. Kijk maar eens naar de generatie van deze verloren jongeren van 18 tot 30 jaar die allemaal diep in de schulden zitten. Dat wordt een verloren generatie die weten niets van sparen, die kennen alleen schulden maken.
  11. @iPlof 26 juni 2020 13:45
    quote:

    Felix66 schreef op 26 juni 2020 13:42:

    Kijk maar eens naar de generatie van deze verloren jongeren van 18 tot 30 jaar die allemaal diep in de schulden zitten. Dat wordt een verloren generatie die weten niets van sparen, die kennen alleen schulden maken.
    Tis vooral een verloren generatie omdat ze onze schulden gaan overnemen.

    En 30-75 leeft en leent er ook op los, van hen hebben ze het geleerd.
    En als het keer tegenzit moet de overheid het oplossen.
  12. forum rang 10 bp5ah 26 juni 2020 14:07
    quote:

    geobeo schreef op 26 juni 2020 11:43:

    [...]

    Bedrijf 1 krijgt staatssteun (KLM). Feit.

    Bedrijf 2 niet (Ryan air). Feit.

    Staatssteun is illegaal in alle westerse landen. Feit. In China (waarover we de negatieve propaganda dagelijks ons strot ingeduwd krijgen, is dit natuurlijk wel gewoon normaal. China ons grote voorbeeld?).

    De kop is dus gewoon juist. Dat de staatssteun illegaal is hoef je niet over te debateren. Hier is de wet duidelijk over: de overheid mag bedrijven niet steunen om oneerlijke concurrentie tegen te gaan.

    Maar zoals we allemaal weten gelden wetten niet voor de overheid zelf.

    Dus net zoiets als wat FED en ECB doen, de niet stevige bedrijven, cq banken overeind houden.
  13. forum rang 9 josti5 26 juni 2020 14:10
    quote:

    chogogo schreef op 26 juni 2020 13:59:

    Franse en Nederlandse regering zijn aandeelhouders van Air France/KLM. Dus ze doneren als aandeelhouders. Dus geen staatssteun.
    Wát een knappe vondst!
    Dus die steun komt niet uit o.a. mijn portemonnee?
    Overheid heeft een speciaal aandeelhouderspotje?
  14. @iPlof 26 juni 2020 14:18
    quote:

    chogogo schreef op 26 juni 2020 13:59:

    Franse en Nederlandse regering zijn aandeelhouders van Air France/KLM. Dus ze doneren als aandeelhouders. Dus geen staatssteun.
    Die aankoop was dom en illegaal. Nu al 600 miljoen op verloren.

    Dan die andere 86% aandeelhouders die leveren dus niets in.

    Daar is beurs voor bedoeld, geld ophalen voor investeren en in dit geval schuld herstructureren.

    Met had een claimemissie moeten doen. Wellicht komt die alsnog overigens.
  15. Sanglier 26 juni 2020 14:43
    Bodemloze put dat Air France KLM, de bestuurders die Nederland nu heeft liepen in de luiers toe we in de 80 jaren zo nodig allerlei bedrijven moesten steunen zoals RSV en Fokker om er maar een paar te noemen, heeft allemaal geen nut gehad. De vliegerij is een normale bedrijfstak dus die moet je overlaten aan de markt zie Ryan Air die doet het geweldig.Kortom geen staatssteun en al helemaal geen aandelen van de staat in prive bedrijven
24 Posts
Pagina: 1 2 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Air France-KLM

10,665 12:12
+0,315 +3,04%
Premium

Air France-KLM heeft een serieus kostenprobleem, en dat is niet voor het eerst

Het laatste advies leest u als abonnee van IEX Premium

Inloggen Word Abonnee

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links