Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Infra-crisis

De eurocrisis wordt door beleggers en journalisten vooral gezien als een monetaire en politieke crisis: veel landen hebben te hoge schulden en de politiek is niet in staat om dit adequaat te verhelpen.

Het feitelijke probleem ligt echter veel dieper en bestaat naast geld en politiek uit demografische, geografische en culturele problemen.

Ik bekijk de Europese infrastructuur, met hulp van interessante research van Stratfor.

Over water
De transport-infrastructuur heeft een enorme invloed op de kosten die een land moet maken voor handel en economische ontwikkeling. Het gaat dan met name om rivieren, aangezien transport over water nog altijd verreweg het goedkoopst is.

Landen als Frankrijk, Duitsland en Nederland hebben van nature een uitgebreid stelsel aan rivieren, één van de redenen waarom deze landen zich tot de economische top van de wereld kunnen rekenen. Zuidelijke staten zoals Griekenland, Spanje en Portugal moeten het hebben van aangelegde spoor- en autowegnetwerken.

Deze netwerken zijn in die landen dan ook nog eens veel minder ontwikkeld, onder andere door natuurlijke barrières.

Afgesloten
Ongeacht of een land gezegend is met rivieren, is het een natuurlijke drang van mensen om het transportnetwerk zo goed mogelijk op te bouwen. Tegenwoordig voornamelijk om de handel te stimuleren, maar vroeger ook voor het verplaatsen van militaire eenheden.

In de negentiende eeuw gebeurde dit voornamelijk over het spoor; de goedkoopste transportmethode na vervoer over het water. Treinen kunnen echter niet of zeer moeilijk door berggebieden heen. Dat betekent dat de zuidelijke landen van de rest van Europa zijn afgesloten:

  • Spanje door de Pyreneeën
  • Italië door de Alpen
  • Griekenland door de Dinarische Alpen en het Rodopegebergte

Afhankelijk van export
Hetzelfde geldt in principe voor Oostenrijk, Zwitserland en Scandinavië, alleen onderscheiden die landen zich enerzijds door een zeer goed ontwikkeld transportnetwerk en anderzijds door een focus op niet-industriële sectoren.

Zuid-Europese landen zijn traditioneel meer afhankelijk van de export. Ook de binnenlandse ontwikkeling van spoorwegen houdt in deze landen niet over.

In Spanje komt dit bijvoorbeeld doordat (vrijwel) alle belangrijke steden langs de kust liggen en het duur is om door heel het land heen een spoorlijn aan te leggen. In feite zijn er alleen verbindingen naar de hoofdstad Madrid aangelegd.

Verbeteren transport
De enige oplossing voor de landen in de periferie is de aanleg van (relatief dure) autowegen. Die zijn echter in het verleden met name aangelegd om binnenlands vervoer te verbeteren en niet om connecties te maken naar landen als Spanje, Italië en Griekenland.

Wel heeft de Europese Unie veel projecten gepland om het transport naar deze gebieden te verbeteren, maar dit zal pas op hele lange termijn effect sorteren. Op korte termijn zal de situatie niet verbeteren.

Sterker nog, de miljardenbezuinigingen die momenteel worden afgedwongen kunnen veel infrastructurele werken on hold zetten, waardoor de concurrentiepositie van Zuid-Europa steeds verder zal verslechteren.


Mark Leenards is strategieontwikkelaar voor beleggingsfondsen. Deze publicatie is niet bedoeld als (individueel) beleggingsadvies noch als een uitnodiging of een aanbod effecten of andere financiële instrumenten te kopen of te verkopen. Twitter: @AEXalternatief.


Meld u aan voor de dagelijkse Beursupdate

Dagelijks een update van het laatste beursnieuws en beleggingskansen in uw mailbox!

 

Auteur: Mark Leenards

Mark Leenards is strategieontwikkelaar voor beleggingsfondsen en vanaf zeer jonge leeftijd actief belegger voor eigen rekening. Leenards selecteert aandelen op basis van een zelf ontwikkeld kwantitatief screeningmodel dat toegepast kan worden op ruim 50.000 aandelen wereldwijd. Naast aandelenselectie houdt hij zich bezig met ...

Meer over Mark Leenards

Recente artikelen van Mark Leenards

  1. okt '14 Deflatie of schuldontwaarding 5
  2. apr '13 Keerzijde van succes 9
  3. dec '12 Eindejaarsklif 6

Gerelateerd

Reacties

16 Posts
| Omlaag ↓
  1. Humans R underrated 6 december 2011 12:12
    Interessant. Lijkt me wel dat causatie moeilijk te onderscheiden is.
    En Italie en Griekenland mogen dan weinig rivieren hebben, ze hebben wel onmetelijk veel kustlijn, Griekenland heeft de grootste vloot vd wereld geloof ik. Normaal is kustlijn eerder gecorreleerd aan welvaart (China, Brazilie, Australie, VS, etc).
    Kijk je bv naar Amerika, de Mississipi is armoede troef, New York knotserijk.
  2. [verwijderd] 6 december 2011 12:23
    "Sterker nog, de miljardenbezuinigingen die momenteel worden afgedwongen kunnen veel infrastructurele werken on hold zetten, waardoor de concurrentiepositie van Zuid-Europa steeds verder zal verslechteren."

    Dus moet het werk goedkoper worden uitgevoerd. En laten ze nou net 20 procent werklozen over hebben...

  3. Partout 6 december 2011 12:29
    Deze crisis gaat over uitsluitend arm en rijk. Het probleem is dat alle echt rijke stinkerds, dat zijn dus mensen die stinkend rijk zijn geworden, hun zwarte geld, goud en diamanten zo goed mogelijk hebben opgeslagen in de geografisch inderdaad zeer moeilijk bereikbare Zwitserse kluizen.

    Partout, short LT AEX 125-150

  4. Wij Rosario 6 december 2011 12:36
    Beste meneer Leenards, dat verhaal van raakt volgens mij kant noch wal.
    De huidige crisis is ontstaan door een onbalans in uitgaven en productie. De Keynesiaanse gelovigen dachten dat als je maar geld in iets pompt dan komt alles vanzelf goed zoals: een goede minister geeft veel geld uit, onderwijs wordt beter als je er veel geld in stopt, mensen worden beter als ze meer te besteden hebben etc..
    Het is echter opnieuw bewezen dat niet de hoeveelheid geld van belang is voor ontwikkeling maar of je productieve zaken met het geld doet ! De westerse wereld is kampioen in het verkwisten geworden met de huidige desastreuze gevolgen.
  5. [verwijderd] 6 december 2011 13:08
    Oef wat een geklets! De oorzaak van de crisis in Zuid-Europa is zonneklaar: een gebrek aan concurrentiekracht door een achterblijvende ontwikkeling van de arbeidsproductiviteit. Dat was al zo voordat deze landen de euro invoerden en werd toen gecompenseerd door regelmatige devaluaties van hun valuta.

    Die achterblijvende arbeidsproductiviteit is het gevolg van o.a. 1. een hoog percentage verliesgevende staatsbedrijven, 2. een omvangrijk (en improductief) ambtenarenapparaat en 3. een inflexibele (en daardoor improductieve) arbeidsmarkt. De punten 1 en 2 hangen samen met corruptie en cliëntelisme: staatsbedrijven en overheidsorganisaties worden gebruikt om (politieke) vriendjes van baantjes te voorzien. In Griekenland heeft dit verschijnsel wel bijzonder perfide vormen aangenomen, het recht van ambtenaren op behoud van hun baan is daar zelfs verankerd in de grondwet.

    De toetreding van de Zuid-Europese landen tot de euro heeft bovengenoemde problemen nog eens flink versterkt. In de tijd dat ze hun eigen valuta nog hadden eisten beleggers een hoge rente ter compensatie van die voortdurende devaluaties. Maar sinds de toetreding tot de euro zien (of beter: zagen) de beleggers dat risico veel minder, waardoor ze met minder rente genoegen namen. Omdat deze landen daardoor goedkoop aan geld konden komen nam de druk om de drie genoemde problemen aan te pakken flink af. Met als gevolg dat deze problemen nog erger werden dan ze al waren.

    Dat dit probleem nu ineens zo opspeelt heeft daar overigens niet zoveel mee te maken, maar is het gevolg van het feit dat banken en beleggers meer en meer inzien dat er in de afgelopen jaren een enorme kredietzeepbel is ontstaan doordat zijzelf tegen voor hen veel te ongunstige voorwaarden (lees: tegen een veel te lage rente) geld hebben uitgeleend aan wie het maar hebben wilde. Nu proberen ze dat terug te halen, waarmee ze het zelfversterkende proces van kredietgroei > economische groei > groei van o.a. beurskoersen en huizenprijzen in zijn achteruit hebben gezet: kredietkrimp > economische krimp > krimp van beurskoersen en huizenprijzen (deleveraging).

    Dat laatste proces leidt voor nationale overheden in het algemeen en de Zuid-Europese overheden in het bijzonder tot dalende belastinginkomsten, hogere uitgaven aan uitkeringen, oplopende staatsschulden, dalende credit ratings en oplopende rentes.
  6. [verwijderd] 6 december 2011 13:11
    Een kanttekening is inderdaad wel op z'n plaats: het gaat hier specifiek om de infrastructuur die Europese landen (onderdeel van de Unie) met elkaar verbindt. Havens zijn vooral belangrijk bij de handel tussen continenten. Belangrijk is echter om te weten dat sinds de eenwording van Europa de handel tussen Europese staten onderling sterk is toegenomen (hetgeen ook het doel was). In die context van afhankelijkheid van elkaar hebben landen als Duitsland en Nederland dus een grote voorsprong opgebouwd ten opzichte van de 'afgelegen' periferie. Nederland en Duitsland hebben daarnaast hun macht qua havens en scheepvaart binnen Europa (!) behouden.
  7. [verwijderd] 6 december 2011 13:37
    Een zeer interessant artikel met een zeer interessante nieuwe invalshoek met een op de eerste regel van Victor zeer interessante eerste reactie en een op het eerste gezicht, dus slechts op het eerste gezicht, het is niet persoonlijk bedoeld, zeer voorspelbare "Het noorden is niet lui en het zuiden is wel lui" van Noumoe!
  8. [verwijderd] 6 december 2011 13:59
    Theo, mij hoor je niet zeggen dat het zuiden lui is! Daar wonen tal van zeer hardwerkende mensen. Wat je me wel hoort zeggen is dat een significante fractie van de bevolking van die landen de middelen van de eigen staat misbruikt om zichzelf te verrijken. Dat speelt vooral in Griekenland, waar, op basis van wat ik hoor en lees van de Grieken zelf en van Nederlanders die daar wonen, politici zelfverrijking en cliëntelisme tot kunst hebben verheven, ten koste van de gewone burgers. Wat ik alleen niet begrijp is waarom die burgers dat maar blijven pikken.
  9. [verwijderd] 6 december 2011 16:55
    Interessante benadering, zakt wat weg wanneer Noorwegen & Zweden worden bezien vanuit dit standpunt... Ik denk dat de mate van informatie-infrastructuur eerder bepalend is; hoeveel objectieve informatie is beschikbaar voor een vlotte realisatie van economische doelen. Dat is het grote tekort van de zuidelijke landen; burocratie, weinig transparantie, ergo corruptie en weinig economische dynamiek.
  10. [verwijderd] 6 december 2011 17:07
    Mark,

    Economische groei is gebaseerd op specialisatie, iets beter of goedkoper produceren dan anderen. Deze heeft echter alleen zin indien transport goedkoop is anders vernietigen de transportkosten de waarde die je net met je specialisatie had toegevoegd. Daarom zitten rijkste gebieden dichtbij water (zee of rivier), transport over water is immers goedkoop.
    Tot zover zit je goed.

    In Europees verband gezien: als bv Duitsland wel kan exporteren naar pak 'm beet Griekenland, dan is daar een weg, spoorlijn of wat dan ook voor nodig. Blijkbaar is die verbinding er want Duitsland exporteert veel. Diezelfde verbinding kan ook gebruikt worden door Griekenland om het omgekeerde te doen: exporteren naar Duitsland.
    Hier gaat je redenering de mist in.

    Het probleem van de crisis in Europa is de scheefgroei in concurrentievermogen: Duitsland is bij machte om goedkope en goede produkten te maken. Zelfs vanuit Beieren (niet bepaald dichtbij zee) kunnen ze die nog slijten. Griekenland lukt dat niet ondanks dat er veel gebieden dichtbij zee liggen.

    Edwin.
  11. forum rang 5 theo1 7 december 2011 10:21
    Ik denk dat de achterstand van Zuid-Europa meer te maken heeft met na-oorlogse politieke geschiedenis. Waar in Noord-Europa de rust terugkeerde en geprofiteerd kon worden van de Marshallhulp, daar brak in Griekenland een burgeroorlog uit, gevolgd door een militaire dictatuur die duurde tot in de jaren '70. Griekenland lag hoe dan ook geïsoleerd achter communistisch Joegoslavië, Bulgarije en Albanië. Spanje en Portugal waren ook dictaturen tot in de jaren '70. Al die dictaturen lagen politiek niet lekker in die tijd, kregen niet of nauwelijks Marshallhulp en werden politiek en economisch geïsoleerd. Italië had te maken met een zeer grote communistische partij waardoor de socialisten en christen democraten (die elkaar eigenlijk niet konden uitstaan) tot elkaar waren veroordeeld met als gevolg politieke verlamming en een lange periode dat een Italiaans kabinet het meestal minder dan een jaar volhield waarna er weer een nieuw kabinet kwam met toch steeds weer dezelfde namen, die elkaar weer binnen de kortste tijd de tent uit vochten.

    Toen deze landen eindelijk konden beginnen met bouwen, was Noord-Europa daar al mee klaar en hadden Duitsland en Nederland (en in wat mindere mate Frankrijk) zich al ontwikkeld tot exportmonsters waar ze nooit tegenop konden. Gebrek aan kapitaal voor investeringen doet dan de rest.
  12. [verwijderd] 7 december 2011 11:07
    quote:

    Groenvoer schreef op 6 december 2011 12:23:

    "Sterker nog, de miljardenbezuinigingen die momenteel worden afgedwongen kunnen veel infrastructurele werken on hold zetten, waardoor de concurrentiepositie van Zuid-Europa steeds verder zal verslechteren."

    Dus moet het werk goedkoper worden uitgevoerd. En laten ze nou net 20 procent werklozen over hebben...

    precies, men kan de kosten drukken en concurrerend worden
  13. [verwijderd] 7 december 2011 11:18
    @Noumoe Sorry als ik uw reactie op het eerste gezicht zou had opgevat, er wonen in het zuiden inderdaad zeer hardwerkende mensen. Wat u dus wel zegt is "dat een significante fractie van de bevolking van die landen de middelen van de eigen staat misbruikt om zichzelf te verrijken. Dat speelt vooral in Griekenland, waar, op basis van wat ik hoor en lees van de Grieken zelf en van Nederlanders die daar wonen, politici zelfverrijking en cliëntelisme tot kunst hebben verheven, ten koste van de gewone burgers. Wat ik alleen niet begrijp is waarom die burgers dat maar blijven pikken.", dan zegt u naar mijn idee toch ongeveer iets wat er veel op lijkt. Ik geloof er niets van dat er in het noorden in enig opzicht "betere" mensen wonen dan in het zuiden, je kan hooguit stellen, wat de auteur van dit artikel ook doet, dat er andere structurele zaken dan in het noorden aan de orde zijn, waar zo 1,2,3, eurocrisis of geen eurocrisis, niemand iets aan kan doen.
16 Posts
|Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links