Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Online kussengevecht nekt Beter Bed

Online kussengevecht nekt Beter Bed

Beddenleverancier Beter Bed worstelt met online concurrentie en moet naarstig toezien hoe internet start-ups grote delen van de afzetmarkt veroveren. Vooral een paar Duitse internetbedrijfjes doen ernstig van zich spreken.

Betalingsbedrijf Adyen, dat binnenkort naar de beurs komt, organiseert jaarlijks (dit was de vijfde keer) samen met mediabedrijf TheNextWeb de Tech5-competitie. De grote winnaar? Emma, een matrassen start-up uit Duitsland. In zes Europese landen werd ook een lokale winnaar uitgeroepen, in Nederland bijvoorbeeld de hedendaagse SRV-man Picnic, dat met 4.777% groeide.

beter bed 2016


Hier ziet u de gelukkige winnaars en het mag duidelijk zijn dat ze het met z'n viertjes niet meer afkunnen. Vorig jaar groeide de Frankfurter onderneming door naar 130 man personeel en dat zal inmiddels nog wel meer zijn. 

beter bed 2016  

+14.319%

De Emma-matras is een waanzinnig succes overal in Europa en groeide 14.319% in omzet tussen 2015 en 2017. Het bedrijf achter dit matras is de Duitse Bettzeit Gruppe, dat in 2013 is opgericht door drie vrienden. Ze begonnen met een online groothandel voor bedartikelen (Dormando) en bedachten in 2015 het Emma-concept: een betaalbaar matras met 100-dagen proeftijd en niet goed-geld-terug-garantie. 

Het succes komt volgens de drie vrienden door de cultuur binnen het bedrijf. Uit een interview op internet pluk ik de volgende verklaring:

“We believe that company culture, our DNA, is the key success factor. The company is about the people, who work here. We have a diverse, passionate and dedicated team. We do every effort to keep the agility of a startup as we grow, question ourselves and what we do, base decisions on data and good reasoning, not on hierarchy or emotions."

Een andere, niet te onderschatten reden voor het succes zou de enorme zak geld kunnen zijn die besteed wordt aan marketing. Bettzeit heeft een paar flinke investeerders achter zich die vol op het orgel gaan. 

Als beste getest

Hoewel Emma dus van Duitse origine is, komt het grootste succes van Emma toch uit andere landen. Dat heeft te maken met de steun van de lokale consumentenorganisaties. In Nederland bijvoorbeeld is de Emma-matras uitgeroepen tot beste matras door onze eigen Consumentenbond.  

beter bed 2016

Maar in Duitsland is die eretitel naar een andere start-up gegaan. Bett1 heeft de beste matras volgens de Stiftung Warentest. Hun matras is the Bodyguard, die €199 kost, goedkoper nog dan de Emma-matras (€290) en stukken goedkoper dan de dure merkmatrassen.

Bett1 noemde in hun marketingcampagne hun matras de anti-kartel-matras, daarmee suggererend dat de andere beddenleveranciers prijsafspraken hadden gemaakt.  

beter bed 2016

Ik zei al: marketing is alles. Met de eerste prijs van de Duitse Stiftung Warentest op zak heeft Bett1 al meer dan 1 miljoen matrassen verkocht. Emma hoopt nu dit jaar, in de nieuwe test, als eerste uit de bus te komen.

U ziet hoeveel belang er gehecht wordt aan deze testen en hoe groot de macht is van de instanties die deze producten testen. Zij kunnen een product, mits het goed is natuurlijk, maken of breken. Ook dat is internet.  

Goed of slecht nieuws?

Is dit slecht nieuws voor Beter Bed? Ja en nee. Het geeft aan hoe de markt in elkaar zit. Traditionele bedrijven hebben enorm veel last van prijsvechters en nieuwkomers die vooralsnog geen winst hoeven te maken. Jonge start-ups krijgen veel geld om via uitgekiende marketingstrategieën (vooral daar hebben ze al die slimme mensen voor nodig) marktaandeel te winnen.

Hoe er op termijn winst gemaakt gaat worden is van later zorg. Eerst iedereen de markt uit drukken, en dan de meter aanzetten. De Amazon way, door velen toegepast, zie de reclamecampagne van bijvoorbeeld een Takeaway.com. Dat beukt in Duitsland net zo lang door tot de rest versuft in de hoek ligt. 

Oudere doelgroep

Dat is ook meteen het goede nieuws: uiteindelijk draait het allemaal om de marketing. Het enige dat je dus kan doen, is terugvechten, of de aanvaller overnemen. Beter Bed kan wel wat geld lenen met haar solide balans dus dat is een mogelijkheid.

Een andere mogelijkheid is zelf een dergelijke marketingafdeling optuigen om de online aanwezigheid te vergroten. Een mooie, state-of-the-art website alleen is niet genoeg: je moet de mensen ook op je website zien te krijgen.

Dat vergt een heel andere aanpak dan de mensen in de winkel krijgen, en daar heb je expertise voor nodig. Zolang de traditionele marktpartijen niet die expertise in huis halen, of zoals vaak gebeurt, dat halfslachtig doen, blijft het vechten tegen de bierkaai. 

Ik zeg niet dat Beter Bed dat niet doet, ik denk wel dat het terecht is om de vraag te stellen welke kant het nu opgaat. Weet het de omzet in Duitsland terug te winnen, of moeten we ons ook zorgen maken over de omzetontwikkeling in Nederland en andere landen? BB verkoopt meer dan matrassen alleen, maar het punt is duidelijk. 

Samenwerking met Emma

Beter Bed heeft trouwens een samenwerkingsverband met Emma: BB verkoopt de Emma-matras in Nederland en de Duitstalige landen. Die samenwerking duurt een jaar en wordt aanstaande zomer geëvalueerd.

Of de deal verlengd wordt wil een woordvoerder van Beter Bed logischerwijs niet zeggen. Het heeft Beter Bed wel wat voordelen gebracht, er kwam een ander publiek (jonger) naar de winkel en de matrassen verkochten goed.

Ik ben heel benieuwd naar de omzetcijfers straks van Beter Bed. Vraag blijft of de Duitse winkels weer het groeipad terug kunnen vinden, dan wel of de goed lopende Nederlandse winkels óók meer last beginnen te krijgen van de internet start-ups. Ik slaap er nog een nachtje over. 


Tot 1 december 2020 was Nico Inberg verbonden aan IEX. De informatie in deze column is niet bedoeld als professioneel beleggingsadvies of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen. Inberg kan posities innemen op de financiële markten. Reacties, of vragen?Mail naar nico.inberg@iexgroup.nl.

Meld u aan voor de dagelijkse Beursupdate

Dagelijks een update van het laatste beursnieuws en beleggingskansen in uw mailbox!

 

Auteur: Nico Inberg

Nico Inberg maakte deel uit van onze Beleggersdesk: een team van 7 beleggingsexperts op het gebied van fundamentele en technische analyse. Onze fundamentele experts zijn op en top professionals met tientallen jaren ervaring in het vak. Zij bestuderen jaarverslagen, kwartaalrapportages, prospectussen, brancherapporten, de pre...

Meer over Nico Inberg

Recente artikelen van Nico Inberg

  1. nov '20 IEX Weekend: ING, Pharming, ABN en PostNL 1
  2. nov '20 BAM: Pas op de plaats
  3. nov '20 HAL: Deal or no deal?

Gerelateerd

Reacties

14 Posts
| Omlaag ↓
  1. [verwijderd] 29 mei 2018 11:03
    Beter Bed is een prijsvechter met mega-kortingen, winkelverkooptactiek en weinig service. Die formule werkte, ondanks dat mensen wisten dat ze bedonderd werden (als ik 50% korting kan krijgen, betaal ik dan niet alsnog 30% teveel? ) omdat er weinig alternatieven waren. Aan de onderkant was er IKEA, en erboven zaten de dure merken. Nu wordt die hele markt in 1x platgegooid door online winkels waarbij je dezelfde voordelen (lage prijs, proefliggen, etc.) hebt, maar niet de nadelen (gladde verkopers, brakke koffie en drukte). Ongeveer waarom ook de MediaMarkt en concurrenten onderuit gaan.
    Voor mij is BeterBed een mooie shortkandidaat, zeker als ze nu nog een kwartaal matige cijfers bieden. Niet dat Duitsland zo'n spectaculaire markt voor ze was (dat is het al jaren niet) maar omdat deze merken ook in Nederland en Belgie aan de weg timmeren.
  2. [verwijderd] 29 mei 2018 12:08
    Het mes snijdt aan twee kanten, Nico.

    Beter Bed heeft de voordelen van Emma, en Emma de voordelen van Beter Bed / Matrazen Concord. Het zou mij verbazen als een van beiden het contract beeindigen, daar ze elkaar nu goed aanvullen. Echter je weet het nooit. De Duitse consument loopt op internet mijlenver achter op de Nederlandse consument t.a.v. het kopen via internet.

    Emma-matras is één ding, daarnaast is er voor de slaapkamer nog heel veel andere accessoires die nodig zijn om het slaap-/liggedeelte af te maken.
  3. [verwijderd] 29 mei 2018 12:21
    quote:

    DeZwarteRidder schreef op 29 mei 2018 10:51:

    Ik denk dat Beter Bed een eigen matras moet gaan maken en verkopen.
    En alweer is DeZWarteRidder niet op de hoogte:

    "Het merk M-Line behoort toe aan het Beter Bed concern. De M-Line matrassen zijn allen voorzien van visco elastisch schuim het zogenaamde Nasa traagschuim. Daarom zorgen de matrassen van M-Line voor een juiste drukverlaging en drukverdeling"
  4. Belangstellende 29 mei 2018 12:24
    Het verhaal van Inberg klopt maar als hij op de laatste AVA geweest was, had hij gehoord wat de toekomst is van "pure players".
    Die hebben inderdaad financiers met diepe zakken maar ook daar moet een keer winst gemaakt worden. BB heeft inmiddels een goedlopende website en op de AVA is de CEO van Bol.com toegetreden tot de RvC. De nieuwe CEO van Beter Bed Holding zet op dit moment stevig in. Koops is niet voor niets vertrokken. Bij hem was de pijp leeg na het (alleen) harde werken in het laatste jaar.

    BB heeft een degelijke balans. Dat er weinig dividend uitgekeerd is de laatste keer, is niet verkeerd. Er blijft dan ruimte over voor investeringen. Nieuwe ervaren bestuurders, een competente RvC. We moeten BB de tijd geven.
  5. MrMarshall 29 mei 2018 23:02
    quote:

    xkinkykongx schreef op 29 mei 2018 16:47:

    Ik heb dat LIDL matras gekocht, uit nieuwsgierigheid en je kon hem 100dagen lang proefgebruiken . Ze krijgen hem niet meer terug. En ik heb blijkbaar altijd veel te veel betaald voor een matras
    Zeker een goed schuimmatras hoeft niet veel te kosten. Verbaast me eigenlijk dat slimme startups nu pas daarop inspringen. Simpele maar doeltreffende techniek, goedkope grondstof. Geen toeval dat Emma en Bett1 e.a. geen pocketveermatrassen leveren: die schuimmatrassen komen vacuum gezogen in een doosje bij je thuis (nog net niet door je brievenbus). Misselijkmakende stank overigens nog 2 weken heb ik ervaren.

    Veel onzin verkooppraat in matrassenwereld. Bv Tempur schuimmatras voor 1600 euro (!) met Nasa traagschuim (tja) en scoort onderin in de cons test. Pocketveer betere vochtregulering blabla: ook weerlegd in de cons test.
  6. Dhrbelegger 29 mei 2018 23:20
    quote:

    FrancisFox schreef op 29 mei 2018 11:03:

    Voor mij is BeterBed een mooie shortkandidaat, zeker als ze nu nog een kwartaal matige cijfers bieden. Niet dat Duitsland zo'n spectaculaire markt voor ze was (dat is het al jaren niet) maar omdat deze merken ook in Nederland en Belgie aan de weg timmeren.
    Was een mooie shortkandidaat, inmiddels 60% van de koers af binnen een jaar, maar is een mooie investeringskans.
14 Posts
|Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links