Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Kans voor Air Canada

Luchtvaartmaatschappijen hebben te kampen gehad met grote vraaguitval als gevolg van de financiële crisis. Net nu het herstel begon door te werken in de winsten en aandelenkoersen van de ondernemingen heeft een nieuw probleem zich voorgedaan: de stijgende olieprijzen als gevolg van de onrust in het Midden-Oosten.

De hogere kostenpost Kerosine zal de marges van vliegeniers verder onder druk zetten. De stevige concurrentie in een sterk gesegmenteerde luchtvaartsector heeft er al voor gezorgd dat de marges reeds zeer gering zijn. Ook luchtvaartondernemingen zien dit in. Er is al een aantal jaar een consolidatieslag gaande binnen de branche.

Denk bijvoorbeeld aan de fusie tussen United en Continental Airlines, en dichter bij huis ons eigen KLM dat werd opgeslokt door Air-France.

Razor thin profits
Er mag dus verwacht worden dat de autonome groei binnen de sector de komende jaren gering zal zijn. De CEO van het Canadese Air Canada (Toronto: AC-A.TO) waarschuwde eind september al dat airliners volgend jaar razor thin profits zullen behalen. Dit betekent echter niet dat er geen kansen bestaan binnen deze sector.

Juist wanneer donkere wolken zich samenpakken boven een branche kan de value-belegger mooie winsten behalen omdat beleggers, gedreven door het sentiment, de vooruitzichten voor sommige ondernemingen te pessimistisch inzien. Ik denk dat dit het geval is voor Air Canada.

De Canadese luchtvaartonderneming rapporteerde vorige week de cijfers over het eerste kwartaal van 2011. Ondanks de scherpe stijging van de olieprijzen wist de vliegenier een groei te behalen in het aantal vluchten en de omzet die per vervoerd persoon wordt behaald.

Naar verwachting zal deze groei doorzetten in de komende kwartalen aangezien olieprijsstijgingen vertraagd in de ticketprijzen worden doorgevoerd.

Daarnaast kan Air Canada profiteren wanneer de olieprijzen beginnen te dalen. De onderneming heeft de mogelijkheid om de kerosineprijs af te dekken voor 75% van het totale benzineverbruik. De onderneming heeft dit echter maar voor 20% gedaan. Hierdoor is de gevoeligheid van Air Canada voor stijgingen in de olieprijs groot.

Low budget
De koers van de luchtvaartonderneming heeft dan ook een stap terug moeten doen in de afgelopen maanden. Voor de toekomst biedt dit echter kansen.

Voorts heeft Air Canada een nieuwe strategie uitgestippeld voor de toekomst. De onderneming wil naast de luxe vluchten starten met een low-budget maatschappij die een goedkoper alternatief zal bieden. Hiermee hoopt de onderneming marktaandeel te veroveren op concurrenten door middel van prijsconcurrentie.

Wel zal dit bedrijfsonderdeel aanzienlijk lagere kosten moeten voortbrengen dan de normale vluchten van Air Canada. Een geschil met de piloten, die salaris moeten inleveren, is nog niet opgelost en kan het initiatief van Air Canada in gevaar brengen. Deze onzekerheid is terug te zien in de waardering van de luchtvaartmaatschappij.

Overnamekandidaat
Wat mij betreft zijn beleggers echter te pessimistisch. De onderneming is op de beurs te koop op een korting van 60% op de boekwaarde. In vergelijking met grote concurrenten United-Continental en Delta Airlines, waarop premies van respectievelijk 5 en 10 keer de intrinsieke waarde worden betaald, is Air Canada een duidelijk voorbeeld van een value-aandeel.

Deze lage waardering maakt de onderneming ook een aantrekkelijke overnamekandidaat in een consoliderende sector. Air Canada is marktleider in Canada en in grensvluchten tussen Canada en de Verenigde Staten en biedt een interessante geografische expansie voor Amerikaanse ondernemingen.


Dr Fred Huibers is fondsmanager van de HEK Value Funds en directielid van Het Haags Effektenkantoor en Safe Harbour Fund Management. Hij houdt privé geen posities aan in individuele aandelen die in deze column genoemd worden. Er is een grote kans dat dit wel het geval is bij beleggingsfondsen die onder zijn verantwoordelijkheid vallen. De informatie in zijn columns is niet bedoeld als professioneel beleggingsadvies of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen.

Meld u aan voor de dagelijkse Beursupdate

Dagelijks een update van het laatste beursnieuws en beleggingskansen in uw mailbox!

 

Auteur: Fred Huibers

Fred Huibers (1963) is zijn loopbaan begonnen in 1989 als belegger bij Robeco Groep. In 1994 werd hij benoemd als Hoofd Asset Management van de Rabobank, waar hij de ontwikkeling van het samenwerkingsverband tussen Robeco Groep en Rabobank van nabij heeft meegemaakt. In 1997 heeft hij de verantwoordelijkheid genomen voor de a...

Meer over Fred Huibers

Recente artikelen van Fred Huibers

  1. jun '11 Indexcrash 6
  2. jan '11 Beter goed ge-MIKT... 1
  3. mei '11 Profiteren van belastingen 3

Gerelateerd

Reacties

2 Posts
| Omlaag ↓
2 Posts
|Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links