Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Waarom ik Tesla eigenlijk moet verkopen, maar het lekker niet doe

Waarom ik Tesla eigenlijk moet verkopen, maar het lekker niet doe

In 2020 moest ik al twee weken nadat ik in principe (toen nog Royal Dutch) Shell buy & hold had gekocht op €15 terug naar de tekentafel.

Die twee derde dividendverlaging toen zag ik niet aankomen - ik ging uit van maximaal halvering in mijn worst case scenario - en moest dus opnieuw mijn knopen tellen. Mijn vrouw en ik besloten ze te houden, want we vonden Shell nog steeds aantrekkelijk gezien onder meer het energievraagstuk en het resterende dividend.

Nu weer, een paar maanden geleden nog maar kocht ik Tesla in principe ook als buy & hold-belegging op $167. OK, het zijn veel te veel lijntjes in één plaatje, maar het moet gewoon even. Het Tesla-beeld zag er toen steeds mooier en vooral gestager uit en toen ze onder vijftig keer de verwachte winst zakten, wilde ik ze wel hebben.

Dat is veel te duur voor een autofabrikant, maar dit is Tesla en dat zie ik vooral als technologiebedrijf. De nadrukkelijke aanwezigheid van het genie Elon Musk bij het concern brengt ook een premie mee.


En ik had ze nog niet, of de mooie lijntjes begonnen in elkaar te kukelen. Zie hieronder. k heb het niet over de koers, want die interesseert me nog het minste. Dat was nog tot daar toe - it's the economic cycle, dummy! - maar toen kwamen de eerste, tweede, derde, vierde, vijfde en de zesde prijsverlaging voor de Tesla's zelf.

Dit alles opgeteld ziet u terug in die druipende marge- en winstlijntjes. En daar had ik dus echt niet op- en mee gerekend.


Wat daar bij komt, is dat bij Tesla nog altijd groei voor winst en marges gaan. Het concern benadrukte dit gisteren bij haar Q1 huil-update. Dat de beurs dat momenteel niet verdraagt getuigen talloze gedecimeerde techs en zie bij ons maar hoe zelfs Just Eat Takeaway en Adyen 'ja en amen' tegen aandeelhouders zeggen.

Die hebben de beursboodschap begrepen en daar gaan marges en winst even voor groei, net als CM.com gisteren. Contrair dus van Tesla om te willen blijven groeien. Het is vast omdat Musk daar de grote man is, anders kwam het bedrijf hier misschien helemaal niet mee weg, maar voor mij is het wel de druppel.  


Dit is eigenlijk wel weer een wijze les. Ik heb Tesla voor de gein, omdat ik het leuk en spannend vind om zeg maar in Musk te zijn belegd. Als doe-het-zelf-veel-te laat-begonnen-pensioenbelegger houd ik namelijk niet van volatiele boom & bust-aandelen, maar omdat ik ze heb word ik nu gedwongen over mijn scenario na denken.

En dan heb ik een hele simpele: als het scenario voor een aandeel verandert, of u bent even het noorden kwijt met een fonds, is er een simpele vuistregel in de markt:

Als u de aandelen niet had, zou u ze dan tegen de huidige koers en waardering willen hebben? Zo ja is buy of hold en zo nee is sell of niks doen.   

En die vuistregel pas ik nu zelf toe. Bij mij is het antwoord nu 'nee' en als ik Tesla als serieuze of echte belegging had, zou ik ze nu verkopen (en niet meer omkijken). Er zijn zo te zien meer van u die hier wel eens mee worstelen - bijvoorbeeld de halve Just Eat Takeaway-, CM.com-, Pharming- en ook Galapagos-goegemeente.

Merk ook op dat Mr. Market weliswaar alle koersen kan mollen, maar nooit de beurshumor.       


Dit is Rivian. Zeg het maar, zou u die nu willen hebben, of toch liever een Friese staartklok? Of Tesla.


Arend Jan Kamp is senior content manager van IEX. De informatie in dit artikel is niet bedoeld als professioneel beleggingsadvies of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen.

Meld u aan voor de dagelijkse Beursupdate

Dagelijks een update van het laatste beursnieuws en beleggingskansen in uw mailbox!

 

Auteur: Arend Jan Kamp

Arend Jan Kamp is 24/7 van de vroege uurtjes voorbeurs tot de late uurtjes after hours uw gastheer op IEX, als hij in geheel eigen stijl (bondig, maar toch uitbundig) de beursdag met u doorneemt. Van aandelen en indices, via commodities, langs de rentemarkten, naar haute finance tot politiek en centrale banken. Arend Jan is ...

Meer over Arend Jan Kamp

Recente artikelen van Arend Jan Kamp

  1. 19 dec Het is een beetje anders dan anders voorbeurs 48
  2. 18 dec Voorbeurs houdt het niet over, maar er is nog genoeg te doen 2
  3. 15 dec Het ziet er aardig uit voorbeurs en wie weet wordt het heksenketel 3

Reacties

17 Posts
| Omlaag ↓
  1. florida_tower 20 april 2023 19:02
    quote:

    semicon_fan schreef op 20 april 2023 17:53:

    AJ, ik heb nooit begrepen waarom jij en Niels in Tesla zijn gestapt en al helemaal niet in JET. Vooral Niels heeft het in de podcasts altijd over risico en vrije kasstromen, dan blijf je hier toch van weg? Je kon al lang zien aankomen dat de marges van Tesla niet houdbaar zijn.
    Zoals altijd bij tesla: Als de outlook waargemaakt wordt zullen enorme marges gemaakt worden. De 25k-auto die in de pijplijn zit is volledig geoptimaliseerd voor lage kosten. En in de call zegt Musk: in de nabij toekomst kunnen we autos verkopen tegen kostprijs en alsnog een enorme winst maken op de autonomie-software.
    Je moet er in geloven..
  2. Oltratomba 20 april 2023 19:59
    Onbegrijpelijk artikel.............. wie doet er nou shell weg ????? En Tesla ja.......maar dan is / was GM slimmer op moment dat shel 15 stond................... Als je 10 miljoen in shell stopt hoef je nooit meer te werken en help je mee aan betere wereld, altijd zo geweest. Als je 10 miljoen in Tesla stopt heb je reast van je leven stress
  3. forum rang 5 maarten030 20 april 2023 21:57
    quote:

    Oltratomba schreef op 20 april 2023 19:59:

    Onbegrijpelijk artikel.............. wie doet er nou shell weg ????? En Tesla ja.......maar dan is / was GM slimmer op moment dat shel 15 stond................... Als je 10 miljoen in shell stopt hoef je nooit meer te werken en help je mee aan betere wereld, altijd zo geweest. Als je 10 miljoen in Tesla stopt heb je reast van je leven stress
    Ik zou meer stress hebben van 10 miljoen in Shell dan 10 miljoen in Tesla.
  4. forum rang 7 wiegveld 21 april 2023 07:19
    Tesla verlaagt prijzen om een veel belangrijker reden volgens mij, zie roken de andere autobedrijven uit.
    Ze waren tov bedrijven als KIA en Hyundai een beetje duur geworden en met hun “instapmodellen 3 en Y maken ze nu muziek. De Model S is nog steeds laaiend duur en die begint in NL bij €104 k en de echt goede bij € 129k.
    Elon Musk kent zijn klassiekers ook en heeft heel goed naar Henry Ford met zijn T fords gekeken.
  5. forum rang 7 wiegveld 21 april 2023 07:20
    quote:

    Pietje Bell schreef op 20 april 2023 18:53:

    Waar blijft het meest actuele IEX advies over Tesla AJ? Paul Weeteling gaf eind januari een koersdoel van € 350 en zoals ook zijn voorgangers met een strong buy-advies. Is jouw ‘post’ een afleidingsmanoeuvre?
    Paul Www.eeteling is per 1 april vertrokken Pietje. Op twitter geeft ie gewoon adviezen op eigen naam.
    Net als Erik Mauritz per december, er zijn nog geen opvolgers.
  6. forum rang 6 Lord Apollyon 21 april 2023 07:46
    Tesla is uiteindelijk gewoon een autofabrikant, geen technologiebedrijf. Logische zet dus van Musk om prijsverlagingen gericht op vergroten marktaandeel door te voeren, anders wordt Tesla voor 2030 links en rechts ingehaald door andere producenten. Koers aandeel gaat daarmee op termijn terug naar rond de €100 denk ik. Alles daarboven is een zeepbel.
  7. forum rang 10 voda 21 april 2023 08:19
    Tesla verhoogt prijzen in VS - media

    Verhoging van paar procent.

    (ABM FN-Dow Jones) Tesla heeft de prijzen van de Model S en Model X verhoogd in de Verenigde Staten. Dit schreef persbureau Bloomberg vrijdag.

    De prijzen voor beide modellen werden met 2.500 dollar verhoogd, ofwel met 2 tot 3 procent. De startprijzen voor de Model S beginnen bij 87.490 dollar en voor de Model X bij 97.490 dollar.

    Daarmee draait Tesla weer een deel van de prijsverlagingen eerder in het jaar terug, nadat woensdagavond bij de kwartaalcijfers bleek dat de verlagingen op de winstmarges beginnen te drukken. Twee dagen eerder werd de prijs voor de Model Y SUV en Model 3 nog voor de tweede keer in één maand verlaagd.

    Door: ABM Financial News.

    info@abmfn.nl

    Redactie: +31(0)20 26 28 999
  8. xkinkykongx 1 juli 2023 12:57
    Ik heb in januari een plukje Tesla gekocht. Mijn verstand zegt dat het echt tijd is om te verkopen, maar mijn gevoel zegt dat er nog veel meer in zit , zelfs op de korte termijn. (1jaar) Als het Musk echt lukt om die dingen eind van het jaar autonoom te laten rijden... Jezus, dan wil ik zelfs een Tesla. Je eigen taxi. En eerder dan wie dan ook . En afgezien van dat, ~107% staat gewoon verschrikkelijk mooi :))
17 Posts
|Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links