Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Pensioenfondsen zijn bangetermijnbeleggers

Vorige week, op de drempel van het oude en nieuwe jaar, las ik een verontrustend bericht in de krant. Volgens het artikel gaat het, op de valreep, goed met onze pensioenfondsen. Vrijwel alle fondsen zijn uit de gevarenzone, zo liet de verslaggever weten.

De dekkingsgraad van het ABP zou mogelijk weer boven de 100% zijn uitgekomen. Waarom ben ik niet blij met dat nieuws? Natuurlijk is het mooi als de pensioenfondsen weer zoveel vet op de botten hebben dat korting op uitkeringen of premieverhogingen niet noodzakelijk zijn. Mijn irritatie wordt veroorzaakt door de wijze waarop de plotselinge financiële gezondheid bepaald wordt.

De pensioenfondsen zijn weer aan de beterende hand, omdat in de laatste maanden van het vorig jaar de rente is gestegen, waardoor de verplichtingen van de fondsen daalden. Daarnaast liepen de aandelenkoersen op, met als gevolg een stijging van de bezittingen. Deze combinatie van gunstige factoren maakt het leven van de pensioenfondsen, en vooral dat van zijn deelnemers, een stuk draaglijker.

Maar het is toch te bizar voor woorden dat de financiële gezondheid van deze langetermijn beleggers, met verplichtingen van tientallen jaren, wordt afgemeten aan de hand van het (toevallige) koersverloop in een paar maanden tijd.

Afhankelijkheid dagkoersen is rampzalig
Als de eindejaarrally was uitgebleven en zich pas later had gemanifesteerd in een nieuwjaarshausse, zouden de juichende koppen in de pers zijn uitgebleven. Als daarbij ook de rente een paar maandjes langer op het lage niveau zou hebben gelegen, was het eerste spoeddebat van 2011 in de Tweede Kamer een feit.

Hoe moet het verder met de penibele financiële situatie van onze pensioenfondsen, zou dan de centrale vraag zijn. Die afhankelijkheid van de dagkoersen is rampzalig voor het voeren van een consistent langetermijn beleid.

Op verzoek van de Tweede kamer onderzoekt de regering de mogelijkheid om alternatieve methodes te gebruiken om de verplichtingen van de pensioenfondsen te berekenen. Hopelijk zullen de conclusie van het onderzoek aanknopingspunten bieden tot verandering. Zolang de huidige rekenmethodes worden gehanteerd, is de overheid lachende derde.

Het Agentschap van de Generale Thesaurie (Ministerie van Financiën) kondigde gisteren de uitgifte aan van een driejarige staatslening met een rente van 1%. Ik mag aannemen dat particuliere beleggers dit “buitenkansje” links laten liggen. Het rentepercentages is niet eens voldoende om de vermogensrendementsheffing van 1,2% mee te voldoen.

En dan heb ik het nog niet over de inflatie van inmiddels meer dan 2%. In reële termen levert de belegger op deze staatslening procenten per jaar in.

Bange termijnbeleggers
Toch zal de belangstelling voor de obligatie groot zijn. Onze pensioenfondsen zullen inschrijven in hun zoektocht naar risicovrij rendement, waardoor de dekkingsgraad ongevoelig wordt gemaakt voor fluctuaties op de financiële markten. Jammer, jammer, jammer. Volatiliteit en grillig koersverloop zijn juist belangrijke elementen waardoor langetermijnbeleggers bovengemiddelde rendementen kunnen behalen.

Verkeerde kortetermijnprikkels hebben vaak vervelende consequenties. In 1981 gaf de Nederlandse staat een vijfjarige obligatie uit met een recordrente van 12,75%, plus “gratis” een verlengingsoptie van nog eens vijf jaar. De belangstelling was zeer matig want de markt verwachtte op korte termijn een verdere stijging van overheidstekort en inflatie. Achteraf bleek dat de obligatie een fantastische belegging zou zijn geweest.

Vandaag is het niet een sombere visie, maar de regelgeving die tot verkeerde beleggingsbeslissingen leidt. De extreem hoge rente wekte destijds nauwelijks beleggersbelangstelling op, terwijl er nu sprake is van een uitslaande brand voor de emissie van een staatslening met een rentevergoeding die concurrerend is met de oude sok. Een verandering van de regelgeving is absolute noodzaak.

Gebeurt dat niet, dan veranderen onze pensioenfondsen in rap tempo van langetermijnbeleggers in bangetermijnbeleggers. Daar wordt, behalve de staat, niemand beter van.


Marcel Tak is zelfstandig beleggingsadviseur en oprichter/beheerder van het Bufferfund. De informatie in deze column is niet bedoeld als professioneel beleggingsadvies of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen.

Meld u aan voor de dagelijkse Beursupdate

Dagelijks een update van het laatste beursnieuws en beleggingskansen in uw mailbox!

 

Auteur: Marcel Tak

Marcel Tak is dé special product-specialist van IEX en IEXProfs, maar schrijft ook graag over rente, obligatiemarkt en toezicht als hij zich daartoe geroepen voelt. "De financiële sector is in belangrijke mate bezig met het verplaatsen van lucht. De werkelijke toegevoegd waarde is beperkt. In mijn columns wil ik r...

Meer over Marcel Tak

Recente artikelen van Marcel Tak

  1. dec '21 Van pindakaas tot bitcoin 10
  2. jul '21 AFM: Meer verbiedend dan bindend 1
  3. jan '21 Turbo: hoge hefboom in de ban? 41

Gerelateerd

Reacties

13 Posts
| Omlaag ↓
  1. [verwijderd] 7 januari 2011 10:02
    Die stijgende rente zat eraan te komen. Edoch, het 'risicovrij beleggen' is een gotspe. Daar ben ik het mee eens. Wat men doet is het volk geruststellen met de gedachte dat men zo min mogelijk risico loopt, dat is veilig. 'Veilig' is een politiek beladen woord geworden. Overigens als men heel veel vlees op de botten gehad was het weer gebruikt om de staatsfinanciën op orde te brengen.
  2. forum rang 8 Beperktedijkbewaking 7 januari 2011 11:04
    Geheel eens met M. Tak.
    Al ben ik inmiddels gepensioneerd, 'risicovol' beleggen sta ik voor, nog meer in het belang van jongeren dan van mij.
    Zie ook:
    www.fdselections.nl/pensioen/Opinie/P...

    Citaat:
    "Wanneer het bestand van het pensioenfonds (vrijwel) alleen uit gepensioneerden zou bestaan, dan kan het beleggingsbeleid minder risicovol zijn. Omdat bij de meeste pensioenfondsen sprake is van een evenwichtiger samengesteld deelnemersbestand (actieven, slapers en gepensioneerden) wordt meer risicovol belegd om te voorkomen dat de premie anders aanzienlijk zal moeten stijgen. Dat betekent dat gepensioneerden als gevolg van de risicodeling tussen jongere en oudere generaties meer beleggingsrisico lopen."

    Inschrijven op 1% staatsobligaties? De rillingen lopen me over de rug.
  3. [verwijderd] 7 januari 2011 11:27
    Als iets onredelijk lijkt of bizar, dan zoek ik vaak naar de instantie die er beter van zou worden. Het kapitaal van de pensioenfondsen groeit nu gedwongen door minder uit te keren en meer premie te heffen onder druk van de 'rare' regeltjes. Het zou dan in de toekomst zomaar kunnen dat de dekkingsgraad enorm toeneemt, bvb door rentestijging. Dan kan de kas weer worden afgeroomd. Hogere rente en 'lenen' van het rijke pensioenfonds zou die instantie heel goed uitkomen. Dit past in het beleid om algemene lastenverzwaringen op het bord te leggen van derden: zorg, waterschap, energiemaatschappijen, openbaar vervoer en..pensioenfondsen, denk ook aan de veiling van telecom frequenties.
  4. Karel 200 7 januari 2011 14:01
    De overheid heeft zich vertild aan de banken en probeert de schade zoveel mogelijk af te wentelen op hen die het minst een vuist kunnen maken, zoals gepensioneerden. Het is de overheid zelf die de rente laag houdt en pensioenfondsen verplicht om de extreem lage renteniveaus als rekenrente te hanteren.
    We hebben een z.g. pluk-ze wet, maar die wordt vooral toegepast op de argeloze burger.
  5. [verwijderd] 7 januari 2011 14:24
    Volledig eens met de schrijver; pensioenbeleggingen en verplichtingen zijn bij uitstek lange termijn zaken, die niet op dagkoersen van de rentestand zouden mogen reageren. In plaats van de vaste rekenrente van 4% die tot voor enkele jaren gehanteerd werd, is het toch ook mogelijk een voortschrijdend gemiddelde te nemen van bijvoorbeel 48 maanden, waardoor toch de renteontwikkeling gevolgd wordt,maar gedempt, zodat de fondsen tijd krijgen om zich aan te passen
  6. Lavendel 7 januari 2011 15:17
    Een goede analyse, maar jammer dat in de kop van het artikel de pensioenfondsen als het probleem worden gezien. Het probleem ligt bij het ministerie van Soza en bij DNB aan het Frederiksplein. De rekenrente waarmee de verplichtingen worden uitgerekend is een klucht. Zgn normaal en lange termijn! Kijk naar de curve en zie hoe abnormaal die is. Om op de korte termijn niet al te snel in onderdekking te raken zijn fondsen gedwongen dat rente risico af te dekken. Anders grijpt de toezichthouder hen nog meer bij de strot.Dat gaat op de langere termijn een enorme deceptie voor de pensioenfondsen worden. De verdiencapaciteit wordt door het huidige beleid met opzet beperkt. Goed voor overheden en banken die daarmee een goedkope financieringsbron hebben. En de pensioenen moeten gekort worden omdat er zogenaamd te weinig geld is. Er is nog nooit zoveel geld geweest op de balansen en er komt heel veel premie binnen door alle nieuwerwetse opslagen op de basispremie. Er wordt veel te veel gekletst door politiek en toezichthouder over de risico's van het systeem. Tijd om te kijken naar de kansen. Dus over de horizon kijken en niet er tegenaan. Dat betekent meer in de echte economie investeren en minder in de verkwistende overheid die ook nog voor een dubbeltje op de eerste rij wil zitten. Naar de deelnemers betekent dit in feite extra belasting betalen. Voor de deelnemers en de politiek is de implicatie, dat het veel beter kan gaan als die overheid zich er eens een tijdje wat minder mee bemoeit, vooral die toezichthouder met zijn gebrek aan kennis over de economie van een pensioenfonds en overmaat aan kennis van de wetsartikelen en uitvoeringsbesluiten die ze notabene zelf hebben vormgegeven. Weg met de gedetailleerde herstelplannen. Verander de rekenrente in een net gemiddelde over de tijd, met een enkel rentecijfer ipv een hele curve. Per jaar te rapporteren en niet dat gehijg aan het einde van iedere maand. Zo kan een Bestuur aan de echte lange termijn zaken werken ipv haar tijd besteden om de inbak van DNB op nivo te houden en de zakken van actuarissen te vullen!
  7. Heupie van Salland 7 januari 2011 17:02
    Inhoudelijk sluit ik bij Marcel Tak aan. Maar de kop verwijst naar de pensioenfondsen terwijl de regering de regels (o.a. rekenrente) oplegt. Bij teveel in de kas van pensioenfondsen roomt regering de kas af en nu moet de pensioendeelnemer het tekort gaan betalen. De pensioenfonden kunnen gewoon geen veilige kant op. En nu wil Brussel de obligatiehouders (o.a. pensioenfondsen) laten opdraaien voor miskleunen (onbesnutte bonussen) van banken. Mijn kop is "Regelgeving van regering maakt langetermijnbeleggen van pensioenfonsen onmogelijk". Regering houdt b.v. wél de rente van vermogen van de belastingbetaler op 4% om 1,2% te innen en legt onderwijl de pensioenfondsen een variabele rente op. Die 4% gaat niet met de markt mee omlaag, straks wel als de rente doorstijgt. "De Staat" lijkt helemaal doorgeslagen naar een onomkeerbaar bureaucratisch monster, een soort kosmopolische larf, onbevredigbaar groeit de boel maar door en door, overal om je heen 'paarse krokodillen'.
  8. Met Effekt 7 januari 2011 17:16
    Het probleem is niet alleen de overheid met gekke regels maar ook de pensioenfondsen. Want zij kopen deze obligaties. En op advies van de DNB dekken ze ook hun rente risico af. Ik hoop dan we lhet risiko naar boven, een verder rentedaling lijkt mij onwaarschijnlijk en minder erg dan een rente stijging.

    Als pensioenbetaler erger ik mij enorm aan het vreemde beleggingsbeleid. Ze verkopen aandelen op de bodem en kopen op de top. En ook nu obligaties op de top kopen. En dan vinden ze het vreemd dat de dekkingsgraad tegenvalt. Dus wordt mijn pensioen weer afgestempeld wnat er komt over 2010 geen inflatiekorrektie.
  9. [verwijderd] 7 januari 2011 18:39
    De reactie van "Lavendel" (15:17)zou steeds bovenaan moeten staan, want die slaat m.i. de spijker{s) precies op de kop!
    De schrijver van de column heeft inhoudelijk volkomen gelijk maar de kop van zijn artikel en sommige "slagzinnen" daarin, zetten de lezer op het verkeerde been, want:
    1) de overheid is niet zozeer "lachende derde" als wel "kortzichtige, korte-termijn-paniek-beslisser"
    2) de "staat" wordt er niet beter van, maar de overheid verknoeit wel het beleid van zeer veel pensioenfondsen die hun zaken echt wel goed op orde hadden en hebben.
    3) Let wel: die "overheid" wordt vaak op stang gejaagd door overijverige, hoogst ondeskundige parlementsleden en door bange, kortzichtige toezichthouders, ... ja, dus door: a) door de lezers gekozen volksvertegenwoordigers en b) bange, risicomijdende ambtenaren.
    Hoe u het ook wendt of keert, als al deze ellende al niet - direct of indirect - uw eigen schuld is, dan bent u er in ieder geval wel het slachtoffer van.

    De adviezen van "Lavendel" behoef ik niet te herhalen, die zijn het opvolgen méér dan waard!
  10. [verwijderd] 7 januari 2011 22:05
    Dit is een bijzonder draadje. Ik heb zelden zoveel slecht gefundeerde reacties bij elkaar gezien. Bovenstaande reacties zouden zo uit een willekeurig pensionenfonds bestuur kunnen komen. Ook allemaal van die super beleggers, die precies weten/wisten hoe het moest, maar er wel een ongelooflijk zooitje van hebben gemaakt.

    Er is nog een hoop werk te verrichten in de pensioenfonds sector!

    FinCentre
13 Posts
|Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links