Dit zijn geen misselijke prijsverlagingen die door Amazon worden doorgevoerd bij Whole Foods. Sinds vandaag is de overname officieel en Amazon kondigde voor het weekend de prijsverlagingen al aan bij Whole Foods, maar zoveel?
Joe Weisenthal heeft een mooi overzichtje met de belangrijkste prijsverlagingen:
Bij ons is het Ahold Delhaize wat daardoor opnieuw een tik te verwerken krijgt. De Amerikaanse supermarkten zijn in de handel voorbeurs ook niet in trek.
Het Amazon draaiboek
Amazon heeft met haar business altijd een bepaalde strategie gehad en dat is de concurrentie wegconcurreren op prijs. Om dat beter te kunnen begrijpen wil ik u de volgende quote van Jeff Bezos laten zien. Dat geeft een goed beeld van hoe hij denkt en het bedrijf runt:
“I very frequently get the question: ‘What’s going to change in the next 10 years?’ And that is a very interesting question; it’s a very common one. I almost never get the question: ‘What’s not going to change in the next 10 years?’
And I submit to you that that second question is actually the more important of the two — because you can build a business strategy around the things that are stable in time. …
In our retail business, we know that customers want low prices, and I know that’s going to be true 10 years from now. They want fast delivery; they want vast selection. It’s impossible to imagine a future 10 years from now where a customer comes up and says, ‘Jeff I love Amazon; I just wish the prices were a little higher,’ [or] ‘I love Amazon; I just wish you’d deliver a little more slowly.’ Impossible.
And so the effort we put into those things, spinning those things up, we know the energy we put into it today will still be paying off dividends for our customers 10 years from now. When you have something that you know is true, even over the long term, you can afford to put a lot of energy into it.”
Dit is natuurlijk al gebeurd bij de boekenwinkels. Ik bedoel, google maar eens op boekenwinkel failliet. De headlines met doorstart, faillissement en ga zo even door komen u tegemoet. Natuurlijk is dit niet alleen de schuld van Amazon, maar het geeft wel weer wat internet, E-readers en boeken bestellen via Amazon of Bol.com teweeg brengt in die sector.
Nu is voedsel iets wezenlijks anders dan boeken, maar het geeft goed weer dat Amazon bereid is verliezen te incasseren als het daarmee de concurrentie uit de weg ruimt, ofwel marktaandeel wint. De duiding van WSJ:
By cutting prices on high-volume staples like bananas, eggs and ground beef in 470 Whole Foods stores, Amazon is signaling it will compete for that traffic. Even if it loses money, it hopes it can bring shoppers into stores, win their loyalty to the whole company and prompt them to spend more money, say former Amazon executives.
“Amazon’s using the same playbook they always have when competing with booksellers and other retailers,” says Chris McCabe, a former Amazon performance evaluation and policy enforcement investigator who now works with sellers on the retailer’s marketplace. “They take out their revenue stream by killing them slowly on price.”
Amazon's werkwijze lijkt wel iets weg te hebben van één van de quotes van John D. Rockefeller en met hem hoefden we ook geen medelijden te hebben:
Competition is a sin
Klappen voor supers
De nodige koersschade is al aangericht door Amazon en de overname van Whole Foods. Hieronder ziet u de koersen van Amazon, Whole Foods, Ahold Delhaize en enkele andere Amerikaanse concurrenten in euro's.
De vraag is nu of deze koersschade zich vertaalt naar krimpende omzetten en winsten bij de concurrentie. Beleggers zijn erg bang voor Amazon, zo laten de koersen van de supermarkten zien.
Overdrijven beleggers, of gaat Amazon de concurrentie in deze markt ook daadwerkelijk wegvagen? Want dan kan dit misschien ook pas het begin zijn... Van het einde...