Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Connect / branded content

Wat is dit?
Connect is het branded contentplatform van IEX Media, waar we beleggingsprofessionals en beleggers met elkaar in contact brengen. Connect-content wordt u aangeboden door onze partners. Sluit
Connect label

IEX Gouden Stier: Vijf vragen aan ABN AMRO

IEX Gouden Stier: Vijf vragen aan ABN AMRO

ABN AMRO (?) is genomineerd voor een Gouden Stier in de categorie Vermogensbeheer (meer categorieën?). Een korte kennismaking.

1. Kunt u in het kort iets vertellen over de achtergrond en geschiedenis van ABN AMRO op de Nederlandse beleggersmarkt?

ABN AMRO is een van de grootste banken in Nederland, met een lange en diverse geschiedenis. De bank is ontstaan uit verschillende fusies en overnames van andere banken, zoals de Nederlandsche Handel-Maatschappij, de Twentsche Bank, de Amsterdamsche Bank, de Rotterdamsche Bank en Fortis Bank Nederland.

De bank heeft een belangrijke rol gespeeld in de Nederlandse beleggersmarkt, als aanbieder van financiële producten en diensten én als beursgenoteerd bedrijf. ABN AMRO biedt onder meer beleggingsadvies, vermogensbeheer en de mogelijkheid om zelf te beleggen op de beurs voor particuliere en zakelijke klanten.

De bank is sinds 1991 genoteerd aan de Amsterdamse effectenbeurs, na de fusie van ABN en AMRO Bank. In 2007 werd de bank overgenomen en opgesplitst door een consortium van Fortis, Royal Bank of Scotland en Banco Santander. De Nederlandse staat nationaliseerde het Nederlandse deel van Fortis, inclusief ABN AMRO, in 2008 om de bank te redden tijdens de financiële crisis.

Sinds 2015 heeft de staat de aandelen ABN AMRO in stappen verkocht, en sinds 25 september 2023 bezit de staat minder dan 50% van de aandelen. De bank maakt sinds maart 2023 weer deel uit van de AEX-index, de belangrijkste graadmeter van de Nederlandse beurs.

Kunt u twee dingen noemen waarin uw aanpak of praktijk zich duidelijk onderscheidt van andere marktpartijen?

Hoe we naar duurzaamheid kijken, verandert door de jaren heen. Daarom blijven we constant vernieuwen en reflecteren op ons eigen beleid. In die zin lopen we voor in het aanbieden van beleggingsproducten zoals in Vermogensbeheer het ESG (voorheen Duurzaam) Fondsen Mandaat en het Impact Fondsen Mandaat. Al in 2005 hadden wij een samenwerkingsverband met Triodos MeesPierson, waarbij Triodos MeesPierson zich bezighield met duurzaam beleggen. Sindsdien zijn we actief in het ontwikkelen, beheren en aanbieden van duurzame beleggingsoplossingen. In 2019 waren we samen met Aegon de eerste aanbieder van het Aegon Global Impact Equity Fund waarin al vanaf 10 euro kon worden belegd. Daarnaast zijn wij één van de medeoprichters van Sustainalytics en hebben wij in 2019 als eerste private bank een Impact Mandaat geïntroduceerd. Het Impact Fondsen Mandaat is vanaf mei van dit jaar ook beschikbaar voor al onze klanten in Vermogensbeheer (vanaf 50.000 euro).

Wij zijn in 2022 en 2023 verkozen tot beste aanbieder impactbeleggen. Mede met ons Impact Fondsen Mandaat onderscheiden wij ons op het gebied van duurzaamheid en bieden wij onze klanten een aanbod van beleggingen die een positieve bijdrage leveren aan de wereld (maatschappij en milieu).

Ook waren wij de eerste bank die op portefeuilleniveau elk kwartaal de duurzame beleggingen van de klant inzichtelijk kon maken aan de hand van zogeheten Non-Financial Reporting (NFR). Klanten krijgen met deze NFR-kwartaalrapportage een beeld van de duurzame prestaties van hun beleggingen. Dat leidt tot meer bewustwording bij klant én adviseur, waar zij vervolgens ook verder over in gesprek kunnen gaan. Zodat bank en belegger samen kunnen werken aan een betere wereld, ook voor toekomstige generaties.

Daarnaast zijn wij de afgelopen jaren bij meerdere publieksprijzen verkozen tot beste beleggingsinstelling. Dit is een groot compliment van onze klanten en wij zien dit ook als aanmoediging voor het verbeteren van onze beleggingsdienstverlening, online én offline (beleggen met en door de bank).

ABN AMRO MeesPierson biedt naast een breed aanbod binnen Vermogensbeheer ook een ruim aanbod aan in beleggingsadvies. Dit aanbod varieert van Actief Beleggingsadvies in klassieke stukken tot Special Products en Private Equity Advice met een team van kennisexperts.

Voor welke groep klanten is ABN AMRO het meest geschikt?

ABN AMRO is een bank die geschikt is voor verschillende groepen klanten, afhankelijk van hun financiële behoeften en doelen. De bank heeft een breed aanbod van producten en diensten, die aansluiten bij de wensen en verwachtingen van zowel particuliere als zakelijke klanten: in het Retail-, Affluent- en Private Banking-segment. Beleggen kan bij ons al vanaf 50 euro per maand waarbij er vervolgens periodiek belegd kan worden in fondsen binnen Zelf Beleggen of Begeleid Beleggen.

We zien dat klanten het vaak lastig vinden om te starten met beleggen. Heb ik voldoende kennis, hoe zit het met de risico’s, wat nu als ik verlies heb in mijn portefeuille?

Voor deze klanten bieden wij Proefbeleggen aan. Een periode van 3 maanden waarin je als klant bij de start kiest voor een profiel dat bij je past. Ben jij een bewuste, een rustige of een geïnteresseerde belegger? Je kiest het profiel dat bij je past en wij hebben daarbij 5 passende fondsen voor je geselecteerd. Je legt in 3 fondsen 100 euro in. Vervolgens leren wij jou als klant via korte video’s en tips meer over beleggen. Heeft de klant na 3 maanden verlies gemaakt, dan vergoeden wij dit. Is er winst gemaakt dan is dit natuurlijk voor de klant.

Enkele voorbeelden van groepen klanten die ABN AMRO bedient zijn:

  • Starters en senioren, die een hypotheek willen aanvragen voor hun eerste of laatste woning. ABN AMRO heeft een ruim aanbod van hypotheken, die passen bij de verschillende levensfases en woonwensen van deze klanten. De bank biedt ook extra mogelijkheden, zoals een starterslening, een duurzaamheidskorting of een overwaardehypotheek.
  • Vermogende particulieren, die op zoek zijn naar persoonlijk en gespecialiseerd advies over vermogensplanning, beleggen, investeren en duurzaam bankieren. ABN AMRO MeesPierson is de private banking-tak van de bank, die deze klanten ondersteunt met een eigen team van specialisten en vaste contactpersonen.
  • Ondernemers, die behoefte hebben aan financiële oplossingen voor hun bedrijf, zoals bedrijfsfinanciering, bedrijfsoverdracht, cash management en internationaal zakendoen. ABN AMRO biedt deze klanten een breed scala aan diensten, van start-up tot scale-up, van mkb tot corporate.
  • Expats die in Nederland wonen en werken, en die een bankrekening, een hypotheek, een verzekering of een beleggingsproduct willen afsluiten. ABN AMRO heeft een speciaal expat-team, dat deze klanten helpt met hun financiële zaken in Nederland, in hun eigen taal en met kennis van de lokale markt.

Hoe worden de beleggingsportefeuilles samengesteld en gemonitord?

Voordat we starten met Vermogensbeheer gaan wij eerst uitgebreid met de klant in gesprek over zijn of haar doelen en wensen nu en in de toekomst. Daarbij inventariseren we hoeveel risico een klant kan lopen maar ook hoeveel risico hij of zij wil lopen. Als de situatie wat complexer is, kunnen we een Financieel Inzicht-rapport maken om voor de klant helder te krijgen wat er nodig is om bepaalde doelen te realiseren. Als we al dat huiswerk gedaan hebben, geven we een advies over de verhouding sparen en beleggen, het risicoprofiel en het mandaat van de beleggingen dat bij deze klant past. Uiteraard in overleg met de klant. Als die keuzes gemaakt zijn, starten we het vermogensbeheer.

Binnen Vermogensbeheer bepalen het gekozen risicoprofiel, het gekozen mandaat en het belegbaar vermogen de beleggingsportefeuille. De beleggingsportefeuilles bij ABN AMRO MeesPierson worden samengesteld en gemonitord door een team van beleggingsexperts, die rekening houden met de risico- en rendementsprofielen, de beleggingsdoelstellingen en de (duurzaamheids)voorkeuren van de klanten.

De portefeuilles worden periodiek aangepast aan de hand van de beleggingsstrategie van de bank, die gebaseerd is op de visie op de economie, de markten en de verschillende beleggingscategorieën. De beleggingsstrategie wordt elke maand geüpdatet en gedeeld met de klanten. De portefeuilles worden ook continu gemonitord op het gebied van risico, rendement, kosten en duurzaamheid. De klanten krijgen regelmatig inzicht in de samenstelling, de prestaties en de impact van hun portefeuilles via kwartaalrapportages, online platforms en persoonlijk contact met hun vermogensspecialist of beleggingsadviseur.

Welke veranderingen zien jullie optreden in de Nederlandse beleggingsmarkt, en welke rol wil ABN AMRO daarin spelen?

We zien steeds vaker dat klanten gaan beleggen om zo hun vermogen op te bouwen. Binnen de bank zien we dit binnen verschillende generaties. We zien (groot)ouders die voor hun kinderen beleggen maar we zien ook jongeren die zelf starten met beleggen. Bij de jongere klanten zien we dat zij Zelf Beleggen, ETF’s (Exchange Traded Funds) maar ook bitcoin interessant vinden. We hebben vorig jaar ons basisaanbod van ETF’s uitgebreid.

ETF’s, die bestaan uit meerdere aandelen en/of obligaties bieden de mogelijkheid om eenvoudig gespreid te beleggen. Daarnaast betaal je bij ABN AMRO (in het basisassortiment) geen transactiekosten.

We zien ook dat jongeren veel vaker ESG- of impactbeleggen belangrijk vinden om zo een positieve bijdrage te kunnen leveren met hun vermogen aan maatschappij en milieu. We bieden dan ook op beide thema’s verschillende producten aan zoals het ESG Fondsen Mandaat en het Impact Fondsen Mandaat.

Als ABN AMRO geloven wij dat ESG-beleggen de toekomst is en dat bedrijven die voldoen aan de ESG-criteria op de langere termijn betere en stabielere resultaten zullen laten zien. We blijven dus innoveren als het gaat om ons beleggingsaanbod maar ook in steeds betere inzichten in de selectiecriteria voor ESG- en impactbeleggen. Hierdoor kunnen we ook de rapportages verbeteren. Naast financiële en vermogensrapportages geeft de bank zijn klanten inzicht op het vlak van duurzaamheidsdoelstellingen. Deze niet-financiële inzichten zijn veelomvattend en geven klanten informatie over de mate waarin bedrijven bijdragen aan duurzame ontwikkelingsdoelen. Een vervolgstap voor ons is om deze informatie ook actueel beschikbaar te maken in ons vermogensdashboard in Internetbankieren of in de ABN AMRO-app.

Auteur: Connect

Connect is het branded contentplatform van IEX Media. Deze content wordt gemaakt in samenwerking met onze Connect-partners.

Meer over Connect

Recente artikelen van Connect

  1. 26 mrt Onward Medical-CEO Dave Marver geeft een business update
  2. 14 mrt IEX Gouden Stier 2023: Vijf vragen aan Meewind
  3. 28 dec IEX Gouden Stier 2023: Vijf vragen aan LYNX

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links