Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

China: auto's op rantsoen

Veel beleggers vragen zich af waarom de Duitse autofabrikanten het de laatste maand zo slecht doen. "Dat komt door winstnemingen", zegt de een. "Nee, dat komt door de Chinese renteverhogingen", zegt de ander.

Een broker wees me echter op een klein, maar niet onbelangrijk pagina 16 verhaal. In Beijing gaan de auto’s waarschijnlijk op rantsoen. Vanwege de  toenemende vervuiling mogen er nog maar 20.000 per maand bij komen, dat is 240.000 per jaar. De verdeling zal door een loterij gaan.

Momenteel worden in deze stad 800.000 auto’s per jaar verkocht. Dat is ongeveer 8% van het totaal verkochte wagens in heel China. En de kans is groot dat andere kleinere steden deze regeling overnemen.

Ook mogen auto’s van buiten de stad tijdens de spits Beijing niet meer in komen. Deze maatregelen raken natuurlijk de export van luxe Duitse personenwagens naar China. Dat is een veel betere verklaring voor de daling dan de overige genoemde factoren.

Overigens heb je met BMW alsnog 80% verdiend in 2010.

Performance BMW, Volkswagen en Mercedes.

Hier ziet u een plaatje van de Chinese autoverkopen. Deze bedragen nu 920.000 exemplaren op maandbasis. En dan te bedenken dat er 10 jaar geleden in China net zoveel auto’s als in Nederland werden verkocht.


Corné van Zeijl is analist en strateeg bij Actiam. Van Zeijl schrijft zijn columns op persoonlijke titel. De informatie in zijn columns is niet bedoeld als professioneel beleggingsadvies of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen.

Meld u aan voor de dagelijkse Beursupdate

Dagelijks een update van het laatste beursnieuws en beleggingskansen in uw mailbox!

 

Auteur: Corné van Zeijl

Corné van Zeijl is analist en strateeg bij Actiam. Daarnaast is hij beurscommentator bij onder meer RTL Z en BNR en schrijft hij columns voor verschillende media. Van Zeijl begon zijn carrière als analist voor Staalbankiers in 1986. In 1989 maakte hij de overstap naar vermogensbeheerder bij Robeco. Tussen 1994 en 2003 was ...

Meer over Corné van Zeijl

Recente artikelen van Corné van Zeijl

  1. dec '13 2014: Nieuwe eurocrisis? 8
  2. okt '12 Tabée Van Zeijl 51
  3. sep '12 Héle mooie grafieken 1

Gerelateerd

Reacties

8 Posts
| Omlaag ↓
  1. [verwijderd] 3 januari 2011 23:42

    Corné, beste wensen. Jij geeft cursussen en dat wel hier met een univeriteit.

    Ga ik ook doen. Hier het begin

    1. Prijsregulering bij grote vraag leidt tot ontwijking.

    2. Dat ontwijken kan volgens jouw eigen inbreng via andere steden dus dat gaat gebeuren.

    3. Maximering van prijzen leidt tot hogere prijzen op de tweede handsmarkt.

    Nu mis ik er nog 1 en daar moet je effen bij helpen.

    VRAAG Hoe investeer ik in tweedehands auto´s in Peking

    Welbeschouwd hebben we zo samen puur goud in handen.

    Dank en groet, Jonas

  2. [verwijderd] 4 januari 2011 10:52
    Beste Jonas,

    Ik denk dat je helemaal gelijk hebt. Maar de crux van het verhaal is inderdaad, hoe kom je in die markt. Maar met een dergelijke denk trend, kom je ongetwijfeld een stuk verder in andere markten, die dezelfde kenmerken vertonen en die voor ons iets toegankelijker zijn.

    Met vriendelijke groet
    Corne van Zeijl
  3. forum rang 7 handyman6 4 januari 2011 11:45
    Tja ..beetje kort door de bocht ,want vanuit vervuiling gezien ,zijn de Duitse superrossen met hun strenge emissieregels +dito Otto-uitlaatfilters het neusje van de zalm;zet dat maar es af tegen al die roetfilterloze busjes en riksha's die de binnensteden in Azie vervuilen,dan weet ik wel welke auto's het eerst aan de beurt zijn om te verdwijnen uit de binne-steden!
    Wel es in een Indiase grootstad geweest en met een open-riksha van A naar B gereden?Euge,euge,eghuuuuu.
    grH6
  4. [verwijderd] 4 januari 2011 21:05

    Handyman, helaas leg het ze daar maar eens uit. Duidelijk is uit de reactie van Corné dat hij weinig ziet in een big C&J corporation (in Peking tweede handscars).

    Ze maken daar nu eenmaal de regels en daarom is de beoogde corporation voor oprichting al ter ziele. Toch moet er wat te verdienen zijn voor Nederlandse bedrijven. De geldverdienbehoefte bij mij en mogelijk ook Corné en de tweede handsauto´s dan maar naar de achtergrond dan is het probleem die smog daar.

    Dat is werk voor mijn Grontmij, Imtech, Arcadis. Gaat wat omslachtiger, maar moet kunnen.

    Groet, Jonas
  5. forum rang 7 handyman6 5 januari 2011 00:04
    quote:

    jonas schreef op 4 januari 2011 21:05:

    Handyman, helaas leg het ze daar maar eens uit. Duidelijk is uit de reactie van Corné dat hij weinig ziet in een big C&J corporation (in Peking tweede handscars).

    Ze maken daar nu eenmaal de regels en daarom is de beoogde corporation voor oprichting al ter ziele. Toch moet er wat te verdienen zijn voor Nederlandse bedrijven. De geldverdienbehoefte bij mij en mogelijk ook Corné en de tweede handsauto´s dan maar naar de achtergrond dan is het probleem die smog daar.

    Dat is werk voor mijn Grontmij, Imtech, Arcadis. Gaat wat omslachtiger, maar moet kunnen.

    Groet, Jonas

    Ha..ja,Arcadis ,wat een prachtbedrijf! maar wat ik bedoelde,is, dat we echt niet bang hoeven te zijn voor welke importbeperkende regeltjes ook,van die Chinezen ,omdat de rijkgeworden Chinees Audi/Mercedes/BMW wil rijden ,net als jij en ik ! Die tussentijdse dalinkjes zijn mn winstnemingen na ongehoorde stijgingen van de Duitse autoaandelen,dat weet vrind Corne ook best . grH6
8 Posts
|Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links