Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Doei tegen groei

We hebben al een tijdje niets van Klaas Knot gehoord. De rust kon daardoor terugkeren op de obligatiemarkt. Na het paniekweekend, waarbij de val van het kabinet een voorbode leek naar veel hogere kapitaalmarktrentes, is het tegendeel gebeurd.

Op de maandag na het mislukte Catshuisberaad stond de 10-jaars rente op 2,33%. Het verschil met Duitsland liep op tot 0,66%. Nu, drie weken later, is de Nederlandse rente gedaald naar 2,13%. De teruggang was veel groter dan bij onze oosterburen, waardoor het renteverschil nu nog 0,56% is.

In sommige opzichten is het jammer dat de rentestijging niet heeft doorgezet. In menig pensioenfonds- en verzekeringskantoor werd handenwrijvend de opwaartse rentebeweging verwelkomd. De extreem lage rente leidt tot een hoge contante waarde van de verplichtingen en dat brengt de dekkingsgraden tot voor de toezichthouder onaanvaardbare niveaus.

Terug naar de '80
De hernieuwde rentedaling heeft de hoop op betere tijden voorlopig de grond in geboord. Maar het crisisfeestje voor de financieel sterke Europese overheden gaat onverminderd verder. Goed, het financieringstekort is hoog en de schuld is fors opgelopen. Maar de renteniveaus waarop die schulden gefinancierd worden zijn ongekend laag. Laten we eens teruggaan naar begin jaren tachtig.

Er was nog geen sprake van de euro en we hadden nog de oude, vertrouwde gulden. Geen Grieken, Spanjaarden of Italianen die we de schuld konden geven van onze financiële problemen. En die waren er! Het begrotingstekort bedroeg in 1982 zo’n 10% van het nationaal inkomen.

Dat tekort (plus de herfinanciering van oude staatsschuld) moest gefinancierd worden tegen een rente van ongeveer 10%. Dat is toch wat anders dan het actuele tekort van 4,5% dat tegen circa 2% rente kan worden geleend.

Stel de cijfers uit 1982 waren nu aan de orde. Dan zou het financieringstekort nu ruim 60 miljard groot zijn, en moest alleen al op de nieuwe schuld jaarlijks zes miljard extra aan rente worden betaald. Dan hadden we de Nederlandsche Bank-president dagelijks op radio en TV moeten aanschouwen met zijn waarschuwingen. Bij de huidige rente van 2% zijn de financieringskosten van het tekort van circa 27 miljard iets meer dan 0,5 miljard euro.

Parallel
Eigenlijk laat het cijfer uit 1982 zien hoe dramatisch de situatie toen was. Echter, hoe rampzalig ook, dat jaar was wel de start van een periode van ongekende economische bloei. Met aandelenkoersen die bijna twee decennia de pan uitrezen. Er waren weinig economen die destijds een dergelijke positieve kentering voorzagen. Wat dat betreft is er een parallel met de huidige situatie.

Het pessimisme viert hoogtij en het vertrouwen is ver te zoeken. Dat komt door al die bezuinigingmaatregelen, zo lijkt de heersende opvatting te worden. Meer groei is nodig, dus stimulerende overheidsmaatregelen vormen hierop het antwoord. Onzin!

Ten eerste wordt er al enorm gestimuleerd. Ondanks de bezuinigingen zijn er nog steeds tekorten. Zolang deze er zijn is het overheidsbeleid per saldo expansief en is er geen sprake van een krimpende impuls. Daarnaast is de rente zo laag, dat ook daarvan een stimulerend effect uitgaat, of uit zou moeten gaan. Dat dit niet gebeurt, komt door een chronisch gebrek aan vertrouwen in de samenleving. Gezien de financiële situatie in Europa is dat wantrouwen niet nodig.

Maar aan deze theoretische bespiegeling hebben we niet veel. Het wantrouwen is nu eenmaal een feit. Het enige antwoord daarop is zo snel mogelijk de overheidsfinanciën te saneren, in combinatie met structurele vergaande hervormingen. Dan zou de economische groei veel sneller kunnen terugkeren dan nu verwacht en gevreesd.

Betekent dit scenario ook een nieuwe jarenlange hausse op de aandelenmarkt, zoals daarvoor in 1982 het startsignaal werd gegeven? Ik ben wat dat betreft voorzichtig. De enorme koersstijgingen in de jaren tachtig en negentig werden mede gestimuleerd door een bijna continue rentedaling van de hoge niveaus begin jaren tachtig.

Vanaf de huidige rente van 2% is een dergelijke ontwikkeling uitgesloten in combinatie met hernieuwde economische groei. In mijn scenario zullen (solide) obligaties langdurig weinig tot zelfs een negatief totaal rendement laten zien (door de rentestijging), terwijl aandelen gematigd, maar wel positief zullen scoren.


Marcel Tak is zelfstandig beleggingsadviseur en oprichter/beheerder van het Bufferfund. De informatie in deze column is niet bedoeld als professioneel beleggingsadvies of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen.

Meld u aan voor de dagelijkse Beursupdate

Dagelijks een update van het laatste beursnieuws en beleggingskansen in uw mailbox!

 

Auteur: Marcel Tak

Marcel Tak is dé special product-specialist van IEX en IEXProfs, maar schrijft ook graag over rente, obligatiemarkt en toezicht als hij zich daartoe geroepen voelt. "De financiële sector is in belangrijke mate bezig met het verplaatsen van lucht. De werkelijke toegevoegd waarde is beperkt. In mijn columns wil ik r...

Meer over Marcel Tak

Recente artikelen van Marcel Tak

  1. dec '21 Van pindakaas tot bitcoin 10
  2. jul '21 AFM: Meer verbiedend dan bindend 1
  3. jan '21 Turbo: hoge hefboom in de ban? 41

Gerelateerd

Reacties

6 Posts
| Omlaag ↓
  1. [verwijderd] 10 mei 2012 14:26
    Ik zie overal dat vergeten wordt om de waarde van de afgegeven garanties mee te nemen, die door de diverse overheden zijn gegeven op perifere schulden, danwel de kosten van wanbetaling op de schulden die aan de periferie zijn gegeven. Elk normaal bedrijf zou hier voorzieningen voor treffen, maar de NL (en Duitse) staat doen dit niet. Per saldo is het beleid dus weliswaar expansief, maar noch effectief noch lokaal stimulerend.
  2. [verwijderd] 10 mei 2012 16:47
    Het probleem is dat dat wantrouwen voortkomt uit onoverzichtelijkheid. De waakhonden zijn de afgelopen jaren in slaap gesukkeld, terwijl er structured products en andere ondoorzichtige grappen ontwikkeld werden, die alleen de eigenaar kan beoordelen. Hetzelfde is gebeurd bij overheden die zich in allerlei constructies gestoken hebben en toezeggingen gedaan hebben, die later toch (ondanks alle geruststellende woorden) fout uitpakten, waarna een en ander groot uitgemeten is.

    Zodra zowel de overheid als de meeste bedrijven hun balans weer helder hebben, komt het vertrouwen vanzelf weer terug, en gaan we weer redelijk verder. Echter, als er lijken uit de kast blijven vallen, en zelfs banken bang zijn dat hun collegas omvallen, dan kunnen we nog lang blijven wachten op het zo gewenste economische herstel.
  3. [verwijderd] 10 mei 2012 17:53
    De vergelijking met jaren tachtig maakt Van Duijn (dft) ook vaak. Onder Ruding kwam het begrotingstekort nooit onder de drie procent.

    De vraag is of er nu nog net zoveel potentieel gemobiliseerd kan worden als toen. Het kostwinnersmodel was toen nog dominant. Nu moeten beiden werken om de eindjes überhaupt aan elkaar te kunnen knopen. En toch is het percentage dat we aan wonen uitgeven groter dan in de jaren tachtig.

    Toen de hypotheekrente topte op twaalf procent, betekende dat op de koopprijs van een nieuwbouwwoning in een bloemkoolwijk van 100.000 gulden, een rentelast van 12000 per jaar = 1000 per maand min hra was dat gemiddeld 600 gulden. Nog altijd minder dan hetzelfde huis ernaast dat van de woningcorporatie gehuurd werd.

    Om maar twee voorbeelden te noemen.
6 Posts
|Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links