Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Een drukfoutje van Google

Met de voortijdige publicatie van de kwartaalcijfers stond Google lelijk te kijk, gisteravond op de Nasdaq. Nadat drukkerijbedrijf R.R. Donnelley de kwartaalcijfers met een zogenaamde 8K-filing, bedoeld voor de Amerikaanse beurstoezichthouder SEC, zonder autorisatie te vroeg naar buiten bracht, was de consternatie groot. De beurshandel werd zelfs enkele uren gestaakt.

Normaal gesproken publiceren beursgenoteerde bedrijven de kwartaalresultaten altijd voor of na sluiting van de officiële beurshandel. De cijfers zelf vielen ook nog eens tegen, waardoor de koers van Google uiteindelijk met meer dan 8% onderuit ging en sloot op 695 dollar. Met de koersval ging een kleine 20 miljard dollar in rook op. De totale beurswaarde van Google is nu met 228 miljard dollar weer minder dan die van Microsoft (248 miljard) en de marktkapitalisatie blijft daarmee ook ver achter bij die van Apple (593 miljard).

De koers van het aandeel Google was de afgelopen maanden juist fors opgelopen. Google rapporteerde een winst per aandeel van 9,03 dollar, tegen 9,72 dollar in hetzelfde kwartaal een jaar geleden, terwijl de kwartaalwinst gemiddeld op 10,65 dollar per aandeel was getaxeerd door analisten. Deze cijfers van de winst per aandeel zijn exclusief ‘stock based compensation’ en andere buitengewone baten en lasten.

'Display' valt tegen
Inclusief deze items kwam de winst uit op 2,18 miljard dollar, ofwel 6,53 dollar per aandeel, tegen 2,73 miljard ofwel 8,33 dollar per aandeel een jaar geleden.  De omzet steeg nog wel met 17%, maar ook dat cijfer viel met 11,33 miljard dollar tegen ten opzichte van de verwachtingen van analisten.

De opbrengst van advertenties, pay-per-click, viel tegen. Die advertenties worden in het bedrijfstakjargon als ‘display’ aangeduid en geplaatst op desktop-PC’s en notebookschermen, maar ook in toenemende mate op mobiele telefoons en tablet-computers. Met name de mobiele advertenties leveren veel minder op dan waar bedrijven als Google, Facebook en Linkedin op hadden gehoopt.

De pay-per-click is nu gemiddeld 15% lager dan vorig jaar, maar het is niet zo dat het aantal zoekopdrachten bij de zoekmachinegigant is verminderd, want die stegen juist nog met 17% ten opzichte van het vorig jaar. Het aantal aangeklikte advertenties steeg zelfs nog met 33%. Daarnaast kreeg Google te maken met hogere integratiekosten van het in mei 2012 voor 12,5 miljard dollar overgenomen Motorola Mobility.

20% minder personeel
Op dit bedrijfsonderdeel leed Google een verlies van 527 miljoen dollar. Door de overname is het aantal medewerkers van Google het afgelopen jaar ook fors gestegen, naar meer dan 53.500. In augustus kondigde Google al een reorganisatie aan met reductie van het personeel met 20%.

Google trachtte met de overname van Motorola Mobility een meer stevige greep op de hardwaremarkt te verkrijgen. Bij de overname kreeg Google een groot aantal patenten in handen, waaruit apps moeten voortvloeien die op het Android-platform voor smartphones van producenten zoals Samsung, HTC en Google veel geld kunnen opbrengen. Google werkt ook samen Samsung aan een low-cost Chromebook laptop.

Google heeft met de advertentieinkomsten te maken met nieuwe trends op internet en het gebruik van mobiele gadgets. Met de doorbraak van de iPad en straks de mini-iPad van Apple, maar ook van de eigen komende Nexus-tablet van Google zelf, de Surface-tablet van Microsoft en de Galaxy-tablet van Samsung, tezamen met alle smartphones zal het aantal mobiele advertenties nog gigantisch toenemen.

Concurrentie van Facebook
Dat daarbij de prijs (van de pay-per-click) onder druk komt valt te verwachten. En daarnaast heeft Google natuurlijk ook te maken met de oerkrachten van de conjunctuur. Eerder zagen we soortgelijke fenomenen bij AOL en Yahoo. Het aantal advertenties op internet steeg de afgelopen jaren wel fors, maar advertentievolumes van traditionele adverteerders zoals autoproducenten en huizenmakelaars stonden onder druk.

Een bijkomende factor is dat niet alle advertentieinkomsten op internet via de websites van de internetzoekmachine worden gegenereerd, maar ook een steeds groter volume via categoriespecifieke websites als Amazon.com en Yelp en natuurlijk de social media-sites als Facebook en Linkedin. Daarbij zou Google steeds meer gepasseerd kunnen worden door de toenemende concurrentie.

Analisten kijken niet alleen naar ‘pay-per-click’, maar ook naar de ‘cost-per-click’. Die zullen naar verwachting dit jaar met meer dan 10% dalen. Omdat nog steeds 95% van de omzet van Google uit advertenties komt zijn de trends van de advertentie-inkomsten op de korte termijn toch zeker wel bepalend voor de koersontwikkeling van het aandeel.

Groei zal verder afvlakken
Google werkt aan een groot aantal nieuwe initiatieven die na de koersval van gisteravond toch voor een nieuwe impuls voor de koersontwikkeling van het aandeel kunnen zorgen. Zo investeert de onderneming fors in de productie en het in licentie nemen van content voor muziek en video op de Google Play- en YouTube-platforms.

Voor 29 oktober heeft Google een nieuw Android-initiatief aangekondigd. Uit concurrentieoverwegingen wil Google deze investeringen echter nauwelijks specifiek toelichten. Het irriteert een aantal analisten op Wall Street dat zij deze cijfers niet verder kunnen uitspitten en de rendementen op deze afzonderlijke investeringen niet kunnen berekenen. Toch komen met al deze initiatieven geweldige hoeveelheden data beschikbaar die Google zonder twijfel op een of andere manier te gelde zal gaan maken. 

Analisten op Wall Street waren er gisteravond als de kippen bij om de winsttaxaties neerwaarts bij te stellen. Ze gaan nog uit van een groei van de winst per aandeel op de middellange termijn van 20% per jaar, maar ik vrees dat die groei nog wel behoorlijk zal afvlakken.

Koersdoel 810 dollar
Gemiddeld hanteren de analisten op Wall Street een koersdoel op 12-maandsbasis van 800 dollar en ondanks de verschillen in de input van gegevens komen zij daarmee dicht uit bij de uitkomst van de berekeningen met mijn eigen kwantitatieve model, namelijk 810 dollar. Google wordt na de koerscorrectie van gisteravond verhandeld op een koers-winstverhouding van minder dan 14 keer de winst van de komende 4 kwartalen.

Google heeft  daarmee een aardig rendementspotentieel, meer dan 16,5%, hoewel ik voor veel aandelen op een nog hoger rendement reken. Google betaalt overigens nog steeds geen dividend uit. Ik vond de cijfers, kortom, wel teleurstellend, maar ook weer niet alarmerend. De koerscorrectie biedt daarom kansen voor de lange termijnbeleggers en de consternatie van gisteravond is waarschijnlijk slechts een dip in de ontwikkeling op langere termijn.


Wim Zwanenburg is beleggingsstrateeg bij Stroeve & Lemberger Vermogensbeheer N.V.. De beloning van Zwanenburg staat direct noch indirect in relatie tot de aanbevelingen in deze publicatie. Deze publicatie is niet bedoeld als (individueel) beleggingsadvies noch als een uitnodiging of een aanbod effecten of andere financiële instrumenten te kopen of te verkopen. De besproken aandelen kunnen voorkomen in de portefeuilles van cliënten van Stroeve & Lemberger Vermogensbeheer N.V.. Een ieder die informatie uit deze publicatie ten grondslag legt aan aan- en verkooptransacties in financiële instrumenten, doet dat op eigen risico. Klik hier voor de uitgebreide disclaimer.

Meld u aan voor de dagelijkse Beursupdate

Dagelijks een update van het laatste beursnieuws en beleggingskansen in uw mailbox!

 

Auteur: Wim Zwanenburg

Wim Zwanenburg is beleggingstrateeg bij Stroeve & Lemberger Vermogensbeheer N.V.. Na zijn studie Economie aan de Vrije Universiteit te Amsterdam was hij enkele jaren werkzaam in diverse beleggingsfuncties bij ABN Amro en Mees Pierson. Op BNR Nieuwsradio is hij regelmatig te beluisteren met commentaren op Amerikaanse IT-aa...

Meer over Wim Zwanenburg

Recente artikelen van Wim Zwanenburg

  1. jun '14 Sweet Sanofi 1
  2. apr '14 Ali-Big-baba 9
  3. mrt '14 Is Priceline te prijzig?

Gerelateerd

Reacties

1 Post
| Omlaag ↓
1 Post
|Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links