Ontvang nu dagelijks onze kooptips!
word abonnee
sluiten ✕
Slotcall: Vertrouwen in Just Eat takeaway op historisch dieptepunt
Categorie: Beurs vandaag
Door
op vrijdag 15 juli 2022
Views: 15.137
Meld u aan voor de dagelijkse Beursupdate
Dagelijks een update van het laatste beursnieuws en beleggingskansen in uw mailbox!
Goede slotcall. Niet te lang. Graag de vooruitblik ook lekker kort.
Iex heeft in Nederland boodschappen bezorgen van albert heijn geintroduceerd. Precies waar de aandeelhouders vorig jaar om smeekten.
florida_tower schreef op 15 juli 2022 20:14 :
Iex heeft in Nederland boodschappen bezorgen van albert heijn geintroduceerd. Precies waar de aandeelhouders vorig jaar om smeekten.
Daar hoort uiteraard Jet te staan in plaats van Iex.
Marges van JET verbeteren had al gebeurd moeten zijn. Nu de gemiddelde consument zijn koopkracht ziet dalen, is stoppen met thuisbezorgen van ongezonde en dure thuismaaktijden een eerste logische bezuiniging. Was een leuk concept in de lockdown maar dat werkt nu niet meer.
JET is een mooi voorbeeld dat veel analisten te veel cijfermatig analist zijn. Inzicht hebben in een bedrijf is ook inzicht hebben in het totale plaatje. En ook hoe marktomstandigheden zich ontwikkelen of kunnen gaan ontwikkelen. Dat mist men ook bij de analisten op deze site. Ze zijn erg cijfermatig, maar weten van het werkelijke zaken doen eigenlijk te weinig om een WERKELIJK goed advies te geven. De analisten geven ook nog advies zoals ze het 15 jaar geleden ook deden. Dat kan niet meer. Het team zou moeten worden uitgebreid met mensen die verstand van zaken hebben over het INSIDE GEBEUREN IN EEN BEDRIJF OF SECTOR. Anders blijven alle adviezen een soort poker met een pokeraar die goede kaarten heeft en ook in de poker wereld heb je goede en zwakke pokeraars
JET is bezig met margeverbetering over de rug van de restaurants, die eigenlijk niet meer terug kunnen. Stoppen met JET kost veel omzet, de eigen bezorgdienst weer opzetten is door de personeelsschaarste ook lastig. JET blijft terughoudend om de consument zelf meer mee te laten betalen. Blijkbaar is er angst dat de consument dan zelf op de fiets stapt om een bestelling te halen. Margeverbetering is een, aan de andere kant zijn de kosten fors gestegen, biedt JET premies om in grote steden meer in de spitsmomenten te werken en zijn kosten van materiaal, verpakking etc ook fors gestegen. En dan steeg ook de rente fors. JET heeft na de lockdown net als de andere bezorgers alles tegen en het model komt meer en meer ter discussie te staan. Overleven is echt een vraag die aan de orde komt.
Aantal posts per pagina:
20
50
100