MILWAUKEE (AFN/BLOOMBERG) - De vraag naar motoren van Harley-Davidson stortte vorig kwartaal in vanwege de coronacrisis. Met name in de Verenigde Staten, veruit de grootste markt voor het Amerikaanse bedrijf, vielen de verkopen in maart hard terug. Daarmee werd de betere prestatie in de eerste twee maanden van het jaar snel teniet gedaan.
Harley bracht in het eerste kwartaal 23.732 iconische motorfietsen aan de man in de VS. Dat betekende een krimp van 16 procent ten opzichte van een jaar eerder. Zo'n grote terugval had het bedrijf sinds 2010 niet meer gezien. De motorproducent verkoopt al voor het dertiende kwartaal op rij minder motoren in zijn thuismarkt.
In de andere landen lukte het Harley Davidson evenmin om zijn verkopen op te voeren. De zaken gingen het slechtst in Europa, het Midden-Oosten en Afrika, waar de verkoop meer dan een kwart lager uitkwam. Al met al zakte de omzet van Harley-Davidson met 8 procent tot ruim 1 miljard dollar. De winst kelderde met bijna de helft.
Harley-Davidson heeft al zijn financiële doelstellingen voor dit jaar geschrapt vanwege de onzekerheid rondom Covid-19. Verder gaat bet bedrijf met een vacaturestop, tijdelijke verlagingen van salarissen voor management en het schrappen van de prestatievergoeding 250 miljoen dollar bezuinigen. Dat geld is direct beschikbaar voor een eventuele acute betalingsnood. Daarnaast stelt de onderneming zijn uitgaven en introducties van nieuwe producten uit.