Inloggen

Login
 
Wachtwoord vergeten?

Tesla blow-off

Volgen
 
Klik hier om dit forumtopic te volgen en automatisch op de hoogte gehouden te worden bij nieuwe berichten.
3.673 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 179 180 181 182 183 184 | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omlaag ↓
Skater
0
Interessant perspectief van iemand die zijn geld verdient met trucks.
www.youtube.com/watch?v=Vs9lxbMz53Q

Ik deel die visie, al vanaf de onthulling. Hoewel die customization bizz natuurlijk nooit al te veel wagens gaat verkopen. De meeste van die dingen krijgen niet eens een sticker erop, gaan gepoetst worden elke zondag.

Maar als je een truck gebruikt om je uit te drukken ipv zo onopvallend mogelijk te zijn in het verkeer, is een Cybertruck een goed begin. Zo veel mogelijkheden om die met een beetje creativiteit geweldig op te leuken, volle zalen te trekken.
Ik zie legers er een hoop bestellen, gewoon om een de linkse groene agenda een beetje te hypen en vooral: makkelijker aan recruten te komen. Wat is er nu leuker dan een Mad Max machinegeweer te legen op burgers, staande in de vault van een Cybertruck?
Mr sponge
0
quote:

Skater schreef op 1 dec 2019 om 12:22:


Interessant perspectief van iemand die zijn geld verdient met trucks.
www.youtube.com/watch?v=Vs9lxbMz53Q

Ik deel die visie, al vanaf de onthulling. Hoewel die customization bizz natuurlijk nooit al te veel wagens gaat verkopen. De meeste van die dingen krijgen niet eens een sticker erop, gaan gepoetst worden elke zondag.

Maar als je een truck gebruikt om je uit te drukken ipv zo onopvallend mogelijk te zijn in het verkeer, is een Cybertruck een goed begin. Zo veel mogelijkheden om die met een beetje creativiteit geweldig op te leuken, volle zalen te trekken.
Ik zie legers er een hoop bestellen, gewoon om een de linkse groene agenda een beetje te hypen en vooral: makkelijker aan recruten te komen. Wat is er nu leuker dan een Mad Max machinegeweer te legen op burgers, staande in de vault van een Cybertruck?


Het is inderdaad wel een heel opvallende auto. Maar hoe bruikbaar hij is als truck?
Met een unibody design dat zowel een sterk als een zwak punt is.
Een unibody design is super sterk en goedkoop. Maar je kan niets aanpassen aan de body van de auto. Dan moet je de hele body opnieuw ontwerpen.
Normaal heb je een standaard chassis waar je 20 of 30 verschillende bodies op kan monteren. Zo verkoopt Ford heel veel Chassis met motor en cabine aan bedrijven die er bv een camper van maken of een UPS bezorg bus....
Bij de Tesla Cyber Truck is de body ook het chassis, waardoor je bijna niets aan de body kan veranderen. Dat zal voor heel veel toepassingen wel een probleem geven.

En dat geklets steeds over orders... Het zijn reserveringen á €100,-. Dat geld krijg je ook nog eens terug als je de reservering cancelt...
Er zijn nog helemaal geen bestellingen.
Wel een leuk verhaal voor op feesten en partijen dat je een een Cybertruck hebt gereserveerd...
Skater
0
Ik moet nog zien hoe die unibody echt in elkaar gevouwen zit.
Vermoed eigenlijk dat er toch meerdere delen zijn die aan elkaar gelast zitten, maar dat de bovenkant wel stijfheid ontleent en overdraagt aan de onderkant.
Wat we van de bovenkant te zien krijgen kan vast wel anders gevouwen worden tot een bus of meer limosine type voertuig. Zou extreen tof zijn overigens, een dergelijke hoge limo met 3 ruime rijen plus wat bagage erachter. Met 9 stoelen heb je ineens een vrij zuinige people carrier. En RWD is zat. Wielen eronder die gericht zijn op straten ipv allround.

Zodat je een vouw/lasrobot hebt, kun je wellicht met bescheiden aanpassingen heel andere auto's maken. Vouwen is wat anders dan 3D stampen.
löngterm
0
quote:

Mr sponge schreef op 2 dec 2019 om 10:52:


[...]

Het is inderdaad wel een heel opvallende auto. Maar hoe bruikbaar hij is als truck?
Met een unibody design dat zowel een sterk als een zwak punt is.
Een unibody design is super sterk en goedkoop. Maar je kan niets aanpassen aan de body van de auto. Dan moet je de hele body opnieuw ontwerpen.
Normaal heb je een standaard chassis waar je 20 of 30 verschillende bodies op kan monteren. Zo verkoopt Ford heel veel Chassis met motor en cabine aan bedrijven die er bv een camper van maken of een UPS bezorg bus....
Bij de Tesla Cyber Truck is de body ook het chassis, waardoor je bijna niets aan de body kan veranderen. Dat zal voor heel veel toepassingen wel een probleem geven.

En dat geklets steeds over orders... Het zijn reserveringen á €100,-. Dat geld krijg je ook nog eens terug als je de reservering cancelt...
Er zijn nog helemaal geen bestellingen.
Wel een leuk verhaal voor op feesten en partijen dat je een een Cybertruck hebt gereserveerd...


Je argument over de chassis vind ik een beetje apart. Voor zover ik weet heeft Tesla nog nooit zijn chassis verkocht of wat dan ook. Het enige wat dichtbij zou kunnen komen is het zelfde frame voor model Y en 3. Daarnaast past het ook perfect binnen de gang van zaken van Tesla om het product aanbod zo klein mogelijk houden om complexiteit te limiteren. Vandaar dat 1 truck voor een lange tijd perfect zal zijn en er dus geen reden is meerdere soorten uit te brengen.

De reserveringen laat ik ook voornamelijk links liggen. Hoewel ik niet het idee heb dat veel mensen de moeite zullen nemen om 2 jaar lang 100 euro aan de kant te leggen en de tijd er in steken om een reservering te zetten als er echt geen intentie is. Hoe veel % van de reserveringen daadwerkelijk orders zullen worden durf ik ook zeker niet te zeggen. Maar het is wel duidelijk dat ze voor de eerste twee jaar van productie in elk geval een afzet markt hebben.
Mr sponge
0
quote:

löngterm schreef op 3 dec 2019 om 12:14:


[...]

Je argument over de chassis vind ik een beetje apart. Voor zover ik weet heeft Tesla nog nooit zijn chassis verkocht of wat dan ook. Het enige wat dichtbij zou kunnen komen is het zelfde frame voor model Y en 3. Daarnaast past het ook perfect binnen de gang van zaken van Tesla om het product aanbod zo klein mogelijk houden om complexiteit te limiteren. Vandaar dat 1 truck voor een lange tijd perfect zal zijn en er dus geen reden is meerdere soorten uit te brengen.

De reserveringen laat ik ook voornamelijk links liggen. Hoewel ik niet het idee heb dat veel mensen de moeite zullen nemen om 2 jaar lang 100 euro aan de kant te leggen en de tijd er in steken om een reservering te zetten als er echt geen intentie is. Hoe veel % van de reserveringen daadwerkelijk orders zullen worden durf ik ook zeker niet te zeggen. Maar het is wel duidelijk dat ze voor de eerste twee jaar van productie in elk geval een afzet markt hebben.


Gezien het feit dat de ze flink marktaandeel willen afsnoepen van Ford is het zeker wel belangrijk. Ford levert enorm neel chassis met motor en cabine aan bedrijven die er dan een eigen opbouw op maken. Bv een camper, of bezorgbus. Door te kiezen voor een Unibody maken ze het design complexer en de potentiële markt kleiner.

Verder stel je dat je niet kan inschatten welk % van de reserveringen een order wordt. Maar een regel later is er wel zeker dat er voldoende vraag is voor de eerste 2 jaar productie. Zelfs Tesla weet nog niet eens hoeveel ze er gaan maken per jaar en waar... Van veel onderdelen weten ze niet eens hoe ze die op grote schaal gaan maken.
En dan heb ik het nog niet over de afgegeven budgetprijzen. Die zijn zoals gebruikelijk erg laag, waardoor Tesla zich weer in de nesten werkt.
Een geluk ze kunnen de koers eerst nog 2 jaar oppompen/hypen voordat ze het echt moeten waarmaken. Het lijkt wel veel op het Model 3 scenario van een paar jaar terug.
Skater
0
Ik ben al betrokken geweest bij een engineering project waar een hoogwaardig RVS met alle draagkracht aan de buitenkant toegepast werd. Niet makkelijk werkend te krijgen, maar zodra het lukt héb je ook echt wat. Competitief met koolstofvezel voor kracht en stijfheid, maar minder fragiel en ook goedkoper.

Tesla is nog nooit in staat gebleken zoveel units te maken als ze ook zouden kunnen verkopen, als ze de spec beschikbaar maakten die de mensen het liefs (meest) willen kopen.
Het verkopen van rollende chassis lijkt chill, maar de marge moet altijd lager zijn dan een complete auto, dus laat ze eerst maar eens uitvinden hoe snel ze op gang komen met het verkopen van de alom als lelijk beschouwde truck.

Een geschiedenislesje: Tesla hield in den beginne het hoofd boven water door consultancy en levering te doen voor Smart en Mercedes. Zelfs Toyota meen ik.
Dus leveren aan "de concurrent" is ze niet vreemd.
Maar voor een bedrijf dat zo stoeit met de eigen supply chain, niet nodig om meteen al te gaan rommelen met chassis voor campers en dergelijke.
Veel beter, om een cash cow te hebben, is mijns inziens de benadering van Rivian die een zo goedkoop mogelijke Amazon bezorgbus ontwierp en er al een grote voororder voor scoorde. Daar kunnen ze een hele studio en fabriek mee opbouwen.

Als die unibody terniek echt goed decentraal te maken is, zou Tesla wellicht beter een stel zelfgemaakte robots plus expertise team aanbieden.
Mocht een merk het Tesla chassis liever duur afnemen dan een heel eigen ontwikkelen, zeker voor de 5-10 termijn, goede partnership.
Als je de accu en motor tech erbij krijgt tegen een eerlijke mark up, zit je als merk best goed met een Tesla chassis. Biedt de unibody genoeg flexibiliteit in je ontwerp en is het lastig te verslaan qua kosten? Dan zeker doen.

De camper business is flink, maar als Tesla een camperr gaat ontwikkelen of er onderstellen voor aanbieden, gaan ze daar dan echt op verdienen? Onnodige afleiding. Zet die wagens op de weg, laat anderen ze maar customizen.
Wie een tegekgave limo of bus wil, kan best een dual motor Cybertruck afnemen en er zelf wat zelfdragend plaatwerk omheen bedenken. Het is een onconventionele benadering, maar nu Tesla het eenmaal echt gaat doen, is het eerst schaap over de dam. Er wordt nu al door anderen aan ontwikkeld of iig halbaarheidsstudies op gedaan.
Tesla loopt vaak voor. Software, electra en inrichting, nu koetswerk. Ze weten er geen winst mee te maken nog, maar dat doet niet af aan de haalbaarheid van de ideën. Integendeel, in de meeste gevallen had een ander meer gedaan met dezelfde kennis en tech. Dus, een mooi voorbeeld om te volgen. Zolang je maar op je eigen mensen en organisatie kunt bouwen om minder kansen te laten liggen dan Tesla doet.

Over 5 jaar hebben we vast al andere unibody concepten gezien. En wellicht niet alleen uit staal.
löngterm
0
quote:

Mr sponge schreef op 3 dec 2019 om 16:14:


[...]

Gezien het feit dat de ze flink marktaandeel willen afsnoepen van Ford is het zeker wel belangrijk. Ford levert enorm neel chassis met motor en cabine aan bedrijven die er dan een eigen opbouw op maken. Bv een camper, of bezorgbus. Door te kiezen voor een Unibody maken ze het design complexer en de potentiële markt kleiner.

Verder stel je dat je niet kan inschatten welk % van de reserveringen een order wordt. Maar een regel later is er wel zeker dat er voldoende vraag is voor de eerste 2 jaar productie. Zelfs Tesla weet nog niet eens hoeveel ze er gaan maken per jaar en waar... Van veel onderdelen weten ze niet eens hoe ze die op grote schaal gaan maken.
En dan heb ik het nog niet over de afgegeven budgetprijzen. Die zijn zoals gebruikelijk erg laag, waardoor Tesla zich weer in de nesten werkt.
Een geluk ze kunnen de koers eerst nog 2 jaar oppompen/hypen voordat ze het echt moeten waarmaken. Het lijkt wel veel op het Model 3 scenario van een paar jaar terug.


De reden dat het voor de eerste twee jaar in elk geval goed zit is in verband met de enorme "fan base" die ongeacht het product gewoon koopt. De productie zal relatief laag zijn en door de gestaafde uitrol van de drie versies zal hier de vraag nooit het probleem zijn.
Dit spreekt naar mijn idee mijn eerdere statement niet tegen. Welk percentage van de reservaties materialiseerde wordt pas relevant wanneer de productie volledig gehaald is en modellen beschikbaar zijn.

Nogmaals het is allemaal heel leuk en aardig wat Ford doet met campers en weet ik wat. Maar bij Tesla draait het om simpliciteit en een zo klein mogelijke product line-up. Er is geen enkele reden om complexiteit toe te voegen wanneer je accu productie niet groot genoeg is om aan de vraag te voldoen. Daarnaast hebben ze nog niet eens 1 product in iedere sector van de markt dus waarom je eigen producten kannibaliseren wanneer er nog een niet aangeslagen markt open ligt??
Skater
0
Klopt, Tesla moet het simpel houden. Maar ik geloof wel dat ze het echt te ver doordrijven. En er alleen me wegkomen omdat ze monopolist zijn in BEVs in hun prijsklasse. Stel je spoelt 5 jaar vooruit, dan moet je toch echt een estate of hatchback Model 3 hebben, want de concurrentie gaat zeker hun marktaandeel in die markten willen bewaren, niet de klant ineens proberen te overtuigen alleen maar sedans te kopen zodat ze Tesla kunnen aanvallen in die prijsklasse. Dat soort domheid zie je niet bij de gevestigde merken. Zij stappen traag op trends, maar melken hun markt een stuk beter, en zorgen dat ze de aantallen halen.

De Cybertruck zou makkelijk nog een hele berg reserveringen halen, ook van $2500 of meer, als ze er een snelle people carrier van maken met 3e rij. Zelfde onderstel, 9 zits en ruimte voor wat bagage en natuurlijk een trailer. En een 3-zit busje. Niet heel hoog om de range op niveau te houden, maar dan wel 2m70 die en een goede meter hoog bijvoorbeeld ipv die ondiepe 2m00 van de pickup.
Man, wat zouden ze er daar een hoop van verkopen. Bouwt de wegenwacht of loodgieter ze zelf wel om.

Maar vanaf begin 2022 gaat het er eerst om er VEEL van te bouwen. De eerste jaren zullen ze ze alleen te kort komen, enige getoonde configuratie. Hoe beperkt het ook is als voertuig.
Geef de Cyber bizz aan Fiat en ze hebben meteen een hele lijn met commerciële voertuigen die ze oneindig snel kunnen uitdelen. Dan bouw je niet 1 productielijn, maar fabrieken op alle continenten. En lekker simpel houden allemaal. Alleen de "kleine" accu eerst, om units te kunnen maken.

Voor last mile verkeer is 250 mijl echt overkill. Zeker omdat werklui pauzes hebben. Laad dan maar even ergens terwijl je je bammetje weg kaant als je echt je energie op krijg in een dag.
boem!
0
Dat melken van de markt is aan Tesla niet besteedt, daar hebben ze gewoon de tijd niet voor.

Jij hebt het over de onmogelijke opgave om 5 jaar vooruit te spoelen met Tesla, waar Tesla toe in staat was 5 jaar terug is wel te doen: in 2014 behaalde Tesla een omzet van 3,2 miljard met een verlies van 294 mio door 32k auto's af te leveren.
löngterm
0
quote:

boem! schreef op 4 dec 2019 om 09:08:


Dat melken van de markt is aan Tesla niet besteedt, daar hebben ze gewoon de tijd niet voor.

Jij hebt het over de onmogelijke opgave om 5 jaar vooruit te spoelen met Tesla, waar Tesla toe in staat was 5 jaar terug is wel te doen: in 2014 behaalde Tesla een omzet van 3,2 miljard met een verlies van 294 mio door 32k auto's af te leveren.


Exact schalen met minimale complexiteit is de huidige doelstelling. Die competitie hebben we het nu al jaren over en die blijft inherent achter door de missmatch in structuur. De OEM's zijn nog steeds gestructureerd voor een markt met incrementele innovatie en door de enorme bureaucratie zullen ze traag blijven ongeacht de zakken met geld die ze er tegenaan gooien.

Tel daar bij op het probleem van de verkeerde expertise binnen het bedrijf. (GM strike van een week of 6 is hier een perfect voorbeeld van). Dit zal er voor zorgen dat de overgang nog vertraagt wordt omdat ze niet 1-2-3 van de oude expert af kunnen terwijl Tesla het beste van het beste jonge talent binnen haalt. Hoog gemotiveerd en gespecialiseerd in material science batterijen en weet ik wat.

Kortom ik schat de kans klein in dat in de komende 10 jaar een van de OEM's daadwerkelijk Tesla bij kan houden. Het runnen van een krimpend bedrijf een een verschuivende markt is een enorm opwaarts gevecht. Het runnen van een gespecialiseerd bedrijf in een enorme groei markt is echter de perfect omstandigheid om iets moois neer te zetten. Tel daar het narative en first mover advantage bij op en we zijn klaar om sprookjes waar te maken.
boem!
1
@long-term,

Je weet dat ik voorzichtig optimistisch ben over de mogelijkheden die Tesla heeft om zich te bewijzen als winstgevend bedrijf.

Door de gerealiseerde successen en de op de toekomst gerichte acties neemt mijn vertrouwen in Tesla almaar toe.
Skater
0
Update op de Model 3 Long Range Dual Motor van een vriendin van me.

Vandaag reed ik wat stukjes mee. Voor het eerst in een Tesla voor mij.

Stoelen zozo. In vlotte bochten, en de wagen neemt die met gemak, mocht er meer steun zijn.
Acceleratie, en dit is geen "snelle" zelfs, is gewoon maf snel. We reden 68 op een parkeerplaats, en dat was zo gebeurd. 109 in een 50 was ook zo gebeurd. NIet hoe ik zou rijden, maar zij dus wel. Hoe snel de wagen WIL accelereren is precies zo hard als het zal gaan.

Ze wist toen ze deze nieuwe short lease bak koos dus niet eens van thuisladen.
Toen ze eenmaal met bovengenoemde rijstijl aan de gang ging, bleek af en toe even superchargen dus niet echt te doen. Ze gaat heel hard door haar actieradius heen. Thuisladen geprobeerd met verstrekte vage box. Ze had geprobeerd een kabel die ze bij de wagen kreeg (bedoeld voor publieke laadpunten) als verlengkabel te gebruiken om de stroom uit haar huis te bereiken vanaf ze straat. De stekkers passen, dus je zou denken dat het werkt. Nul instructie voorhanden. Naar de leverancier van de box gereden. Box doet het, maar je moet die niet voor dagelijks laden gebruiken. Dank je, lease boer! En verlengen gaat dus niet gebeuren. Ken net. Lekker dus, moet ze een heel thuislaadstation laten plaatsen, kostbaar geintje. Dat kost je ruim een jaar aan brandstof minus stroom...
Blijkbaar had ze er geen Tesla laadkastje bij gekregen.

Superchargen, ik zag maar 109 kW, maar we bleven er niet op wachten. Zat wel na een bak thee goed vol, +325km. Nou ja, 200km zoals zij rijdt denk ik...als er veel verkeer is.

De wagen voelt gruwelijk degelijk. Gewoon echt heel erg goed. Dat het geen "affordable car" is, is wel duidelijk. En laten we eerlijk zijn, mensen die met eigen geld zo'n auto nieuw kopen, hebben meermaals het landelijk gemiddelde inkomen natuurlijk.
Als passagier had ik geen last van het missende scherm achter het stuur. Zij begon er nieteens over.
Wel merkte ik dat het scherm bedienen om iets gedaan te krijgen tijdens het rijden echt heel lang de ogen van de weg houdt. Voor nieuwe rijders, huurwagens, denk ik niet veilig te noemen. Ze was na een week nog steeds veel afgeleid.

Autopilot had ze nog niet geprobeerd. Ik zette het aan (eerst even in Park).
Erna kwam het icoon nooit "aan". Later kwam er een meldig dat de waarschuwing voor het verlaten van de baan (en dat is wel haar ding, stond daarom ook uit...) niet meer mogelijk was. Ik vermoed gewoon wat vuil op wat sensoren. De lijnen op de weg zag hij nog wel, maar niet vanuit alle sensors vermoed ik.
Nu al vies en de winter moet nog beginnen. Dit is een bekend ding.

Hoe gaat Tesla dat doen met Robotaxis in de noordelijke winters? Bij sneeuw moet iedereen maar met de bus...die dan amper rijdt?

Het is best kast van een wagen als je eromheen loopt, naast staat. Maar die frunk en trunk zijn toch echt best klein samen.

Als mijn tegekgave belachelijk effectieve handelsstrategie inderdaad gaat werken (ik zoek nog enthousiaste partners in crime want dit mag geen half werk worden) denk ik toch voor een Model S te gaan. Zeker nu de Raven update zo zuinig is. Vooral omdat ik zelf graag een scherm voor me heb als ik rijdt. Of zelfs maar een naald op een teller. Jammer dat die kleinere accu's er niet meer zijn, want dat is de echte groene manier van rijden...

Al met al maakt Tesla de hype waar. Het is geen barrel, geen overprijsd onding. Met alleen conservatief denken kom je niet op een beter product dan de middenmoot. Maar een goed product dat je te traag maakt met 50% meer productielijnen en dan na jaren nog steeds amper zichzelf een bocht om kan sturen terwijl het sobere interieur daar precies voor bedacht is, zelfs geen knopje op je handschoenenvak... Geeft toch aan dat er iets te hoog werd gegrepen en daarmee kansen zijn gemist.

Deze Model 3 in een stationwagon uitvoering en een optioneel scherm achter het stuur...dat zou het wel echt he-le-maal zijn denk ik. Maarja, waarom zouden ze als ze de suffe krappe sedan al niet snel en goedkoop genoeg gemaakt krijgen?

Geweldige wagen, toch teleurstellende bedrijfsvoering. Die wagen is heel erg Franz, de bedrijfsvoering heel erg, nou ja, Elon...
voda
0
USW Stands with Workers against Discrimination at Tesla

The United Steelworkers has expressed support for workers who have spoken out against racial discrimination and harassment at Tesla’s Buffalo NY production facility. USW District 4 Director Del Vitale said that the union shares workers’ frustration with Tesla management’s failure to address widespread complaints from employees in Buffalo and elsewhere. He said “Companies that spend considerable time, money and effort to convince the automobile-shopping public that their brand represents progress ought to be leading from the front when it comes to providing an environment free of discrimination in any form. Considering how Tesla’s positive image helped secure public funding to build its modern, solar-powered Buffalo plant, the USW is dismayed that employees are experiencing racism.”

Vitale urged Tesla to address specific complaints with urgency and adopt a new approach to ensure all workers are treated with dignity and respect moving forward.

Source : Strategic Research Institute
3.673 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 179 180 181 182 183 184 | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Plaats een reactie

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord

Direct naar Forum

Tesla Meer »

Koers 330,370   Verschil -2,66 (-0,80%)
Laag 327,250   Volume 3.713.182
Hoog 334,423   Gem. Volume 8.304.957
05-dec-19 22:00
label premium

Tesla: Plankgas

Het laatste advies leest u als IEX Premium-lid

Inloggen Ontdek Premium