- advertorial -
Fysieke winkels kunnen flink last hebben van online verkopers. Vooral Amazon maakt het gevestigde supermarktketens knap lastig. Wat is er aan de hand?
Een flinke verrassing: in juni maakte Amazon bekend de Amerikaanse supermarktketen Whole Foods over te nemen. "Dringt Amazon nu ook al door op de markt voor de dagelijkse boodschappen?", dachten beleggers.
Hun reactie ging als een schokgolf door de financiële markten. De koersen van supermarktketens daalden over een breed front en in Amsterdam verloor Ahold Delhaize 11%. De koers van Amazon steeg juist: +3%.
Amazon: sterk in ontregelen
Amazon groeit al jaren door zijn grote, scherp geprijsde online aanbod van boeken, platen, elektronica en kleding. Dat succes komt niet zomaar. De website, betaalsystemen, distributiecentra en bezorgdiensten draaien op rolletjes. En alle winst wordt weer geïnvesteerd om de groei te versnellen.
Het bedrijf van de inmiddels schatrijke Jeff Bezos is een echte disruptor: op alle markten die Amazon betreedt, worden bestaande aanbieders weggeconcurreerd op prijs, productaanbod en bezorggemak. Dat is Amazonisation.
Na het Verenigd Koninkrijk komt Duitsland aan de beurt
Loopt uw buurtsuper al meteen gevaar? Niet volgens Cor Blankestijn, de analist van het ING Investment Office die de consumentensectoren volgt.
“Door zijn schaalgrootte en kapitaalkracht wordt Amazon vast ook in Nederland een geduchte concurrent. Maar nu nog niet. Wel in het Verenigd Koninkrijk: daar heeft Amazon zijn formule Amazon Fresh al uitgerold, na het succes in de VS. Amazon Fresh bezorgt versproducten als groenten, vlees en zuivel vliegensvlug bij u thuis – desnoods per drone. En na het Verenigd Koninkrijk komt eerst Duitsland aan de beurt, al zal dat lastiger worden omdat daar al zoveel discounters als Lidl en Aldi actief zijn.”
Het draait bij Amazon om integratie: het concern wil zoveel mogelijk verschillende producten slijten aan vaste klanten. Die nemen het abonnement Prime, waarbij u extra gemak en voordelen krijgt.
Snelle bezorging van uw (verse) bestelling is daar een van. Maar zoiets werkt het beste in een gebied met veel klanten. Daarom biedt de Nederlandse website van Amazon voorlopig alleen boeken aan.
Bol.com: een Amazon in het klein
“Wat ook meespeelt bij de keuze van Amazon om nog niet in Nederland te beginnen met supermarktproducten” zegt Blankestijn “is dat de winstmarges op levensmiddelen in Nederland al sinds 2013 onder druk staan. Toen startte een prijzenoorlog die in feite nog steeds gaande is.”
“Online aanbieders kunnen dus moeilijk op prijs concurreren met vaste winkels. Ketens als Albert Heijn en Jumbo lijden ook meestal verlies op het thuisbezorgen. Toch blijven ze hierop inzetten, om zich zo te wapenen tegen nieuwkomers als Amazon.”
“Ahold heeft met de overname van Bol.com dan ook een sterke strategische zet gedaan. Bol is een Amazon in het klein, belangrijk voor Ahold Delhaize. Daarmee heeft Ahold Delhaize in een keer alle kennis in huis om een sterke online speler te worden.”
Wat betekent Amazonisation voor beleggers?
Wie wil inspelen op de trend van online verkopen, kan uiteraard in het aandeel Amazon beleggen. En, andersom gedacht, wie belegt in aandelen van winkelbedrijven, doet er goed aan de onlinestrategie van die bedrijven kritisch te bekijken.
We leven in een tijd waarin de winnaars hun markten steeds sterker domineren.
Minder grijze haren
Vindt u zelf beleggen in aandelen toch wat lastig? Onze experts van het Investment Office volgen dagelijks alle markten en zijn op de hoogte van de laatste trends.
Wilt u ook profiteren van hun kennis? Met Beleggen met Beheer van ING Private Banking kunt u zorgeloos beleggen. En dat scheelt een heleboel grijze haren.
Beleggen brengt risico’s met zich mee. U kunt uw inleg of een deel daarvan verliezen.
Lees meer artikelen over beleggen
Start nu voordelig met beleggen