Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Overnamecircus komt eraan

Langzamerhand neemt het aantal overnames toe. De vorige golven waren te zien in 2000 en in 2008. Opvallend genoeg zijn de mooiste aandelenkoopmomenten als niemand het durft, namelijk in 1998, 2003 en 2009. Als deze golf tot volle wasdom is gekomen zijn vaak mooie verkoopmomenten aangebroken. Maar voorlopig is het nog niet zover.

Bron: SocGen

Morgan Stanley constateert dat in tijden dat de winstgroei wat terugvalt, de overnamegolf vaak begint. Als bedrijven zien dat de winsten niet zo hard meer stijgen, moeten ze wat anders gaan verzinnen om extra winst te genereren. Ze denken dat overnames dan de juiste weg zijn.

Ik heb het hier al eens eerder gezegd, maar bedrijven hebben cash zat. SocGen heeft een grafiekje gemaakt over de omvang van de berg met geld. Zoals u ziet enorm. Voor 750 miljard dollar kun je heel wat kopen, of teruggeven aan aandeelhouders natuurlijk.

Bron: SocGen

Een andere manier om de cash van de bedrijven te bekijken is het percentage bedrijven met 'net cash' te turven. In de afgelopen twintig jaar is dat nog niet zo hoog geweest.

Bron: Morgan Stanley

Betalen
Overigens zijn die overnames leuk als u aandelen in de overgenomen partij bezit, maar het blijft een feit dat de u de overnemende partijen moet mijden. In het rapport van Morgan Stanley stond nog even netjes de performance van de aandelen van de overnemende partijen op rij.

Zoals u ziet; meestal is het gewoon slecht. Op zich ook logisch, die overnamepremie is leuk, maar iemand moet hem betalen. En dat zijn de aandeelhouders van de overnemers.

Bron: Morgan Stanley

We zijn dus pas aan het begin van de overnamegolf. De vraag blijft welke bedrijven zullen worden overgenomen. Dat is de vraag waar je het meeste geld aan kan verdienen en dus ook waar je het moeilijkste antwoord op kan geven. Ik weet wel dat gokken op overnamekandidaten meestal geen winstgevende strategie is.

Ik geef altijd als voorbeeld het bedrijf Gist Brocades wat in 1983 al genoemd werd als overname kandidaat. Pas in 1998 werd het door DSM overgenomen. En in de tussentijd heeft u een dramatisch slecht rendement gemaakt. De overnamepremie was bij lange na niet genoeg om dit verlies te compenseren. Ik zou het bij uw aandelenkeuzes wel als factor meenemen, maar niet als enige factor.


Corné van Zeijl is analist en strateeg bij Actiam. Van Zeijl schrijft zijn columns op persoonlijke titel. De informatie in zijn columns is niet bedoeld als professioneel beleggingsadvies of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen.

Meld u aan voor de dagelijkse Beursupdate

Dagelijks een update van het laatste beursnieuws en beleggingskansen in uw mailbox!

 

Auteur: Corné van Zeijl

Corné van Zeijl is analist en strateeg bij Actiam. Daarnaast is hij beurscommentator bij onder meer RTL Z en BNR en schrijft hij columns voor verschillende media. Van Zeijl begon zijn carrière als analist voor Staalbankiers in 1986. In 1989 maakte hij de overstap naar vermogensbeheerder bij Robeco. Tussen 1994 en 2003 was ...

Meer over Corné van Zeijl

Recente artikelen van Corné van Zeijl

  1. dec '13 2014: Nieuwe eurocrisis? 8
  2. okt '12 Tabée Van Zeijl 51
  3. sep '12 Héle mooie grafieken 1

Gerelateerd

Reacties

24 Posts
Pagina: 1 2 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. Wij Rosario 26 mei 2011 13:08
    Wanneer krijgen we collega aandeelhouders zo ver om de op bonussen uit zijnde CEO's en CFO's de laan uit te sturen. Het blijkt steeds weer dat de hiervoor genoemde lieden de enigen zijn die er voordeel van hebben.
    Helaas hopen bestuurders van pensioenfondsen en beleggingsfondsen ook ooit eens zo een kans te maken en zullen dus nooit acteren in het belang van hun klanten.
  2. [verwijderd] 26 mei 2011 15:27
    Ik denk sowieso aan TomTom, om de volgende reden:

    1) Veel intrinsieke waarde, maar geen hoge winst
    2) Verticale integratie
    3) Hevige concurrentie om leiderschap op de smartphone markt
    4) Zelfde product, grotere klantenbase
    5) Netwerken van de over te nemen partij
    6) GRMN

    Punt 1:
    Er is veel waarde in het bedrijf, zonder dat dit er in de winst duidelijk uit komt. Die waarde, bijvoorbeeld van kaarten en duizenden patenten, kan er beter uitkomen door een partij die meer geld heeft. TomTom heeft zoveel betaald voor de kaarten (2,9 miljard) dat ze te weinig geld hebben om het volop te exploiteren. Door de niet al te hoge winst is de totale beurswaarde van TomTom als geheel nu 1,5 miljard. Maar de waarde in het bedrijf is een flinke factor hoger. Verborgen waarde is iets waar overnemers altijd naar zoeken.

    Punt 2:
    Verticale integratie, ofwel het in je eigen keten opnemen van een bedrijf waar je nu klant van bent, verdient zich al direct terug. Er zijn talrijke partijen die nu veel betalen om van kaarten van TT gebruik te maken. Nu kunnen ze dat in hun keten opnemen.

    Punt 3:
    Zoals Corne zegt bulken sommige partijen van de cash. Met de miljarden overnames van Microsoft (Skype en Nokia) zie je dat de oorlog om de mobiele klant echt is losgebarsten. Microsoft start een alles of niets gevecht om nog tussen Android en iPhone in te komen. Die appsmarkt is ook enorm. Goede navigatie op je eigen toestel aanbieden is een flinke plus om klanten naar je mobieltjes te lokken. Ik zie hier Apple overigens niet zo als kandidaat overnemer. Zij hebben geen reputatie als overnemer, in tegenstelling tot Google. Ik zie eerder een partij als Samsung, dat ook hevig concurreert met het snelgroeiende HTC, als gegadigde. Google zou ook kunnen.

    Punt 4:
    TomTom heeft niet bepaald weinig klanten. Maar er zijn partijen die een groter bereik hebben (zoals veel smartphone fabrikanten). Ze hoeven dan dus een lagere prijs te vragen om een goed verdienmodel te hebben. Bij het exploiteren van kaarten is massa nodig.

    Punt 5:
    TomTom heeft ongeveer alle autofabrikanten wel als klant. Sommigen alleen voor kaarten en anderen (Fiat, Renault, Toyota, Mazda) ook voor inbouw. Er zijn partijen die die netwerken graag zouden hebben om daarmee ook een push te maken in die markt. Stel je bijvoorbeeld voor dat een Apple ook entertainment systemen (incl navigatie) in autos wil gaan leveren.

    Punt 6:
    Garmin en TomTom zijn aanvullend op elkaar. Garmin heel veel cash, TomTom weinig cash. TomTom heeft daarentegen weer meer (intellectuele) eigendommen. En Garmin een eigen productiefaciliteit (die niet op 100% draait!) en TomTom besteedt alle productie uit. En steeds minder schapruimte voor beiden. Ze kunnen hun assortiment simpel samenvoegen en 50% van de modellen er uit saneren. En de productieplants overuren laten draaien.

    Laatste punt: de koers van TomTom is alweer in elkaar gedonderd, zonder heel duidelijke aanleiding. Het is daarmee vooral een goedkope prooi. En van de overname van 2,9 miljard, heeft TomTom nog een restschuld van 300 miljoen (eentiende) over. Dus dat is ook te overzien.
24 Posts
Pagina: 1 2 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links