Is Apple inmiddels een koopje, op 530 dollar? Het aandeel is aardig afgekomen van de top vlak boven de 700 - van welke beursindex herkennen we die all time high ook alweer? - en Apple kennende zitten er in 2013 heus wel weer wat spectaculaire product launches in de pen, waaronder de lang verwachte Apple-televisie.
De vraag is alleen of Apple daarmee het kunstje kan herhalen dat het flikte met de iPhone. Jay Yarow zet op Business Insider in een mooie analyse uiteen waarom dat niet waarschijnlijk is. Ongewtijfeld is de Apple-tv een prachtig innovatief product, maar de manier waarop alles perfect samenviel bij de iPhone was achteraf gezien uniek.
Niet alleen was de telefoon revolutionair, door de subsidie van telecom-providers (die een flink deel van de aanschafprijs betalen in ruil voor een abonnement) was hij ook nog eens betaalbaar voor consumenten, terwijl Apple toch de volle mep voor de telefoontjes bleef vangen.
Machine zonder magie
Die 'magic money machine' begint wat te sputteren, nu de iPhone gewoon een van de smartphones op een druk bevochten markt is geworden. De iPad nam het stokje over, maar die wordt a) minder snel vervangen dan een telefoon en b) niet gesubsidieerd door telecoms. En dat zie je in de inkomsten:
Wat Apple-tv ook moge brengen, feit is, zegt Yarow, dat de vervangingsmarkt voor televisies nog veel trager is dan die voor telefoons en tablets. Mensen kopen hooguit eens in de acht jaar een nieuwe televisie. Apple zal er best wel weer een geldmachine van weten te maken, maar 'magic' zoals bij de iPhone gaat die niet meer zijn.