Inloggen

Login
 
Wachtwoord vergeten?

Studieschuld neemt toe

Reacties

Volgen
 
Klik hier om dit forumtopic te volgen en automatisch op de hoogte gehouden te worden bij nieuwe berichten.
21 Posts, Pagina: 1 2 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omlaag ↓
Met Effekt
0
Als je bijna gratis geld kan lenen dan is het verstandig om daar maximaal gebruik van te maken. Want er zijn voldoende alternatieven waar je met dat geld wel rendement kan maken.

Dan de paniek over €14000 studieschuld. Die mag je in 30 jaar afbetalen en als dat niet lukt dan wordt die waarschijnlijk kwijt gescholden (de studielening bestaat nog niet 30 jaar dus wat er gaat gebeuren is nu nog koffiedik kijken). Als je dat niet lukt met een HBO+ opleiding dan was die opleiding idd niet aan jou besteed. In veel landen kost een WO studie meer dan €14000... per jaar(!).
DeZwarteRidder
0
quote:

izdp schreef op 5 okt 2018 om 11:30:


Elke student die nu niet maximaal leent is financieel onvolwassen.

Studenten hebben geld nodig om te kunnen gokken op de beurs.
HelVan you name it
0
Hier is het al erg, maar in Amerika erger. Erg + erger maakt zwaar erg, en komt tot uiting….
Ikkenietweten
0
Maximaal lenen met uitgestelde aflossing kent alleen maar voordelen.
Tegen de tijd dat er afgelost moet worden zijn we toch al naar de kloten.
mrC2
0
maximaal lenen en van die 48.000 (4jaar 1000 per maand) een appartement kopen met een kleine hypotheek.
ipv 48.000 extra hypotheek is altijd goedkoper. Eventueel eerst nog beleggen met 5% rendement.
Dan is de 48000 al rond de 54.300
rentevrij aflossen in 30 jaar is 134 aflossing per maand. uiteindelijk is het dan tegelijk met de hypotheek afgelost. Scheelt toch ongeveer 80 euro bruto rente per maand.
tijnk
1
Jullie denken zeker dat elke student naast zijn studie een full-time baan heeft en ook niet de kosten voor bv. zijn eigen studie/kamer/eten hoeft te betalen?

Oossink
0
Het verhaaltje van Koets over de studielening van zoon en de autofinanciering van pa beoordeeld op de fiscale en financiele aspecten levert het volgende beeld op:
De zoon leent maximaal ca € 12.000 per jaar, voor 4 jaar in totaal ca. € 50.000. Renteloos. Hij leent dit geld door aan pa, maar mag dat renteloos? De bedoeling is toch overduidelijk: pa gebruikt dat geld voor de aflossing van een autolening, en bespaart alsdan 6 % rente. Pa hoeft
aldus niets te betalen aan de autofinancieringsmij, en zal die besparing ongetwijfeld betalen aan zoonlief, die de studielening derft. Is die betaling aan te merken als door Pa betaalde studiekosten van zoon, en dus bij hem aftrekbaar fiscaal aftrekbaar?
Kortom: voer voor een goede fiscalist!
B-rood belegger
0
quote:

tijnk schreef op 5 okt 2018 om 13:10:


Jullie denken zeker dat elke student naast zijn studie een full-time baan heeft en ook niet de kosten voor bv. zijn eigen studie/kamer/eten hoeft te betalen?


Zoiets heet een les naar volwassenheid.
Want ze moeten en op kamers en 4 avonden in de week lam gaan en minimaal 2x op wereldreis... Want je studietijd is toch genieten...
Groot gelijk dat wij dat niet hoeven bekostigen.
En als je dan op kamers zit, normaal leeft en gewoon een bijbaan erbij houdt valt het best mee met die studieschuld.

Maar idd, 0 rente werkt misbruik in de hand.
Ik was er ook 1 van die voor maximale lening ging tegen 1% rente destijds en het op een spaardepot plantte tegen 4% om vervolgens direct na mijn studie de volle mep ineens terug te betalen, daar ook de rente dan toenam.
Als dat ook zo werkt met fam. die leent tegen hogere rentes, natuurlijk zou je dan door moeten financieren als student!

Imo wordt het pas misbruik van het systeem als we steen en been klagen dat we niet terug kunnen betalen als het verbrast wordt. Maar enige ondernemingszin met geld dat vrijwel gratis wordt geleend is goed voor ze.
hansfl
0
Als het allemaal markt was zouden de meesten wel 3x nadenken of ze gingen lenen maar nu is het overheid en stapt iedereen in. En ja veel artsen, ingenieurs ed zullen waarschijnlijk geen probleem krijgen maar anderen wel. Je kan er ook op wachten dat het kwijtgescholden wordt en iedereen weer samen voor ellende opdraait maar daar zullen vast velen al op rekenen, waarschijnlijk terecht.
Niek-
0
Hi,

Ik ben het eens met je artikel en leen zelf ook maximaal. Ben het geld niet nodig en stop met maandelijks in mijn beleggingspotje (offensief).
zonnedaal
0
quote:

B-rood belegger schreef op 5 okt 2018 om 14:30:


[...]

Zoiets heet een les naar volwassenheid.
Want ze moeten en op kamers en 4 avonden in de week lam gaan en minimaal 2x op wereldreis... Want je studietijd is toch genieten...


De ouders deden niet anders en zijn van de generatie achtste jaars Nederlands en twaalfde jaars Rechten
John99
0
quote:

Oossink schreef op 5 okt 2018 om 14:20:


Het verhaaltje van Koets over de studielening van zoon en de autofinanciering van pa beoordeeld op de fiscale en financiele aspecten levert het volgende beeld op:
De zoon leent maximaal ca € 12.000 per jaar, voor 4 jaar in totaal ca. € 50.000. Renteloos. Hij leent dit geld door aan pa, maar mag dat renteloos? De bedoeling is toch overduidelijk: pa gebruikt dat geld voor de aflossing van een autolening, en bespaart alsdan 6 % rente. Pa hoeft
aldus niets te betalen aan de autofinancieringsmij, en zal die besparing ongetwijfeld betalen aan zoonlief, die de studielening derft. Is die betaling aan te merken als door Pa betaalde studiekosten van zoon, en dus bij hem aftrekbaar fiscaal aftrekbaar?
Kortom: voer voor een goede fiscalist!

Vanaf 1 juli 2015 zijn de regels voor de aftrek van studiekosten gewijzigd. Hebt u recht op studiefinanciering of krijgt u deze? En studeert u in het studiejaar 2015/2016 of later? En hebt u daarvoor studiekosten gemaakt? Dan hebt u geen aftrek voor deze studiekosten als u die na 1 juli 2015 hebt betaald.
verstandig
0
Studenten lenen het maximale, veel te veel, om er makkelijker van te kunnen leven. De studieschuld interesseert hen niet. Die betalen ze in 30 jaar terug. Ze halen dure koffie bij Starbucks en zitten te vaak op het terras of in het cafe. Ik heb 3 studenten bij mij werken en voor alle drie geldt hetzelfde verhaal. Ik wist niet wat ik hoorde. Zo zijn wij niet opgevoed, de student van nu interesseert het niets dat ze een schuld hebben. Heel erg slecht van de politiek om dit zo te stimuleren. En eindelijk gaat er nu pas wat gebeuren, dit moet veel strenger worden bekeken.
B-rood belegger
0
quote:

zonnedaal schreef op 7 okt 2018 om 13:47:


[...]

De ouders deden niet anders en zijn van de generatie achtste jaars Nederlands en twaalfde jaars Rechten


Ah, dus we zouden dat ook blind moeten blijven faciliteren....
MG TF
0
Het blijft LENEN !!!
Dus schuld. En als dat wordt weggescholden dan zal er iemand anders voor opdraaien.
Dus geef je de studenten gelijk? Dan niet zeuren als je straks voor hen kunt terug betalen. De banken gaan het niet doen, zij zijn immers ook weer aan het graaien zoals voor de bankencrisis. Van hebberigheid heeft niemand n les geleerd
theo1
0
Je gaat toch niet recht uit de collegebanken een huis kopen? Een normaal mens ziet het eerst een paar jaar aan tot hij een baan heeft gevonden die voor de wat langere termijn een blijvertje is en een stabiele relatie heeft (of juist niet). In de eerste jaren na afstuderen is alles nog veel te instabiel om aan koophuizen te beginnen. Gewoon eerst een tijdje huren zodat je je handen vrij hebt en met je nieuwe salaris die studieschuld kunt afbetalen.
Au79
0
Studenten feesten met schulden, de studie moet perse in Amsterdam (status) terwijl je die ook elders kan volgen.
Studenten feesten met schulden, bijna dagelijks zuipen in een hippe tent.
Studenten feesten met schulden, ze rijden op een Vespa scooter (status) van 5500 Euro inc. extra's.
Studenten feesten met schulden, ze eten 3 a 4 dagen in de week buiten de deur.
Studenten feesten met schulden, ze lopen in hippe merkkleding.

Sommige speler er de hoer bij, de ander pleegt fraude, maar allemaal denken ze hetzelfde, we maken schulden waar het kan tot de Euro klapt en de schulden zijn weer verdampt.

Jongelui zouden NIKS meer mogen lenen om te studeren, geen geld, geen studie, net als in de jaren'80

Schuldenproblematiek is als een kankergezwel, het wordt alleen maar erger als je er niets aan doet.
21 Posts, Pagina: 1 2 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑