Joe Sixpack zit zonder huis, of hij kan de benzine voor zijn auto niet meer betalen om naar de supermarkt te rijden. Of hij is druk bezig zijn schulden terug te brengen. In ieder geval hoeft de wereldeconomie even niet op op de Amerikaanse consument te rekenen om de kar te trekken.
Gelukkig wordt die rol met verve overgenomen door de Aziatische consument, nu al het hoofddoel van de marketeers van de makers van auto's en luxe hebbedingetjes. De Gouden Eeuw van de Chinese consument is aangebroken, zo lijkt het. Dat is ook de verwachting van Raymond Ma, fondsmanager van het nog jonge China Consumer Fund van Fidelity.
Zijn fonds beperkt zich nog iets verder dan de gangbare Aziatische consumentenvehikels. Ma richt zich alleen op de Chinese consument in opkomst en hij belegt dan ook alleen in Chinese bedrijven - niet zoals veel andere fondsen in westerse bedrijven die producten op de Chinese markt brengen. Ma kan daarvoor leunen een eigen researchteam, op 11 jaar beleggingservaring in de Chinese markt en op de nodige ervaring als financieel adviseur van bedrijven bij een beursgang. In die laatste functie legde hij de basis voor zijn uitgebreide “guanxi”, het netwerk van persoonlijke relaties dat in China cruciaal is om met succes zaken te doen.
Van export naar consumptie
Volgens Raymond Ma zijn er vijf factoren die de verwachte groei in China ondersteunen:
- Consumptiebevorderend overheidsbeleid, door loonstijgingen, belastingvoordelen en subsidies, en een groeiende sociale zekerheid
- Sterke economische groei en stijgende inkomens
- De huidige onderpenetratie van consumentengoederen en -diensten, vergeleken met andere markten.
- Consumptiegroei. De Chinezen geven steeds meer uit aan producten en diensten van hogere kwaliteit
- Verstedelijking
“De afgelopen 10 jaar beleefde de Chinese export gouden tijden, de komende 10 jaar zullen opnieuw sterke groei brengen, ditmaal gestimuleerd door de consumptie," zegt Ma. "De groeiende, zeer koopkrachtige middenklasse en de snelle verstedelijking van het binnenland openen nieuwe beleggingsmogelijkheden."
Kinderschoenen
Volgens Ma zullen de lonen en de vraag in China de komende jaren sterk blijven stijgen, een belangrijke driver achter de consumentenmarkt. Ook stelt hij vast dat De Chinese regering er "alles aan doet om de groei van de consumptie te bevorderen. Het in maart gepresenteerde 12e vijfjarenplan bevat een uitgebreid pakket stimulerende maatregelen voor de periode 2011-2016."
Daarbij moet worden bedacht dat de ontwikkeling van de consumentenklasse in China nog in de kinderschoenen staat. "In vergelijking met andere landen consumeren Chinezen veel minder – gemiddeld nog geen 35% van het BBP, terwijl de consumptie in de VS 71% van het BBP bedraagt."
De benchmark voor dit nieuwe fonds van Fidelity is de MSCI China Index NR.