Ontvang nu dagelijks onze kooptips!
word abonnee
sluiten ✕
Geen bubbelvrees
Categorie: Column , Overig
Door
op maandag 13 juli 2015
Views: 4.425
Meld u aan voor de dagelijkse Beursupdate
Dagelijks een update van het laatste beursnieuws en beleggingskansen in uw mailbox!
Een mooi voorbeeld hiervan is natuurlijk de internet 3.0 hausse die rond 2015 plaatsvond. Destijds werden concepten naar de beurs gebracht - bedrijven zonder businessmodel zoals Twitter en Linkedin – waarbij het onduidelijk was hoe ze ooit winst zouden gaan maken. Desondanks noteerden deze bedrijven vele tientallen miljarden dollars aan beurswaarde en waren er overal analisten - vaak zeer belanghebbend- om de markt aan te prijzen en zelfs een bubble te ontkennen. Helaas bleken deze waarderingen net als die van vastgoed volledig te steunen op geleend geld en een kunstmatig lage rente. Het einde is bekend en luidde de grootste bear market in die we tot nu toe kennen.
Bubbels worden altijd ontkent door diegene die er belang bij hebben.Helaas zijn vele bubbels in het verleden al uit elkaar gespat.
Ik kan deze redenering helemaal volgen: "Zolang er gewaarschuwd wordt voor bubbels zal er wel geen bubbel zijn". Misschien is dit wel een vorm van "this time is different" redenering...
Mooi verhaal. Als ik zo terugkijk naar de AEX de afgelopen 5 jaar dan zie je dat we op dit moment volgens de plaatjes in de hebzucht fase zouden zitten. Als je de stijgende lijn doortrekt zou je rond de 450 moeten zitten en niet tegen de 500. Van een bubbel is nog geen sprake, maar als dit verhaal enige voorspellende waarde heeft dan zouden de koersen dus nu nog flink moeten stijgen en dan onherroepelijk gaan kelderen.
@plof: Ik ben het zeker niet met je eens dat bedrijven als LinkedIn geen business model hebben. Het business model van LinkedIn is in vergelijking met Google, Facebook en Twitter niet alleen afhankelijk van advertentie inkomsten maar ook van betaalde abonnementen (van gebruikers) en fees van bedrijven die LinkedIn gebruiken om talent aan te trekken. Het bedrijf is bovendien sinds de beursgang flink winstgevend. Hoge waarderingen zijn echter van alle tijden en er zullen ook altijd bedrijven zijn die achteraf te hoog gewaardeerd zijn. Ook bubbels zullen in de toekomst weer voorkomen, maar mijn mening is dat daar momenteel geen sprake van is.
Jack Neele schreef op 14 juli 2015 17:08 :
@plof: Ik ben het zeker niet met je eens dat bedrijven als LinkedIn geen business model hebben. Het business model van LinkedIn is in vergelijking met Google, Facebook en Twitter niet alleen afhankelijk van advertentie inkomsten maar ook van betaalde abonnementen (van gebruikers) en fees van bedrijven die LinkedIn gebruiken om talent aan te trekken. Het bedrijf is bovendien sinds de beursgang flink winstgevend.
Hoge waarderingen zijn echter van alle tijden en er zullen ook altijd bedrijven zijn die achteraf te hoog gewaardeerd zijn. Ook bubbels zullen in de toekomst weer voorkomen, maar mijn mening is dat daar momenteel geen sprake van is.
Beste Jack, LinkedIn is niet winstgevend. Alleen niet-officiële en misleidende non-gaap cijfers misschien. De echte officiele GAAP cijfers, sinds Q1 - 2014 was er maar 1 positief kwartaal van 3 miljoen en het afgelopen kwartaal was bijvoorbeeld 42 miljoen negatief. Ook een reden waarom ze continue extra cash nodig hebben, extra aandelen drukken en institutioneel plaatsen.files.shareholder.com/downloads/ABEA-...
Jack Neele schreef op 14 juli 2015 17:08 :
@plof: Ik ben het zeker niet met je eens dat bedrijven als LinkedIn geen business model hebben. Het business model van LinkedIn is in vergelijking met Google, Facebook en Twitter niet alleen afhankelijk van advertentie inkomsten maar ook van betaalde abonnementen (van gebruikers) en fees van bedrijven die LinkedIn gebruiken om talent aan te trekken. Het bedrijf is bovendien sinds de beursgang flink winstgevend.
Weer zo'n 'winstgevend' kwartaal voor LinkedIn.. "2nd qtr loss widens to $67.7 mln"
Linkedin: Pre-Market : 127.00 Down 65.28 (-33.95%)
Aantal posts per pagina:
20
50
100