Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Pretpakket van FedEx

In een tijdperk waarin de productie van goederen en diensten steeds meer wordt uitbesteed naar lage lonenlanden en ondernemingen zoeken naar de meest efficiënte productielocaties groeit de wereldhandel harder dan de totale wereldeconomie. In de World Economic Outlook update, gepubliceerd op 25 januari, raamt het IMF de groei van de wereldhandel op 12% voor 2010 en op 7,1% en 6,8% voor 2011 en 2012, tegen een groei van de totale wereldeconomie van respectievelijk 5,0%, 4,4% en 4,5%.

Wie profiteren er van die ontwikkeling? Dat zijn onder andere de vervoerders, zoals Federal Express (FedEx). FedEx biedt logistieke en koeriersdiensten aan via grond en lucht, inclusief zware vracht. Vanuit de thuishaven Memphis in Tennessee runt het een wereldwijd netwerk in meer dan 220 landen. FedEx is de absolute marktleider op het gebied van express en besteldiensten.

In 2009 maakte FedEx 50% meer tonkilometers voor luchtvracht dan de naaste concurrent UPS. FedEx is de grootste vervoerder van door de lucht afgeleverde export voor de VS, voor Canada, Latijns-Amerika en de Aziatische Pacific-regio. Ook in technologisch logistiek opzicht is FedEx leidend met diensten zoals ‘tracking’ van pakketpost.

Logistiek steeds belangrijker
In de VS heeft concurrent DHL de handdoek in de ring gegooid en heeft FedEx met snellere aflevering ook marktaandeel gewonnen op de concurrenten UPS en US Postal.  FedEX heeft ook een zeer sterke positie in Azië en China. De onderneming is relatief wat minder vertegenwoordigd in Europa en FedEx wordt ook regelmatig genoemd als potentiële koper van de Express-divisie van TNT.

Veel ondernemingen streven naar een strak beheer van het werkkapitaal en houden nauwelijks meer voorraden aan. Om toch tijdig op de vraag te kunnen inspelen is de logistiek in de totale productieketen van groot belang en ondernemingen zoals FedEx leveren vaak de verbindende schakels. “Vandaag besteld, morgen in huis” is het credo van Fedex, niet alleen van toepassing in de zakenwereld maar ook steeds vaker het devies van consumenten met hun internetbestellingen!

FedEx levert veelal binnen een dag van deur-tot-deur pakketten en documenten door middel van haar eigen lucht-grond-transportsysteem. Daarvoor heeft het meer dan 135.000 grondvoertuigen en een zeer moderne en brandstofefficiënte vloot van 664 vliegtuigen. In het boekjaar 2010 was het Express-segment goed voor 62% van de totale omzet. De arbeidskosten leggen doorgaans een beslag op zo’n 40% van de omzet, terwijl zo’n 10% van de kosten opgaat aan brandstof.

Blakende gezondheid
in het op 30 november 2010 geëindigde kwartaal werd door FedEx een stevige omzetgroei van 12% behaald. Door incidentele kostenstijgingen steeg de winst per aandeel dat kwartaal licht met 5,6%, maar het transportbedrijf verhoogde de winstverwachting voor het volledige boekjaar. De kwartaalresultaten van FedEx worden vaak als een voorbode gezien voor het verloop van de mondiale conjunctuur.

Over de gehele linie was sprake van groeiende volumes en een gunstige trend in de tarieven. De omzet nam toe dankzij een hoger gewicht per pakket. FedEx is in staat de hogere brandstofkosten door te berekenen in de tarieven zodat het minder kwetsbaar is voor een hogere olieprijs. De laatste kwartaalresultaten maakte geen groot enthousiasme los bij beleggers, maar de komende kwartalen worden de resultaten van herstructureringen en kostenverlagende maatregelen zichtbaar en zullen de bedrijfsresultaten en de winstmarges verder verbeteren.

Financieel verkeert de pakjesbezorger in blakende gezondheid. De netto schuld is nagenoeg nihil en de onderneming heeft 1,9 miljard dollar in kas. Gecorrigeerd voor pensioen- en leaseverplichtingen is de schuld/EBITDA-ratio 2,2. FedEx is een cyclisch bedrijf en het wil altijd met een moderne vloot kunnen vliegen, maar liefst zoveel mogelijk met eigen vermogen gefinancierd. In het boekjaar 2011 wil het 3,5 miljard dollar besteden aan investeringen in nieuwe vliegtuigen. Daarvan is 2,1 miljard dollar al in de eerste helft van 2011 besteed.

Kopen op zwakte, met doel 130 dollar
Hoewel het aandeel op het eerste gezicht met een koers-winstverhouding (voor de komende 12 maanden) van 14,25 niet echt goedkoop lijkt, denk ik dat FedEx een hogere waardering verdient. Voor het kalenderjaar 2011 rekenen analisten gemiddeld met een taxatie van de winst per aandeel van 5,96 dollar, voor 2012 met 6,70 dollar. De laatste maanden zien we dat analisten hun omzet- en winsttaxaties voornamelijk naar boven toe bijstellen en dat analisten op Wall Street ook steeds hogere koersdoelen voor het aandeel afgeven.

Gemiddeld hebben zij een koersdoel van 108,60 dollar met een enkele uitschieter tot 140. Met het model dat ik bij Stroeve & Lemberger gebruik, kom ik uit op een koersdoel van 130 dollar binnen 12 maanden. FedEx is daarmee een uitstekend aandeel om in te spelen op het aanhoudende conjuncturele herstel van de wereldeconomie en de wereldhandel.

Het aandeel FedEx en het aandeel TNT kunnen voorkomen in de portefeuilles van cliënten van Stroeve & Lemberger Vermogensbeheer N.V.. De auteur heeft een positie in het aandeel FedEx. 


Wim Zwanenburg is beleggingsstrateeg bij Stroeve & Lemberger Vermogensbeheer N.V.. De beloning van Zwanenburg staat direct noch indirect in relatie tot de aanbevelingen in deze publicatie. Deze publicatie is niet bedoeld als (individueel) beleggingsadvies noch als een uitnodiging of een aanbod effecten of andere financiële instrumenten te kopen of te verkopen. De besproken aandelen kunnen voorkomen in de portefeuilles van cliënten van Stroeve & Lemberger Vermogensbeheer N.V.. Een ieder die informatie uit deze publicatie ten grondslag legt aan aan- en verkooptransacties in financiële instrumenten, doet dat op eigen risico. Klik hier voor de uitgebreide disclaimer.

Meld u aan voor de dagelijkse Beursupdate

Dagelijks een update van het laatste beursnieuws en beleggingskansen in uw mailbox!

 

Auteur: Wim Zwanenburg

Wim Zwanenburg is beleggingstrateeg bij Stroeve & Lemberger Vermogensbeheer N.V.. Na zijn studie Economie aan de Vrije Universiteit te Amsterdam was hij enkele jaren werkzaam in diverse beleggingsfuncties bij ABN Amro en Mees Pierson. Op BNR Nieuwsradio is hij regelmatig te beluisteren met commentaren op Amerikaanse IT-aa...

Meer over Wim Zwanenburg

Recente artikelen van Wim Zwanenburg

  1. jun '14 Sweet Sanofi 1
  2. apr '14 Ali-Big-baba 9
  3. mrt '14 Is Priceline te prijzig?

Gerelateerd

Reacties

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links