Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

SNS: hoe nu verder?

Nationalisatie van SNS Reaal was kennelijke de enige optie. Het bleek al te laat te zijn om een bad bank op richten en daar de geïnfecteerde vastgoedportefeuille in onder te brengen. Immers, er bleek al voor twee miljard euro aan spaargeld onttrokken te zijn. Dit scenario was erger dan ik had verwacht.

Nationalisatie is zorgelijk, maar voorkomt infectie van andere banken en geeft rust bij spaarders. Wel zijn de achtergestelde obligatiehouders van SNS Bank en de SNS Reaal Groep de dupe. Niet de senior obligatiehouders en naar ik verwacht ook niet de achtergestelde obligatiehouders van Reaal Leven (een obligatie in euro en een in Zwitserse frank).

Bij een volledig faillissement zouden de senior obligatiehouders ook voor een deel moeten bloeden, maar dit is nu niet geval. De interventiewet, die het afgelopen jaar in werking is getreden, geeft het Ministerie van Financiën en DNB de mogelijkheden om op deze manier in te grijpen. Het toepassen van de interventiewet is zeer ingrijpend.

'Volgens de wettelijke regeling zal de minister uiterlijk zeven dagen na vaststelling van het onteigeningsbesluit een schadeloosstelling vaststellen. Indien de gewezen aandeelhouder (of achtergestelde obligatiehouder) het oneens is met de vastgestelde schadevergoeding wordt hem de mogelijkheid geboden de schadeloosstelling voor te leggen aan de Ondernemings Kamer (OK). In het geval dat het vastgestelde bedrag geen volledige vergoeding van de geleden schade blijkt te zijn kan de OK besluiten tot een andere schadeloosstelling' (*).

Beschamend
Ik denk dat de VEB deze weg zal bewandelen. Ik denk ook dat de OK niet anders zal besluiten dan de Minister van Financiën en dat er de aandeelhouders en de achtergestelde obligatiehouders niets krijgen. Het is natuurlijk beschamend dat er van de vier grote banken in Nederland twee genationaliseerd zijn en een nog (ING) staatsteun geniet.

Het zou mij niet verbazen als ING dit jaar nog de staatssteun terugbetaalt. Overigens, worden de Nederlandse banken in 2014 met een extra (belastingheffing) geconfronteerd van gezamenlijk van 1 miljard euro. Dit om de kosten van de staat wat te drukken. Immers de staat betaalt nu 3, 7 miljard euro voor SNS Reaal (2,2 miljard euro aandelenkapitaal, afbetaling 'oude' staatssteun van 850 miljoen euro en circa 700 miljoen euro voor afschrijving vastgoed).

Daarnaast worden nog garanties voor zo'n vijf miljard euro gegeven en een tijdelijk overbruggingskrediet van 1,1 miljard euro verstrekt. Ik denk dat het effect bij andere banken (waardering obligaties, aandelen, maar ook operationele zaken) zal meevallen. Afgelopen jaar werd Dexia nog gesteund door de Belgische en Franse overheid en dit had geen gevolgen op de financiële markten.

Op eigen benen
Het zou men niet verbazen als de verzekeringspoot van SNS Reaal (Reaal en Zwitserleven) met ASR, de andere staatsverzekeraar, wordt samengevoegd en te zijner tijd verkocht. Als de Nederlandse huizen- en hypotheekmarkt tot rust is gekomen, kan SNS Bank weer op eigen benen staan.

Doordat er tijd voor de afwikkeling van de SNS vastgoedportefeuille wordt gegeven, is er minder druk door gedwongen verkopen. Echter, voordat een en ander is afgewikkeld zijn we toch wel vijf tot tien jaar verder. Dat het management van SNS Reaal opstapt is duidelijk.

Hoewel de bij de overname van SNS Property Fund betrokken CEO niet meer in die functie is, valt het te laat ingrijpen (bijvoorbeeld een 1:1 claimemissie eind 2009 toen de koers nog op 5 euro stond en ING wel een grote claimemissie deed) het huidige management te verwijten.

*) "de Interventiewet : een uitgebreider toezichtinstrumentarium' artikel van Mr R.P. Vrolijk (2011 no 6: Vennootschap & Onderneming pag. 130)


Nico van Geest is senior beleggingsanalist bij Wijs & van Oostveen. De informatie in deze columns is niet bedoeld als professioneel beleggingsadvies of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen. Overige meldingen inzake de Wet Marktmisbruik kunt u hier vinden.

Meld u aan voor de dagelijkse Beursupdate

Dagelijks een update van het laatste beursnieuws en beleggingskansen in uw mailbox!

 

Auteur: Nico van Geest

Nico van Geest is senior beleggingsanalist bij Wijs & van Oostveen. Van Geest heeft een indrukwekkend CV als beleggingsanalist. In de afgelopen twintig jaar werkte hij voor SNS Securities, Credit Suisse First Boston, Theodoor Gilissen en Van Lanschot. .

Meer over Nico van Geest

Recente artikelen van Nico van Geest

  1. dec '15 Een uitdagend 2016 2
  2. jan '15 Durf te voorspellen!
  3. dec '14 2015: AEX naar 450 5

Gerelateerd

Reacties

39 Posts
Pagina: 1 2 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. forum rang 5 theo1 1 februari 2013 16:02
    De Nederlandsche Bank bouwt een mooi trackrecord op.
    - Van der Moolen failliet door wanbeleid
    - NIBC al in 2008 langs de rand van de afgrond door al te scherpe financiering
    - Van der Hoop failliet door wanbeleid
    - DSB failliet door wanbeleid
    - Icesafe had nooit toegelaten mogen worden
    - Fortis (nu ABN) genationaliseerd na te grote overname
    - ING gered na kredietcrisis
    - Aegon en nog een paar die ik me niet precies herinner: preventieve staatssteun
    - Friesland bank op het nippertje overgenomen
    - SNS genationaliseerd na mislukt vastgoedavontuur

    Dat toezicht van DNB voegt echt wat toe qua stabiliteit van het financiële systeem.
  2. BASF en BAYER kopen 1 februari 2013 16:36
    De ING Emissie destijds is afgedwongen door de Nederlandsche Bank, daar zat de toezichthouder niet te slapen. Ze hadden ook de SNS hiertoe moeten dwingen 4 jaar geleden toen de koers hoger stond, dan hadden ze voldoende kapitaal buffer gehad, om net als de ING nu jaren schoon schip te maken.
    Dus er wel grond om een Rechtzaak op dit argument te winnen bij de Rechtbank.
    Een ander argument vooral voor de achtergestelde obligatie houders is dat de Bank interventie wet recentelijk is aangenomen, dus alleen voor nieuwe achtergestelde obligaties kan gelden.
    Je kunt niet met terugwerkende kracht ineens de RECHTEN van obligatie houders ontnemen.
    Dus de achterstelde obligatie huders zouden via de rechter wel eens 100% van hun geld kunnen terug zien.
  3. forum rang 5 theo1 1 februari 2013 16:43
    De bedoeling van het toezicht door DNB is dat het preventief is, dus problemen voorkomt. Als ze niet hadden zitten slapen, hadden ze in ieder geval het aandelen inkoopprogramma en de Formule 1 sponsoring kunnen afschieten. Dat had weer een aardig centje gescheeld. En als ze echt scherp waren, hadden ze misschien ook wel kunnen zien aankomen dat die alt-a hypotheken misschien toch niet zo risicovrij waren als gedacht. Ze worden immers geacht verstand te hebben van die materie.

    Maar ok, ik ben in een gulle bui vandaag, dus in het geval-ING zal ik DNB nog een klein beetje voordeel van de twijfel gunnen. Misschien zaten ze daar alleen maar een beetje te suffen en niet als een blok te pitten, zoals in al die andere gevallen. Toch blijf ik me afvragen wat nu eigenlijk het nut is van die toko.
  4. forum rang 5 The Third Way... 1 februari 2013 16:56
    Nico, jouw analyse was niet correct voorheen bij een (toegegeven) complexe en niet lineaire materie. Maar om nu weer v/d toren te gaan roepen is niet kies. Waarom niet wat meer tijd besteden aan de lessons learned en erkennen dat kwaliteit v/d analyse boven kwantiteit v/d colums gaat? Dit verhaal is ook weer flinterdun (werkelijk, geen tijd omdat er e2 mia weg was).

    Dan bouw je pas echt een indrukwekkend cv op...

  5. [verwijderd] 1 februari 2013 16:58
    Nederlandse banken doorstaan EU stresstest

    Nieuwsbericht | 15-07-2011

    Nederland verwelkomt en erkent de uitkomsten van de EU stresstest. De test, uitgevoerd door de European Banking Authority (EBA) in samenwerking met de nationale toezichthouders zoals DNB, heeft als doel de weerbaarheid van het bancaire systeem in de Europese Unie tegen ernstige schokken te meten. Dit gebeurt door simulatie van een negatief economisch scenario over de periode 2011-2012. De vier Nederlandse banken die hebben meegedaan lijden in dit fictieve scenario verliezen, maar blijven ruim voldoende gekapitaliseerd.

    De stresstest zegt iets over de mogelijk toekomstige kwetsbaarheden bij banken in geval van zeer negatieve ontwikkelingen. Op deze manier wordt duidelijk of banken voldoende gekapitaliseerd zijn zodat zij ongunstige economische en financiële omstandigheden kunnen weerstaan. Het gaat hierbij om fictieve situaties die veel verder gaan dan wat waarschijnlijk is. Het voornaamste is dat het toezichthouders en overheden helpt om voorbereid te zijn, mocht zo’n scenario werkelijkheid worden.

    Minister De Jager: “Alle Nederlandse banken zijn weer positief uit de test gekomen. Dat is goed nieuws want de stresstest is verbeterd en er wordt strenger gecontroleerd dan vorig jaar. Belangrijk is ook dat nu veel meer details over de positie van individuele banken duidelijk is geworden. Dit maakt de bankensector transparanter voor beleggers”.

    Zo slaat de Jager zich op de borst...kijk..niks aan het handje.
    Zo trekt Dijsselbloem de stekker er 18 maanden later uit....kijk...niet meer te redden.

    Ik geloof van al die rapporten en toezichthouders langzamrhand totaal niets meer. Wat vandaag wit is, kan morgen zwart zijn. Er zijn meer lijken dan er kasten zijn !!!
  6. forum rang 7 Ron Kerstens 1 februari 2013 16:59
    En lees nu nog eens de column van van der Geest die hij schreef op 16 januari "De SNS-oplossing".
    Van der Geest beweerde toen met grote stelligheid dat het ondenkbaar was dat de achtergestelde obligaties zouden gaan meebetalen, enzovoort enzovoort. Kortom, hij zat er (ook op andere punten) volledig maar dan ook volledig naast in die column.
  7. [verwijderd] 1 februari 2013 18:11
    Dijsselbloem is een socialist, en heeft hier gewoon een duidelijk signaal willen geven. Vooral het feit dat achtergestelde obligatiehouders volledig mee moeten bloeden baart mij grote zorgen. Ondertussen is het grootste deel van de financiële sector in staatshanden, welcome back USSR.
  8. Pieterman 1 februari 2013 22:08
    Art 6.3 WFT zegt:
    1. Bij het bepalen van de werkelijke waarde van een onteigend vermogensbestanddeel of effect of een ingevolge artikel 6:2, zesde lid, vervallen recht op nieuw uit te geven effecten wordt uitgegaan van het te verwachten toekomstperspectief van de betrokken financiële onderneming in de situatie dat geen onteigening zou hebben plaatsgevonden, en de prijs die, gegeven dat toekomstperspectief, op het tijdstip van onteigening zou zijn tot stand gekomen bij een veronderstelde vrije koop in het economische verkeer tussen de onteigende als redelijk handelende verkoper en de onteigenaar als redelijk handelende koper.
    Tot gisteren werd er gewoon gehandeld op de beurs, en verwachtte niemand een onteigening. Nu zegt de DNB/MinFin: SNS Groep zou toch failliet gaan dus zijn de aandelen/obligaties niets waard. Makkelijk als je zelf het moment van faillissement kunt bepalen. Ik zou op basis van bovenstaand artikel zeggen: vergoeding op basis van de laatst gedane koers. Dat wordt een lang juridisch gevecht
  9. [verwijderd] 2 februari 2013 13:54
    De short turbos/speeders SNS zullen opgeruimd moeten worden op koers €0,01 =de minimale koers van een aandeel.
    Je kunt nooit meer verliezen dan je inleg(stoploss), je kunt nooit meer winst maken dan koers op <€0,01 betreffend aandeel.

    De juridische hoge-voorhoofden zijn nu aan het sleutelen om DIT weekend de regels snel aan te passen.
    Heb helaas niet de uitgeprinte complete gebruiksaanwijzing van voor de gebeurtenis.

    Het opruimen van de shorts op koers nabeurs donderdag zal zeer teleurstellend zijn, onacceptabel eigenlijk.

    Als de bank misbruik gaat maken van deze situatie........einde product!
39 Posts
Pagina: 1 2 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links