Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Blij dat ik rij

Auto’s hebben mijn bovenmatige interesse. Mijn recente auto-aankopen behoren tot de saaiste in hun klasse. Een auto moet vooral rijden en zolang mevrouw Van Zeijl er tevreden mee is, ben ik tevreden.

Maar autoverkopen uit economische perspectief zijn veel interessanter. Ze geven namelijk beter het consumentensentiment weer dan bijvoorbeeld enquêtes. Want zeker met consumentenenquêtes moet u steeds meer oppassen.

In de Verenigde Staten deed vijftien jaar geleden nog 37% van de ondervraagden daadwerkelijk mee met een enquête, vijf jaar geleden was dat nog maar 19% en nu slecht 9%, aldus de branche-organisatie van enquêteurs.

En dan te bedenken dan het belangrijkste consumentenvertrouwenscijfers maar 500 mensen telt (dus de IEX Bull/bear Enquête is heel wat betrouwbaarder). De universiteit van Michigan moest daarvoor vroeger een kleine 1300 mensen benaderen, nu dus ruim 5500.

Indicator
Nee, dan auto’s. Auto’s zijn een mooie indicator; als je de toekomst ziet zitten, durf je een auto te kopen. Zo niet, dan niet. In mijn presentaties laat ik daarom graag de autoverkopen zien als ultieme indicator. Heel opvallend is dat de Amerikaanse autoverkopen (rode lijn) nu sterk aan het stijgen zijn.

Er worden nu net zo veel auto’s verkocht als voor de crisis. Op zich vreemd, immers alle auto’s die in 2009 met de sloopregeling gekocht zijn, zijn toch nog niet versleten?

Hoe anders is het beeld in Europa (de blauwe lijn). Daar zijn we onder het dieptepunt van 2008 gezakt. En om over China (zwaarte lijn) maar niet te praten. Volgens Datastream is daar nog geen enkel spoortje van somberheid te vinden. De autoverkopen blijven daar onverminderd hoog. Opvallend.

Het Amerikaanse plaatje past ook wel bij het beeld dat de autovoorraden vrij laag zijn. In de grafiek ziet u de voorraden-verkopen-ratio.


Klik op de grafiek voor een grote versie

Geen toeval
Ook hier moet u voorzichtig zijn. In het volgende plaatje is duidelijk te zien hoe er met voorraadniveaus gestoeid wordt. De lijn is de voorraden van de pick-up modellen van General Motors (GM) versus die van Ford.

U ziet dat tijdens de herintroductie van het aandeel op de beurs de voorraden bij de GM-dealers flink meer toenam dan bij concurrent Ford. Mmm toeval?

Ik denk het niet. En nu nemen de voorraden bij GM weer veel meer toe?  De overheid heeft nog 27% van de aandelen. Of verkopen de GM modelletjes gewoon even wat minder?

Al met al zijn de autoverkopen erg goed. De Amerikaanse consument ziet het nog steeds zitten, maar vandaag kwam ik toevallig het volgende plaatje van onderzoekbureau Riedel tegen.

Daaruit zou blijken dat de consumenten nu wel zo’n beetje uitgekocht zijn. Maar ja, dat is dat weer een enquête en dus geen hard bewijs.


Corné van Zeijl is analist en strateeg bij Actiam. Van Zeijl schrijft zijn columns op persoonlijke titel. De informatie in zijn columns is niet bedoeld als professioneel beleggingsadvies of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen.

Meld u aan voor de dagelijkse Beursupdate

Dagelijks een update van het laatste beursnieuws en beleggingskansen in uw mailbox!

 

Auteur: Corné van Zeijl

Corné van Zeijl is analist en strateeg bij Actiam. Daarnaast is hij beurscommentator bij onder meer RTL Z en BNR en schrijft hij columns voor verschillende media. Van Zeijl begon zijn carrière als analist voor Staalbankiers in 1986. In 1989 maakte hij de overstap naar vermogensbeheerder bij Robeco. Tussen 1994 en 2003 was ...

Meer over Corné van Zeijl

Recente artikelen van Corné van Zeijl

  1. dec '13 2014: Nieuwe eurocrisis? 8
  2. okt '12 Tabée Van Zeijl 51
  3. sep '12 Héle mooie grafieken 1

Gerelateerd

Reacties

7 Posts
| Omlaag ↓
  1. [verwijderd] 19 mei 2012 01:39
    Corne is ook de weg kwijt. of het nou slecht gaat met de economie ja of de nee Mercedes hoort bij onze status.
    S450 cdi ik blijf tanken bij Shell :) maar heb wel een buitenlandse Kenteken :)))
    luister corne in holland proberen we onder de 2 liter motor te blijven en indien mogelijk schaffen een 2de handse aan.
    ik wil met buitenlandse nationalteit en kentenken :) altijd boven de 4 liter lekker vlot. mocht het slecht gaan met de economie zal ik zeker mijn Mercedes weer opnieuw vernieuwen indien mogelijk ik heb nu doe grootste diesel moter. zo zijn er veel anderen. AUTO' VERKOPEN ZEGT NIKS. ik en vele andere hebben geld ik rijd zij rijden en zullen altijd blijven rijden we zitten niet meer in de tijd van TITO kapitalisme.
    succes met je baantje.
    bij sns.
    bla bla bla
    ik ben 1 jaar actief op de hollandse beurs en heb al meer verdient dan de SNS waard is. en jij verteld dat we moeten kijken naar auto verkopen????

    VB
    ik koop een Mercedes E 400 in 2005
    ik ruil hem in in 2006 en koop nu een mercedes E 420 de facelift.
    2008 heb ik nog mijn mercedes E 420 cdi
    nu 2010 heb ik mijn S450 cdi gekocht

    2008 auto aankopen is gedaald zie je wel !!!!
    IK HEB OOK NIET GEKOCHT

    HALOOOOO er was geen nieuwere model
    maarja corne kan het weten ;)
  2. [verwijderd] 19 mei 2012 11:47
    quote:

    Yugo_belegger schreef op 19 mei 2012 01:39:

    Corne is ook de weg kwijt. of het nou slecht gaat met de economie ja of de nee Mercedes hoort bij onze status.
    S450 cdi ik blijf tanken bij Shell :) maar heb wel een buitenlandse Kenteken :)))
    luister corne in holland proberen we onder de 2 liter motor te blijven en indien mogelijk schaffen een 2de handse aan.
    ik wil met buitenlandse nationalteit en kentenken :) altijd boven de 4 liter lekker vlot. mocht het slecht gaan met de economie zal ik zeker mijn Mercedes weer opnieuw vernieuwen indien mogelijk ik heb nu doe grootste diesel moter. zo zijn er veel anderen. AUTO' VERKOPEN ZEGT NIKS. ik en vele andere hebben geld ik rijd zij rijden en zullen altijd blijven rijden we zitten niet meer in de tijd van TITO kapitalisme.
    succes met je baantje.
    bij sns.
    bla bla bla
    ik ben 1 jaar actief op de hollandse beurs en heb al meer verdient dan de SNS waard is.


    -Welke status? Die van drugs handelaar?
    Je wilt toch niet gezien worden in zo een pooier bak?

    -Ik ben benieuwd of de belastingdienst daar ook zo over denkt.

    -Whatever praatjes maker.

7 Posts
|Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links